De 0-0-nachtmerrie

Gestart door TeeZee, mrt 28, 2008, 22:03:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mrmtty20

Citaat van: ksclgiov282 op dec 23, 2019, 15:58:07
Ben ook naar Willem II geweest, de sfeer was inderdaad echt super! Nogal wat volk van Antwerp waar wij zaten/stonden, op de lange zijde net naast het uitvak. En over gisteren namiddag kunnen we het beter maar niet hebben....
Dat verklaart waarom ik iemand met een Antwerp trui zag!
Gisteren was vreselijk. We hadden nog een kans, maar gisteren heeft Westerlo ons laten voelen dat we alles op de play downs gaan mogen zetten, al vrees ik daar ook wat voor.

ksclgiov282

Tja, de play downs, wat een vreselijk format. Als je de eerste (uit)wedstrijd kan winnen, misschien dan. Ik geloof eigenlijk er niet meer in, toch niet met dit zootje ongeregeld die er vierkant hun voeten aan vegen. Schandelijk hoe sommigen gisteren club & supporters te kijk hebben gezet. En bij een degratatie, is er dan nog uberhaupt een club, zoals sommigen zich luidop afvragen? 2020 kondigt zich rooskleurig aan....

Defender

Roger Lambrecht sprak over maar 1 mogelijke oplossing en fusie tussen Lokeren, Beveren, Sint Niklaas én Aalst..
Dan zou er rond de 15 000 toeschouwers zijn en leefbare club gecreeerd worden, benieuwd om die 4 samen te zien komen
There are loads of Uniteds, lots of City's and Towns,
a good sprinkling of Wanderers and Rovers and even a few of Albions.

But there's only one Villa

Jef400

Eerste drie kan ik geografisch nog een beetje inkomen. Die laatste is toch wat buiten dat gebied dunkt mij.

ksclgiov282

#289
Roger Lambrecht, en hij niet alleen, neemt z'n dromen voor werkelijkheid aan denk ik. Goed mogelijk dat men er zo'n fusie zal proberen doordrukken maar ik geloof nooit dat het resultaat een serieuze profclub zal opleveren, laat staan eentje die met de G6 zal kunnen wedijveren. 15000 toeschouwers zegt hij, laat me niet lachen. En waar zal er gespeeld worden? In een nieuw te bouwen stadion ergens centraal in het Waasland zegt men dan, maar eer dat er staat (ALS het er komt) zijn we alweer 10-15 jaar verder, zie maar naar andere stadionprojecten in België.
Nu, men doet maar wat men niet laten kan, maar velen (de meerderheid?) halen hier hun neus voor op en terecht. En een stad als Aalst is groot genoeg om z'n eigen club te hebben, dat is al helemaal van de pot gerukt. Laat staan dat men van daar naar het Waasland komt om een potje voetbal te kijken.

Jef400

Terwijl Brussel, Gent en Frankrijk even ver zijn.

ksclgiov282

Citaat van: Jef400 op dec 23, 2019, 18:37:33
Terwijl Brussel, Gent en Frankrijk even ver zijn.

Zo is het, waarom zouden ze zich achter zo'n vaag project scharen? Terwijl er op korte afstand gevestigde grote clubs zijn.

Mrmtty20

Een fusie zal wel niet gebeuren denk ik. Ik vrees wel voor onze toekomst na een degradatie naar 1ste amateur, trekt onze nieuwe voorzitter er dan gewoon de stekker uit? Want financieel zit het ook niet goed. Ik hoor heel veel verhalen, en dat is net zo frustrerend.

Jef400

Jullie kunnen nog altijd fuseren met Beveren. Die fuseren immers nog met hun eigen teddybeer als het zo uitkomt.

ksclgiov282

Citaat van: Jef400 op dec 23, 2019, 21:16:46
Jullie kunnen nog altijd fuseren met Beveren. Die fuseren immers nog met hun eigen teddybeer als het zo uitkomt.

Nee dank je ;-)

Joost

Citaat van: Defender op dec 23, 2019, 18:04:35
Roger Lambrecht sprak over maar 1 mogelijke oplossing en fusie tussen Lokeren, Beveren, Sint Niklaas én Aalst..
Dan zou er rond de 15 000 toeschouwers zijn en leefbare club gecreeerd worden, benieuwd om die 4 samen te zien komen

Fusies werken nooit om groter potentieel te krijgen. De enige fusies die in België echt werken zijn die tussen een grote en kleine club, waarbij de grote het stadion en de achterban meebrengt en de kleine de financiën. Of clubs uit dezelfde stad die op lager niveau beide actief waren.

Aan geen van beide voldoet Dit idee niet.

wekke

De enige geslaagde fusie is die van Winterslag en Waterschei, maar ook daar had men het nodige geluk nodig om het te laten slagen.
Het is jammer, maar de provincieclubs zonder multimiljonairs/miljardairs gaan onherroepelijk uit het profvoetbal. De concurrentiestrijd valt niet meer te winnen en toch blijft men financiële risico's nemen om te blijven vastklampen aan het prof statuut. Waasland-Beveren, KV Oostende, Cercle Brugge, Westerlo, ... gaan allemaal nog volgen.

Neem nu een club zoals Westerlo. Dat heeft jaren boven zijn eigenlijke capaciteiten kunnen leven. Intrinsiek is dat een club die niet hoger dan 1e amateur kan ambiëren. In plaats van dit te erkennen en te accepteren, verkopen ze hun ziel aan Turkije. Niemand is in zo'n clubs geïnteresseerd buiten malafide figuren, makelaars of andere clubs die er een huurlingen legioen van willen maken. Er is qua sponsors, supporters, jeugd, transfers,.. nul komma nul meerwaarde te creëren.

Joost

Citaat van: wekke op dec 24, 2019, 08:28:33
De enige geslaagde fusie is die van Winterslag en Waterschei, maar ook daar had men het nodige geluk nodig om het te laten slagen.
Het is jammer, maar de provincieclubs zonder multimiljonairs/miljardairs gaan onherroepelijk uit het profvoetbal. De concurrentiestrijd valt niet meer te winnen en toch blijft men financiële risico's nemen om te blijven vastklampen aan het prof statuut. Waasland-Beveren, KV Oostende, Cercle Brugge, Westerlo, ... gaan allemaal nog volgen.

Neem nu een club zoals Westerlo. Dat heeft jaren boven zijn eigenlijke capaciteiten kunnen leven. Intrinsiek is dat een club die niet hoger dan 1e amateur kan ambiëren. In plaats van dit te erkennen en te accepteren, verkopen ze hun ziel aan Turkije. Niemand is in zo'n clubs geïnteresseerd buiten malafide figuren, makelaars of andere clubs die er een huurlingen legioen van willen maken. Er is qua sponsors, supporters, jeugd, transfers,.. nul komma nul meerwaarde te creëren.

Geniaal citaat over Oostende; "Aan de ene kant heb je club, en aan de andere kant de zee. En zoals je weet komen vissen niet naar het voetbal".

De fusie tussen Winterslag en Waterschei was ook niet echt een succes. Daar is 8 jaar lang gerommeld in de marge totdat er een sterke man opstond en de boel aan de praat kreeg met een hoop geld.

wekke

Klopt. Dat bedoelde ik een beetje met "het nodige geluk". Jaren vol gerotzooi, postjes pakkers, een massa geld en op het laatste moment de doorbraak.

hgrm

Het probleem is dat (semi)profvoetbal onder de top in bijna dood is. Daar zijn heel veel oorzaken voor, maar de belangrijkste is dat elke scheet van het topvoetbal op TV te volgen is. Vroeger was de plaatselijke club de enige manier om voetbal te zien, tenzij je net in de buurt van een grote club woonde. Over de grote clubs las je in de krant, je zag ze in het weekend in samenvatting op TV en af en toe op woensdagavond Europees spelen, meer niet. Een groot deel van het supporter-zijn van een kleine club was de verzuchting ook ooit eens, al was het maar een jaar, het hoogste niveau te bereiken zodat je de grote clubs in je eigen achtertuin kon zien spelen.

Tegenwoordig kan iedereen die een FOX-abonnement heeft (of het buitenlandse equivalent daarvan) supporter van een grote club noemen. En die club hoeft niet eens uit het eigen land te komen. De reden om elk weekend in weer en wind naar het plaatselijke stadion te gaan, is voor velen weggevallen. En daarmee het bestaansrecht van veel clubs als profclub. In landen als Ierland heeft dat in feite al geleid tot het einde van het binnenlandse voetbal op niveau; wat daar over is is een competitie voor en door goedwillende hobbyisten. In Nederland en België zal het niet zo'n vaart lopen; de top van de eredivisie en eerste klasse heeft nog net genoeg exposure en aansluiting met de Europese subtop om genoeg gloryhunters achter zich te krijgen. De rest probeert echter amechtig aansluiting te vinden en neemt daarbij onverantwoorde risico's.

De oplossing is simpel: er in berusten dat je die aansluiting niet kunt bereiken en het over een andere boeg gooien: de voetbalclub als sociale draaischijf. Jeugd aan je binden en de mogelijkheid geven om door te stromen naar het eerste. Selectiespelers niet als huursoldaten gebruiken maar betrekken bij de club. Kortom, op alle fronten binding tussen club, plaats en bewoners. Dat is

precies hetgeen je vooral ziet bij de dorpsclubs in de hogere regionen van het Nederlandse amateurvoetbal: een hoofdveld met drie rijen dik reclameborden omdat geen plaatselijke middenstander er niet tussen wil hangen, tribunes vol jeugdspelers die na hun wedstrijd nog even naar het eerste blijven kijken om te zien hoe hun jeugdtrainer het als speler doet, veel jongens uit de regio in het veld die je maandag zonder kapsones bij de supermarkt of achter de lopende band weer tegenkomt. Clubs die het zo aanpakken zie je ook boven komen drijven. Er zijn natuurlijk nog steeds clubs die het moeten hebben van een geldschieter (al dan niet met malafide geld) maar die redden het niet. Waar zijn Dijkse Boys, Achilles'29, Turkiyemspor, Young Boys, Maghreb'90, VVA en noem ze maar op gebleven??
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen