Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Han

Saturday September 9th,  2017
Brighton & Hove Albion vs West Bromwich Albion
Attendance 30,381
Result 3-1


Aangenaam nieuw stadion met vlekkeloos vrij uitzicht temidden van enthousiast middenstanderspubliek tijdens een zaterdagmiddaguitje.

Niet onder de indruk van het spelniveau. Terechte uitslag.

Prettige bijkomstigheid. Een aantal grounds bezocht ik 'on all four sides'. Nu zag ik Brighton & Hove Albion op haar vierde home ground.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

De publiekswissel

De planning was om het mooie Stade de Buraufosse te bezoeken met een wedstrijd van FC Tilleur. Helaas werd de wedstrijd naar de zaterdag geschoven. Op het terras in Huy hebben we heerlijk genoten van de zon, speciaal bier en goed eten. Dat is ook geen straf. Het enige nadeel was dat het allemaal erg lang duurde voordat het eten werd geserveerd. We reden daarom wat aan de late kant naar Luik met de Rue Ernest Solvay als adres in de navigatie. Zo reden we naar Sclessin voor de derby van Wallonië tussen Standard de Liege en Charleroi.

Zo in het zonlicht en langs het water zag Luik er niet eens zo verkeerd uit. De navigatie leidde ons via een mooie route door het centrum van Luik. Eigenlijk twijfelde ik al snel of we wel goed gingen. Tijdens mijn vorige bezoek aan Standard de Liege hebben nooit door het centrum gereden. Al snel kwamen we erachter dat, helemaal aan de oostkant van Luik, in de wijk Herstal, ook een straat ligt met de naam Rue Ernest Solvay. Snel werd de navigatie omgezet. De tijd begon te dringen. Bij het stadion is het, een twintig minuten voor de aftrap, lastig om een parkeerplek te vinden. Terwijl we naar het stadion toeliepen hoorde we aan het geluid dat we de aftrap net niet gingen halen. Alle rookontwikkeling zocht zijn weg het stadion uit via de open hoeken. Zo zagen we van buitenaf dat we de opkomst en de nodige pyro hadden gemist. Ik hield mezelf voor dat dit hetzelfde was als tijdens een tifoactie onder het spandoek zelf te zitten. Dan zie je ook niets. We lieten ons op het stoeltje in de zon zakken toen de wedstrijd een paar minuten oud was. De wedstrijd kwam helaas niet helemaal los en hoewel Standard grote kansen kreeg bleef het doelpuntloos. Zo beladen als het duel in Charleroi afgelopen seizoen was het nu zeker niet.   
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Sander11

Citaat van: De publiekswissel op sep 11, 2017, 10:26:49
De planning was om het mooie Stade de Buraufosse te bezoeken met een wedstrijd van FC Tilleur. Helaas werd de wedstrijd naar de zaterdag geschoven. Op het terras in Huy hebben we heerlijk genoten van de zon, speciaal bier en goed eten. Dat is ook geen straf. Het enige nadeel was dat het allemaal erg lang duurde voordat het eten werd geserveerd. We reden daarom wat aan de late kant naar Luik met de Rue Ernest Solvay als adres in de navigatie. Zo reden we naar Sclessin voor de derby van Wallonië tussen Standard de Liege en Charleroi.

Zo in het zonlicht en langs het water zag Luik er niet eens zo verkeerd uit. De navigatie leidde ons via een mooie route door het centrum van Luik. Eigenlijk twijfelde ik al snel of we wel goed gingen. Tijdens mijn vorige bezoek aan Standard de Liege hebben nooit door het centrum gereden. Al snel kwamen we erachter dat, helemaal aan de oostkant van Luik, in de wijk Herstal, ook een straat ligt met de naam Rue Ernest Solvay. Snel werd de navigatie omgezet. De tijd begon te dringen. Bij het stadion is het, een twintig minuten voor de aftrap, lastig om een parkeerplek te vinden. Terwijl we naar het stadion toeliepen hoorde we aan het geluid dat we de aftrap net niet gingen halen. Alle rookontwikkeling zocht zijn weg het stadion uit via de open hoeken. Zo zagen we van buitenaf dat we de opkomst en de nodige pyro hadden gemist. Ik hield mezelf voor dat dit hetzelfde was als tijdens een tifoactie onder het spandoek zelf te zitten. Dan zie je ook niets. We lieten ons op het stoeltje in de zon zakken toen de wedstrijd een paar minuten oud was. De wedstrijd kwam helaas niet helemaal los en hoewel Standard grote kansen kreeg bleef het doelpuntloos. Zo beladen als het duel in Charleroi afgelopen seizoen was het nu zeker niet.   

Niets meegemaakt van de ongeregeldheden?
HEYA DEN BOSCH!

De publiekswissel

Citaat van: Sander11 op sep 11, 2017, 10:44:14
Niets meegemaakt van de ongeregeldheden?

Nee, helemaal niets
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

tomv

Afgelopen zaterdag een lekker potje voetbal gezien aan de Thames. Een stadion als Craven Cottage verdient een fanatiekere aanhang, maar we zaten gelukkig redelijk dicht bij de Cardiff fans met uitzicht op de Cottage en de Cable. Het was tijd dat Fulham 'afgevinckt' kon worden en Craven Cottage is inderdaad echt een bezoek waard, met een (away) pubbezoek vooraf gegarandeerd een geslaagde dag.

Rick

Afgelopen zaterdag naar Moeskroen geweest voor de wedstrijd tegen Club Brugge. Ik zag Moeskroen altijd een beetje als een grijze muis in het Belgische voetbal, maar de club, het stadion en de sfeer hebben me positief verrast. Dat ze tegen een topclub speelden en ook nog eens wonnen zal daar ook wel aan bijgedragen hebben. Brugge had ook een hoop mensen meegenomen, ik gok dat zeker twee derde van het stadion met hun fans gevuld was.
We stonden zelf tussen de fanatiekere Moeskroen-fans op de korte zijde en werden daar vriendelijk ontvangen. We raakten nog in gesprek met wat supporters, over waarom we in hemelsnaam vanuit Nederland naar Moeskroen kwamen. Aangezien geen van ons goed Frans spreekt, en zij amper Nederlands ging het gesprek wat moeizaam, maar uiteindelijk lukte het toch om het concept 'groundhoppen' uit te leggen.

Olav

Slowakije 25-29 augustus

MSK Zilina – Spartak Trnava (3-1)
, Superleague, Štadión Pod Dubňom
Als eerste stond de wedstrijd MSK Zilina – Spartak Trnava op het programma. Zilina is een van de bekendste clubs van Slowakije. De laatste jaren speelden ze vaak Europese play-offs en enkele malen behaalden ze de groepsfase. Zo speelden ze in 2008 tegen Ajax in de Europa League. In 2010 zaten ze bij Chelsea, Olympique Marseille en Spartak Moskou in de poule. Afgelopen jaar werden ze kampioen in Slowakije, maar dit seizoen begon erg stroef..

Štadión Pod Dubňom is makkelijk te bereiken; het ligt vlak naast het station. In 2009 is het gerenoveerd. Helaas was het vandaag net aan half gevuld. De Champions League play-off tegen Kopenhagen afgelopen maand was wel zo goed als uitverkocht.

Als neutrale volger kan ik zeggen dat Spartak Trnava een van de beste supporters van Slowakije heeft. Ze reizen altijd met velen het hele land door. Ook vandaag was het uitvak uitverkocht. Maar het hoogtepunt kwam uit het thuispubliek. Bij opkomst van de spelers vierden Zilina en Zywiec (Polen) hun vriendschapsjubileum met een mooi doek en een nog mooiere pyro. En dit was slechts het begin van een spectaculaire avond.

De wedstrijd was van hoge kwaliteit, beide teams creëerde veel kansen en het tempo lag hoog. Na zeventien minuten was de stand al 1-1, dit was tevens de ruststand. Na de rust bleef het lang spannend wie als winnaar uit deze strijd zou komen, maar in de tachtigste minuut wist Zilina op voorsprong te komen. Spartak Trnava speelde hierna alles of niets. In de laatste minuut ging de keeper mee naar voren, maar het werkte averechts: uit een counter wist Zilina de bal in een leeg goal te schieten. Zo wisten ze weer eens te winnen en kan er langzaam weer omhoog worden gekeken.

foto's: https://023ontour.wordpress.com/msk-zilina-stadion-pod-dubnom/


FC Nitra – DAC Dunajská Streda  (3-1), Superleague, Štadión pod Zoborom
Na drie jaar afwezigheid op het hoogste niveau keerde FC Nitra dit jaar terug. Je zal niet geloven dat de promovendus aan kop gaat in de Super League, maar op het moment van schrijven is niets minder waar. 26 augustus bezocht ik de wedstrijd tegen DAC, de nummer twee van de hoogste divisie, en ook deze wisten ze te winnen: 3-1. FC Nitra blijft aan kop.

Nitra is de vierde en een van de oudste steden van Slowakije. Ook het stadion is oud, meer dan honderd jaar. Met bergen op de achtergrond, oude tribunes en een mooie, grotere hoofdtribune is dit voor mij genoeg om het te bestempelen als een mooi stadion. Ik betaalde slechts drie euro voor een kaartje. Op Soccerway staat dat de wedstrijd door 5.500 man is bezocht, maar ik denk dat er meer waren. Het was zo goed als uitverkocht en alleen het uitvak telde al zo'n duizend man. Het komt erop neer dat ongeveer 10% van alle inwoners in Nitra aanwezig waren bij de wedstrijd!

Er is wat onenigheid tussen DAC en de rest van Slowakije. De fans van DAC Dunajská Streda zien zichzelf als Hongaars. Het ligt dichterbij de Hongaarse grens dan bij Bratislava, er wonen veel Hongaren en ze spreken Hongaars. FC Nitra speelde het Slowaakse volskslied voor de wedstrijd. Als reactie zongen de fans van DAC het Hongaarse volkslied tijdens de wedstrijd. Op hun vlag staat ook Dunaszerdahely, de Hongaarse benaming voor DAC Dunajská Streda. De fans van FC Nitra hadden op hun beurt weer een paar Slowaakse vlaggen mee.

De fans van Nitra hadden drie tifo-acties en produceerden een hoop geluid tijdens de wedstrijd. De uitfans waren ook vocaal aanwezig. Om het compleet te maken was de wedstrijd ook nog eens aantrekkelijk. Bij rust leidden de gasten, maar na de wedstrijd ging Nitra eroverheen en was het helemaal feest in het thuispubliek.

foto's: https://023ontour.wordpress.com/fc-nitra-stadion-pod-zoborom/


De publiekswissel

Zie hier het verslag van de 'streekderby' tussen KV Mechelen en Antwerp FC:

http://bit.ly/2vY7zfq
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

TonyS

#4658
Naar Curaçao ga je voor de zon, niet voor het voetbal. Maar als je er als groundhopper bent, neem je natuurlijk een wedstrijd mee. Dus bezocht ik vorige weekeinde het duel Jong Holland vs Centro Barber in de de Play-offs Kaya 4 van de Curaçaose eredivisie, de Curaçao Sekshon Pagá.

De Curaçao Sekshon Pagá zit -zo ver ik het begrijp- als volgt in elkaar:
De reguliere competitie bestaat uit tien verenigingen. De beste zes daarvan spelen een eerste nacompetitie ronde. De beste vier daarvan gaan door naar de Play-offs Kaya 4. De beste twee hiervan spelen de eindronde. Dit wordt overigens maandag 18-09 verspeeld en zal gaan tussen Centro Dominguito en Scherpenheuvel.

Plaats van handeling van alle wedstrijden is stadion Antoine Maduro in Willemstad. Voor de volledigheid, google kent dit stadion alleen als Stadion di Sub Willemstad, een naam die door niemand wordt gebruikt.
Het is een aardige ground, waarvan de tribunes merkwaardig genoeg zich maar uitstrekken voor de helft achter een van de doelen en voor de helft van de lange zijde. Verder staan om het veld hoge hekken. Want ook al is het vooral gezellig, bij de ingang wordt gewoon gefouilleerd en bier drink je zoals overal uit plastic. Het veld is helaas kunstgras, maar in een land waar in een heel jaar minder regen valt dan in een paar Nederlandse weken, te begrijpen (overigens is het kraanwater op het eiland beter dan het Nederlandse, het is gezuiverd zeewater, hetzelfde water wordt zelfs in flesjes in de supermarkt verkocht).

Over het niveau van de wedstrijd kunnen we kort zijn, dat valt niet mee (understatement). Binnen een kwartier stond het al 3-1. De wedstrijd was daarmee wel gelopen en reden voor diverse spelers van Jong Holland vooral eigen succes te zoeken en vanuit allerlei posities van afstand op het doel te schieten. Uiteindelijk werd het 6-1. De laatste goal werd gescoord door een kopgoal vanaf de grond, zoals we vroeger op het veldje deden als we de keeper voorbij waren en de bal richting doellijn rolde. De scheidsrechter kon de grap niet waarderen en beloonde de doelpuntenmaker met geel hiervoor (gevaarlijk spel). Technisch is het nog wel aan te zien, maar tactisch stelt het niet zo heel veel voor.

De wedstrijd trok ca 300 toeschouwers. Tifo, pyro of anderszins hoef je hier niet verwachten, het is vooral een gezellig sociaal samenzijn. Voor de wedstrijd wordt op zijn Amerikaans het Curaçaose volkslied gespeeld. Dan staan alle toeschouwers op, zijn muisstil en wenden zij hun gezicht naar de nationale blauw-gele vlag achter het doel. Het publiek gaat na afloop langzaam weg. De derde helft vindt dan ook in het stadion zelf plaats. Eten en drank zijn prima verzorgd. Pittige, Antilliaanse kippenpootjes kluiven en Heineken mét alcohol, het mag wat mij betreft vandaag ingevoerd in Nederland.

Normaal hou ik wel van ontberingen dus sta graag onoverdekt met lekker pokkeweer, maar in je korte broek bij 30+ een wedstrijd bijwonen, is toch ook wel erg prettig.

Mocht je zelf overigens hier een wedstrijd willen bezoeken, ga dan niet te voet. Het lijkt of iedereen een hond bezit, ook zijn er veel zwerfhonden en al die honden lopen los en jagen wandelaars graag schrik aan. Pak een huurauto. Het bedrag daarvoor haal je er snel uit gezien de taxiprijzen (prijzen op het eiland zijn overigens sowieso van Nederlands niveau). Voor de volledigheid, voetbal is de tweede sport op het eiland, honkbal is natuurlijk sport nummer 1.


Wesley10__

Leuk verslag, ben je toevallig ook nog in het Ergilio Hato Stadion geweest?

TonyS


Saltacampos

Interessant om te zien en lezen!
Over land and sea

AthleticHolanda

De Europese voorronde's zijn altijd wedstrijden waar ik optimaal van kan genieten maar helaas moest ik ze deze keer aan me voorbij laten gaan. Dan maar hopen op interessante tegenstanders in de groepsfase. Het werden Zorya Luhansk, Hertha BSC en het verrassende Östersund. Vooral die laatste is weer een unieke uithoek waar ik Athletic ga zien. Naar een Oekraïens stadion in december waar ik al eens was gaat hem waarschijnlijk niet worden maar eerst stond Hertha op het programma. Duitsland valt bij mij altijd in de smaak en in Berlijn is voor mij zowel op sightseeing- als voetbalgebied nog meer dan genoeg te zien.

14-9-2017 - Hertha BSC - Athletic Club 0-0 (28832)
Hertha en Athletic speelden nog nooit eerder tegen elkaar. Wel namen beide U23 annex tweede elftallen het een jaar eerder in Brighton tegen elkaar op voor de Premier League International Cup, dat duel eindigde in 2-2 en enkele spelers van toen zouden ook nu aantreden.

Na de loting werden de ICE tickets snel geboekt en na vertrek in de vroege ochtend kwam ik, wonderwel zonder vertraging, vroeg in de middag aan in Berlijn. Mijn ICE was zelfs voorzien van Wifi én ik had me een prima niet-gereserveerde zitplaats kunnen bemachtigen, misschien zou het ooit nog wat worden met de Deutsche Bahn...

Deze middag voerde ik niet veel meer uit behalve een rondje stadion en een rondje Charlottenburg. Bij het opengaan van de kassa was ik de eerste die een kaartje kocht voor het uitvak. Een kleine duizend Athletic-supporters waren deze avond aanwezig terwijl de Herthaner het stadion slechts voor eenderde zouden weten te vullen. In een wedstrijd waar beide ploegen wel degelijk mogelijkheden kregen zag ik mijn tweede 0-0 in mijn tweede wedstrijd in dit stadion.

Östersund blijft ondertussen maar winnen, de huidige nummer vier van Zweden schakelde eerder Galatasaray en PAOK uit en nam na een zege op Zorya meteen de kopposititie in deze groep in.



In Berlijn is erg veel te zien en op vrijdagochtend was er tijd voor sightseeing. Vanaf het hotel in Charlottenburg was ik met de S-Bahn binnen tien minuten bij het Grunewald. In het Grunewald ligt de Teufelsberg die werd gebouwd van oorlogspuin. Tijdens de koude oorlog maakten de Amerikanen gebruik van een afluisterstation om de Sovjets af te luisteren. Buiten dat ik de berg op wilde voor het uitzicht op Berlijn en het Olympiastadion is het afluisterstation best bijzonder.



15-09-2017 - TSG Neustrelitz - BAK'07 0-1 (339)
Op voetbalgebied was er niet veel keuze op vrijdagavond. Even twijfelde ik om naar de Eisbären te gaan maar de keuze viel toch op een voetbalwedstrijd en die voerde me naar Neustrelitz, een stad in Mecklenburg-Vorpommern en dus ten noorden van Berlijn. Andere opties waren Preussen Eberswalde en Strausberg. Deze drie clubs kende ik alle drie alleen van naam en het stadion van Neustrelitz leek me het meest interessant. Deze werd het dus.

Na een kleine anderhalf uur treinen vanaf Berlijn Hbf. arriveerde ik er in de namiddag. De stad kent een groot schlosspark maar het slot is al sinds het einde van WWII verdwenen. Naast een kerk en een theater ligt ook het stadion in dit park. De tijd benutte ik echter eerst nog om wat te relaxen aan de Zierker See en om wat te eten alvorens naar het stadion te gaan. De route door het park bleek nog lastiger dan gedacht maar de tactiek om supporters te volgen werkte ook deze keer.

Neustrelitz speelt in de Regionalliga Nordost waar o.a. clubs als Energie Cottbus, Lok en Chemie Leipzig, TeBe Berlin, BFC Dynamo en Babelsberg spelen. Interessante clubs maar de tegenstander van vandaag was het veel kleinere BAK'07 uit Berlijn. Zes supporters waren de club voor €6 p.p. via het BB-ticket van de Bahn achterna gereisd en voor hun werd het gloednieuwe uitvak niet geopend.

Het Parkstadion werd onlangs 'opgeknapt' waardoor het voldoet aan Regionalliga eisen. Twee meter hoge hekken en een apart uitvak verrezen. Gelukkig werd aan het oude gedeelte niets veranderd en was dat ook het enige gedeelte dat vandaag open was.
Na de 0-0 van een dag eerder zag ik vandaag één doelpunt: de keeper liet de bal uit zijn handen vallen en de spits van BAK ging er mee aan de haal. In het restant ging de thuisploeg steeds meer alles of niets spelen waarop BAK de grootste kansen misten in de tegenaanval. Toch wonnen ze en ging het hele teams netjes naar de zes supporters om ze hoogstpersoonlijk te bedanken voor de steun.



16-09-2017 - Viktoria Berlin - Babelsberg'03 3-4 (828)
De grotere clubs uit Berlin speelden deze zaterdag helaas niet thuis maar met deze wedstrijd op het programma had ik niets te klagen. Babelsberg is een club waar ik door de fanscene veel sympathie voor heb terwijl Viktoria Berlin van oudsher een traditionele clubs is. Ik ken ze vooral van de finale uit 1894 tegen Hanau die in 2007 herspeeld werd. Inclusief die titel werd Viktoria in een ver verleden namelijk drie keer Duits kampioen.

Tegenwoordig betreft het een fusieclub uit 2013 die het weliswaar al tot de Regionalliga heeft geschopt maar nog steeds nauwelijks fans trekt. Dit in tegenstelling tot de Babelsberger die vandaag in de meerderheid waren en de sfeer er goed in hielden. Dat mocht ook wel gezien het scoreverloop. Ondanks dat Viktoria twee punten boven Babelsberg stond kwamen de bezoekers al snel op 0-2. Toen vlak na rust de 0-3 viel dacht iedereen dat de wedstrijd gespeeld was, maar Viktoria kwam verrassend genoeg terug tot 2-3 waarna de keeper de bal door zijn benen liet glippen en dermate van richting veranderde dat de bal het doel in rolde. 3-3 dus. Beide ploegen bleven gedurende de laatste tien minuten vol op de aanval spelen met Babelsberg als de meest gelukkige. Eindelijk zag ik een leuk duel in het prachtige decor van het Stadion Lichterfelde waar de fusieclub haar thuiswedstrijden afwerkt.

Na de wedstrijd deed ik nog een ronde sightseeing door Berlijn alvorens terug te keren naar Charlottenburg.



17-09-2017 - Altona'93 - Eintracht Norderstedt 0-3 (1188)
De terugweg besloot ik over Hamburg naar Nederland te gaan. Altona is namelijk een club die al jaren lang op de verlanglijst staat en nu er geruchten zijn over een verhuizing steeg de club met stip op de ranglijst. Met de vroege ICE arriveerde ik laat in de ochtend in Hamburg waar ik een rondje door St. Pauli en het gebied ronde de Elbe liep.

Met Norderstedt komt een club uit een voorstad van Hamburg én een van de betere uit de competitie op bezoek. De bezoekers namen nog aardig wat volk mee en vlak voor de aftrap was het oude stadionnetje dan ook goed bevolkt. Helaas begon het flink te regenen en schuilden de meeste supporters, inclusief ikzelf, bovenin de tribunes onder de bomen.

Tijdens periodes in de eerste helft was goed voetballen gezien de stortregen en onweer bijna onmogelijk maar bij tijden miezerde het slechts wat en kreeg Norderstedt de kans om haar kwaliteiten te laten zien. Altona probeerde het wel maar was onmachtig. Ondanks dat ze op 0-1 nog twee keer de lat troffen trokken de bezoekers de wedstrijd verdiend naar zich toe.

Na de wedstrijd had ik alle tijd om me naar het Hauptbahnhof te begeven voor de lange terugreis die me via o.a. Bremen, Münster en de ruhrpott weer in Nederland zou brengen.


Bier und Bratwurst

Mooi verslag met leuke clubs!!
Het ene stadion is het andere niet!

Vaig

#4664
Afgelopen weekend in Oost-Duitsland vertoefd, te beginnen met op vrijdagavond één van de vele Ostderby's in de 3. Bundesliga: FSV Zwickau - 1.FC Magdeburg. Ondanks dat het stadion een vreselijke nieuwe blokkendoos is, een prima avond gehad met een zeer behoorlijke sfeer van beide zijden.
Doorgereden naar Leipzig, waar op zaterdagmiddag het Alfred Kunze Sportpark van BSG Chemie Leipzig op het programma stond. Zelden heb ik 90 minuten lang zo weinig voetbal gezien (de thuisploeg won de kelderkraker met 2-1 door een goal in de Toten Sekunden) en tegelijk zo genoten van de hele entourage. Wat mij betreft is het A.K. Sportpark het beste dat Duitsland te bieden heeft. Weergaloos.

Het contrast kon deze zaterdag niet groter, want 's avonds stond Red Bull Leipzig op het programma. Als je er dan toch bent.. Het stadion viel me heel erg mee. Leuk detail is, dat het gebouwd is in de "kom" van het oude Zentral Stadion, waardoor er een hoop trappen beklommen dienen te worden. De sfeer was matig van de zijde van Red Bull, maar daarvan had ik ook heel weinig verwacht. Goed gevoetbald werd er wel (uitslag 2-2) en dat is op zijn tijd toch ook wel eens prettig om te zien.

In november spelen alle 3 de Leipzig clubs in één weekend thuis (naast Red Bull en Chemie, speelt ook Lokomotive Leipzig thuis), een absolute aanrader dus voor een heerlijk voetbalweekend!
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy