Watergatehopper

Gestart door watergatehopper, aug 21, 2013, 16:50:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

watergatehopper

Citaat van: Nort op mei 15, 2019, 12:01:15
Volgens Wikipedia trokken ze in de eerste twee Bundesliga jaren gemiddeld 21.333 en 17.294 toeschouwers. Laatste keer dat het uitverkocht was in de beker tegen Bayern (2003) (eveneens met Wiki als bron).

https://de.wikipedia.org/wiki/Borussia_Neunkirchen

Ik wist dat dat het tegen bayern de laatste keer was dat het volle bak was.
Maar 21k gemiddeld vind ik echt indrukwekkend! Hoewel Duitsland nu ook altijd synoniem staat aan massa qua toeschouwers.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Jef400

Heel eerlijk vind ik dat best meevallen. Als ik het vergelijk met Engeland zijn er misschien meer echt grote clubs, maar middelgrote clubs heb je in Engeland ook op lagere niveaus. Denk aan een Sunderland, Portsmouth enzo, dat is in Duitsland weer anders ;-)

Sebastiaan_W

Citaat van: Jef400 op mei 15, 2019, 14:41:37
Heel eerlijk vind ik dat best meevallen. Als ik het vergelijk met Engeland zijn er misschien meer echt grote clubs, maar middelgrote clubs heb je in Engeland ook op lagere niveaus. Denk aan een Sunderland, Portsmouth enzo, dat is in Duitsland weer anders ;-)

Leg uit.

Kölsche Bosschenaar

Citaat van: Jef400 op mei 15, 2019, 14:41:37
Heel eerlijk vind ik dat best meevallen. Als ik het vergelijk met Engeland zijn er misschien meer echt grote clubs, maar middelgrote clubs heb je in Engeland ook op lagere niveaus. Denk aan een Sunderland, Portsmouth enzo, dat is in Duitsland weer anders ;-)
Dit jaar spelen er met Kaiserslautern, Braunschweig, Karlsruhe, 1860 München etc. ook genoeg grote clubs op het 3e niveau. De toeschouwersgemiddelde in de 3. Liga en de League One zijn met rond de 8000 nagenoeg gelijk. Daarbij moet opgemerkt worden dat Sunderland met 32000 het gemiddelde flink opkrikt. De League Two scoort wel aanzienlijk beter dan de Regionalliga's, maar dit is niet met elkaar te vergelijken. In de League Two zijn 24 clubs vertegenwoordigd en in de Regionalliga's 90.
FC Den Bosch
1.FC Köln

watergatehopper

Citaat van: Kölsche Bosschenaar op mei 15, 2019, 15:27:58
Dit jaar spelen er met Kaiserslautern, Braunschweig, Karlsruhe, 1860 München etc. ook genoeg grote clubs op het 3e niveau. De toeschouwersgemiddelde in de 3. Liga en de League One zijn met rond de 8000 nagenoeg gelijk. Daarbij moet opgemerkt worden dat Sunderland met 32000 het gemiddelde flink opkrikt. De League Two scoort wel aanzienlijk beter dan de Regionalliga's, maar dit is niet met elkaar te vergelijken. In de League Two zijn 24 clubs vertegenwoordigd en in de Regionalliga's 90.

De vergelijking met Engeland is idd redelijk gelijkwaardig hoewel het verschil in de PL met 1.BL ongeveer 5k meer is in de 1.BL. Sunderland krikt het gemiddelde heel erg op met 32k.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Nort

Ik snap het punt van Jef wel. Duitsland telt fiks meer inwoners (80 miljoen vs 55 miljoen) dan Engeland, maar heeft een stuk minder (prof)clubs. Het potentieel aan toeschouwers ligt dan ook per club een stuk hoger dan in Engeland.

Bovendien heb ik de indruk, dat er in Duitsland (t.o.v. Engeland) relatief veel voetballiefhebbers zijn die graag Bundesliga voetbal zien en bij degradatie weer net zo hard naar een andere club hollen of thuisblijven.

watergatehopper

#261
Citaat van: Nort op mei 16, 2019, 10:56:05
Ik snap het punt van Jef wel. Duitsland telt fiks meer inwoners (80 miljoen vs 55 miljoen) dan Engeland, maar heeft een stuk minder (prof)clubs. Het potentieel aan toeschouwers ligt dan ook per club een stuk hoger dan in Engeland.

Bovendien heb ik de indruk, dat er in Duitsland (t.o.v. Engeland) relatief veel voetballiefhebbers zijn die graag Bundesliga voetbal zien en bij degradatie weer net zo hard naar een andere club hollen of thuisblijven.

Die conclusie kun je moeilijk trekken.
De bevolkingsdichtheid in Engeland is een stuk hoger gezien Duitsland qua oppervlakte bijna drie keer zo groot is. Het potentieel is daarom dus niet hoger.
Op basis van dit punt is het een verhaal van appels en peren gezien de vele variabelen die je hieraan vast kunt hangen.

Wat is de gemiddelde reisbereidheid van mensen?
Wat zijn de gemiddelde mogelijkheden praktische en financieel?
Hoeveelheid (prof)clubs en betrokkenheid bij eigen buurtvereniging
etc.etc. 
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Joost

Citaat van: watergatehopper op mei 16, 2019, 13:57:25
Die conclusie kun je moeilijk trekken.
De bevolkingsdichtheid in Engeland is een stuk hoger gezien Duitsland qua oppervlakte bijna drie keer zo groot is. Het potentieel is daarom dus niet hoger.
Op basis van dit punt is het een verhaal van appels en peren gezien de vele variabelen die je hieraan vast kunt hangen.

Wat is de gemiddelde reisbereidheid van mensen?
Wat zijn de gemiddelde mogelijkheden praktische en financieel?
Hoeveelheid (prof)clubs en betrokkenheid bij eigen buurtvereniging
etc.etc.

Ik denk juist dat het puur in de historie zit. De Football League bestaat al sinds 1921 uit 4 divisies waarbij medio jaren 50 de huidige indeling werd gemaakt. Spelen in de Football League geeft status en vrijwel elke club heeft wel een 'season in the sun' gehad op het hoogste of 2e niveau. Dat trekt onherroepelijk publiek en aandacht aan. Daarnaast was het ook een behoorlijk gesloten systeem.

In Duitsland ontstond de Bundesliga pas in 1963 en de 2. Bundesliga pas in de jaren 80. In het jaar voor de Bundesliga haar debuut had speelde er 74 clubs op het hoogste niveau en 125+ op het 2e niveau. Het was als club dus veel lastiger om de aandacht te krijgen en vast te houden.

Waar in Engeland ook nog meestal maar 1 club per stad in de League speelde waren in Duitsland vaak meerdere clubs uit steden actief.

Nort

Citaat van: watergatehopper op mei 16, 2019, 13:57:25
Die conclusie kun je moeilijk trekken.
De bevolkingsdichtheid in Engeland is een stuk hoger gezien Duitsland qua oppervlakte bijna drie keer zo groot is. Het potentieel is daarom dus niet hoger.
Op basis van dit punt is het een verhaal van appels en peren gezien de vele variabelen die je hieraan vast kunt hangen.

Wat is de gemiddelde reisbereidheid van mensen?
Wat zijn de gemiddelde mogelijkheden praktische en financieel?
Hoeveelheid (prof)clubs en betrokkenheid bij eigen buurtvereniging
etc.etc.
Dat het appels en peren zijn die we vergelijken, ben ik met je eens. Juist doordat Duitsland zo uitgestrekt is, heeft een club met Bundesliga voetbal een aantrekkingskracht op de omgeving en kan het dus veel publiek trekken als men aantrekkelijk genoeg is.

Zie Engeland, waar Manchester City het lastig heeft om een grote achterban te creëren terwijl ze de ene na de andere prijs winnen. Dat is ook weer niet gek gezien de vele voetbalclubs in Manchester.

Kölsche Bosschenaar

Citaat van: Nort op mei 16, 2019, 14:28:12
Dat het appels en peren zijn die we vergelijken, ben ik met je eens. Juist doordat Duitsland zo uitgestrekt is, heeft een club met Bundesliga voetbal een aantrekkingskracht op de omgeving en kan het dus veel publiek trekken als men aantrekkelijk genoeg is.

Zie Engeland, waar Manchester City het lastig heeft om een grote achterban te creëren terwijl ze de ene na de andere prijs winnen. Dat is ook weer niet gek gezien de vele voetbalclubs in Manchester.
Volgens mij is dat laatste ook in Duitsland het geval. Clubs als Leverkusen en Wolfsburg lukt het ook niet om grote mensenmassa's aan zich te binden, ondanks dat ze ook zeker succes hebben/hadden. Dit terwijl Keulen, Mönchengladbach, HSV en Hannover (voor de Kind perikelen) geen enkele moeite hebben om minstens 45000 mensen naar het stadion te lokken in slechte tijden. 
FC Den Bosch
1.FC Köln

watergatehopper

Citaat van: Kölsche Bosschenaar op mei 16, 2019, 14:39:33
Volgens mij is dat laatste ook in Duitsland het geval. Clubs als Leverkusen en Wolfsburg lukt het ook niet om grote mensenmassa's aan zich te binden, ondanks dat ze ook zeker succes hebben/hadden. Dit terwijl Keulen, Mönchengladbach, HSV en Hannover (voor de Kind perikelen) geen enkele moeite hebben om minstens 45000 mensen naar het stadion te lokken in slechte tijden.

Traditionsverein vs het nieuwe geld?

In Manchester de gloryhunters die eerder al voor united kozen?

🇧🇪 Eerste klasse B ✅

watergatehopper


Afgelopen dinsdag de laatste wedstrijd van het seizoen 2018/ 2019 bezocht.
Een EK kwalificatie wedstrijd tussen België en Schotland. Normaal heb ik niets met nationale elftallen maar het was een mooie gelegenheid om de Heizel eens te bezoeken.

http://www.watergatehopper.nl/page/brussel-koning-boudewijnstadion

🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Joost

De bovenste ring wordt niet eens gebruikt? Is de hype rond de duivels klaar?

Mrmtty20

Citaat van: Joost op jun 13, 2019, 12:27:45
De bovenste ring wordt niet eens gebruikt? Is de hype rond de duivels klaar?
Ik dacht gesloten voor enkele renovatiewerken

Tribuneklanten

Ook tegen Kazachstan waren er nog veel plekken leeg en werd de bovenste ring niet gebruikt op de lange zijde.
Nu zijn Kazachstan en een dinsdagavond ook niet echt aansprekend. De hype zal wat minder zijn, maar niet over.
Vond de sfeer rond en in het stadion beter dan bij een interland van het Nederlands elftal.