"Typisch Engelse Stadions"

Gestart door hgrm, sep 21, 2008, 21:23:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Af en toe hoor of lees je wel eens dat een stadion "typisch Engels" is. Volgens mij maakt het feit dat een stadion in Engeland staat, het pas 'typisch Engels' maar als het wordt gezegd van de Adelaarshorst of de Alkmaarderhout (RIP), kan ik me er nog iets bij voorstellen. 

Als ik lees dat de Vijverberg een typisch Engels stadion wordt genoemd, wordt het al dubieus. OK, er zijn -zoals in een enkel stadion in Engeland- geen dugouts. Maar verder ontstijgt het de gemiddelde Nederlandse HEMA-eenheidsworstarchitectuur nauwelijks.

Waar ik nu naar op zoek ben, is jullie interpretatie van 'typisch Engels'.  Ik wil foto's zien van 'typisch Engelse' stadions, 'typisch Engelse' tribunes, 'typisch Engelse' cornervlaggen, 'typisch Engelse' pisbakken, whatever. Zolang ze maar niet uit van het Eiland komen.

Als opwarmertje de volgende foto van de 'typisch Engelse' Gegengerade van KSC's Wildparkstadion. In een verder ongelofelijk Duits ovaaltje.


Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

#1

Hihi, als ik die kreet weer eens hoor moet ik altijd aan Saltergate, Chesterfield denken; "de mensen zitten bovenop het veld, typisch Engels".

Houseman



Gefle IF, Zweden. Stenen tribune met houten palen. Lijkt uit 1890 te komen. Typisch Engels. 

Joost

De Vijverberg is inderdaad erg dubieus. Het lijkt namelijk verdacht veel op Scunthorpe's Glanford Park, een stadion dat juist beschouwd wordt als een saai, lelijk nieuwbouw stadion.



Lyra, hoofdtribune met dak dat naar voren afloopt, inclusief een paddock. Lijkt me een gevalletje van typisch Engels.

Stadionhopper

Tja wat noem je tegenwoordig typisch engels? In Engeland zelf zie je steeds minder wat we nu op dit topic te zien krijgen. Dus is t dan typisch engels of begint het typisch europees te worden?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper



Het Philips Stadion gezien vanuit de woonwijk met de Philips arbeidershuisjes. Een gevalletje van "typisch Engels"?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Het is zoiezo een prachtfoto, dat is een ding wat zeker is. Zelf gemaakt?

Ik wist niet dat het Philips Stadion zo dicht op een woonwijk stond. Dit jaar maar eens bezoeken, helaas wel met de combi, dus zal er niet zoveel van meekrijgen.

TeeZee

Citaat van: Hugo op sep 21, 2008, 21:56:40

Hihi, als ik die kreet weer eens hoor moet ik altijd aan Saltergate, Chesterfield denken; "de mensen zitten bovenop het veld, typisch Engels".
Van Chesterfield kan ik het me niet herinneren dat het zo erg was, maar ik ben het met je eens dat het een mythe is. Over Engeland gaan een aantal hardnekkige verhalen, waarvan ook de steeds terugkerende opmerking "zelfs in de vierde divisie is het altijd uitverkocht" er eentje is.

Het komt wel voor dat je dicht op het veld zit, het beste voorbeeld hiervan was voor mij de North Bank Lower Tier van Arsenals oude stadion Highbury (wat een bak was dat).

Stadionhopper

Citaat van: Ici c est Paris op sep 22, 2008, 02:10:43
Het is zoiezo een prachtfoto, dat is een ding wat zeker is. Zelf gemaakt?

Ik wist niet dat het Philips Stadion zo dicht op een woonwijk stond. Dit jaar maar eens bezoeken, helaas wel met de combi, dus zal er niet zoveel van meekrijgen.

Nee helaas niet zelf gemaakt. Maar het Philips Stadion is een van de weinige stadions die nog tegen een woonwijk aanliggen. Verder staat het stadion nog steeds op precies dezelfde plek als waar men in 1913 begonnen is.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Sebastiaan_W

Citaat van: Dennis1981 op sep 22, 2008, 11:36:35
Nee helaas niet zelf gemaakt. Maar het Philips Stadion is een van de weinige stadions die nog tegen een woonwijk aanliggen. Verder staat het stadion nog steeds op precies dezelfde plek als waar men in 1913 begonnen is.

Volgens mij valt dat nog wel mee:
Cambuur, Veendam, De Graafschap, AGOVV, Go Ahead Eagles, Telstar, Haarlem, Volendam, Sparta, Excelsior, Dordrecht, Willem II, TOP Oss, Helmond Sport, VVV Venlo, PSV, FC Eindhoven, MVV, FC Omniworld en Heracles.

Is toch nog meer dan de helft die tegen een woonwijk aanliggen of midden in een woonwijk liggen. Cambuur, Veendam, De Graafschap, GAE, Telstar, Haarlem, Volendam, Sparta, Dordrecht en PSV liggen zeker midden in een woonwijk.


Joost

Feitelijk ligt Fortuna ook geen 50 meter van woonhuizen af, er ligt helaas alleen een spoorweg en dijk tussen.
Verder denk ik dat je Roda, Zwolle en AZ ook kan toevoegen. DSB Stadion ligt net buiten de stad maar niet op een afgelegen industriterrein zoals FC Twente.

Ici c est Paris

Roda, die voel ik even niet? Dat staat toch ook gewoon op een industrieterrein? Begrijp me niet verkeerd, vind het een mooi stadion, maar je kan het moeilijk een woonwijk noemen.

TeeZee

Citaat van: Joost op sep 22, 2008, 16:29:52
DSB Stadion ligt net buiten de stad maar niet op een afgelegen industriterrein zoals FC Twente.
Het ligt aan een rotonde bij de A9, toch wel aardig troosteloos.

hgrm

Het gaat volgens mij niet om de afstand, maar meer om de feeling. Wat dat betreft zit er al een hemelsbreed verschil tussen FC Utrecht en Fortuna Sittard. Beide zijn ze door een verkeersader (Waterlinieweg resp. spoorlijn) gescheiden van de stad, maar bij Utrecht heb ik toch altijd het gevoel dat je echt in Utrecht bent, terwijl ik in Sittard het gevoel had in de middle of nowhere te zijn.

Overigens: het is erg leuk om Utrecht te horen scoren als je anderhalve km verder (in Lunetten) op de tennisbaan staat, zoals ik afgelopen vrijdag mocht ervaren....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Ici c est Paris op sep 22, 2008, 16:30:54
Roda, die voel ik even niet? Dat staat toch ook gewoon op een industrieterrein? Begrijp me niet verkeerd, vind het een mooi stadion, maar je kan het moeilijk een woonwijk noemen.
Het ligt direct naast een woonwijk, niet erin.