Stelling van de dag: 10 december 2008

Gestart door Pieros, dec 10, 2008, 10:58:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieros

AZ deed twee seizoenen geleden tot op de laatste seconde mee voor het kampioenschap, vorig jaar behaalde Twente een voorronde ticket voor de Champions League en dit jaar staan Ajax, PSV en Feyenoord op de 2de, 5de en 11de plek. Kijk je naar de stadions dan zijn er verschillende clubs bezig met een groter onderkomen (Heerenveen, Groningen, Twente, AZ en NAC), dus zullen de toeschouwersaantallen in verhouding met Ajax, PSV en Feyenoord ook minder verschillen. Kortom de stelling van vandaag luidt:

Over 10 jaar bestaat de traditionele top drie niet meer.

HJanneman

Die bestaat nu al niet meer, want het is de laatste jaren steeds zo dat PSV en Ajax 1 en 2 worden(Twente werd vorig seizoen ook geen 2e om voorronde-CL te halen) en Feyenoord is daarna in geen velden of wegen te bekennen.
En zoals je al opmerkte: er zijn ook genoeg ploegen om Feyenoord's plek over te nemen, maar welke van die ploegen dat wordt is nog niet duidelijk(AZ was vorig jaar weer helemaal niets, bijv. en dat is toch de voornaamste kandidaat, nog voor Twente, in mijn ogen).

hgrm

Niet mee eens.

De Traditionele Top 3 is de Traditionele Top 3 geworden omdat deze clubs vanaf het begin van de 20e eeuw het Nederlandse voetbal hebben beheerst. Ook in eerdere tijden zijn er periodes geweest dat de TT3 het liet afweten. Ik refereer hierbij aan kampioenschappen van SVV, DOS, Willem II, AZ....
De TT3 heeft wat dat betreft eeuwigheidswaarde.

Als voorbeeld: in België is Standard afgelopen seizoen voor het eerst in 26 jaar kampioen geworden. Toch werd de club in de tussentijd, samen met Anderlecht en Club, tot de plaatselijke TT3 gerekend.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

HJanneman

Daar heb je gelijk in: het heet niet voor niets 'de klassieke top 3', maar ik denk niet dat Pieros dat bedoelt.
Ik denk dat hij bedoelt of we over 10 jaar nog kunnen spreken van een dominerende klassieke top 3.

Joost

Citaat van: hgrm op dec 10, 2008, 11:08:52
Niet mee eens.

De Traditionele Top 3 is de Traditionele Top 3 geworden omdat deze clubs vanaf het begin van de 20e eeuw het Nederlandse voetbal hebben beheerst. Ook in eerdere tijden zijn er periodes geweest dat de TT3 het liet afweten. Ik refereer hierbij aan kampioenschappen van SVV, DOS, Willem II, AZ....
De TT3 heeft wat dat betreft eeuwigheidswaarde.

Als voorbeeld: in België is Standard afgelopen seizoen voor het eerst in 26 jaar kampioen geworden. Toch werd de club in de tussentijd, samen met Anderlecht en Club, tot de plaatselijke TT3 gerekend.

Wijze woorden al is de overheersing van de top drie pas in het tweede deel van de 20ste eeuw ontstaan.

In Belgie is KRC Genk ook tweemaal kampioen geworden maar wordt het desondanks niet tot de top gerekend. In Nederland was Vitesse in de jaren 90 dicht bij aansluiting maar zie eens waar die nu staan. De laatste jaren is de scouting van drie provincieclubs gewoon beter dan die van Ajax, PSV en Feyenoord.



Joost

Citaat van: HJanneman op dec 10, 2008, 11:18:06
Daar heb je gelijk in: het heet niet voor niets 'de klassieke top 3', maar ik denk niet dat Pieros dat bedoelt.
Ik denk dat hij bedoelt of we over 10 jaar nog kunnen spreken van een dominerende klassieke top 3.

Sinds het kampioenschap van AZ, 27 seizoenen geleden.

   club      1ste      2de      3de   
   Ajax      9      11      3   
   AZ            1      3   
   FC Groningen                  1   
   FC Twente                  3   
   Feyenoord      3      5      10   
   NAC Breda                  1   
   PSV      15      7      5   
   Roda JC            1         
   SC Heerenveen            1         
   Vitesse                  1   
   Willem II            1         

HJanneman

Citaat van: Joost op dec 10, 2008, 11:37:53
Sinds het kampioenschap van AZ, 27 seizoenen geleden.

   club      1ste      2de      3de   
   Ajax      9      11      3   
   AZ            1      3   
   FC Groningen                  1   
   FC Twente                  3   
   Feyenoord      3      5      10   
   NAC Breda                  1   
   PSV      15      7      5   
   Roda JC            1         
   SC Heerenveen            1         
   Vitesse                  1   
   Willem II            1         


Zit ik er toch niet ver naast ;)!
Met keiharde cijfers is nu bewezen waarom AZ het meeste aanspraak maakt op de vrijgekomen plek waar ik het eerder over had(het deed het toch beter dan de andere 'outsiders').
Ik baseer mijn mening meer op de laatste 5 jaar.
Hoe ziet bovenstaande lijstje er dan uit?
1: PSV
2: Ajax
3: AZ
4: Feyenoord, zoiets?

Joost

   club      2003-2004      2004-2005      2005-2006      2006-2007      2007-2008   
   Ajax      1      2            2      2   
   AZ            3      2      3         
   Feyenoord      3            3               
   NAC Breda                              3   
   PSV      2      1      1      1      1   

hgrm

Citaat van: Joost op dec 10, 2008, 11:20:21
Wijze woorden al is de overheersing van de top drie pas in het tweede deel van de 20ste eeuw ontstaan.

Overheersing, daar gaat het niet om.
De TT3 wordt al sinds de jaren 20 ofzo regelmatig kampioen. Soms overheersend vaak (sinds jaren 60, eigenlijk), soms af en toe.

Het heet overigens niet voor niks "TRADITIONELE" top 3. Dat is wat anders dan de feitelijke top 3; dat zijn de 3 ploegen die na 34 wedstrijden bovenaan staan.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Tegen de tijd dat een andere club een keer of 3 kampioen is geworden en minimaal 1 keer een europacup heeft gewonnen mogen ze terugkomen om te vragen of ze bij de traditionele top 3 mogen behoren.

Eerst was het Vitesse die een tijdje leuk meedoet nu AZ ( totdat Scheringa ermee stopt zoals de Molenaars in de jaren 80 ) en Heerenveen is 1 keertje bij de eerste 3 geeindigd maar uiteindelijk zakken al deze clubjes weer weg en komt toch de traditionele top 3 weer bovendrijven.

Je kunt niet kunstmatig een grote club worden, om het te vergelijken met Engeland : Wigan speelt nu in de premier league en Leeds in league one, maar toch zal Leeds tot de eeuwigheid der dagen een grotere club blijven
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Pieros

Ik denk zelf dat je dit uit kunt splitsen in 2 delen: feit en mening.

Feit: Op sportieve gronden zal de top drie minder vaak ook echt in de top drie eindigen. Doordat het verschil tussen de subtop en top kleiner is geworden zal bovenaan een grotere groep komen. Al zal dat ook wel hortend en stotend gaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar de wisselvalligheid van Heerenveen. Dit seizoen heerlijk gespeeld en Ajax afgedroogd, maar daarnaast ook zelf afgedroogd.

Mening: Kijk je naar het "meningdeel" dan is het nog maar de vraag of we daar over 10 jaar anders over denken. Voor veel mensen is het zo normaal om Ajax, PSV en Feyenoord als de topclubs te zien, daar zal moeilijk verandering in komen. Hoe goed AZ de laatste jaren ook gepresteerd heeft (3 jaar achter elkaar in de top drie, bekerfinale en halve finale UEFA Cup), toch zie ik deze club als een veel mindere club dan Feyenoord. Speelt NEC tegen Feyenoord dan is dat speciaal, terwijl AZ één van de "overige" is.

Ik vind het daarnaast wel leuk om te zien dat de top groter lijkt te worden (sportief gezien dan). Is een keer eens wat anders. 

Stadionhopper

Citaat van: Pieros op dec 10, 2008, 19:27:02
Ik vind het daarnaast wel leuk om te zien dat de top groter lijkt te worden (sportief gezien dan). Is een keer eens wat anders. 

De top wordt niet groter, wat ooit de top was zakt af naar de subtop, waardoor de subtop groter wordt.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Citaat van: Pieros op dec 10, 2008, 10:58:16Over 10 jaar bestaat de traditionele top drie niet meer.

Er is mijns inziens niet eens sprake van een traditionele top drie maar van een top twee. In historisch opzicht behoren Ajax en Feyenoord in willekeurige volgorde tot de traditionele top twee. Beide teams vormen het spirituele erfgoed van het Nederlandse voetbal; eenvoudigweg omdat beide clubs Nederland zélf als ook in Europa geografisch hebben bestempeld. In dat opzicht is PSV slechts een bijwagen met in de slipstream andere bolderkarren. 

Als beide clubs degraderen is nog steeds sprake van de traditionele top twee.

Ik vermoed dat die analogie van toepassing op meerdere voetballanden




Strangely Devoted or Mentally Disturbed