Hoofdmenu

Derde klasse

Gestart door hgrm, mrt 06, 2009, 11:31:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Op de site walfoot.be (het waalse equivalent van voetbalkrant.com) las ik (denk ik, mijn Frans rammelt nogal) dat men een derde klasse wil in één poule, waarbij de deelnemers moeten beschikken over een licentie die voldoende zou zijn voor deelname aan tweede. De huidige derde klasse schuift een positie naar beneden (wordt dus vierde). Ik neem aan dat de huidige vierde dan vijfde wordt enz.

Even redenerend:

De inkrimping van de eerste klasse betekent twee extra degradanten. Dus dan komt de tweede op 21. Da's drie te veel (volgens de website 2, dus willen ze de tweede op 19 houden???) die in de nieuwe 3e klasse komen. Aangevuld met de de reguliere degradanten en de 3e klassers die niet promoveren, betekent dat de nummers 1 t/m 8 (of de nummer 1 t/m 7 en één nummer 8, afhankelijk van de grootte van de tweede klasse) in de nieuwe 3e terecht komen. En als de structuur onder de nieuwe derde klasse blijft zoals die nu is (dus: 2+4 divisies van 16), betekent het 15 of 16 extra promovendi uit de provinciale klassen of minder degradanten uit 4e. Dat zijn nu maximaal 14.


Bovenstaand verhaal kan nog gedwarsboomd worden door een aantal clubs dat op omvallen staat of al omgevallen is:

* FC Seraing (niet te verwarren met RFC Sérésien) dat zich heeft teruggetrokken uit 4C en volgend jaar in provinciale verder gaat
* Moeskroen dat kampt met een miljoenenschuld en volgens de burgermeester hooguit 30% kans op overleven heet.
* La Louvière dat op de rand van de afgrond staat. Fusie met US du Centre, dat in het stadion van LaLou speelt, ligt voor de hand.
* Dessel en Mol-Wezel die willen gaan fuseren

Dit kan dus 3 extra plaatsen opleveren aan het einde van het seizoen (Seraing is de eerste degradant uit 4C, dus geen extra promotie).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Ik snap niet goed wat de bedoeling achter een landelijke derde klasse is. Wil men zo het amateurisme uit Derde Klasse uitbannen?

georgesv


Derde klasse wordt 'Eredivisie'
Volgend seizoen (2009-2010) zal de derde afdeling bestaan uit twee reeksen (A en B) van 18 clubs, dit om het aantal clubs op te vangen door de inkrimping van de hoogste afdeling. Het daarop volgende seizoen wordt de derde afdeling een 'eredivisie'. Die eredivisie zal samengesteld worden met de best acht geklasseerde clubs uit de twee reeksen (A en B) en de twee dalers uit de tweede afdeling.

Onder de eredivisie komen dan twee amateursdivisies (feitelijk 4e afdeling) bestaande uit 16 clubs elk en de bevorderingreeksen, met eveneens 16 clubs elk, worden dan de 5e afdeling. (belga)
29/03/09 00u11

hgrm

Ik verheug me alweer op een prachtig seizoen 2009/2010, met zowel in Nederland als in België kwalificatie voor een nieuw derde niveau op het spel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: hgrm op apr 01, 2009, 20:05:33
Ik verheug me alweer op een prachtig seizoen 2009/2010, met zowel in Nederland als in België kwalificatie voor een nieuw derde niveau op het spel.

En net als in Duitsland clubs die onverantwoord veel geld uitgeven om de boot vooral niet te missen?

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen