Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

rogo_breda

Citaat van: Nickky op sep 21, 2017, 20:16:04
Heel klein is de kleine man niet, 15 jaar. Maar goed, wel inderdaad de FIFA generatie.
Ik heb hem net je vraag gesteld, en inderdaad, Tottenham. De naam, de spelers...
Enige. Nuance moet ik wel aanbrengen, we doen vaker tripjes Engeland, en mijn kinderen staan zeker open voor de kleinere clubs, de nostalgie, de verhalen, maar blijkbaar is de aantrekkingskracht van de grote reclame - machines niet te negeren.
Mooie omschrijving. Ik denk ook dat je het moet leren waarderen, die oude stadions met charme, en dat dat pas op wat latere leeftijd komt. Toen ik zelf jong was vond ik de verhalen over de Arena en Gelredome ook heel gaaf, die gebouwd gingen worden met een uitschuifbaar dak en/of veld. Nu zijn het 2 afschuwelijke evenementenhallen waar ik nooit meer heen zal gaan.

ricodejong4

Gisteren eindelijk mijn eerste wedstrijd sinds mijn (tijdelijke) verhuizing naar Boedapest bezocht: Ferencvaros - Dyosgiori. Ondanks dat we al anderhalf uur van tevoren bij het stadion arriveerden moesten we het eerste kwartier missen. Je hebt namelijk een clubcard nodig om tickets te kopen en het aanmaken hiervan gebeurt middels het scannen van je handpalm. Er stond een enorme rij voor deze registratie en deze rij werd op typisch Hongaars tempo afgewerkt. Tip: koop tickets vooraf, of zorg dat je minstens 2 uur van tevoren bij het stadion bent mocht je een wedstrijd van Ferencvaros willen bezoeken.

Eenmaal binnen zagen we een redelijk goede wedstrijd met een hoog tempo; een balletje achterin rondspelen was er niet bij. De ploegen waren aan elkaar gewaagd en zorgden voor een vermakelijke pot voetbal. Uiteindelijk trok de thuisclub, geleid door culttrainer Thomas Doll, met 2-0 aan het langste eind. Het gloednieuwe stadion leek van buiten meer op een fabriek, maar eenmaal binnen was het voor een modern stadion nog alleraardigst met steile tribunes dicht op het veld. Ondanks dat het stadion nog niet eens voor de helft gevuld was, leefden de Hongaren gepassioneerd mee en creëerden nog een leuke voetbalsfeer. Zie voor enkele foto's op Instagram: het_trapveldje.

N.B.: Tijdens de gehele wedstrijd zat vrijwel iedereen zonnebloempitten te eten. Is dit typische Hongaarse/Oostblok voetbalcultuur?

De publiekswissel

Citaat van: ricodejong4 op sep 25, 2017, 15:26:49

N.B.: Tijdens de gehele wedstrijd zat vrijwel iedereen zonnebloempitten te eten. Is dit typische Hongaarse/Oostblok voetbalcultuur?

Niet echt typisch Hongaars, maar dat zie je inderdaad veel in het zuiden Oostblok/ Balkan/ Spanje etc.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

hgrm

In het honkbal doen ook hele volksstammen het, ook in de dugout.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Ik stond ooit in een Armeens stadion bijna tot m'n enkels in die dingen. Wordt gegeten alsof het popcorn in een bioscoop is.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

hgrm

Komt ook omdat een zonnebloempit voornamelijk schil is en maar heel weinig vruchtvlees.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

Heerlijk weekend Engeland gehad.

Zaterdag naar de voetbalshow Manchester City geweest. Crystal Palace had helemaal niets in de pap te brokkelen en mocht met een 5-0 nederlaag terug naar huis. De sfeer in het stadion was zoals verwacht niet bijzonder. Wel moet ik zeggen dat ik het stadion een meevaller vond. Gelukkig was deze wedstrijd maar een extratje op onze trip, alles stond in het teken van zondag.

Zondag was het Sheffield Wednesday - Sheffield United en daarmee mijn 500e wedstrijd, het zal vast komen door het beleid van Facebook en Twitter dat ik al enorm veel berichten over deze pot voorbij heb zien komen maar ik zal niet nog een uitgebreid verslag schrijven. Ik heb echt genoten van het stadion en de sfeer, met name net voor de kick off. Door de snelle goals van United viel de sfeer een beetje weg tot de aansluitingstreffer net voor rust. De sfeer werd met de minuut beter en na de 2-2 schudde het stadion op zijn grondvesten. Dat duurde echter niet heel lang want 90 seconden later was het alweer 2-3. Zelden heb ik een stadion in zo'n korte tijd door zo'n achtbaan aan emoties zien gaan, genieten op en top. Het was wel wat jammer voor de sfeer want die was zeker na de beslissende 2-4 niet echt spectaculair meer. Als de wedstrijd qua score precies andersom geweest was hij in het lijstje met tofste wedstrijden ooit gekomen (dat zijn er nu 5) maar nu staat hij net een klein treetje lager. Hillsborough en met name de steel city derby zijn wel absoluut een aanrader, maar dat hoef ik hier niemand te vertellen natuurlijk. Vooraf waren we in de trein gewaarschuwd op te passen, we vonden het echter toch wel leuk om van een afstandje te kijken naar de boefjes van Wednesday die op het uitpubliek stonden te wachten. Toen deze onder politiebegeleiding aan kwamen lopen was er vooral veel geschreuw en wat vuurwerk. Ondanks grote gaten tusse de verschillende politiemannen (waardoor een confrontatie makkelijk mogelijk was) durfde ze dat van beide kanten niet aan. Het blijven gelukkig vooral pubers met een grote bek die alleen durven als ze met een grote meerderheid zijn. Het was voor ons daardoor wel vermakelijk om naar te kijken. Al met al enorm genoten van de hele dag en nu alweer zin in mijn volgende trip.

Robin

Afgelopen vrijdag Loftus Road bezocht. De derby QPR - Fulham. Mooi stadion, midden in een woonwijk, smalle omloop en lekker dicht op het veld. Was een hele vermakelijke wedstrijd, zeker de laatste minuten en blessuretijd (9 min!). De QPR keeper die in de slotseconde bijna de gelijkmaker erin kopte. Uitslag 1-2. Sfeer aan QPR zijde was wat matig, 2 plukjes fans die stonden en af en toe wat zongen. Fulham publiek viel mij alles mee, hadden een hele korte zijde en zongen volle bak. Zal er natuurlijk mee te maken hebben dat het op een vrijdagavond (bierrr, weekenddd) + dichtbij was. Uitvak 'ontplofte' ook lekker bij de 0-2, mensen die over elkaar heen vielen etc.  Vorig jaar een thuiswedstrijd bezocht van Fulham, en vond toen hun publiek erg mak. Wat dat betreft kan je QPR en Fulham wel vergelijken vind ik.

De volgende dag een bezoekje gebracht aan West Ham United – Swansea City. Naast dat mooie logo, clublied en shirt is er verder weinig aan. Precies zoals we hadden verwacht. Te moderne bak, ver van het veld en buiten het stadion geen sfeer. Gelukkig heb ik Upton Park ook met eigen ogen mogen zien. London Stadium kunnen we afvincken, maar een ding is zeker : geen herhalingsbezoek. Na de wedstrijd weer richting Heathrow : 00.00 uur lekker thuis in bed,  ook wat waard.

Saltacampos

Citaat van: Robin op okt 02, 2017, 08:42:32
Afgelopen vrijdag Loftus Road bezocht. De derby QPR - Fulham. Mooi stadion, midden in een woonwijk, smalle omloop en lekker dicht op het veld. Was een hele vermakelijke wedstrijd, zeker de laatste minuten en blessuretijd (9 min!). De QPR keeper die in de slotseconde bijna de gelijkmaker erin kopte. Uitslag 1-2. Sfeer aan QPR zijde was wat matig, 2 plukjes fans die stonden en af en toe wat zongen. Fulham publiek viel mij alles mee, hadden een hele korte zijde en zongen volle bak. Zal er natuurlijk mee te maken hebben dat het op een vrijdagavond (bierrr, weekenddd) + dichtbij was. Uitvak 'ontplofte' ook lekker bij de 0-2, mensen die over elkaar heen vielen etc.  Vorig jaar een thuiswedstrijd bezocht van Fulham, en vond toen hun publiek erg mak. Wat dat betreft kan je QPR en Fulham wel vergelijken vind ik.

De volgende dag een bezoekje gebracht aan West Ham United – Swansea City. Naast dat mooie logo, clublied en shirt is er verder weinig aan. Precies zoals we hadden verwacht. Te moderne bak, ver van het veld en buiten het stadion geen sfeer. Gelukkig heb ik Upton Park ook met eigen ogen mogen zien. London Stadium kunnen we afvincken, maar een ding is zeker : geen herhalingsbezoek. Na de wedstrijd weer richting Heathrow : 00.00 uur lekker thuis in bed,  ook wat waard.
Herken veel van wat je zegt van mijn eigen bezoeken aan die clubs. Loftus Road en Craven Cottage zijn schitterende oude stadions, waarbij mijn voorkeur ongetwijfeld naar Fulham gaat wegens de fenomenale architecturale schoonheid en de spectaculaire ligging aan de Thames, maar ook QPR met zijn krappe zitplaatsen en publiek vlak op het veld en die steile tribunes kon me helemaal bekoren. De sfeer is wel bij beide inderdaad vrij tam, tenzij de away fans het brengen. Chelsea concurreert die twee dan ook gewoon kapot in westelijk Londen, Brentford kent hetzelfde probleem (en is trouwens ook 100% een bezoek waard).

Wat Upton Park betreft, ik ben er denk een keer of tien geweest, West Ham is mijn favoriete club in Engeland en UP was fantastisch, felt like home, ook de buurt errond, die doordeweeks deprimerend was, maar opleefde als de Hammers thuis speelden, nu zal enkel nog de depressie overblijven.
Naar London Stadium zal ik normaal niet gaan, het zou me te zwaar vallen, ik koester liever de mooie herinnering aan UP.
Forever blowing bubbles.
Over land and sea

FCT1980

Prachtig stadion inderdaad. Zelf met Villa geweest en doordat de wedstrijd een saaie 0-0 was heb ik bijna alleen maar naar de tribunes gekeken. Met name die oude stand was nog echt zo'n ouderweste Engelse voetbaltribune.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Robin

Verstandige keuze Saltacampos. West Ham op Upton Park gezien? Nooit naar London Stadium gaan!

Sebastiaan_W

Afgelopen zaterdag de Sallandse derby bezocht tussen Rohda Raalte en vv Heino. Het was een ontzettend leuke en vermakelijke wedstrijd die in 2-2 eindigde. Ook een dik compliment voor de scheidsrechter!
Vooraf werd er aangegeven dat er geen vuurwerk mee mocht genomen naar het sportpark, want hier zou streng op worden gecontroleerd. Ik weet niet wie het heeft gecontroleerd, want vanaf de opkomst was het één al vuurwerk haha. Zolang anderen hier geen last van hebben vind ik het prima.

Ik las dat DOS Kampen - IJVV 2x door de scheidsrechter was stilgelegd vanwege vuurwerk. Reactie van de besturen van beide clubs was prima. Zij gaven aan dat niemand er last van had, buiten de scheids dan, het veld niet werd beschadigd en dit bij een derby hoort. Hier kan ik me helemaal in vinden.

hgrm

Beetje vreemde reactie.
Vuurwerk door particulieren is verboden in Nederland buiten de tijd rond de jaarwisseling. Het gebruikte spul is (dus) illegaal en potentieel gevaarlijk. Bovendien heeft de KNVB het ook nog eens expliciet verboden rond wedstrijden. 
Als club heb je je te committeren aan het beleid van de Bond dat is vastgesteld door (of in naam van) de bondsvergadering, dus in feite door de clubs zelf. Dat betekent dat je intern (op bondsvergaderingen etc.) daar over kunt discussiëren en er je ongenoegen over kunt uiten maar dat je naar buiten toe het geldende beleid uitdraagt.

Door op deze manier het bondsbeleid niet te steunen en de scheidsrechter in zijn hemd te zetten, ben je als club heel kwalijk bezit. Wat mij betreft grijpt de KNVB in en worden beide verenigingen flink beboet en wordt de terugwedstrijd zonder publiek gespeeld. Dit soort sabotagegedrag dient met wortel en tak uitgeroeid te worden. 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

Citaat van: hgrm op okt 03, 2017, 09:43:23
Beetje vreemde reactie.
Vuurwerk door particulieren is verboden in Nederland buiten de tijd rond de jaarwisseling. Het gebruikte spul is (dus) illegaal en potentieel gevaarlijk. Bovendien heeft de KNVB het ook nog eens expliciet verboden rond wedstrijden. 
Als club heb je je te committeren aan het beleid van de Bond dat is vastgesteld door (of in naam van) de bondsvergadering, dus in feite door de clubs zelf. Dat betekent dat je intern (op bondsvergaderingen etc.) daar over kunt discussiëren en er je ongenoegen over kunt uiten maar dat je naar buiten toe het geldende beleid uitdraagt.

Door op deze manier het bondsbeleid niet te steunen en de scheidsrechter in zijn hemd te zetten, ben je als club heel kwalijk bezit. Wat mij betreft grijpt de KNVB in en worden beide verenigingen flink beboet en wordt de terugwedstrijd zonder publiek gespeeld. Dit soort sabotagegedrag dient met wortel en tak uitgeroeid te worden.

Deze reactie vind ik net zo vreemd als de voorgaande reactie. Als clubs zich blind zouden commiteren aan het beleid van de bond had de voetbalpiramide inmiddels bolgestaan van de beloften elftallen. Op zijn tijd mag je best tegengas geven. De manier waarop de KNVB volgens jou zou moeten optreden en de manier waarop clubs naar de KNVB moeten luisteren doet mij aan een dictatuur denken en ik hoop dat we daar ver van weg blijven. Het meest verstandige is dat (net als in bijvoorbeeld Denenmarken) er gezocht gaat worden naar een duurzame oplossing waar alle partijen zich in kunnen vinden.

Nort

De KNVB heeft m.b.t. vuurwerk en alcohol gewoon een dubbel moraal.

Amateur voetbal:
- Tegen fakkels/rookpotten wordt niet opgetreden (noch de club, nog de 'dader' wordt bestraft).
- Biertje langs de lijn levert direct een boete op

Betaald voetbal:
- Fakkel/rookpot aansteken = 18 maanden stadionverbod + boete
- Biertje langs de lijn mag wél (mits risico wedstrijd)

Ter voorbeeld: Als Putten in de KNVB beker speelt mag er wel bier langs de lijn gedronken worden, maar in de competitie niet. Krommer ga je het niet krijgen.

@hgrm, als scheidsrechter heb je je gewoon niet te bemoeien met zaken die zich buiten de afrastingen afspelen, zolang het spel daarbij niet beinvloed wordt en gezien de beschrijving van Sebastiaan lijkt dit ook niet te zijn gebeurd. Een scheidsrechter gaat toch ook niet de wedstrijd stil leggen als hij constateert dat iemand een biertje langs de lijn drinkt?

Het illustreert echter wel mijn beeld over de KNVB en hun scheidsrechter. Daar is niet kwaliteit, maar het ja-knikken doorslaggevend.