Een chaotische, ietwat omslachtige manier van groundhoppen:lang leve de ov-kaart

Gestart door HJanneman, dec 20, 2008, 21:50:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJanneman

(edit)18-12-08 VFB Stuttgart - Standard de Liege

Het is algemeen bekend dat de gemiddelde student vaak een stukje maand overhoudt als de portemonnee leeg is.
Of je kunt dan een andere hobby gaan zoeken of je gaat voor een dubbeltje op de eerste rij zitten(maar dat is iets wat niet alleen de Nederlandse student fijn vindt).
Naast de nadelen van het studeren(bijv. niet full-time kunnen werken) zijn er ook nogal wat voordelen: de belangrijkste voor het Groundhoppen is misschien wel de ov-jaarkaart(in mijn geval geldig van maandag t/m vrijdag).
Hiermee kun je tot aan de grens gratis reizen met het openbaar vervoer: nu zou het dus 't goedkoopste zijn om je tijdens je studie te 'beperken' tot de 38 professionele grounds van Nederland en dan, in mijn geval, mikken op doordeweekse wedstrijden.
Maar omdat je hobby wel je hobby moet blijven moet je natuurlijk in je eigen hobby wel kunnen doen wat je zelf leuk vindt(daar is het toch je hobby voor).

En aangezien mijn interesse bovengemiddeld uitgaat naar België, en in het bijzonder Standard de Liege, houdt het reizen tot aan de grens nog niet op.
Een typische en voordelige manier van reizen naar voetbalwedstrijden is in België de touringcar waar de fanclubs dan ook in indrukwekkende getale gebruik van maken(het is toch apart dat het in België soms zo grauw is rondom de stadions als de supporters zelf zo 'groen' bezig zijn).
Nu is Standard een Waalse club, maar mijn Frans is niet zo geweldig, dus mijzelf aansluiten bij een Waalse fanclub leek me niet de beste optie, gelukkig ben ik niet de enige Nederlandstalige fan, want Standard heeft duizenden Vlaamse fans en dus ook Vlaamse supportersclubs die met de touringcar reizen om Standard te gaan zien.
Nu zijn de openbaar vervoer verbindingen met België niet geweldig, maar toch kun je bij een aantal Vlaamse fanclubs toch vrij gemakkelijk komen, zo is er een fanclub in Lanaken wat gemakkelijk te bereiken is vanuit Maastricht, maar nog beter bereikbaar en met een beter onderhouden website en leukere opstapplek is de fanclub uit Antwerpen(op zichzelf al leuk om te bezoeken).
Ja, je moet wel een beetje flexibel zijn, maar dan kun je dus voor een aangenaam bedrag reizen naar Antwerpen(4 euro voor Leeuwarden-Antwerpen, in werkelijkheid betaal je alleen 4 euro voor Roosendaal-Antwerpen).
Nu speelt Standard niet zo vaak overdag doordeweeks, dus er zit altijd een overnachting bij in Antwerpen(wat absoluut geen straf is), zo ook deze keer, want vertrek van de reis was 6:30uur vanaf Antwerpen, dus de dag er voor waren we aan het einde van de ochtend al afgezakt naar 'de metropool'.
Ja, je moet wel een beetje flexibel zijn, maar daar ik reizen op zichzelf al leuk vind is dit totaal geen probleem(Antwerpen en Stuttgart in één trip bezoeken klinkt alleen maar interessanter dan enkel Stuttgart bezoeken, ook al bezoek ik in Antwerpen geen wedstrijd).

Stuttgart(een grote club in Duitsland dat zeer recent, in 2007, nog de bundesligatitel in de wacht had gesleept) was afgelopen donderdag de tegenstander in de laatste speelronde van de UEFA-cup.
Standard was op dat moment al geplaatst voor de volgende ronde met een onverwachte 9 op 9 in een poule waar vooraf de kansen op een 3e plek als niet al te groot werden geschat.
Naast Standard en VFB(zoals de fans en de omroeper over de club spreken, dus ik ga VFB Stuttgart ook zo afkorten) bestond de poule uit Sevilla FC, Partizan Belgrado en Sampdoria.
Stuttgart was nog lang niet zeker van de volgende ronde, maar speelde Standard nog ergens voor? Jazeker, een punt zou de ploeg zekerheid geven op een eerste plek, die op doelsaldo nog afgepakt kon worden door Sevilla.
Met een luxeprobleem zaktten we af naar Stuttgart.

Niet alleen wat betreft de stand in de poule, maar ook vanwege het all-inclusive arrangement op de bus:ontbijt, lunch, snacks en dranken in overvloed, en dan bedoel ik met dranken echt veel dranken, ja, op de vroege ochtend stond het gangpad al vol met koelboxen vol bier en kratten voor lege flesjes en kratten ter aanvulling er naast: het drinktempo van de gemiddelde buspassagier hoef je dan voor je eigen plezier ook niet proberen te volgen, gelukkig was er ook chocomel, frisdrank en water voor de welkome afwisseling, en deze laatste opties waren natuurlijk beter om mee te beginnen, want we gingen immers 's morgens vroeg weg.
Onderweg kwamen we tijdens de vele busstops al vele andere fanbussen tegen vanuit het hele land, en ook als je doorreedt bij een raststätte zag je er steeds wel een paar staan.
Want door de overweldigende vraag aan Standard-kant heeft Stuttgart tot twee keer toe het uitvak uitgebreidt.
Waar Standard in eerste instantie zo'n 2000 kaarten kreeg zijn dat er in totaal 5400 geworden.
Nu gaan niet alle fans per touringcar die kant op, maar toch zouden er dus tientallen bussen onderweg zijn door de mooie wijnstreek van Duitsland(waar we onderweg nog het nieuw uit de grond gestampte stadion van Hoffenheim konden aanschouwen).
Rond een uur of half drie kwamen we aan bij Mercedes Benz Arena, geen gekke naam in een autogekke stad met een museum van hetzelfde merk en bijv. ook van Porsche.
Autoliefhebbers konden dus hun hart ophalen in deze musea, maar de meeste fans zouden de bijna smetteloos nette binnenstad 'overnemen', zoals dat zo vaak gebeurt op Europese verplaatsingen.
Vanaf metro-halte Neckarstadion(zoals het stadion tot 1993 heette naar het gelijknamige riviertje dat dichtbij stroomt, waarna het stadion ook nog Gottlieb Daimler stadion geheten heeft) vertrokken dan ook steeds kuddes springende en zingende Standard-fans.
In het centrum werd de weihnachtsmarkt met een bezoekje 'vereerd', dat niet iedere standhouder en bezoeker op de hoogte was van de wedstrijd bleek wel uit de soms ongelukkig verraste gelaatsuitdrukkingen op hun gezicht.
Je moet je voorstellen dat ik op een gemiddelde Standard-bus heb gezeten en dat de rest dus al zo'n 7 uur zuivere pilstijd achter de rug had toen ze aankwamen in Stuttgart, wat vaak tot jolige taferelen leidt, maar daar houdt de humorloze/serieuse oosterbuur niet van.
Ja, nu kom ik ook terug op de humordiscussie elders op dit forum: supporters van Standard wilden met de polizei op de foto, maar hierop dreigden de groenen met de wapenstok(dan heb je in mijn optiek dus geen gevoel voor humor en ben je eng-serieus).

De weihnachtsmarkt zorgde voor enige gezelligheid in de stad(je kon er ongelooflijk veel lekker eten en drinken krijgen), maar buiten deze kerstperiode om zal het er op een doodgewone dag totaal niet uitnodigend zijn.
Van een monumentale binnenstad als Antwerpen(waar je bij de Kathedraal kunt voorstellen dat ze hier vroeger een schandpaal hadden staan) beland je dan haast in een futuristisch nette stad(waar dus ieder moment een lading aliens kan landen).
Er is geen vuil te zien, de straten zijn recht toe, recht aan en wordt omsloten door nieuwe betonnen gebouwen(oke, er is een mooi stukje op een grasveld/plein).
Maargoed, zulke steden moeten er ook zijn, want als iedere stad zo charmant was als Antwerpen, was Antwerpen weer niet uniek in zijn authentieke charme.

Op den duur werd het tijd om naar het stadion te trekken en dus gingen we ons vervoegen in de rood-witte Waals-Vlaamse(en een golfje Hollandse, want naast ons waren er ook nog wat Den Bosch-supporters, waar Standard een vriendschap mee heeft) zee richting de metro.
Omdat we als sardientjes in een blik in de metro stonden en toch nog kans zagen om massaal te springen kon de machinist niet anders dan halverwege de rit stoppen, omdat de metro het op die manier allemaal niet meer aan kon, dus moest iedereen uitstappen, zodat het probleem verholpen kon worden(er werd gewoon leeg weggereden).
Twee metro's later kon de hele meute weer mee en herhaalde hetzelfde tafereel zich weer, maar gelukkig kon deze metro wel de eindbestemming halen.
Omdat de politie ons een kant op wees en wij met de meute mee gingen kwamen we niet meer langs een stand met anti-sjaals die in Duitsland bij veel merchandisingstands verkocht worden(niet dat ik anti een bepaalde club in Duitsland ben, maar zo'n sjaal is toch weer eens wat anders).

Het stadion doemde al vrij snel op, maar we waren hier al eerder afgezet diezelfde dag, dus zo indrukwekkend was het niet(op zichzelf zijn de tribunes dat van de buitenkant ook niet, maar omdat de architect er een grote boog overheen heeft laten spannen lijkt het stadion een soort extra ring te hebben, en dit heeft dus als effect dat het stadion een stuk groter lijkt).
Het uitvak bezit over een eigen lang toegangspad er naartoe en onderweg naar het vak word je geacht drie keer je kaartje te laten zien/scannen en word je ook nog eens zeer grondig gefouilleerd(ongekend zelfs), omdat dit zo grondig gebeurt mogen de mannen dit niet bij de vrouwen doen en hebben de vrouwen dus eigen fouilleerplekken met vrouwelijke stewards(daar gingen dan dus ook expres mannen staan, en daar werd weer totaal niet lacherig over gedaan door de eng-serieuze Duitsers).

Bij binnenkomst vraag je je af of je het stadion nu groot vindt of niet.
Omdat er een sintelbaan om het veld ligt is het stadion heel ruim van opzet(en deze ruimtelijke opzet geeft het stadion een wijds en dus groot gevoel), maar omdat dit betekent dat de tribunes, voor een capaciteit dat groter is dan De Kuip en De ArenA, minder hoog gebouwd hoeven worden heb je steeds het gevoel dat je in een stadion zit dat minder plekken herbergt als deze twee eerder genoemde stadions.
De sintelbaan valt op: het zorgt voor een grote afstand tot het veld(ook al ging ik bijna helemaal voorin het vak staan) en naar goed Duits gebruik werden de spandoeken aan de stewards voor het vak gegeven, die ze vervolgens netjes naast elkaar voor het vak neerleggen, want ze mochten niet aan de hekken gehangen worden.
Het stadion is gevormd naar de sintelbaan en is dus ovaal, maar heeft aan de lange zijdes een verhoging van een ring wat achter het doel niet zo is, waardoor het toch geen saai stadion is.
De leegtes die ontstaan boven de korte zijdes worden deels opgevuld met megagrote videoschermen waar de stadionomroeper als een soort van nieuwslezer steeds op te zien is, afgewisseld door een air guitar spelende krokodil die zich de mascotte van VFB mag noemen.
Dat Stuttgart de weelde heeft mogen proeven van de Champions League een jaar eerder was af te zien aan de geringe publieke belangstelling voor deze Europese b-competitie, want in het stadion met een capaciteit van 58000 zaten deze avond 28000 fans(waaronder 5400 van Standard).
Gelukkig zat de fankurve wel vol, dus aan sfeer ontbrak het ook aan Stuttgart-zijde niet.
Zij werden daarbij ook nog eens een handje geholpen door een 'swingend' counterend VFB.
Tot de beslissende pass lieten zij Standard wat aanrommelen, maar als die, vaak slecht uitgevoerde, beslissende pass moest komen werd er gestoord en razendsnel omgeschakeld met vlijmscherpe counters.
VFB had over 90 minuten zeker uit kunnen lopen tot 5-0(want er werd een bal op miraculeuze wijze van de lijn gehaald en op de lat geschoten), maar het bleef bij 3-0.
De Stuttgart-fans hadden dus genoeg reden om te vieren, en dit deden ze dan ook.
Dit ging bij doelpunten op een ingestudeerde manier met het welbekende danke..bitte.., nee, geef mij maar de oerkreet, in plaats van deze geregisseerde manier van vieren.
Aan de kant van Standard was het ook zeer behoorlijk wat sfeer betreft, want ook al was deze wedstrijd een vervelende Europese momentopname, het was maar een momentopname, en dus werd deze wedstrijd aangegrepen om de ploeg nog eens 90 minuten te bedanken voor de prestaties in de drie voorgaande partijen.
Het uitvak was op sommige momenten misschien iets te groot, waardoor het aan cohesie ontbrak(aan één kant van het vak waren ze dan een heel ander lied aan het zingen als aan de andere kant, bijv.).
Maar de spelers hebben het al met al imponerend gevonden en kwamen ons dan ook bedanken met de soort van aandacht die ze een uitvak schenken na een gewonnen wedstrijd.
Na een kwartier vastgehouden te zijn in het uitvak voor onze eigen veiligheid(wat echt onzin was, want er was overdag totaal geen agressie te bekennen en ook tijdens de wedstrijd bleven de supporters van Standard zich positief uiten met liederen als: merci, standard, merci!!).

Door deze zege was Stuttgart zeker van de volgende ronde, maar in plaats van dat het met Sevilla mee ging, ging Sampdoria door een zege op Sevilla FC mee, en werd de nummer 2(voorafgaand aan de wedstrijden) dus ineens vierde en bleef Standard eerste.

Eind goed, al goed, maar het einde van mijn reis was nog lang niet in zicht, want na een lange terugreis over dezelfde omslachtige route(waaronder een busreis met amper 4 uur slaap) wachtte mij een half uur na aankomst te Leeuwarden alweer een college die ik niet mocht missen: lichamelijk was ik er, maar in gedachten droomde ik al dat ik in bed lag te dromen over al deze belevenissen van de afgelopen 48 uur die nodig waren om één wedstrijd van anderhalf uur te bezoeken.

Het gangpad van de bus


Een imposante bussenrij(deze zou later twee rijen dik rondom de helft van het stadion komen te staan)


De afstand van bus tot het stadion(nog net niet 'pootje over' de bus in na de wedstrijd)


Stuttgart in kerstsferen: de weihnachtsmarkt





Rondje stadion


Het uitvak voor de wedstrijd




Zicht van onderin het vak: toch apart, dat prikkeldraad in zo'n nieuw stadion(glaswanden had ik eerder verwacht)


Uitzicht op het stadion vanuit de bus na de wedstrijd







Hugo

Is de "Metropool" het fanlokaal? En is het in dit geval de "Metropool" vlakbij de Bosuil? Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen dat het zo is.

Ici c est Paris

Citaat van: Hugo op dec 21, 2008, 14:49:19
Is de "Metropool" het fanlokaal? En is het in dit geval de "Metropool" vlakbij de Bosuil? Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen dat het zo is.

Nee, dat is niet het geval. De groep waar HJanneman en ik weleens mee gaan zitten op Linkeroever. Cafe de West-Side.

Leuk verhaal weer! Kijk uit naar de foto's.

HJanneman

Met de metropool bedoelde ik Antwerpen als stad, want zo spreken de Antwerpenaars zelf over hun stad, alles daarbuiten zijn dorpen en een 'ver van hun bed' show.

Ik hoop, zoals altijd, zo snel mogelijk de foto's toe te kunnen voegen(misschien wordt het echt tijd om zelf eens een digitale camera op de kop te tikken).


HJanneman

Nu ik toch bezig ben met het uploaden van foto's: hier dan ook direct(voor mijn doen) de foto's van VFB Stuttgart-Standard de Liege.

georgesv

wat ik me afvroeg
gaat iedereen dan op zn plaats van zn ticket zitten, of wordt daar totaal geen rekening mee gehouden?


Stadionhopper

Citaat van: georgesv op dec 23, 2008, 18:25:05
wat ik me afvroeg
gaat iedereen dan op zn plaats van zn ticket zitten, of wordt daar totaal geen rekening mee gehouden?

Daar wordt geen rekening mee gehouden, in ieder geval bij PSV in geen enkele uitwedstrijd, zal bij Standard niet anders zijn.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

HJanneman

Meestal gebeurt dit niet en wordt er door iedereen gestaan, zoals Dennis 1981 al aangaf.
Maar bij Liverpool FC was het anders, daar werden veel mensen naar hun plek gebracht, en die gingen daar dan ook zitten/staan.

Vaig

Erg leuk verslag, heb het met veel plezier gelezen. Altijd leuk die Europese tripjes
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Stadionhopper

Citaat van: HJanneman op dec 23, 2008, 20:03:45
Meestal gebeurt dit niet en wordt er door iedereen gestaan, zoals Dennis 1981 al aangaf.
Maar bij Liverpool FC was het anders, daar werden veel mensen naar hun plek gebracht, en die gingen daar dan ook zitten/staan.

Ook bij Liverpool FC kon je staan waar je wilde toen ik er 2 jaar geleden met PSV was. Schijnt wel eerder in de groepsfase gebeurd te zijn maar tijdens de kwartfinale werd er niet op gelet.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper