Meppen am 29. Februar

Gestart door hgrm, mrt 01, 2008, 02:32:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Nog nooit was ik op 29 februari bij een voetbalwedstrijd. En omdat je maar eens in de vier jaar de kans krijgt, heb ik de kans die ik dit jaar kreeg met beide handen aangegrepen. Om een uur half vier stapte ik in de trouwe automobiel om even later bij de rest van het langzaamrijdende en stilstaande verkeer op de A1 te voegen. Na een uur of twee rijden kwam Meppen in zicht.

Meppen is een plaatsje zoals er tientallen, zo niet honderden zijn in de Bondsrepubliek. 35000 inwoners, stadcentrum met wat winkels en een voetbalclub. Wat Meppen bijzonder maakt is dat deze voetbalclub tussen 1987 en 1998 elf seizoenen in de tweede Bundesliga speelde. Het komt vaker voor dat een club uit een kleine plaats een paar 'seasons in the sun' kent, maar SV Meppen was meer. Het was een vaste waarde in de tweede Bundesliga. Uitwedstrijden bij Meppen waren gevreesd. Het fanatieke publiek maakte van het Hindenburgstadion -later omgedoopt tot Emslandstadion, voordat het in 2005 een gesponsorde naam kreeg- een heksenketel en diverse grote clubs keerden met de staart tussen de benen terug uit Meppen.

Na 1998 speelde SVM nog twee jaar Regionalliga, voordat de door financiële problemen geplaagde club wegzakte naar de Oberliga. Dit seizoen staat in het teken van kwalificatie voor de nieuwe Regionalliga, die onder de nieuwe derde Liga het vierde niveau gaat vormen. Om dit doel te bereiken, heeft Meppen dringend punten nodig. Tegenstander is SV Wilhelmshaven. Deze club degradeerde afgelopen seizoen onverwacht uit de Regionalliga en staat nu tweede in de rangschikking.

Na nog even billig getankt te hebben, parkeer ik de auto op loopafstand van het stadion. Inmiddels is het beginnen te regenen en ook staat er al een straffe wind. Het beloofde slechte weer doet wat eerder zijn intrede dan dat ik gehoopt had. Voor 6 euro mag ik naar binnen en even later sta ik op de terracing achter de goal van het Emslandstadion.



In het stadion is nog duidelijk te zien dat het zijn carière is begonnen als een typisch Duits ovaaltje. De terracing achter de verre goal loopt halfrond, om de voormalige loopbaan heen. De ene helft is het uitvak, waar zich een stuk of honderd Wilhelmshavenfans hebben verzameld, de ander helft is toegankelijk voor thuissupporters, maar vrijwel leeg.
Aan mijn linkerhand bevindt zich de Alte Tribüne. De naam doet vermoeden dat dit de hoofdtribune was voordat de Neue Tribüne, er tegenover, werd geopend. De Alte Tribüne is wat merkwaardig ingedeeld: het bovenstuk is over de gehele lengte voorzien van houten zitbanken. Het onderstuk is verdeeld in drie vakken: links en rechts van het midden staanplaatsen en middenin zitplaatsen.



De Neue Tribüne doet, vooral door de vorm van het dak, Engels aan. Het is een indrukwekkend bouwwerk met een cantilever-dak, dus zonder palen. Voor de tribune is een kleine paddock met staanplaatsen, de tribune zelf telt louter zitplaatsen, waarvan alleen de zitjes in het erevak rugleuningen hebben.



Inmiddels nadert de kick-off en heb ik eine Pommes mit Majo und einen Bratwurst verorberd. Vet eten, dat kun je wel aan onze oosterburen overlaten. In het overdekte stavak is het behoorlijk druk. Ik heb er geen last van, maar de mensen achter me waarschijnlijk wel.... Om 19.30 komen de twee teams en het arbitrale trio het veld op en begint de wedstrijd. Het eerste halfuur tastten de teams elkaar af en is er nog weinig Torgefahr. Net op het moment dat ik begin te vrezen dat het wel eens een nulnulwedstrijd zou kunnen worden, bereikt een mooie dieptepass Wessels, die koelbloedig de 1-0 aantekent. Lang kan Meppen niet genieten van de voorsprong, want een buitelpartij van Zimin levert Wilhelmshaven een strafschop op: 1-1.
Op slag van rust trapt Meppen-doelman Markus Antczak de bal nog één keer naar voren. Gedragen door de wind komt de bal ver. De spits jaagt er achteraan, de doelman van Wilhelmshaven komt z'n doel uit. De bal stuitert, de keeper kan 'm nog raken, maar het doelpunt meer verhinderen. Voor het eerst in mijn groundhoppingloopbaan zie ik een veldvoetbalkeeper rechtstreeks scoren uit een aftrap. En dat op 29 februari.

De tweede helft is nauwelijks begonnen of Wilhelmshaven mag al een corner nemen. Sagazazu zet zich achter de bal voor een indraaier. De bal wordt door alles en iedereen gemist en waait letterlijk bij de tweede paal binnen: 2-2. Wat een wedstrijd.
Beide ploegen krijgen kansen, vooral Wilhelmshaven is een paar keer dichtbij. Toch scoort Meppen. Een goede aanval wordt door Ngole met een Bergkampachtig lobje afgerond. Voor de derde keer staat Meppen op voorsprong. Meppen put nieuw elan uit het doelpunt en de 4-2 hangt in de lucht. Totdat Wilhelmshaven een wat mazzelige vrije trap krijgt, recht voor de goal. Meppen zet een indrukwekkende muur neer, maar Zimin krult de bal er toch omheen. Via de paal en de keeper belandt het speeltuig in het net: 3-3.
Met nog een kwartier te gaan gaat Meppen op zoek naar de broodnodige overwinning. Vijf minuten voor tijd zijn de blauwwitten wel erg dichtbij: een vrije trap belandt op de paal en kan ook in de rebound niet binnengetikt worden.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Helemaal niet slecht, dat stadion. Ga je ooit ook nog naar die traditionele Oost-Duitse clubs met namen die ontleend zijn aan diverse beroepen?

Sebastiaan_W

Citaat van: Albion op mrt 08, 2008, 12:23:09
Helemaal niet slecht, dat stadion. Ga je ooit ook nog naar die traditionele Oost-Duitse clubs met namen die ontleend zijn aan diverse beroepen?

Ik heb 4 stadions in de voormalige DDR bezocht, zoals te lezen is in het Duitsland topic, maar het is een absolute aanrader! Prachtige oude stadions en een heerlijke sfeer op de tribunes. Al zijn ze daar ook lekker aan het bouwen. Inmiddels hebben Rostock en Magdeburg een nieuwe bak en worden de stadions van Cottbus en Dresden grondig verbouwd.

Bij Dresden wordt op dezelfde locatie gewoon een nieuwe bak gebouwd. En hierdoor zitten ze in de financiële probemen.

Al zijn er nog genoeg clubs die nog in de oude prachtige bakken voetballen oa Union Berlin is een absolute aanrader. Mij lijken o.a. clubs als Babelsberg, RW Erfurt, lokomotiv Leipzig, Hallescher en Aue gewldig om nog te bezoeken.

Op www.die-fans.de zie foto's van een groot aantal stadions in Duitsland.

hgrm

Het Oosten heeft zich nog niet in een bezoek van mij mogen verheugen. De meeste wedstrijden die ik in Duitsland bezocht heb, waren dagtrips en dan is Oostduisland net wat te ver.
In de meivakantie ben ik van plan richting Frankfurt te gaan; van daaruit is Erfurt nog wel te doen, dus als de fixtures nog een beetje meewerken...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Gerrit-Jan

Nadat ik bovenstaande foto's gezien had, ben ik eens gaan kijken hoever t rijden was naar Meppen. Dat bleek nog geen 100 km te zijn en  vrijdag 14 maart stond de streekderby tegen BV Cloppenburg op het programma. Het was weer eens moeilijk andere mensen te enthousiasmeren voor een wedstrijd in de Oberliga, maar gelukkig wou mn pa mee toen ik vroeg of ik zn auto kon lenen. Na een klein uurtje rijden waren we al bij de 'Vivaris Arena', kaartjes kostten nog steeds 6 euro. De eerste helft was t vooral veel aftasten, ruststand 0-0. De tweede helft moest Meppen wel komen, aangezien het de punten hard nodig had. Dat resulteerde dan ook vrij snel in de 1-0, door ex-Emmen spits Paul Weerman, die de bal na een goede voorzet fraai diagonaal binnenkopte. Helaas voor Meppen kwam Cloppenburg twintig minuten voor tijd op gelijke hoogte na een afstandsschot dat toch niet onhoudbaar leek. Over het stadion is verder alles al verteld door hgrm, dus hieronder nog wat foto's: