(ver)nieuwbouw en ontwikkelingen

Gestart door watergatehopper, jun 07, 2019, 09:16:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

watergatehopper


Duitsland is aan de beurt. Ik heb een begin gemaakt. Aanvullingen zijn welkom.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

watergatehopper


Frankrijk heb ik erbij gezet. Montpellier en Nantes heb ik achterwege gelaten gezien de plannen in de ijskast lijken te zijn geplaatst.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅


wekke

Nu pas de openingspost van dit topic ontdekt. Prachtig overzicht.

Een pak kleiner dan de projecten in dit topic, maar wij hebben vorige week een uiteenzetting gekregen over de Hoge Velden site van Lyra-Lierse. De stad zorgt voor het jeugdcomplex terwijl de club de financiering voor het stadion voor zijn rekening neemt. Men verwacht/hoopt op een GO van het stadsbestuur tegen het einde van dit jaar. Daarna rekent men bijna 2 jaar voor de planning en een jaar voor de bouw. Ik heb zelf 3 dossiers van 3 verschillende architectenbureaus kunnen inkijken, maar echt gedetailleerd uitwijden hierover kan/mag nog niet. Naar alle waarschijnlijkheid komen er 2 tribunes: 1 achter doel met zicht op de stad en 1 hoofdtribune zichtbaar vanop de ring van Lier.

Olav

#49
Almere is pas begonnen met de verbouwing, een lange zijde is al plat. Je kan veel zeggen over Almere, maar ze gaan er wel op vooruit: eerst al het kunstgras vervangen door echt gras en nu gaan de fietsenstallingtribunes dus ook weg.

https://almerecity.nl/nieuws/eerste-impressie-van-vernieuwd-yanmar-stadion/

Ook Telstar heeft een beleidsplan 'Telstar 2026' gepresenteerd. Dat is nog ver weg, maar er wordt gestreefd naar o.a. tribunes op de korte zijdes, uitbreidingen en de overgang naar echt gras. De eerste uitbreiding moet al plaats gaan vinden in 2020: http://www.sctelstar.nl/uncategorized/telstar-2026/

Sebastiaan_W

Citaat van: Olav op sep 19, 2019, 23:55:45
Almere is pas begonnen met de verbouwing, een lange zijde is al plat. Je kan veel zeggen over Almere, maar ze gaan er wel op vooruit: eerst al het kunstgras vervangen door echt gras en nu gaan de fietsenstallingtribunes dus ook weg.

https://almerecity.nl/nieuws/eerste-impressie-van-vernieuwd-yanmar-stadion/

Ook Telstar heeft een beleidsplan 'Telstar 2026' gepresenteerd. Dat is nog ver weg, maar er wordt gestreefd naar o.a. tribunes op de korte zijdes, uitbreidingen en de overgang naar echt gras. De eerste uitbreiding moet al plaats gaan vinden in 2020: http://www.sctelstar.nl/uncategorized/telstar-2026/

Eerst zien, dan geloven.

FCT1980

There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: wekke op sep 19, 2019, 23:10:14
Nu pas de openingspost van dit topic ontdekt. Prachtig overzicht.

Een pak kleiner dan de projecten in dit topic, maar wij hebben vorige week een uiteenzetting gekregen over de Hoge Velden site van Lyra-Lierse. De stad zorgt voor het jeugdcomplex terwijl de club de financiering voor het stadion voor zijn rekening neemt. Men verwacht/hoopt op een GO van het stadsbestuur tegen het einde van dit jaar. Daarna rekent men bijna 2 jaar voor de planning en een jaar voor de bouw. Ik heb zelf 3 dossiers van 3 verschillende architectenbureaus kunnen inkijken, maar echt gedetailleerd uitwijden hierover kan/mag nog niet. Naar alle waarschijnlijkheid komen er 2 tribunes: 1 achter doel met zicht op de stad en 1 hoofdtribune zichtbaar vanop de ring van Lier.

Zonder dat je er te ver uit de school klapt, moet ik dan denken aan bijvoorbeeld FC Liege qua grootte?

wekke

#53
Citaat van: Joost op sep 20, 2019, 08:42:56
Zonder dat je er te ver uit de school klapt, moet ik dan denken aan bijvoorbeeld FC Liege qua grootte?

Net de foto's van Club Luik eens opgezocht want ik kende de nieuwe tribunes eigenlijk niet. Ik denk dat je de grootte van de staantribune achter doel kan vergelijken. Qua hoofdtribune mag je iets groter en vooral modieuzer inschatten dan de prefab die ze daar hebben. Lyra-Lierse gaat uit van een 1.500 tot 2.000 plaatsen.

De 3 dossiers die wij met de supportersclubs hebben kunnen inkijken, zijn gewoon eerste ideetjes. Lyra-Lierse heeft eigenlijk zijn project uit de doeken gedaan bij 3 verschillende architectenbureaus en ze carte blanche gegeven qua ontwerp, qua volledige invulling van de volledige site, materialen, ... Ze zagen het als een interessante studie en het was ook gek om te zien hoe verschillend die drie bureaus waren qua visie en hoogstandjes. Dat maakt het momenteel ook zo leuk als supporter van Lyra-Lierse. Je wordt mee betrokken in die ideetjes en men luistert naar de feedback die teruggekoppeld wordt.

We zijn er natuurlijk nog lang niet. De gronden zijn van de stad en dat wil zeggen dat elke club (prof, amateur, cafévoetbal) er moet kunnen spelen. Als ik zeg de stad dan weet je dat er politiek veel gedoe bij komt kijken. Zeker in een stadsbestuur dat veel weg heeft van de vele gesplitste Lierse vriendenkringen waarbij het ene deel voor Lyra Lierse koos en het andere voor Lierse Kempenzonen. Komt ook bij dat je heel voorzichtig moet zijn met bepaalde informatie. Na een dik jaar lobbyen, heeft Lierse Kempenzonen nog steeds niet het achterste van zijn tong laten zien over wat zij van Hoge Velden willen, maar de stad Lier beseft meer en meer de nood aan die site. Met of zonder Lierse Kempenzonen. Langs de andere kant heb je dan Lyra Lierse dat de druk op de ketel wil houden bij het stadsbestuur. Zo hebben ze al een financieel- en visieplan voor de komende 20 jaar samengesteld en dat is ondertussen ook goedgekeurd door de stad. En dan nu dus de dossiers van de architectenbureaus.

Edit:

Voor diegenen die zich afvragen hoe het nu loopt bij Lyra-Lierse zal ik de stand van zaken effe meegeven. Op dit moment beschikt het Pallieter SupportersCollectief over de 'golden share' wat inhoudt dat essentiële zaken zoals clubkleuren en -naam niet kunnen veranderen. Dat aandeel is ook niet verkoopbaar en zal altijd in handen blijven van het PSC. Het PSC is tegenwoordig ook vertegenwoordigt in elk bestuursorgaan van de club. Momenteel gaat het wel nog om personen die het PSC hebben opgericht, de gesprekken met het toenmalige Lyra TSV hebben gevoerd en die nu ook taken uitvoeren binnen de club. Om die belangenvermenging weg te werken, komen er in oktober verkiezingen binnen het PSC om twee supportersvertegenwoordigers te kiezen die géén taken hebben binnen de club. Men hoopt op een vertegenwoordiger van het oude Lierse en een van het oude Lyra.

Men is ook bezig om de vorm van de club te veranderen. Op die manier kan men aandelen verkopen en kunnen de supporters echt eigenaar worden van de club. Officieel is het nog niet gecommuniceerd, maar de optie die wordt bekeken is om 4 verschillende categorieën van aandelen aan te bieden. Zogenoemde A, B, C en D aandelen. Het D aandeel is de golden share en niet verkoopbaar. Bij de overige zal er een verschil zijn in prijs, maar men wil wel dat elk niveau van aandeel wel dezelfde zeggenschap heeft. Er zouden wel strenge voorwaarden zijn om aandelen te kunnen kopen. Zo zou een kandidaatkoper moeten kunnen aantonen dat hij een band heeft met de club zo niet kan men dit weigeren.

Voorts stelt men ook in oktober de financiële resultaten van vorig jaar voor (ik kan al zeggen dat er een kleine winst is gemaakt) én het budget van komend jaar. Dat budget werkt bij Lyra-Lierse trouwens anders dan bij andere clubs. De A-kern wordt volledig betaald door inkomende sponsorgelden (géén investeerders) en geen eurocent meer. Alle andere winsten (entreegelden, drankverkoop, fanshop, ...) gaan integraal naar de jeugdwerking. Die budgetten houdt men strikt gescheiden.

Is het allemaal peis en vree? Neen, daar moet ik ook niet stom om doen. Er zijn wat problemen geweest zoals brandplekken op de grasmat in Zwevezele en de Vlaamse Leeuwen saga in Rebecq. Het gevolg: één wedstrijd zonder publiek voorwaardelijk opgelegd door de bond en een boete. Ook in amateur is het moeilijk om enkelingen in het gareel te houden, maar er wordt hard aan gewerkt. Komt nog bij dat politie Lier niet zo verzot is op Lyra-Lierse. Na de verloren eindrondewedstrijd tegen Zwevezele zijn supporters en spelers het eerste seizoen gaan vieren in de stad Lier. Als dank kregen meerdere supporters en zelfs speler(s) een brief en riskeren ze een stadionverbod. Voor het overige laait de strijd met Kempenzonen weer fel op onder meer dankzij de transferperiode. Tot tweemaal toe probeerden de buren een speler nog weg te pikken net voor de moment dat het contract zou worden getekend. Eénmaal slaagde men in zijn opzet. Jammerlijke zaken.

En last but not least: heb je zaterdag nog geen plannen? Zak dan zeker af naar Doelvelden in Berlaar. Na het vorige seizoen is er een vriendschappelijke band ontstaan tussen Lyra Lierse en Zwarte Leeuw. Vanaf 18u begint men met optredens, een jeugdwedstrijd tussen beide clubs, er komt een dj en als apotheose natuurlijk de wedstrijd zelf. Zwarte Leeuw zou op dit moment drie bussen hebben uitverkocht en ook langs onze kant loopt men warm voor deze wedstrijd. Veel volk, gezellige setting in een aftands stadionnetje en het genot van het amateurvoetbal.

watergatehopper

#54
Citaat van: wekke op sep 19, 2019, 23:10:14
Nu pas de openingspost van dit topic ontdekt. Prachtig overzicht.

Een pak kleiner dan de projecten in dit topic, maar wij hebben vorige week een uiteenzetting gekregen over de Hoge Velden site van Lyra-Lierse. De stad zorgt voor het jeugdcomplex terwijl de club de financiering voor het stadion voor zijn rekening neemt. Men verwacht/hoopt op een GO van het stadsbestuur tegen het einde van dit jaar. Daarna rekent men bijna 2 jaar voor de planning en een jaar voor de bouw. Ik heb zelf 3 dossiers van 3 verschillende architectenbureaus kunnen inkijken, maar echt gedetailleerd uitwijden hierover kan/mag nog niet. Naar alle waarschijnlijkheid komen er 2 tribunes: 1 achter doel met zicht op de stad en 1 hoofdtribune zichtbaar vanop de ring van Lier.

Dank je Wekke! Ik zal binnenkort nog andere landen toevoegen. Te beginnen met Italië.
Lyra- Lierse zal ik ook toevoegen. Ik denk dat er vanaf het forum zeker interesse voor is. Enerzijds vanwege de historie van het grote Lierse en anderzijds vanwege jouw verslagen.

Ik heb nog steeds niets kunnen vinden over Deinze maar heb ooit weleens ergens gelezen dat ook die gaan verbouwen. Iemand die hier meer over weet?

Verder aanvullingen welkom!
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

wekke

Deinze is zo'n typische club dat steevast met een plan op de proppen komt eens dat de licenties moeten worden ingediend. Ik denk dat ze daar al 15 jaar van verbouwingen praten. Ik betwijfel of daar ondertussen al iets concreets staat te gebeuren.

Joost

Citaat van: wekke op sep 20, 2019, 15:34:37
Deinze is zo'n typische club dat steevast met een plan op de proppen komt eens dat de licenties moeten worden ingediend. Ik denk dat ze daar al 15 jaar van verbouwingen praten. Ik betwijfel of daar ondertussen al iets concreets staat te gebeuren.

Er zijn daar ook al 5 verschillende voorzitters met ambitieuze plannen geweest volgens mij. In de tussentijd blijft het een stabiele ploeg die eigenlijk geen gekke dingen lijkt te doen.

Ik ben er begin vorig seizoen geweest, toen was er nog niets verandert. Het zou me verbazen als dat inmiddels wel zo is.

Saltacampos

Citaat van: wekke op sep 20, 2019, 15:34:37
Deinze is zo'n typische club dat steevast met een plan op de proppen komt eens dat de licenties moeten worden ingediend. Ik denk dat ze daar al 15 jaar van verbouwingen praten. Ik betwijfel of daar ondertussen al iets concreets staat te gebeuren.
Ze hangen wellicht ook af van wat de gemeente doet, nu is die vorig jaar een stuk groter geworden door fusie met een andere gemeente (Nevele), waardoor ook meer belastinggeld te besteden zal zijn, het zou mij dan ook niet verwonderen dat het er nu wel eens van zal komen.
Deinze lijkt mij verder -zoals Joost terecht zegt- een club die een verstandig beleid voert.
Over land and sea

wekke

Let op, beleidsmatig denk ik ook dat er niets mis is met Deinze. Voor zulke clubs, alsook bijvoorbeeld Heist en Dessel, is het jammer dat hun beleid niet meer wordt beloond met een plek in de tweede klasse door die idiote licenties.

watergatehopper

Citaat van: Joost op sep 20, 2019, 17:03:47
Er zijn daar ook al 5 verschillende voorzitters met ambitieuze plannen geweest volgens mij. In de tussentijd blijft het een stabiele ploeg die eigenlijk geen gekke dingen lijkt te doen.

Ik ben er begin vorig seizoen geweest, toen was er nog niets verandert. Het zou me verbazen als dat inmiddels wel zo is.

Klopt. Er is nu nog niets gebeurd. Daarom ga ik er binnenkort ook eens naartoe. Die impressie die ik in de eerste post van dit topic heb geplaatst trekt mij allerminst.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅