Hoofdmenu

Oost-Europa

Gestart door Sebastiaan_W, mrt 16, 2008, 09:46:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Mijn ouders wilde graag nog een keer met mijn broertje en mij op vakantie en zodoende gingen we in september 2001 op vakantie naar Bulgarije. In die tijd keek al regelmatig op sites als stadionwelt en leek het mij geweldig om wedstrijden in het buitenland te bezoeken(Ik had nog maar één buitenlandse ervaring twt Wimbledon - Liverpool in augustus '97). Dit vond ik een mooie mogelijkheid om een wedstrijd te pakken gedurende deze vakantie.

Buiten Stoitsjkov, het nationale team wat op het WK '94 een prachtige prestatie leverede en de clubnamen Levski Sofia en CSKA Sofia wist ik helemaal niks van het voetbal in Bulgarije. We verbleven in het toeristische oord genaamd Golden Sands, wat op een kleine 25 minuten van de havenstad Varna was. Ik keek meteen of er een club uit Varna acteerde op het hoogste Bulgaarse voetbalniveau en ik had geluk. Deze stad herbergde 2 clubs welke uitkwamen op het hoogste niveau van Bulgarije, namelijk Spartak Varna en Cherno More Varna.

Op internet had ik gezien dat Spartak Varna tijdens onze vakantie een thuiswedstrijd zou spelen tegen Chernomorets Burgas, dus deze wedstrijd moest het worden. Voor de rest kon ik amper informatie vinden over de wedstrijd en clubs, dus ik moest het maar tijdens onze vakantie uitvinden.

De dag voor de wedstrijd liep ik naar een taxistandplaats bij ons hotel en vroeg of de wedstrijd daadwerkelijk zou plaatsvinden en dit was inderdaad het geval. Meteen heb ik met de taxichauffeur, die mij vriendelijk hielp, een afspraak gemaakt dat hij de volgende dag mij en mijn broertje naar het stadion zou brengen.

Op de dag van de wedstrijd stond de taxichauffeur al op ons te wachten en binnen een half uurtje stonden we bij het stadion. De chauffeur vroeg aan ons hoe laat we opgehaald moesten worden en we spraken een tijd met hem af. ik vroeg of ik alvast moest betalen of de helft moest betalen, maar hij wilde dat we pas bij terugkomst zouden betalen. We bedankten hem en zouden hem na de wedstrijd weer zien.

We liepen naar de kassa's van het stadion en legden wat levs op de toonbank en met handgebaren maakte ik duidelijk dat ik 2kaartje wilde. De bejaarde man in het hokje schoof ons 2 kaarten toe en gaf ons ons wisselgeld terug. Omgerekend betaalde we 1 gulden 50 voor een kaartje. Wij moesten erg lachen om deze prijzen en wilde naar binnen gaan. Bij binnenkomst werden we staande gehouden door 2 Bulgaren in legerpakken. Ze bralden wat en wezen naar onze flesjes drinken en uiteraard snapte we er weinig van. Ik dacht de we ons flesjes op moesten drinken of weg moesten gooien. We bleven dus staan en dronken wat uit onze flesjes. Één van de 2 kwam op me af pakte de dop uit mijn hand en gooide die weg en maakte met gebaren duidelijk dat we door konden lopen. Nadat we de heren voorbij liepen stonden een paar oude mannetjes achter een grote tafel pita's te verkopen. We bedankten en liepen over een heuveltje de tribunes op, nou ja tribunes zeer vervallen tribunes. De houten westtribune van Sportpark Schoonenberg is vergeleken bij dit stadion van Champions League niveau. Het leek wel of we terug gingen in de tijd, alles was verrot, werkelijk prachtig!!!

Uiteindelijk werden de tribunes bevolkt door een kleine 1.500 toeschouwers en wij zaten op de lange onoverdekte zijde naast de harde kern van Spartak. We zaten half op verrot hout, betonrot en gras, maar het was geweldig. De wedstrijd was van 1ste divisie niveau en werd vrij eenvoudig met 3-0 gewonnen door de thuisclub. Het was een geweldige ervaring om een wedstrijd mee te maken in een ander land, waar je niks van de voetbalcultuur weet en waar je de taal absoluut niet machtig bent. Helaas was ik zo stom om geen fotocamera mee te nemen naar deze wedstrijd, maar ik zal deze ervaring nooit meer vergeten. We liepen het stadion uit en de taxichauffeur stond al op ons te wachten. Op de terugreis nog heerlijk nagenoten van deze wedstrijd.

Ik was een hele ervaring rijker en voor mij smaakte dit absoluut naar meer. Dit is ook zo'n beetje het begin van mijn hobby groundhoppen.

Inmiddels heb ik 3 stadions in Oost-Europa bezocht en hopelijk zullen er nog wat volgen. Over de andere zal ik later weer wat schrijven.


TeeZee

In Engeland ligt nog steeds mijn hart als het gaat om groundhoppen, maar zoals de afgelopen week al een aantal keren verzucht werd heeft dat land eigenlijk geen enkel geheim meer. Daardoor is het erg leuk om wat meer te lezen over de nog redelijk onontgonnen landen. Eigenlijk is het prima dat er geen foto's van zijn, dan kun je je er een eigen voorstelling van maken op basis van de beeldende tekst. Natuurlijk zal die eigen voorstelling op geen enkele wijze overeenkomen met de werkelijkheid. Heerlijk.

Citaat van: witte leeuwDe houten westtribune van Sportpark Schoonenberg is vergeleken bij dit stadion van Champions League niveau. Het leek wel of we terug gingen in de tijd, alles was verrot, werkelijk prachtig!!!
Aangezien dit een open forum is, gaat dit citaat nu het open net (en google) op. Als hier iemand langs fietst die onze hobby niet begrijpt, dan vermoed ik dat hij ons maar een stelletje trieste figuren vindt. Enfin, voor mij is een zin waarin Sportpark Schoonenberg in een adem genoemd wordt met de Champions League het citaat van het jaar.

Rinus A.

Zijn er trouwens onlangs nog zaken gewist op dit forum, ik dacht dat ik hier uitgebreid verteld had over mijn bezoeken aan Litouwen en Oekraïne. Help me eens herinneren!

Ik kwam laatst dit opvallende bericht tegen:

http://www.uefa.com/footballeurope/news/kind=2/newsid=671929.html

Putin heeft de boel momenteel zo sterk onder de duim, dat hij de mensen in Grozny zelfs weer op het hoogste niveau laat voetballen. Aangezien Grozny momenteel uit het as herrijst, is er voor dit seizoen snel een 10.000-seater met kunstgras de grond uitgestampt. Mijn dank voor degene die beeldmateriaal van dit nieuwe of gerenoveerde stadium plaatst. Overigens werd de vader van de huidige schurk annex voorzitter annex president van tsjetsjenië een paar jaar geleden nog opgeblazen door een bom onder de tribune van hun toenmalige Dinamo-stadion, toen deze president was.

TeeZee

#3
Citaat van: Rinus A. op mrt 17, 2008, 21:25:03
Zijn er trouwens onlangs nog zaken gewist op dit forum, ik dacht dat ik hier uitgebreid verteld had over mijn bezoeken aan Litouwen en Oekraïne. Help me eens herinneren!
Dit: http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=100.msg484#msg484 ?

Ik heb in de moderatielog niks kunnen vinden over verwijderde topics.

Rinus A.

Citaat van: TeeZee op mrt 17, 2008, 21:28:13
Citaat van: Rinus A. op mrt 17, 2008, 21:25:03
Zijn er trouwens onlangs nog zaken gewist op dit forum, ik dacht dat ik hier uitgebreid verteld had over mijn bezoeken aan Litouwen en Oekraïne. Help me eens herinneren!
Dit: http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=100.msg484#msg484 ?

Ik heb in de moderatielog niks kunnen vinden over verwijderde topics.

Ok, dan houden jullie nog een Intertoto-verslag Zalgiris Vilnius tegoed!

Sebastiaan_W

Op vrijdag 5 september 2003 speelde Telstar thuis tegen Heracles en zoals gewoonlijk toog ik naar Sportpark Schoonenberg om mijn geliefde Telstar te zien spelen. Aldaar kwam de uitbater van het supportershome naar me toe en vertelde mij dat hij een kaartje over had voor de wedstrijd Tsjechië - Nederland aankomende woensdag en vroeg of ik zin had om mee te gaan. Dit leek me prachtig, want het was een sleutelduel en ik had nog nooit een wedstrijd van het Nederlands Elftal bijgewoond.  Ik moest nog wel vrij zien te krijgen, maar gelukkig deed mijn leidinggevende niet moeilijk en kon ik mee.

Dinsdagavond rond de klok van half elf vertrokken we met zijn 4en richting Praag. We reden lekker door en de TomTom wees ons de route, echter hadden we de verkeerde plaats aangeklikt(scheelde 2 letters Görlitz en nog een plaatsje) en stonden we vroeg in de morgen bij de Duits-Poolse grens i.p.v. de Duits-Tsjechische grens. Aan de douanebeambte vroegen we hoe we zo snel mogelijk Tsjechië in konden komen en een half uurtje later reden we Tsjechië binnen. Na een stuk omrijden hadden we rond half 11 in de morgen toch Praag bereikt en reden we meteen door naar het stadion van Sparta Praag, alwaar de wedstrijd zou plaatsvinden. Tegenover het stadion was een grote parkeerplaats(nou ja braakliggend terrein) waar we tussen de Nederlandse bussen de auto parkeerde.

Na een kijkje bij het stadion genomen te hebben liepen we door het park tegenover het stadion richting het centrum en belandden we op het Oude Stadsplein, waar een grote groep Nederlanders uitgedost in de meest vreemde creaties een feestje aan het bouwen was. Geen van ons had iets van Oranjes aan, dus vielen we behoorlijk uit de toon bij dit gezelschap. Hoe deze figuren erbij liepen is ook absoluut niet aan mij besteed en u begreep ik waarom vele 'club'-supporters niks van Oranje fans moeten hebben. Wij zochten een kroeg in de stad op waar minder van dit soort volk rondliep.

Na een dag in de stad rondgehangen te hebben was het tijd om naar het stadion te gaan, want we hadden een weddenschap met Telstar speler Justin Stuy. Als de vlag met zijn naam erop in beeld zou komen, dan zou hij de eerstvolgende thuiswedstrijd een rondje geven in het supportershome van Telstar. We waren als één van de eerste in het stadion en hingen onze vlag op. Langzaam aan stroomde het vak vol. We waren niet de enige met een vlag en iedereen zocht een mooi plekje voor zijn haar vlag. Een aantal probeerde hun vlag over de onze te hangen, maar één van mijn reisgenoten haalde deze vlaggen net zo snel weer weg.

Het Letna stadion van Sparta Praag is gelegen in een woonwijk op loopafstand van het centrum. Het is een vrij compact, geheel overdekt stadion met 2 ringen en kan iets meer dan 20.000 toeschouwers herbergen.

Uieraard was het stadion voor dit belangrijke duel geheel uitverkocht en zat de sfeer er al snel goed in. Helaas komt het Oranje publiek niet verder dan "Hup Holland Hup" en "kampioenen" en is het al vrij tam, maar de Tsjechen waren erg fanatiek. Wat ons 4en betreft mocht het in ons vak ook een stuk fanatieker, maar helaas zat dat er niet in met dit carnavalspubliek.

Tsjechië liet meteen zien dat het voor de winst ging en Oranje werd overrompeld. Davids moest in het 1e kwartier 2 keer aan de noodrem trekken en kon met rood vertrekken. Bij rust stond Tsjechië terecht met 2-0 voor. Halverwege de 2e helft maakte van der Vaart nog wel de aansluitingstreffer, maar in de blessuretijd maakte Baros aan alles illussies een eind en won Tsjechië terecht met 3-1.

Na de wedstrijd werden we nog even vastgehouden door de Tsjechische politie, maar daarna waren we vrij om te gaan en begonnen wij weer aan de terugreis naar Nederland.

Ook van deze wedstrijd helaas geen foto's.

Sebastiaan_W

23 februari 2006 Levski Sofia(Bul) - Artmedia Bratislava(Svk) 2-0
In de zomer van 2005 was ik in contact gekomen met een Levski supporter en deze nodigde mij uit om een keer naar Sofia te komen voor een wedstrijd van één van de 2 grootmachten uit Bulgarije(De ander is het gehate CSKA). Levski was de poulefase van de UEFA-cup goed doorgekomen en moesten het opnemen tegen Udinese. Ik had mijn Bulgaarse kennis toegezegd dat als Levski deze ronde zou doorkomen, ik naar Sofia zou komen voor de volgende Europese thuiswedstrijd. Verrassen won Levski in 2 duels van Udinese enboekte ik een ticket naar Sofia, alwaar Levski het moest opnemen tegen Artmedia Bratislava.

De wedstrijd zou op donderdag 23 februari gespeeld worden, dus zou ik woensdagochtend 22 februari met het vliegtuig naar Sofia gaan. Op Schiphol aangekomen zag ik dat mijn vlucht gecancelled was en na veel heen en weer gebel en gediscusseer kon ik de volgende dag mee, want ze wilde me niet overboeken naar een andere vliegtuigmaatschappij.

Nu kwam ik een dag later tegen het eind van de ochtend aan in Sofia. Na mijn appartementje in het centrum van de stad te hebben vertrokken gingen mijn Bulgaarse kennis en ik meteen naar het stadion om 2 kaarten voor de wedstrijd te kopen. De wedstrijd zou in het nationale stadion gespeeld worden i.v.m de verwachte belangstelling voor deze wedstrijd. We kochtten 2 kaarten voor de zittribune aan de lange zijde en omgerekend waren we 15 euro kwijt voor deze 2 kaarten. Dat zijn nog eens mooie prijzen! Meteen kocht ik ook een shawl als souvenir en gingen we weer richting de stad om het eea te bekijken.

Na wat rondgelopen te hebben in de stad gingen we weer richting het stadion, wat nagenoeg in het centrum ligt. Ruim anderhaluur was het al behoorlijk druk rondom het stadion en wij zochten onze ingang op en gingen meteen naar binnen. Het stadion is een bijna geheel onoverdekt en kan 46.340 toeschouwers herbergen. Ook is er om het speelveld een atletiekbaan, maar ondanks dat is de sfeer in het stadion voor de tegenstander behoorlijk intimiderend. Wat een fanatiek publiek is dit zeg!!! En dat was het nog niet eens uitverkocht. Ook had ik vanaf mijn plek een prachtig uitzicht op de bergtoppen van Vitosha.

Voordat de wedstrijd begon werd het publiek opgewarmd met Thunderstuck van AC/DC en ging het Levski publiek compleet uit zijn dak, werkelijk geweldig om mee te maken! Een paar minuten later kwamen beide elftallen het veld op en kon de wedstrijd beginnen. Levski ging furieus van start en Artmedia stond met de rug tegen de muur en werden totaal overklast. Na 3 kwartier ging de Levski storm liggen en stond het maar 2-0(2x Angelov). De 2e helft deed Levski het rustiger aan Artmedia was niet bij machte om het Levski nog lastig te maken. Levski kreeg nog wel enkele kansen, maar wist niet meer te scoren. Na het laatste fluitsignaal was het groot feest op het veld en op de tribunes, want Levski had de kwartfinale van de UEFA-cup bereikt. Erg apart was dat vele mensen kranten aanstaken en die als een soort fakkel in hun hand hielden. Dit tafereel had ik nog nooit eerder gezien, maar scheen normaal te zijn. Na de uitbundigheden te hebben aanschouwd verlieten we het stadion.

Hier nog wat foto's van de wedstrijd:














Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op mrt 16, 2008, 10:28:25
In Engeland ligt nog steeds mijn hart als het gaat om groundhoppen, maar zoals de afgelopen week al een aantal keren verzucht werd heeft dat land eigenlijk geen enkel geheim meer. Daardoor is het erg leuk om wat meer te lezen over de nog redelijk onontgonnen landen. Eigenlijk is het prima dat er geen foto's van zijn, dan kun je je er een eigen voorstelling van maken op basis van de beeldende tekst. Natuurlijk zal die eigen voorstelling op geen enkele wijze overeenkomen met de werkelijkheid. Heerlijk.


Sorry TeeZee, maar toch een link naar wat foto's. Komt het overeen met de voorstelling die je ervan had gemaakt?
http://www.fussballtempel.net/uefa/BUL/Spartak_Varna.html

Waar de mensen op de 2e foto zitten op het rechte stuk voorbij de bocht, daar zaten mijn broertje en ik ook.

Sebastiaan_W

Hier een link naar een Poolse stadionsite:
http://www.polskiestadiony.com/

Han

Ik vind naast de boeiende verslaglegging de opschriften boven de tribunes en op de reclameborden intrigrerend; en de tekst op het scorebord.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Rinus A.

#10
Er is niks -naast atlassen doornemen- mooiers dan de ontwikkelingen in de eerste rondes van de intertoto in de gaten te houden. Inmiddels zijn de baltische staten niet meer zo exotisch voor me en fantaseer ik van (voetbal)reizen naar Turkmenistan, Uzbekistan en omgeving. Maar een aantal jaren terug was het nog een heerlijk groots plan om de Oostzee rond te reizen. Zo rond mei is het dan geweldig om uit te zoeken of er in Ventpils, Klaipeda, Bialystok, Karlshamn of Turku nog een lugubere kwalificatie-pot is voor de Intertoto of de 3e voorronde UEFA Cup.

Ditmaal bleek Kaunas uitzicht te hebben op een treffen met Liverpool rond de tijd dat wij Litouwse grond onder de voeten zouden krijgen. Na de nodige planning was er een acceptabel plan, avontuurlijk genoeg en niet te duur. Dit houdt in dat je op zijn minst gedurende de reis gebruikt maakt van boten, treinen, bussen, nachttreinen en nachtbussen. Helaas kwam het treffen Kaunas-Liverpool niet tot stand (ik geloof dat Kaunas er de ronde voor uitvloog op de Faroer of op IJsland...onbekend of er nog spelers daar asiel hebben aangevraagd), maar uiteindelijk bracht het Intertoto-duel Zalgiris Vilnius - Egaleo (griekenland) redding.
Na wat dagen op de Neringa (een litouwse landstrook die aansluit op Kaliningrad) en wat mislukte pogingen om op mountainbikes in de duinen de russische grens te overschrijden (de bordjes met doodskoppen helaas niet kunnen fotograferen) trokken we - gedwongen door aanhoudende regen - naar het oosten, naar de hoofdstad Vilnius. Buiten een inmiddels zwaar gepimpt centrum (met gele hummers en dames in tijgermotief) is het daarbuiten nog heerlijk pauper. Het stadion ligt duidelijk buiten het centrum, zoniet geografisch dan zeker economisch. Voetbal zit in een zware dip in Litouwen, de lange Balten spelen en kijken veel liever basketbal. Waar Zalgiris voorheen de USSR afreisde voor grootse partijen om het Sovjet-kampioenschap, spelen ze nu lullige duelletjes tegen nietszeggende litouwse dorpsclubs. Het stadion, net over de brug, van het nieuwe centrum is in zware staat van ontbinding, het kleinere FC Vetra Vilnius heeft het elders in de stad wat beter met zeer bescheiden nieuwbouw. Een dag voor de wedstrijd kon ik geen leven bespeuren rondom de bouwval (buiten de groundsmen), al stuitte ik wel op een grote ontvangstruimte van hout waar alle wanden van top tot teen waren bekleed met ingelijste historische artikelen en foto's.
De dag van de wedstrijd, op weg naar het stadion, erg veel shirtloze en volledig lamme litouwers, die in tegenstelling tot ons, de brug overgingen over de bogen van 15 meter hoog en niet gewoon over het wegdek. Bij het stadion een massa mensen en een dicht hek. Vijftien minuten voor aftrap, maar geen verontruste gezichten. Dan verschijnt er een auto aan de poorten ,de mensen maken plaats, de achterbak gaat open en de kassa in de achterbak wordt aangesloten op het lichtnet: de kaartverkoop kan beginnen!



turnstile 2



turnstile 6, solide beton, minder solide staal



Floodlight voor de liefhebber



extra lap licht vanaf het dak van de 'betere' zittribune



audio prima op orde, een scorebord met nog maar weinig werkende lampjes



kleedlokaal, waarbij ik eerlijk moet zeggen dat ik denk dat deze niet door de teams worden gebruikt



dag voor de wedstrijd verse lijnen!



poort naar het veld, acher de goal





kaartverkoop vanuit de achterbak



hij bewees dat het wel degelijk ergens om ging





harde kern in hun eigen vak

Rinus A.



Deze mag niet ontbreken.

TeeZee

Ik geniet echt van dit topic. Dat de foto's niet vreselijk scherp zijn vind ik zelfs een groot pluspunt. Zo ziet het er daar namelijk ook uit. Op een dag waarop ik hier wat oude verhalen plaatste over Engeland en het teruglas, overviel me het gevoel dat ik toen op een andere manier dingen beleefde. Meer als een kind dat de wereld aan het ontdekken was. Inmiddels ken ik iedere hoek in Engeland en alhoewel ik er nog steeds graag kom en er geniet, is het toch anders. Daarom zijn verhalen over mij onbekende voetballanden zo leuk, ze brengen dat gevoel weer een beetje terug. Ondanks dat ik er zelf niet bij was.

Hugo

Citaat van: Breda op dec 30, 2008, 00:57:08
Helaas heb ik een analoge i.p.v. digitale camera en kan ik de foto's dus niet online zetten.

Je mag mijn scanner wel een maandje lenen.

Als je vast wilt houden aan je analoge camera, iets wat ik ook lang gedaan heb, kan je bij de Hema bij het afdrukken van de foto's deze direct digitaal op een schijfje laten zetten.

Maroboduus

Merkwaardig genoeg heeft zich dit topic tot op heden succesvol aan mijn aandacht weten te onttrekken. Zal proberen in de toekomst ook eens een bijdrage te leveren. Die foto's van het Vassil Levski met de machtige Vitosha op de achtergrond zijn werkelijk schitterend!
Heb ooit een Bulgaarse ontmoet die iedere ochtend na het ontwaken de Vitosha vanuit haar raam kon zien. Ze begreep helemaal niets van mijn fascinatie voor die berg.