Hoofdmenu

Die neue 3. Liga

Gestart door Maroboduus, jul 02, 2008, 17:46:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Jammer dat dit topic dood is. Hoe bevalt deze "nieuwe" competitie? Ik blijf het jammer vinden van al die tweede elftallen, daarom vind ik de competitiepyramide van Spanje bijvoorbeeld ook niet erg interessant.

Stadionhopper

Waar ik voorgaande jaren geïnteresseerd was in de Regionalliga Nord, heb ik niet dezelfde interesse voor de 3. Liga. Er spelen enkele clubs van naam in, maar ook net zoveel no-names wat wel jammer is. Toch hoop ik dat Fortuna Düsseldorf de kampioen gaat worden, deze club hoort zeker in de 2. Bundesliga thuis.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

De competitie is redelijk spannend; zowel bovenin als onderin kan het nog alle kanten op.

Qua toeschouwers gaat het ook goed: gemiddeld bijna 6000, terwijl de oude regionalliga iets meer dan 4000 gemiddeld had. Als we naar de afzonderlijke clubs kijken, is de gemiddelde steiging 5%; dat ligt boven het landelijke gemiddelde (Bundesliga: +4,8%, 2. Bundesliga -17%).

De tweede teams is inderdaad een probleem in Duitsland. Dit jaar valt het in de 3. liga mee: Bayern II en Stuttgart II komen niet hoger dan de middenmoot en Werder II staat op degraderen. Maar vanaf volgend jaar is het aantal tweede teams ongelimiteerd. In de Regionalligen is ongeveer 1/3 van de deelnemers een tweede team van een profclub. In Zuid en West is de kans groot dat een tweede team promoveert. Als dat een paar jaar zo door gaat, dreigt de 3. Liga vol te lopen met tweede teams en blijven traditionsclubs als RW Essen, Waldhof Mannheim, Ulm 1846 enz. tot in lengte van jaren in de Regionalliga. Het wordt tijd dat er een aparte competitie komt voor tweede teams.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Het kan mij zeker boeien, mede dankzij de samenvattingen op zaterdagavond (ARD).

Fortuna Dusseldorf mag van mij ook wel promoveren, vooral als Gladbach weer eens gaat degraderen. Dat zou een mooie derby opleveren.

Wat betreft de reserveteams ben ik het met hgrm eens, maar dat is geen nieuws.

@hgrm; heb je een overzicht met de gemiddelden qua toeschouwers per club?

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

We kunnen wel vergeten dat het er in Duitsland ooit nog van gaat komen dat men een competitie voor tweede teams op gaat richten. Het is als met het minimum loon in dit land; alle omringende landen bewijzen dat het enkel positief werkt, maar den Duits houd de poot desalniettemin stijf.

Verder vind ik de samenstelling van de 3. Liga dit jaar nog wel aardig, maar dreigt zoals hier ook al eerder gezegd, de competitie in de komende jaren overspoeld te worden met tweede teams. Vandaar ook dat ik de 3. Liga vooralsnog een succes vind, terwijl ik weinig tot niets meer met de Regionalliga's heb. Die heeft men volledig verkracht en inderdaad zal dat tal van traditionsvereine op de korte of lange termijn de kop gaan kosten.

Ondanks alles vind ik het persoonlijk nogal frapant dat ik ook na een half jaar nog geen enkele match in de 3. Liga heb bezocht. Toen ik nog in Nederland woonde had ik er waarschijnlijk een moord voor willen plegen om een match in deze competitie bij te kunnen wonen, nu boeit het mij totaal niet.

Ik hoop dan weer dat Fortuna Düsseldorf niet gaat promoveren. Over een gehypte club met een enorme kut-trainer gesproken...nee, geef mij maar 1. FC Union Berlin en Offenbacher FC Kickers, of in geval van nood Emden.

Stadionhopper

Vind dat Union Berlin de laatste jaren ook behoorlijk gehyped is als voormalig DDR clubje.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Maroboduus

Citaat van: Dennis1981 op dec 09, 2008, 11:33:42
Vind dat Union Berlin de laatste jaren ook behoorlijk gehyped is als voormalig DDR clubje.

Dat is niets in vergelijking met Fortuna Düsseldorf. Ik zou zeggen, kijk alleen maar even naar de stadions van beide clubs. 1. FC Union Berlin zal het uiteindelijk toch allemaal lekker zelf moeten doen.

Maroboduus

Nog even ter herinnering voor de mensen die het fragment inmiddels zijn vergeten of het nooit hebben gezien. Een aantal seizoenen geleden was Norbert Meier, de huidige trainer van Fortuna Düsseldorf, trainer bij MSV Duisburg. Daar werd hij uiteindelijk na deze actie de laan uitgestuurd. Ik zou het zelfs zo zwart-wit willen stellen dat de beleidsbepalers van een club die een dergelijke malloot als trainer aanstellen, zelf ook niet helemaal lekker zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=4aPHJxV1-2o

Hugo

Citaat van: Maroboduus op dec 09, 2008, 11:05:37
Ik hoop dan weer dat Fortuna Düsseldorf niet gaat promoveren. Over een gehypte club met een enorme kut-trainer gesproken...nee, geef mij maar 1. FC Union Berlin en Offenbacher FC Kickers, of in geval van nood Emden.

Dat Fortuna Düsseldorf een gehypye club is is mij wat ontgaan. Hoe beleef jij dat?

RKSVW

Citaat van: Maroboduus op dec 09, 2008, 11:58:00
Nog even ter herinnering voor de mensen die het fragment inmiddels zijn vergeten of het nooit hebben gezien. Een aantal seizoenen geleden was Norbert Meier, de huidige trainer van Fortuna Düsseldorf, trainer bij MSV Duisburg. Daar werd hij uiteindelijk na deze actie de laan uitgestuurd. Ik zou het zelfs zo zwart-wit willen stellen dat de beleidsbepalers van een club die een dergelijke malloot als trainer aanstellen, zelf ook niet helemaal lekker zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=4aPHJxV1-2o
Dat fragment kan ik me inderdaad nog wel herinneren. Een trainer die een rode kaart zoekt; dan is toch hetz einde zoek. En dan zo'n theater ook.
Sinds 7 december 2005 tot 7 maart 2006 Meier zonder club waarna hij bij Dresden begon. Aanleiding hiervoor is de straf die de Duitse voetbalbond DFB hem oplegde. Meier was trainer van MSV Duisburg en liet zich in de wedstrijd met 1. FC Köln helemaal gaan. In de 82e minuut had Meier een woordenwisseling met voetballer Albert Streit van Köln toen Meier ineens ter aarde stortte. Scheidsrechter Manuel Gräfe stuurde Streit door middel van het geven van een rode kaart naar de tribune. Na bestudering van de televisiebeelden bleek echter dat Meier theater speelde en zelf een kopstoot had uitgedeeld. De DFB besloot Meier direct op non-actief te zetten voor 3 maanden en MSV Duisburg ontsloeg Meier op 10 december.
Fortuna, waar hij nu traint, wordt al een aantal jaren in de Duitse media gehypet. Vorig jaar was de club bijna naar de 2. Liga gepromoveerd maar verklooide het op het laatste moment. Fortuna staat op dit moment op plaats 4 maar kan zeker 2e worden (ik tip Union Berlin als winnaar) als ze er na de winterstop voor gaan. Hopelijk gaan ze wel met een andere trainer de 2. liga in. Fortuna heeft helaas ook zo'n lelijk nieuw stadion met nietszeggende naam: de LTU arena
http://www.ltuarena.de/
Tja, daar word ik niet blij van. En als ik niet blij ben moet ik getroost worden.....



----------------
Now playing: Richard Cheese - Richard Cheese- Crazy Train (Ozzy Osbourne cover)
via FoxyTunes

Stadionhopper

Ik vind de LTU Arena in tegenstelling tot andere moderne stadions zoals de Veltins Arena, wel een echt voetbalstadion. Je zit kort op het veld, en de vrij aparte stalen omhulsel om het stadion heen is een keer iets anders.

Noem mij eens enkele punten waarin de club Fortuna Düsseldorf gehyped wordt? In de media wordt weinig tot niets over Fortuna Düsseldorf gezegd. Ben benieuwd waar de verhalen vandaan komen. Van Union Berlin moet ik telkens lezen en horen dat de club uit het voormalige Oost-Duitsland komt met een merkwaardig verleden. Vooral toen deze club in de bekerfinale stond en Europees voetbal haalde.

Ik denk dat de "hype" over Fortuna Düsseldorf in ieder zijn eigen belevingswereld gevormd wordt. Dat er een nieuw stadion voor Fortuna kwam ligt aan de stad Düsseldorf die mee wilden dingen naar een plekje op het WK 2006. Het Paul Janes stadion is gewoonweg te klein voor een club als Fortuna. Aan de andere kant is het huidige stadion ook te groot, maar ligt dat aan Fortuna Düsseldorf?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

RKSVW

Inderdaad het huidige stadion is te groot en weer zo'n staal- en betonconstructie met een nietszeggende naam. Inderdaad wel mooier dan andere "arenas" maar desalniettemin een stadion dat geen enkele historie uitstraalt.
Fortuna word door bepaalde "supporters" tegenwoordig in een keer wel bezocht en men doet net alsof de club in de 2e liga thuis hoort (volgens mij niet). Fortuna heeft een redelijke historie maar er zitten wel erg veel grote clubs op een beperkt aantal vierkante meters in deze hoek van Duitsland en dat maakt het erg moeilijk. Toch doet men nu alsof Fortuna 2e liga moet gaan spelen waar ze ongetwijfeld  niet bovenin gaan draaien mochten ze het halen. Union Berlin heeft een minstens to roemruchte historie als Fortuna dus van mij mogen beide clubs naar de 2e liga om het daar te proberen. En dat terwijl ik liever alle oostduitse clubs in de 4e liga zie verdwijnen.
Fortuna en Union moeten echter eerst maar eens bewijzen dat ze dat waard zijn. Natuurlijk word er in de reguliere media bijna niets over de 3eliga geschreven maar op de momenten dat men dat wel doet wordt Fortuna toch een beetje als een cultclub naar voren geschoven. Er zitten wel meer "cultclubs" in de 3e liga en dat maakt deze liga toch wel interessant. Een sterk Fortuna is natuurlijk concurrentie voor Duisburg, BMG, Kölle en BD in deze regio.
Hopelijk stapt er 1 club uit de regio naar voren als absolute roerpot-club en moge dat a.u.b. BMG zijn en niet een van bovengenoemden.


----------------
Now playing: Incubus - Pantomime
via FoxyTunes

Stadionhopper

Wil jij BMG aub niet tot de Ruhrpott rekenen? Ik wil me niet asocieren met Schalke, Dortmund, Bochum en Essen.

Fortuna Düsseldorf hoor qua uitstraling, historie en potentieel zeker thuis in de 2. Liga. Of ze er bovenin meedraaien is de vraag. Maar als ik de 2. Liga op dit moment zie met Oberhausen, Koblenz, Augsburg, Fürth, FSV Frankfurt, Osnabrück, Ahlen, Wehen en Ingolstadt dan hoort een club als Fortuna Düsseldorf er zeker in thuis.

De stadions die historie uitstralen worden steeds minder. Het RheinEnergiestadion straalt ook geen enkele historie uit en staat op dezelfde plek als het Müngersdorferstadion, net zo als de MSV Arena voorheen Wedaustadion, Signal Iduna Park straalt ook niets meer uit van wat eerst het Westfalenstadion was, HSH Nordbankarena-Volksparkstadion, AWD Arena-Niedersachsenstadion, Mercedes Benz Arena - Neckarstadion, Commerzbank Arena-Waldstadion. Hierin verschilt niets met de LTU Arena, niet qua ligging en niet qua naamgeving.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

RKSVW

Citaat van: Dennis1981 op dec 11, 2008, 00:41:56
De stadions die historie uitstralen worden steeds minder. Het RheinEnergiestadion straalt ook geen enkele historie uit en staat op dezelfde plek als het Müngersdorferstadion, net zo als de MSV Arena voorheen Wedaustadion, Signal Iduna Park straalt ook niets meer uit van wat eerst het Westfalenstadion was, HSH Nordbankarena-Volksparkstadion, AWD Arena-Niedersachsenstadion, Mercedes Benz Arena - Neckarstadion, Commerzbank Arena-Waldstadion. Hierin verschilt niets met de LTU Arena, niet qua ligging en niet qua naamgeving.
Daar sla je de spijker op de kop! Ik vind ook dat soort wanbaksels helemaal niets.
Hier een paar mooiere stadions:
Thomond Park (Rugby)



Parnell Park (GAA)


RDS Arena (alle sporten)



Fitzgerald Stadium (Kerry GAA)


The Oval (voetbal)


Tolka Park (voetbal)


----------------
Now playing: Goran Bregovic - Spij Kochanie, Spij (Kayah)-polskie polish
via FoxyTunes