Hoofdmenu

Work in progress

Gestart door Sebastiaan_W, apr 13, 2008, 10:02:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Stadionhopper

Vind het altijd frappant dat de eerste steen altijd midden in een muurtje zit.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

wekke

De nieuwe tribune van OH Leuven (foto: website OHL)



Denniz1974

Citaat van: wekke op dec 04, 2008, 15:32:20
De nieuwe tribune van OH Leuven (foto: website OHL)




wat een verschrikking om die steunpilaren weer in het gezichtsveld van de toeschouwers te moeten constateren ...

georgesv

is dat 'gebouwd' of is dat een prefab-spul zoals bij AAGent (achter de doelen) ??

wekke

Citaat van: georgesv op dec 04, 2008, 19:07:01
is dat 'gebouwd' of is dat een prefab-spul zoals bij AAGent (achter de doelen) ??

Ik dacht prefab en als ik me niet vergis is dat de bezoekerstribune

georgesv

in gent is er maar weinig bedrijvigheid op de plaats v h nieuwe stadion.
supporters zijn wat ongerust, ook door de financiële crisis doen geruchten de ronde als zou de financiering in gedrang komen.
Manager Louwagie in een interview dit weekend sprak naar mijn oordeel niet 100% vertrouwende woorden:


De jongste weken komen er opnieuw onheilspellende berichten over het Arteveldestadion. In hoeverre is de club daarvan op de hoogte?

'Wij weten van de problemen, maar die zijn niet onoverkomelijk. Ik denk ook dat de initiatiefnemers nu niet meer terugkunnen. Voorlopig zit alles nog steeds op schema. Vergeet ook niet dat, nu de Vlaamse voetbalfederatie is opgericht, we mee kunnen profiteren van de spaarpot die minister Anciaux heeft voorzien voor de bouw van nieuwe stadions (50 miljoen euro, red.). Eén ding is zeker, het nieuwe stadion is een must willen we onze concurrentiepositie verstevigen.'

Stadionhopper

In Antwerpen is bekend geworden waar het nieuwe stadion gebouwd gaat worden: Petroleum Zuid.

Vind het al een heerlijke naam om daar een stadion te bouwen:-) Het stadion zal voor GBA en FC Antwerp zijn en zal plaats bieden aan 25.000 toeschouwers. Totale kosten zijn berekend op 70 miljoen euro. Wanneer precies de start is van de bouw is nog niet bekend.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

spons

Citaat van: Dennis1981 op jan 23, 2009, 19:20:51
In Antwerpen is bekend geworden waar het nieuwe stadion gebouwd gaat worden: Petroleum Zuid.

Vind het al een heerlijke naam om daar een stadion te bouwen:-) Het stadion zal voor GBA en FC Antwerp zijn en zal plaats bieden aan 25.000 toeschouwers. Totale kosten zijn berekend op 70 miljoen euro. Wanneer precies de start is van de bouw is nog niet bekend.

voor de EK van 2000 zouden ze in Antwerpen ook een stadion gaan bouwen, verwacht dat deze rond 2030 klaar zal zijn
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hoevenen lion

Citaat van: Dennis1981 op jan 23, 2009, 19:20:51
In Antwerpen is bekend geworden waar het nieuwe stadion gebouwd gaat worden: Petroleum Zuid.

Vind het al een heerlijke naam om daar een stadion te bouwen:-) Het stadion zal voor GBA en FC Antwerp zijn en zal plaats bieden aan 25.000 toeschouwers. Totale kosten zijn berekend op 70 miljoen euro. Wanneer precies de start is van de bouw is nog niet bekend.
Ik hoop dat het er nooit komt zoals het Eurostadion. Ben volledig tegen deze locatie. De 2 locaties op het eilandje hadden veel beter geweest. Nu bouwen ze een stadion in de achter tuin van Germinal.

georgesv

"Buffalo's bouwen spookstadion".

Van het Arteveldestadion is op dit moment weinig meer te zien dan een maanlandschap. Voorlopig is er meer sprake van een 'spookstadion' dan van een 'voetbaltempel'.

Het zal klaar zijn tegen juni 2010', zegt bouwheer Jeroen Piqueur, 'maar of er dan al gespeeld zal kunnen worden, staat nog lang niet vast. De overheid talmt wel erg lang met de wegenwerken eromheen. Zonder ontdubbeling van de afritten wordt er niet gevoetbald.' Maar bij het Vlaams Gewest is men duidelijk: '2010? Dan zijn die wegenwerken nog niet eens begonnen!'

Op de nieuwjaarsreceptie van AA Gent voorspelde de top van het bestuur dat de ploeg... op 25 mei de bekerfinale speelt. Maar voorzitter De Witte kon het in zijn toespraak ook niet laten om een steek naar enkele overheden te geven. 'Ik zal toch eens bij de burgemeester aandringen, want de tijd dringt, willen we tegen juli 2010 het Arteveldestadion inhuldigen.'

Dat klonk heel erg onzeker. Tijd dus om eens naar de site van de vroegere Groothandelsmarkt te rijden en te bekijken wat er sedert de eerste steenlegging in september 2008 al allemaal is gebeurd. Het resultaat is ontnuchterend. Er is een groot maanlandschap te zien, een spookvlakte met reusachtige molshopen achter een IJzeren Gordijn. We brachten Freddy De Backer mee, een fervent Buffalo-supporter die wel eens wou zien waar zijn ploeg ooit zal spelen.

'Oei', was zijn eerste reactie, 'moet hier over anderhalf jaar een voetbaltempel staan? Dat plein ziet er slechter uit dan dat in Gentbrugge.'

Dan maar de bouwheer gebeld. Jeroen Piqueur van Optima: 'Bouwtechnisch is het nog best mogelijk dat het stadion er is tegen de voorziene datum. Er zijn de voorbije maanden 800 funderingspalen in de grond geslagen. Het beton werd er rechtstreeks ingegoten. Bovenaan zie je nog een bergje beton dat nog moet worden weggehaald. De volgende bestelling is al geplaatst en betaald: funderingsstaal en -beton. Daar wordt eerstdaags mee begonnen. Ik weet het, het oogt allemaal niet spectaculair, maar ik schat dat we eind november echt bovengronds zullen beginnen werken en dan zullen de supporters het geheel snel zien groeien. Dan gaat het rap hoor. Tegen de zomer van 2010 moet het voetbalgedeelte van het Arteveldestadion af zijn. Maar er zijn andere factoren die me ongerust maken...'

Wat zijn de problemen?

Jeroen Piqueur: 'Ten eerste is de bouwvergunning voor de grote parking nog niet rond en ten tweede - en dat is veel erger - voel ik weinig vooruitgang in de ontsluitingswerken van de autostrade en van de omliggende wegen. De op- en afritten van de snelweg en meeste invalswegen moeten worden ontdubbeld. Het UZ moet altijd bereikbaar zijn per ambulance, ook een uur voor een match met 20.000 toeschouwers. Ik kan u verzekeren dat er zonder die noodzakelijke ontsluiting niet wordt gevoetbald! Als we geen garantie hebben dat die wegenontdubbeling er komt, brengt dat de bouw echt in gevaar. De stad en wijzelf hebben geen zin om geld te pompen in een stadion waar niet mag worden gespeeld, omdat de toegangswegen niet in orde zijn. In een spookstadion heeft niemand zin.'

Is het financiële aspect al rond?

'De club moet nog bankwaarborgen hebben voor de afwerking van het stadion. Voor zaken als het scorebord en high definition-televisie bijvoorbeeld, en voor de afwerking van de viploges. Ik schat dat we over een bedrag van tussen 7 en 10 miljoen euro spreken. AA Gent rekent natuurlijk op steun van Anciaux, maar ik hoor dat die pas na de verkiezingen zou arriveren bij de clubs...'

U moet nog praten met KBC over centen...

'Dat klopt, maar het princiepakkoord is er. Banken zijn de jongste maanden iets voorzichtiger geworden natuurlijk. Maar dat komt begin februari wel in orde. Vooral het wegendossier verontrust mij. Het is een typisch Belgisch dossier, met veel betrokken partijen: Stad, Vlaams Gewest, de federale overheid... en we hebben nog maar 17 maanden.'

Burgemeester Termont is formeel: Stad Gent voldoet aan al zijn plichten inzake de bouw van het Arteveldestadion.

Termont: 'Wij hebben gedaan wat we moesten en tegen de zomer 2010 zullen wij ook voor een rondpunt zorgen aan het kleine brugje naar Zwijnaarde. Maar ik begrijp de zorgen van Jeroen Piqueur. Op- en afritten van de E17 ontdubbelen, verkeerslichten plaatsen, een rondpunt creëren, ook de R4 herinrichten... dat zijn grote projecten. Ik hoorde dat minister Crevits de centen ter beschikking stelt. Maar of al die werken tijdig zullen beëindigd zijn, is een vraagteken. De bereikbaarheid van het UZ blijft uiteraard cruciaal. Wat betreft het financiële aspect heb ik onlangs nog bemiddeld, zodat over een paar weken met KBC een deal kan worden gesloten.'

Michiel Callens, ambtenaar bij het Vlaams Gewest, blijft kalm bij de zaak: 'Het gaat om een ingewikkeld dossier. Geen match wanneer de afritten niet ontdubbeld zijn? Dat is dan voor rekening van AA Gent. Wij werken hard aan een groot dossier, maar er zijn vele procedures te volgen. Het gaat hier om een hele buurt, met bedrijven en met Ivago en het UZ als betrokken partijen. De belastingbetaler moet niet betalen louter voor de ontsluiting van een voetbalstadion. Dit zijn werken die een invloed hebben op de hele regio daar. Tegen de zomer van 2010 zullen de werken nog niet eens zijn begonnen! We zullen verkeerslichten plaatsen aan de afritten, tegen die tijd, als overgangsfase. Maar men moet geen druk zetten om de infrastructuurwerken vlugger te doen verlopen. Ergens tussen 2011 en 2014 komt dat allemaal in orde.

Bron: De Gentenaar (Rudi Moeraert)

Joost

Citaat van: Breda op feb 19, 2009, 01:14:20
Een stukje omgekeerd "Work in progress":

Ik las vanavond op VRT-teletekst dat het Veltwijckpark in Ekeren is afgebroken. Baal als een stekker dat ik er niet eerder heengegaan ben... nu is het te laat.

Ik was er afgelopen zondag, de aankondiging hiervan stond al op voetbalkrant.com

Heb er een klein stukje over geschreven maar moet de foto's nog uploaden. Veel was er sowieso niet meer te zien.

Hugo

Citaat van: Breda op feb 19, 2009, 01:14:20
Een stukje omgekeerd "Work in progress":

Ik las vanavond op VRT-teletekst dat het Veltwijckpark in Ekeren is afgebroken. Baal als een stekker dat ik er niet eerder heengegaan ben... nu is het te laat.

Ik ben er rond 2003 eens geweest, was een knus terrein. Ik zal die foto's nog eens scannen en hier plaatsen.

hoevenen lion

#27
Citaat van: Joost op feb 19, 2009, 09:13:05
Ik was er afgelopen zondag, de aankondiging hiervan stond al op voetbalkrant.com

Heb er een klein stukje over geschreven maar moet de foto's nog uploaden. Veel was er sowieso niet meer te zien.
Je bent er dan toch goed geraakt?
In de toekomst komt er misschien weer voetbal in het veltwijckpark. Er zijn gesprekken bezig tussen FC Ekeren, Vaso en nog een derde club die ik even kwijt ben.

georgesv

Verhuis AA Gent weer een jaar uitgesteld?

Ontbrekende bankwaarborg houdt bouw van het Arteveldestadion tegen

AA Gent maakte zich nog altijd sterk dat het vanaf volgend jaar in het nieuwe Arteveldestadion speelt, maar dat lijkt plots lang niet zeker. De twee privé-investeerders komen niet tot een akkoord over de bankwaarborg. Moet Gent zijn vizier richten op het seizoen 2011-2012?

Op een zonnige donderdag halverwege september 2008 legde een fiere burgemeester Daniël Termont, geflankeerd door club-voorzitter Ivan De Witte en projectontwikkelaar Jeroen Piqueur van Optima, de eerste steen van het Artevelde-complex. 'In juni 2010 wordt hier de openingsmatch gespeeld', klonk het euforisch. Het kan nog, veertien maanden zijn in principe voldoende voor de aannemer. Maar dan moet er een acuut probleem opgelost worden. Poging tot reconstructie.

Hoe is het hele complex opgedeeld?

Het Artevelde-complex bestaat eigenlijk uit drie terreinen: het stadion zelf, de parkings en de handelszaken. Site één is de grond voor het stadion, die is gedeeld eigendom van de stad en van projectontwikkelaar Optima, die ze voor 99 jaar in erfpacht kreeg. Site twee zijn de Dacar-gronden aan de overzijde van de Ottergemsesteenweg. Die zijn gedeelde eigendom van Optima en Ghelamco, een grote bouwpromotor uit het Ieperse. Daarop moeten 1.900 parkeerplaatsen komen. Site drie zijn de UCB-gronden daarnaast, waar de nv Ringinvestments (Optima en Ghelamco samen) een optie op hebben en waar de handelszaken en burelen worden gebouwd.

Waar wordt de winst verwacht?

Berekeningen leren dat de bouw van het stadion (site 1) ruimschoots meer zal bedragen dan wat er mee kan worden verdiend. Daar moet dus niet meteen winst verwacht worden. De parking (site 2) zou ongeveer break-even draaien. De grote winst wordt echter verwacht bij de handelszaken en burelen (site 3).

Wat is dan het probleem?

Voor het winstgevende deel, site 3, is de procedure van bouwaanvraag nog niet eens opgestart omdat de ontsluiting - de infrastructuurwerken enzovoort - van de site in het beste geval pas eind 2013 klaar kan zijn. In de praktijk betekent dit dat de investeerders misschien twee tot drie jaar extra moeten wachten op inkomsten. En dat is een probleem. De stad Gent leverde weliswaar gratis de grond plus nog wat miljoenen extra, en AA Gent en de Vlaamse Gemeenschap brachten respectievelijk 12 en 8 miljoen in, maar dat betekent nog altijd dat de twee privé-investeerders samen ongeveer 25 miljoen euro moeten ophoesten. En nu wil KBC dat bedrag wel lenen, maar het eist daarvoor uiteraard wel de nodige waarborgen.

En waar knelt dan het schoentje?

Optima en Ghelamco moeten die zogenaamde bankwaarborg onder elkaar verdelen. Wat Ghelamco betreft, is er eigenlijk geen probleem, want dat is (zie hiernaast) een erg grote speler op de markt. Anders is het gesteld met projectontwikkelaar van het eerste uur Optima, dat schijnbaar de lat te hoog legde en het financiële risico niet kan of wil nemen. Zolang die twee er niet uit geraken, worden de werken niet gestart.

Is er nog een achterpoortje?

Jazeker. De stad Gent zou voor een gedeelte van de totale som en met een beperking in tijd, dus zonder al te groot risico, borg kunnen staan. Daar heeft KBC uiteraard wel oren naar. Maar dan moet burgemeester Daniël Termont zijn stadsbestuur kunnen overtuigen. Hoe dan ook, in de loop van deze maand moet er een beslissing vallen, anders kan AA Gent bij de start van het voetbalseizoen 2010-2011 niet in het Arteveldestadion spelen.


Het Nieuwsblad - Roland Lebuf (20/03/2009)

hoevenen lion

Zijn ze al aan het bouwen aan het nieuwe stadion?