Tsjechië 2014

Gestart door Joost, aug 05, 2014, 22:08:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

(NIEUW: klik op de foto voor het hele album!)

Ieder jaar probeer ik op vakantie een potje voetbal te zien en dat lukt eigenlijk altijd. Alleen de Australiërs speelden op dat moment geen competitie maar dat compenseerden we rugby in het Olympisch Stadion van Sydney, ook geen straf.

Vakantie is echter geen moment om in korte tijd zoveel mogelijk wedstrijd in het buitenland te zien. Zeker op de afgelopen vakantie in Tsjechië had ik zonder heel veel moeite de halve hoogste klasse kunnen bezoeken in anderhalve week tijd. Ik wilde het echter bij 1 duel laten, de stadsderby tussen Bohemians en Sparta Praag. En daarnaast een rondje Praagse stadions doen. Toevalligerwijs werd er echter in het dorp vlakbij de camping gevoetbald in de voorronde van de Tsjechische beker, en zo'n buitenkansje kon ik niet laten schieten.

20 juli 2014
TJ Sokol Nové Strašecí v FK Hořovicko 1-2
Česká pošta Cup (Beker), Tsjechië
Stadion, Nové Strašecí

Tsjechië klinkt al een beetje Oostblok en dus was het voldeed het terrein aan de verwachtingen. Het enige gebouw was een statige, 3 verdiepingen hoog optrekje met in het midden een omroeppost. Op de beneden verdieping was er een soort galerij voor de kleedkamers waar je overdekt kon staan. Boven de ingang hing trots de clubnaam. Verder was er wat natuurlijke helling langs het terrein waardoor je hoger stond.

Dat Tsjechië ook heel westers is bleek uit het trainingsveld, een perfecte kunstgrasmat. Ik heb in het land erg veel kunstgras gezien, veel meer dan bijvoorbeeld in België.

Een klein beetje geschiedenis en een korte uitleg over de Tsjechische divisiestructuur tussendoor. Bovenaan is er de Synot Liga, tot aan dit seizoen beter bekend onder de naam Grambinus Liga. Daaronder komt de FNL, de eerste divisie en de laagste divisie met  landelijke dekking want daaronder is er een regionale opzet.

Tsjechie is grotendeels ontstaan uit 2 provincies van het vroegere Oostenrijk-Hongarije: Bohemen (west) en Moravië (oost). Daarnaast is er nog een klein deel van Silesië onderdeel van het huidige Tsjechie, dat valt voor de voetbalbond onder het Moravische deel. Op het derde niveau is er voor beide landsdelen een klasse. De Česká fotbalová liga voor Bohemen, Moravskoslezská fotbalová liga voor Moravië en Silesië. Niveau 4 wordt de Divize genoemd en bestaat uit 5 poules. Divize A t/m C horen bij Bohemen, Divize D en E bij Moravië.

De clubs die vandaag aan het werk gingen speelden vorig seizoen beide in Divize A.
Horovicko eindigde daarin vorig jaar in de middenmoot. Nove Straseci werd voorlaatste maar degradeerde om mij onbekende redenen niet. Door andere promoties en degradaties verhuizen ze wel naar Divize B komend seizoen. Wel won de thuisploeg vorig jaar met 2-1 in het onderlinge duel.

Het niveau van de wedstrijd viel zeker niet tegen, vergelijkbaar met hoofdklasse is mijn schatting. Het duurde alleen heel even voor ik door had welk team in welk tenue speelde. Buiten een kledingsponsorlogo stond er helemaal niets op de shirtjes of broekjes en zag ik rood tegen wit voetballen.

Rood was een stuk aanvallender ingesteld en kreeg ook de beste kansen. Gelet op de eindposities van de clubs vorig jaar, plus het feit dat de clubkleuren van de thuisploeg wit en blauw zijn ging ik er maar vanuit dat rood de uitploeg was.

Rood scoorde een paar minuten voor rust de verdiende voorsprong en er was een hoop gejuich. Ik had het dus helemaal fout gezien want op het scorebord kwam er een 1 bij de thuisclub.

In de pauze lukte het met handen en voeten om duidelijk te maken dat ik graag een beker cola wilde. Van de Lidl maar het was warm dus smaakte prima. Aan de worst waagde ik me niet, die was koolzwart van buiten en leek niet zo smakelijk.

Na de pauze veranderde het spelbeeld niet, de score wel. Halverwege de helft counterde Horovicko naar 1-1 en vlak voor tijd pakte de uitploeg ook de onverdiende overwinning. Dat maakte me niet zo heel veel uit, de aftrap was om 17:00 geweest en ik barstte van de honger dus zat niet te wachten op een verlenging.

Horovicko plaatste zich dus voor ronde 1 waarin het een week later zou verliezen van Tachov, een club van hetzelfde niveau. In ronde 2 stromen al de grote clubs in.



Klikken voor meer!

Joost

#1
Een kleine week later stond ter afsluiting van een mooie dag Praag een echte stadsderby op het programma:

25 juli 2014
Bohemians 1905 v Sparta Praha
Synot Liga, Tsjechië
Dolicek

Gelukkig bestaat er zoiets als Google Translate want Tsjechisch, ik begrijp er helemaal niets van. De vertaalde stukjes tekst van de Bohemians site boden echter uitsluitsel over de kaartverkoop. Die zou vanwege de derby alleen aan het stadion zijn en niet via het internet. Aangezien Bohemians niet de grootste club is, Dolicek 7500 plaatsen heeft en er vorig jaar zelfs in de veel grotere burenruzie tegen Slavia Praha slechts 5000 mensen waren maakte ik me niet zo'n zorgen.
Een dag voor de wedstrijd las ik echter dat er nog maar 300 kaartjes over waren na de voorverkoop. Deze werden verkocht vanaf 16:00, 2 uur voor aftrap.

Redelijk in de stress besloot ik voorafgaand aan het bezoeken van de stad maar even langs Dolicek te rijden. Na 7 keer doorverwezen te zijn stond er bij een van de dranktentjes een man met tickets. Dan was dat in ieder geval geregeld.

Tegen half 6 waren we weer terug bij Dolicek. Parkeren ging eenvoudig en het was lekker druk rond het stadion. Drank en eten kosten er werkelijk niets en smaakten prima.

Bohemians is een club met een verhaal, niet de grootste club maar een bijzondere. In 1927 ging de club, opgericht in 1905 onder de naam Vrsovice, op tournee in Australië. Om het die Australiërs makkelijker te maken deden ze dat onder de naam Bohemians, van Bohemen. Als dank voor hun bezoek kreeg de club van de regering van de provincie Queensland een Kangaroepaartje cadeau. Deze schonk de club dan weer aan de Praagse dierentuin. De kangaroe is nog altijd het logo en Bohemians bleef.

Bohemians is ook de club van de bekendste Tsjechische voetballer aller tijden, niet vanwege zijn uitzonderlijke prestaties maar vanwege zijn penalty. Antonin Panenka was van 1967 tot 1981 speler van de club en momenteel de voorzitter.

Net nadat Panenka zijn carrière een mooi financieel einde gaf werd Bohemians in 1983 kampioen van Tsjechoslowakije. Het enige kampioenschap tot op heden. In datzelfde seizoen werd de halve finale van de Europacup 3 gehaald.

Na de vreedzame opsplitsting van Tsjechië en Slowakije is Bohemians verworden tot de heen-en-weer van Praag. De club weet zich meestal ternauwernood te redden in de hoogste klasse en vliegt ze eruit dan is promotie nooit lang weg. Vorig seizoen werd handhaving op de laatste speeldag bewerkstelligd. In de 21 seizoenen die er geweest zijn werden er 12 op hoogste niveau gespeeld en 8 op het tweede.

Goede rekenaars missen een seizoen, 2005/2006 speelde Bohemians op het 3e niveau en dat was een direct resultaat van het dieptepunt in de clubgeschiedenis.
Halverwege seizoen 2004/2005 werd Bohemians uit de competitie genomen en was de club praktisch failliet. Naast de schulden zou een boete van 3 miljoen kronen (iets meer dan €110.000) betaald moeten worden om een doorstart te kunnen maken op niveau drie. Dat leek een utopie en een curator was al aan de slag gegaan.

Een klein sprongetje terug in de tijd. In 1993 was het voetbalteam van Bohemians onderdeel van een omnisportvereniging. Dat was toen niet meer zo praktisch en de voetbalclub werd losgekoppeld van de moedervereniging.

Die moederclub was wel nog altijd eigenaar van de naam Bohemians en het wapen met de kangaroe. Terwijl de profclub op omvallen stond besloot de moederclub dan maar om een lokaal amateurteam van het derde niveau de naam en het logo in bruikleen te geven: FC Střížkov Praha 9 werd Bohemians Praha.

De fans van Bohemians verzamelden zich en wisten genoeg geld bij elkaar te sprokkelen om de profclub te redden. De schuld van 20 miloen Kronen (€750.000) werd weggewerkt en de boete betaald waardoor de club alsnog een doorstart kon maken.

En zo startten er in 2005-2006 twee clubs met de naam Bohemians op het 3e niveau. De een heet Bohemians 1905, de ander FK Bohemians Praha. De Tsjechische bond was er niet zo blij mee en ziet 1905 als doorstart en heeft de andere ploeg gevraagd haar naam te wijzigen maar die procedures lopen nog steeds.

De club uit Strizkov had met de naamswijziging wel een pot geld gevonden en wist, minder snel dan 1905, ook de weg naar het hoogste niveau te vinden. Qua toeschouwers wint 1905 het makkelijk want de Strizkov club weet nauwelijks publiek te trekken. Het verhaal van die club lijkt ook bijna ten einde. In 2010 werd ze teruggezet van het eerste naar het derde niveau na een omkoopschandaal. Er volgde wel direct promotie naar niveau twee maar afgelopen seizoen degradeerde de club weer.

Bohemians 1905 speelt haar thuisduels weer op Dolicek, een klein stadion met eigenlijk maar twee echte tribunes. Een grote zittribune aan de lange zijde en een onoverdekte tribune met gecombineerd zitten en staan achter het doel. Aan de andere lange zijde zijn nog enkele rijen stoeltjes en een deel daarvan is het uitvak.
Wij hadden een plekje aan de zijkant van de lange zijde, behoorlijk hoog in de tribune. Schitterende plekken omdat je prachtig zicht had op de rest van het stadion en de omliggende wijk.

Voor tegenstander Sparta Praag was dit niet de opening van het seizoen. Een week eerder werd de Supercup gewonnen tegen Viktoria Plzen met 3-0 en woensdags was er in de voorronde van de Europa League gehakt gemaakt van het Estse Levadia Talinn: 7-0.

Sparta was dus de favoriet en maakte die rol prima waar. De ploeg speelde heel aardig en wist Bohemians ver terug te dringen. De thuisploeg kon en slechts sporadisch uitkomen maar dat leverde wel een van de spectaculairste momenten van het duel op. Een schot kwam onderkant lat terug en ook uit de scrimmage werd niet gescoord.

De ruststand was 0-1 voor Sparta en dat was een regelrecht cadeautje van de keeper van Bohemians. Hij besloot een terugspeelbal niet weg te rossen maar ging pingelen en verloor de bal.

Tien minuten na de rust leek het bekeken toen Husbauer er met een bekeken schot 0-2 van maakte. Maar gelukkig scoorde Bohemians nog geen twee minuten later de aansluitingstreffer met een kopbal. Het momentum lag even bij de thuisploeg maar langer dan 10 minuten duurde die periode niet. Sparta nam het heft weer in handen en speelde het simpel uit. Een slotoffensief van Bohemians kwam niet uit de verf.



Klikken voor meer!

Joost

Deel 3 met het rondje Praag volgt nog!

hgrm

Mooie verhalen, maar helaas: de links werken niet....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op aug 05, 2014, 22:18:07
Mooie verhalen, maar helaas: de links werken niet....
Nu wel?

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Deel drie, een dagje Praag

Van de tien miljoen Tsjechen wonen er ruim 1,2 miljoen in de hoofdstad Praag. Niet gek dus dat de stad vele voetbalclubs huisvest. Dat er zoveel mensen wonen heb je helemaal niet door. De wegen zijn uitstekend en er is niet bijster veel verkeer. Veel inwoners hebben niet eens een auto omdat het te duur is en het openbaar vervoer met trams, bussen en metro lijkt uitstekend. Een ideale stad om in 1 dag toch veel clubjes kort te bezoeken dus.

Aritma Praha
Momenteel actief op niveau 4

De eerste halte was een van de kleinste clubs. Aritma heeft 1 tribune en verder hek. Het is ook niet meer dan een amateurclub. Wel een omnisportvereniging.



Dukla Praha
Momenteel actief op niveau 1

Aangekomen bij Juliska leek er een magnifiek stadion te staan, maar helemaal gesloten. Een erg vriendelijke bewaker liet me, toen ik de moed al had opgegeven, toch binnen en ik ben hem erg dankbaar. Juliska is fantastisch. Er is 1 immense tribune die tegen een heuvel op gebouwd is. De ingang van die tribune is op het niveau van het dak en de lichtmasten en dat is nauwelijks voor te stellen. Naast de zittribune is er om de sintelbaan heen nog een lage staantribune. Vanaf de grote tribune heb je geweldig zicht over de stad.

Het huidige Dukla Praha is niet de originele club waar Josef Masopust ooit schitterde. Die club zakte weg en fuseerde in 1996 met FC Pribram tot FC Dukla Pribram,  verhuisde in 1997 ook naar die stad waarna vrij snel de naam Dukla werd opgegeven. Het huidige 1. FC Pribram is dus juridisch de opvolger van het oude Dukla. Het Dukla dat fuseerde was echter losgekoppeld van de moederclub, die heeft met jeugdteams ook na 1996 verder gespeeld. In 2001 fuseren die jeugdteams met een ploeg die op dat moment op het 5e niveau speelt: Dukla Dejvice. De naam wordt Dukla Praha en lokale ondernemers zetten in 2007 hun schouders eronder. Met Jakubčovice Fotbal, op dat moment actief op het tweede niveau, wordt afgesproken dat de clubs van divisie wisselen. Per 2007 keert Dukla Praha terug in het betaalde voetbal en in 2011 keren ze terug op het hoogste niveau.

Beide clubs claimen nu de historische erfenis van het ooit fameuze Dukla Praha.



Strahov
Na het fantastische Juliska staat er nog een parel op het programma: Strahov. Het grootste stadion ter wereld.

Een stukje Tsjechische (sport)geschiedenis.
Miroslav Tyrš en Jindřich Fügner starten in 1862 in Praag de Sokol beweging. Deze beweging had als doel om door middel van gymnastiek, lezingen en discussies de fysieke, mentale en intellectuele gesteldheid van het volk te verbeteren.

De beweging kreeg heel veel participanten in voornamelijk Tsjechië. Een van de onderdelen binnen de sokol was de slet. Een massale bijeenkomst voor gymnasiasten.

De sokols werden ook gebruikt voor politieke doeleinden al was dit juist helemaal niet de bedoeling. Daarom zijn de sokols lange tijd verboden geweest. Ook na de tweede wereldoorlog werd de sokol door de communistische partij verboden. Die partij hield wel jaarlijks een spartakiad wat vrijwel hetzelfde was als de slet; een massale gymnastiekdemonstratie.

Speciaal voor de slet werd in 1926 begonnen met de bouw van het Strahov stadion. Destijds van hout. In 1932 werden de hoofdtribunes vervangen door betonnen exemplaren en in 1948 en 1975 werden de laatste werkzaamheden verricht waardoor een kolossaal stadion ontstond. Op het hoogtepunt bood het plaats aan 250.000 mensen.

Dat aantal zou nog steeds wel passen in het stadion maar de veiligheid zou in het geding zijn. De tribunes zijn niet meer te betreden en het ziet er allemaal vervallen uit. Na de val van het communisme is het stadion gebruikt voor popconcerten en tegenwoordig is het 't trainingscomplex van Sparta Praag.

Onder een van de hoofdtribunes kun je naar binnen, hier staat een laag hek dat overdag open is omdat het toegang geeft tot een parkeerplaats en een modern gebouw waarin de kleedkamers en kantine van Sparta zitten. Er omheen liggen acht voetbalvelden.

Het is moeilijk in te beelden hoe groot het complex is. Op een van de foto's zie je boven een van de lange zijdes lichtmasten uitsteken, die zijn van het naastgelegen atletiek/voetbalstadion en dat is een stadion met normale afmetingen.



Sparta Praha
Momenteel actief op niveau 1

Na het overweldigende Strahov kwam ik bij Sparta Praag uit. Letna Stadion is oud en gemoderniseerd gedurende de jaren. Het heeft nog een aparte hoofdtribune maar ik mocht niets van binnen zien. Een ontzettend onaardige bewaker hield me tegen. De plek van waar ik de tribune op kon lopen was zichtbaar maar het mocht onder geen beding.



Loko Vltavin
Momenteel actief op niveau 3

Een van de oudste clubs in Tsjechië werd opgericht als SK Olympia Praha 7 en veranderde na de oorlog door allerlei (verplichte) fusies veelvuldig van naam. Het stadion is erg charmant en kent maar 1 echte tribune. In 2013 promoveerde de club voor het eerst in vele decennia naar het tweede niveau maar daaruit degradeerde het gelijk weer.

Heel opvallend is dat achter de tribune een kuipje ligt met overwoekerde staantribunes rond een tennisbaan.



Admira Praha
Momenteel actief op niveau 3

Ook een kleine club maar wel een leuk stadionnetje. Op moment van bezoek was er een internationaal jeugdtoernooi van Bohemians bezig. Ik kon net de penaltyserie bekijken tussen een Hongaars en Tsjechisch team.



Meteor Praha VIII
Momenteel actief op niveau 3

Uit 1896 en ondanks dat er al jaren niet meer op hoog niveau gespeeld wordt een leuk stadionnetje.



Viktoria Zizkov
Momenteel actief op niveau 2

Praag is ingedeeld in wijken met een nummer. Praag 1 is het oude centrum, Meteor ligt in Praag 8 bijvoorbeeld. Dat Viktoria Zizkov een club is die bijna in het centrum ligt valt dus bijna niet te raden.

Net als Bohemians een erg leuk stadion middenin de stad.



Slavia Praha
Momenteel actief op niveau 1

De twee grote clubs waren de enigen waar ik niet binnen kon. Bij Sparta was het de bewaker, bij Slavia het nieuwe stadion. Het stadion lijkt behoorlijk op nieuwe Engelse stadions zoals in Reading en Leicester en was hermetisch afgesloten. Via de poorten was er een glimp van de binnenkant op te vangen.



Motorlet Praha
Momenteel actief op niveau 4

Klein stadionnetje dat ooit 1 seizoen hoogste klasse voetbal zag, in 1963/64.



SK Kladno
Momenteel actief op niveau 4

Op weg naar huis was er nog 1 club die bezocht moest worden. Kladno was de grote plaats tussen camping en Praag en de thuisclub speelde vele jaren op het hoogste niveau. Voor het laatst in 2010. Waarschijnlijk is het geld op want de club afgezakt naar het vierde niveau.

Het František Kloz Stadium is wel erg bijzonder.



Han

Mooi!!

Ik maakte ooit een soortgelijke stadstrip en vraag me af of je het op prijs stelt of ik dit topic mag gebruiken voor 'contrasterende foto's van toen'.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Citaat van: Han op aug 06, 2014, 23:00:58
Mooi!!

Ik maakte ooit een soortgelijke stadstrip en vraag me af of je het op prijs stelt of ik dit topic mag gebruiken voor 'contrasterende foto's van toen'.

Graag zelfs!

Terranova

Mooie verslagen Joost !

Han

In mijn beleving was Loko VLtavin een 'onbeduidend terrein' met slechts aan de lange zijde shallow terracing. 






Ik trof het tennisstadionnetje als volgt aan:








Meteor Praha heeft geen noemenswaardige metamorfose te hebben ondergaan, zo lijkt het.







SK Slavia Praha.







Wordt vervolgd met Bohemians en Victoria Zizkov.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Žižkov

In dit stadsdeel ligt aan de Seifertova třída   het stadion Viktoria van Viktoria Žižkov














Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Erg gaaf!

Mooi om te zien hoe het ene stadion alleen een likje verf heeft gehad (Meteor) en de andere qua verschijning weinig verandert zijn maar wel aangepast zijn aan de modernere tijd (Bohemians en Zizkov)

cafebac

Die laatste foto is echt schitterend Han!