Hoofdmenu

Servië

Gestart door Tmen, nov 04, 2013, 13:18:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tmen

Ik ben hier voor het eerst op dit forum, Groundhopping is al langer mijn hobby maar post nu voor het eerst hier een reisverslag en weet niet of ik hem hier in dit topic goed plaats?
Afgelopen zaterdag de derby in Belgrado bezocht met een stel vrienden, lees hier mijn reisverslag:



Rode Ster Belgrado – Partizan Belgrado (de eeuwige derby).

We konden via een kennis die supporter is van Rode ster aan kaarten komen voor de derby Rode ster – Partizan in Belgrado. Na wat overleg over wie allemaal mee ging werd besloten om met 6 personen naar Servië af te reizen. Vliegreis geregeld, appartement geboekt en op vrijdag 1 november 2013 was het dan zo ver. Op naar Eindhoven airport om vanaf daar naar Belgrado te vliegen. Aangekomen in Belgrado, lieten we ons snel per taxi naar het appartement brengen om de bagage te droppen en de stad in te gaan. Onderweg zagen we al veel graffiti op gebouwen wat verwees naar Delije (rode ster) of Grobari (Partizan). Aangekomen bij het appartement bleek dat de eigenaar lid was van de Grobari (vrij vertaald: doodgravers). Hij liet ons een soort lidmaatschapspasje zien en vertelde dat er een grote wedstrijd was de volgende dag. We zeiden dat we daar juist voor kwamen en al kaarten hadden gekocht (we lieten maar even in het midden van wie we kaarten hadden gekregen, haha!). Nadat we de bagage gedropt hadden zijn we de stad in gegaan voor het avond eten. Na het eten nog een aantal biertjes gedronken bij de mr. Stefan Braun club. Voor wie ooit in Belgrado komt is dit al een mooie ervaring, aangekomen bij het gebouw waar de club in zou zitten volgens de taxi chauffeur zie je alleen een grauw en smerig flatgebouw, je moet in de hal met de lift naar de 9e etage waar de club zich bevind, als je daar aan komt geloof je je ogen niet! Een strakke moderne inrichting, bloed mooie vrouwen en een club waar je u tegen zegt. Na een paar uurtjes en de nodige biertjes ook weer weg gegaan omdat we niet de hele zaterdag (de dag van de derby) in bed wilden doorbrengen.

De volgende morgen na het ontbijt naar de fanshop van Rode ster gegaan, onderweg vertelde de taxi chauffeur ons al dat we op moesten passen vandaag met het dragen van die shirts, het was ook beter om ze niet te dragen 's avonds voor en na de wedstrijd. Dat gaf dus al een beetje de spanning van de wedstrijd aan en naarmate de avond naderde voelde je ook de spanning toenemen. We hebben de hele middag in het zonnetje op een terras gezeten en zijn rond 16.00 uur richting het stadion gegaan (aftrap was om 18.00 uur). De taxi kon ons niet verder brengen dan tot ongeveer 2,5 km afstand van het stadion omdat daar een soort no-go-area was voor auto's, openbaar vervoer etc. We moesten dus het laatste stukje te voet verder. Onderweg zag je honderden agenten in zo genaamde 'full-riot-gear' staan, wij gaan ook vaak naar Europese uitwedstrijden van Fc Twente en zijn dus wel wat gewend, maar je kijkt toch altijd wel weer op van zo'n heel leger robo-cops.
Hoe dichter we bij het stadion kwamen, hoe beter je de supporters hoorde. De derby-sfeer zat er al goed in, en dat al ruim een uur voor de wedstrijd! Ook buiten het stadion zag je al verscheidene groepen zingen en de adrenaline nam bij ons ook toe. We gaan wat beleven!

Eenmaal binnen in het stadion zag je dat beide korte zijden (harde kern van Rode ster en het uit-vak) al compleet gevuld waren met supporters en dat ze al druk bezig waren met vlaggen en oorverdovend gezang. Prachtig! Een apart fenomeen was de scheiding van de Partizan supporters, er waren namelijk twee verschillende uitvakken. Een grote waar naar schatting zo'n 5000 supporters stonden (Grobari) en een kleine met zo'n 1000 supporters, (zij noemden zich Zabranjeni). Op een gegeven moment (dit was nog ruim voor de aftrap) gooiden beide groepen zelfs fakkels naar elkaar en probeerden bij elkaar te komen, de politie greep in en het ging kort even los tussen de Grobari en de wouten. Later hoorden we dat er een serieus conflict gaande was tussen deze supporters om verschillende redenen. Laten we eerlijk zijn, in elke harde kern wordt onderling wel eens gevochten maar dit sloeg echt alles, 2 verschillende uitvakken met een leeg vak van zo'n 50 meter breedte ertussen en 2 linies wouten!

Een slordig half uurtje later begon de wedstrijd en Delije (supporters van Rode ster) trapten af met een aantal doeken waarop teksten stonden en een grote pyro actie. Ook zwaaiden de supporters achter de goal (15.000 man schat ik) met kleine vlaggetjes en kwamen er regelmatig siervuurpijlen de tribune af, samen met het nodige knal vuurwerk zag dit er spectaculair uit! Direct daarna begon ook het uit-vak met hun actie, hier was ook het gehele vak gevuld met kleine vlaggetjes en een tiental grote vlaggen, in het kleinere tweede uit-vak was ook een pyro te zien van boven naar beneden en het leek 1 grote vuurzee! Na de openingsactie begon het oorverdovende gezang, aangevoerd door 1 persoon met een megafoon waarna het hele stadion (ook de lange zijdes) meezongen en klapten. Gedurende de wedstrijd waren er over en weer verschillende (tekst-) doeken te zien en ook halverwege de eerste helft bleek dat ze nog over veel meer vuurwerk beschikten, na de goal in de negentiende minuut (eigen doelpunt Partizan) was wederom de gehele korte zijde aan de rode ster kant bezaaid met honderden fakkels! Echt een adembenemend gezicht!
Later zagen we ook aan beide zijdes gestolen vlaggen van beide supportersgroepen, deze werden eerst ondersteboven getoond alvorens ze verbrand werden.
Op een gegeven ogenblik hadden we enkel nog oog voor de tribunes, in het gehele stadion (ook de lange zijdes) stonden de mensen te klappen en te schreeuwen alsof hun leven er vanaf hing. Supporters van beide kampen zongen liederen en reageerden met spreekkoren op elkaar en het was 1 kolkende heksenketel!
De Partizan supporters maakten aan het begin van de tweede helft grote kampvuren in hun vak van alles wat maar wou branden. De zwaaivlaggetjes die bij opkomst gebruikt waren werden nu als een soort regen dezelfde hoek van het vak ingegooid en er ontstond al snel een groot vuur! De brandweer kwam eraan te pas en de wedstrijd werd enkele minuten stil gelegd. Zodra bleek dat de brandweer niet bij het vuur kon komen met een pis-straaltje water werd de wedstrijd hervat. De brandweer heeft wel een half uur voor dat vak staan spuiten maar ik had het idee dat de Partizan supporters meer genoten van het waterkanon dan er last van hadden, ze sprongen en dansten als wilden in het water en het vuur brandde harder en harder. Het leken wel indianen rond een kampvuur! Ook ontstonden op andere plaatsen in het Partizan-vak kleinere brandjes (wat heet klein, elk zo'n 2 meter hoog). Hierdoor was de brandweer echt machteloos. De Rode ster supporters reageerden constant met spreekkoren en de kracht waarmee ze zongen is niet te beschrijven, wat een volume!

Uiteindelijk is de wedstrijd met nog met 10 minuten extra tijd verlengd vanwege de ongeregeldheden, en is met 1 – 0 gewonnen door Rode ster. Na nog even te hebben gewacht zijn we het stadion uit gelopen. Eenmaal buiten hadden we het idee dat de supporters van beide kampen gewoon door elkaar liepen maar van eventuele rellen hebben we niets gemerkt. We moesten de zogenaamde no-go-area uit lopen voordat we weer bij een taxi konden komen en na dik 90 minuten staan is 2,5 kilometer best ver. De taxi heeft ons eerst naar het appartement gebracht, waarna we door zijn gegaan naar de binnenstad voor het avondeten. Naderhand hebben we weer de cafés opgezocht voor de nodige 'Pivos' (bier red.) en vanaf een uur of 02.00 zijn we naar 'club plastic' geweest. Ook een groot gebouw waarbij je van de buitenkant totaal niet verwacht dat er zo'n club in zit.
De Serv die de kaarten voor ons geregeld had was ook met ons mee en vertelde ons in geuren en kleuren over de rivaliteit en historie van beide clubs. Prachtig om te horen natuurlijk en soms ook totaal niet te bevatten wat hun bezield.

De volgende ochtend rond 10 uur uit de veren om weer richting het vliegveld te gaan. Daar aangekomen gauw een ontbijtje gescoord en ingecheckt. Na een vlucht van een slordige 2 uur waren we dan ook weer in
Nederland en merkten we dat het hier toch wel flink kouder was, in Belgrado was de temperatuur het gehele weekend rond de 23 graden (en dat voor november!).
Bij thuiskomst de stamkroeg opgezocht om nog een paar biertjes te drinken en verhalen uit te wisselen met het thuisfront. Wat een weekend!


Een echte derby zoals een derby hoort te zijn en zeker voor Nederlandse begrippen met geen pen te beschrijven van wat je daar meemaakt! Het derby gevoel leeft daar duidelijk veel meer dan hier en de club lijkt wel een soort religie voor ze. Wanneer je voor deze wedstrijd aan kaarten kunt komen zou ik het zondermeer doen, een geweldige wedstrijd in een geweldige stad!

Voor foto's en video's van de wedstrijd:
http://www.ultras-tifo.net/photo-news/1996-crvena-zvezda-partizan-02112013.html

FCT1980

Leuk verslagje voor de P-Talk ;)
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Saltacampos

Leuk verslag en welkom !
Over land and sea

Wesley10__

Ik wil eigenlijk voor komend seizoen kijken om een van beide derby's bij te wonen. Hoe lastig is het om aan kaarten te komen?

Freekos79

Citaat van: Wesley10__ op jun 16, 2016, 14:06:08
Ik wil eigenlijk voor komend seizoen kijken om een van beide derby's bij te wonen. Hoe lastig is het om aan kaarten te komen?

Niet lastig. Voor Rode Ster kan het zelfs al online.
Volgende wedstrijd: ?

De publiekswissel

Let wel dat de mogelijkheid bestaat dat het tijdstip of de speeldag vrij laat nog kan wijzigen. Daar doen ze in de Balkan niet zo moeilijk over.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Freekos79

Citaat van: De publiekswissel op jun 16, 2016, 14:52:30
Let wel dat de mogelijkheid bestaat dat het tijdstip of de speeldag vrij laat nog kan wijzigen. Daar doen ze in de Balkan niet zo moeilijk over.

De derby van Belgrado is meestal op zaterdag.
Volgende wedstrijd: ?

Budi

Mooi verslag... ik heb het geluk om deze Derby 5 jaar geleden te bezoeken in het stadion van Partizan. Gemixt vak dat dan wel vol met Rode ster fans. Ja inderdaad de derby is met geen pen te beschrijven. Spelers die de tegenstanders opjutten als de fans (ondenkbaar in ons land). 'Fans' op het veld om de spelers achter na te rennen om hem in elkaar te trappen vervolgens een kleine peloton ME-ers. Stukken stoel, fruit, brood, op het veld. Oud pro servische liederen, Pro Arkan liederen aanheffen. Ongelofelijk.
Wir sind Zecken, asoziale Zecken, wir schlafen unter Brücken, oder in der Bahnhofmission

Berend11

Ik heb alles rondom de derby van Belgrado goed doorgelezen en daarop besloten om een retourtje te boeken van 23 tot 28 augustus. De derby staat nu voor zaterdag 26 augustus gepland, is het aannemelijk dat deze wedstrijd verplaatst wordt? Zoals ik las en de afgelopen jaren zag via soccerway wordt deze wedstrijd bijna standaard op zaterdag gespeeld. Zou dit nog wijzigen aangezien Partizan en Rode Ster op donderdag EL kwalificatie spelen?

En kaarten kopen voor zowel de EL wedstrijd van Rode Ster als de derby wordt geen probleem lijkt mij.

Alvast bedankt :)

Nort

Citaat van: Berend11 op aug 07, 2017, 22:49:11
Ik heb alles rondom de derby van Belgrado goed doorgelezen en daarop besloten om een retourtje te boeken van 23 tot 28 augustus. De derby staat nu voor zaterdag 26 augustus gepland, is het aannemelijk dat deze wedstrijd verplaatst wordt? Zoals ik las en de afgelopen jaren zag via soccerway wordt deze wedstrijd bijna standaard op zaterdag gespeeld. Zou dit nog wijzigen aangezien Partizan en Rode Ster op donderdag EL kwalificatie spelen?

En kaarten kopen voor zowel de EL wedstrijd van Rode Ster als de derby wordt geen probleem lijkt mij.

Alvast bedankt :)
EL = wedstrijd naar zondag of maandag.

Berend11

Citaat van: Nort op aug 07, 2017, 23:01:27
EL = wedstrijd naar zondag of maandag.

Pooow, dat zou super zonde zijn! Ik heb speciaal geboekt vanwege die derby. Ik vlieg maandag terug

Nort

Citaat van: Berend11 op aug 07, 2017, 23:11:41
Pooow, dat zou super zonde zijn! Ik heb speciaal geboekt vanwege die derby. Ik vlieg maandag terug
In principe zal de wedstrijd naar de zondag gaan (er wordt normaliter niet op maandag gespeeld in Servie), maar in de Balkan weet je het nooit.

John074

Ik ga eind volgende maand naar de Belgrado derby. Heb momenteel twee tickets, moet er nog een hebben. Weet iemand hoe dit het beste te regelen is en of dit eigenlijk wel te regelen is?
Hoor het graag,

Greetz

Nort

Citaat van: John074 op jan 10, 2019, 11:38:35
Ik ga eind volgende maand naar de Belgrado derby. Heb momenteel twee tickets, moet er nog een hebben. Weet iemand hoe dit het beste te regelen is en of dit eigenlijk wel te regelen is?
Hoor het graag,

Greetz
Die verkoopt toch nooit uit? Die kun je gewoon de dag vooraf of zelfs nog op de wedstrijddag zo in het centrum kopen. En anders is er waarschijnlijk genoeg zwarte verkoop rond het stadion. Voordeel is dat de tickets maar een paar Euro kosten, dus drie keer FV is nog niet veel voor onze begrippen.

Olav

Paar dagen voor wedstrijddag naar de kassa om een ticket te halen. Paspoort mee, dan moet het goedkomen! Ben jaloers, veel plezier!