Hoofdmenu

Engeland, de cultuur

Gestart door Rinus A., apr 08, 2008, 15:54:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Denniz1974

Citaat van: Hugo op jul 18, 2008, 15:58:12
Citaat van: Dennis1981 op jul 17, 2008, 22:10:05
Citaat van: Hugo op apr 12, 2008, 22:28:24
Duitsers zijn nog gedisciplineerder, soms wordt het bijna eng.

Op het werk zijn de Duitsers gedisciplineerd, in het alledaagse leven zijn het dus niet die nette mensen die jij denkt dat ze zijn. Het fatsoen is ver te zoeken bij de Duitsers

Ik heb qua werk amper ervaring met Duitsers dus daar kan ik niet over oordelen. Ik baseer mijn mening vooral op mijn spaarzame voetbalbezoekjes aan Duitsland door de jaren heen en dan vind het een gedisciplineerd volkje. Maar misschien zijn ze wel gedisciplineerd in hun onfatsoen.

Discipline in het keurig in een rij wachten tot ze bij de Brattwursten geholpen worden. In Nederland is het vrijwel overal gewoon flink ellebogenwerk om vooral maar zo snel mogelijk geholpen te worden.

Joost

Ik kan uit mijn tweewekelijks bezoekje aan Aachen alleen maar concluderen dat de lokale bevolking een stuk sympathieker is dan wat ik in Nederland in de randstad tegenkom.

Maroboduus

Citaat van: Joost op jul 18, 2008, 20:55:45
Ik kan uit mijn tweewekelijks bezoekje aan Aachen alleen maar concluderen dat de lokale bevolking een stuk sympathieker is dan wat ik in Nederland in de randstad tegenkom.
Als niet Randstedeling voel ik absoluut geen behoefte het voor deze groep op te nemen, in tegendeel zelfs, maar dergelijke tweewekelijkse bezoekjes aan de stad Aachen dan ook nog eens, zijn natuurlijk alles behalve representatief.

Ik woon zelf nu al meerdere jaren in Duitsland en heb hier in verschillende regio's gewoond en gewerkt. Wat andere mensen op dit forum met Engeland hadden of nog hebben, had ik met Duitsland. Door de jaren heen is mijn beeld van Duitsland in het algemeen en de Duitser in het bijzonder echter nogal veranderd.  Naar mijn mening is er van "Gründlichkeit" en "Ordnung" - twee stereotype begrippen - in grote delen van de Duitse maatschappij geen enkele sprake meer. Gedisciplineerd zijn Duitsers nog wel als het gaat om hierarchische verhoudingen en ook in het dagelijks leven merk je dat de zgn. Nederlandse zesjescultuur in Duitsland niet heerst - in tegendeel. Verder is de discipline vaak ver te zoeken. Om een klein voorbeeld te geven. Ik woon in het Rhein-Main-Gebiet (regio Frankfurt/Main, Wiesbaden, Mainz, Darmstadt) waar rond de 3,5 miljoen mensen wonen. Als je hier 's ochtends in de S-Bahn stapt tussen alle andere forensen, valt mij altijd weer op dat de Duitsers de uitstappende passagiers nooit rustig uit laten stappen alvorens ze zelf binnen stappen. In Nederland was dit - waar ik woonde althans - absoluut niet het geval. Duitsers doen over het algemeen ook overal moeilijk over, zijn in het geheel niet felexibel of spontaan en hebben, zeker in de werksfeer, de neiging zich als matennaaiers en hielenlikkers te gedragen. In mijn ogen nu niet bepaald prettige eigenschappen. Goed, ik zou hier nog langdurig over uit kunnen weiden. Uiteindelijk heeft Mach gewoon helemaal gelijk als hij zegt:

CiteerVerder heb ik het niet zo op Engeland en haar cultuur, ik heb daar zo langzamerhand wel een beetje doorheen geprikt, het is niet mijn land meer zoals het vroeger was toen ik het alleen van de buitenkant kende. Echter, is dit niet zo met 99% van de landen? Vaak zie je alleen of de goede of de slechte kanten en zodra je het land echt bezoekt en langere tijd of meerdere keren zul je de nuances ontdekken.

Het opdoen van dergelijke ervaringen en het écht leren kennen van een cultuur is juist zo waardevol. Door schade en schande wordt men wijzer en qua landschap bijvoorbeeld is en blijft Duitsland natuurlijk een prachtig land.

Mach

Citaat van: Maroboduus op jul 19, 2008, 13:03:02
Het opdoen van dergelijke ervaringen en het écht leren kennen van een cultuur is juist zo waardevol. Door schade en schande wordt men wijzer en qua landschap bijvoorbeeld is en blijft Duitsland natuurlijk een prachtig land.

Waardevol wel, maar je zult uiteindelijk verliefd worden of afknappen (of ergens daar tussenin).

Han

#19
Citaat van: Mach op jul 17, 2008, 12:41:58Verder heb ik het niet zo op Engeland en haar cultuur, ik heb daar zo langzamerhand wel een beetje doorheen geprikt, het is niet mijn land meer zoals het vroeger was toen ik het alleen van de buitenkant kende.
Ik heb vanaf 1970 variërend van dagervaringen, talloze meerweekse vakanties en met tussenpozen enkele maanden een 'werkverblijf' een kentering gezien van de spreekwoordelijke hoffelijkheid tot het botte egoïsme en gebrek aan etiquette waarop overigens Engeland geen patent heeft. Niettemin blijf ik me aangesproken voelen tot Engeland en Schotland. Een onverklaarbaar gevoel dat ik niet ga rationaliseren; het ongeschreven privilege van de romanticus. Ik schreef eens dat mij een onbegrijpelijk gevoel van harmonie en innerlijke rust ten deel viel toen Engeland/Wales voor het laatst bezocht in November 2006.


Citaat van: MachEchter, is dit niet zo met 99% van de landen? Vaak zie je alleen of de goede of de slechte kanten en zodra je het land echt bezoekt en langere tijd of meerdere keren zul je de nuances ontdekken. Ik denk dat Han dat ook wel heeft gemerkt met Egypte.
Als ik die zin lees krijg ik voortdurend de neiging om 'you are never prepared' te schrijven. Bij deze. Ik ga nooit aan de in mijn ogen onthutsend lethargische levensopvatting en de structurele corruptie wennen hier. Wat mooi is dat mijn vrouw en ik er ondanks de georchestreerde tegenwerking van voornamelijk ambtelijke zijde er in zijn geslaagd een bedrijfje te laten bloeien. Je bent hier niet succesvol dankzij Egypte maar ondanks Egypte. Bovendien is het zeer 'fullfilling' en 'rewarding' om zeven medewerkers, waaronder universitair geschoolden die gedoemd waren om pennen te pushen, te laten ruiken aan andere lagen van de piramide van Maslov. In die zin voel ik mij een sociale missionaris.

Ik heb deze veelbelovende jonge mannen kennis laten maken met het ontworstelen aan de wurgende zekerheid van een in Europese optiek uitzichtloos bestaan. Al met al een verrijking, ondanks de bloedzuigende nicotinejurken met hun armzalige kutsalarisje die je groen van jaloezie en vanuit overtuigde luiheid proberen het dagelijkse leven zo zuur mogelijk te maken.

Ik heb mij voor de sport wel eens laten omkopen door zo'n ongewassen en analfabetische overheidswokkel voor LE 50 ; pakweg 6 euro. Mijn eigen feestje is dan dat ik na gedane zaken een dergelijke onaangepaste Nubische soepstengel toebijt dat ik ook voor LE 1000 pond (125 euro) gezwicht zou zijn. Dat is equivalent aan drie van zijn maandsalarissen. Even de superieure blanke kolonieboy uithangen. De gelaatsuitdrukking van zo'n local is dan mijn 'reward'. Ik denk dat TeeZee hier nu beelden bij krijgt.


Citaat van: JoostIk kan uit mijn tweewekelijks bezoekje aan Aachen alleen maar concluderen dat de lokale bevolking een stuk sympathieker is dan wat ik in Nederland in de randstad tegenkom.
Ik heb geprobeerd mij er een voorstelling van te maken wat die observatie zegt over Randstedelingen en dat lukt mij maar niet. Ik zie echter beelden van een onderliggende en gefrustreerde Limburgse jankbal-eenling die op zoek is naar grensgedragingen die representatief genoeg zijn om afkeer van de Randstad te bevestigen. Omgekeerde bewijslast.

Wat is dat toch met dat martelaarachtige en zelfpijnigende Limburgse coyote-gejank?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Stadionhopper

Citaat van: Han op jul 19, 2008, 23:32:17
Wat is dat toch met dat martelaarachtige en zelfpijnigende Limburgse coyote-gejank?


De randstad heeft het aan zich zelf te danken dat een gedeelte van Nederland een afkeer tegen hen heeft. En dit beperkt zich echt niet tot Limburg alleen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Citaat van: Dennis1981 op jul 19, 2008, 23:40:27
Citaat van: Han op jul 19, 2008, 23:32:17
Wat is dat toch met dat martelaarachtige en zelfpijnigende Limburgse coyote-gejank?


De randstad heeft het aan zich zelf te danken dat een gedeelte van Nederland een afkeer tegen hen heeft. En dit beperkt zich echt niet tot Limburg alleen.

Te wijten of te danken?

Afgezien van de groteske generalisatie, daar denk ik wel doorheen te kunnen kijken, is dat misschien een boeiende constatering. Ik ben geen randstedeling maar van origine zowel Zwollenaar als globetrotter en heb nooit enige animositeit gevoeld jegens 'de Randstad'. Misschien heeft dat te maken met adaptievermogen en er in de loop der jaren woonachtig te zijn geweest in meerder gemeentes.

Ik heb ooit ook drie jaar achereen doorgebracht in Limburg.

Misschien kun jij even uitleggen waardoor 'een gedeelte van Nederland' en 'niet Limburg alleen' haar minderwaardigheidscomplex heeft gecultiveerd als het gaat om 'de Randstad'. Of misschien anders: 'waaraan denkt 'de Randstad' haar superioriteit aan te kunnen ontlenen?' Verbeter mij.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Citaat van: Dennis1981 op jul 19, 2008, 23:40:27
Citaat van: Han op jul 19, 2008, 23:32:17
Wat is dat toch met dat martelaarachtige en zelfpijnigende Limburgse coyote-gejank?


De randstad heeft het aan zich zelf te danken dat een gedeelte van Nederland een afkeer tegen hen heeft. En dit beperkt zich echt niet tot Limburg alleen.

[randstedelijk arrogante modus]

Tja. Ik denk dat die hekel vooral leeft in delen des lands die zich realiseren dat zij niet zonder de Randstad kunnen, terwijl de randstad prima zonder hen kan. En dan zijn we in de Randstad inderdaad arrogant genoeg om dat niet onder stoelen of banken te steken.

[/randstedelijk arrogante modus]

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Han op jul 20, 2008, 00:11:17
Citaat van: Dennis1981 op jul 19, 2008, 23:40:27
Citaat van: Han op jul 19, 2008, 23:32:17
Wat is dat toch met dat martelaarachtige en zelfpijnigende Limburgse coyote-gejank?


De randstad heeft het aan zich zelf te danken dat een gedeelte van Nederland een afkeer tegen hen heeft. En dit beperkt zich echt niet tot Limburg alleen.

Te wijten of te danken?

Afgezien van de groteske generalisatie, daar denk ik wel doorheen te kunnen kijken, is dat misschien een boeiende constatering. Ik ben geen randstedeling maar van origine zowel Zwollenaar als globetrotter en heb nooit enige animositeit gevoeld jegens 'de Randstad'. Misschien heeft dat te maken met adaptievermogen en er in de loop der jaren woonachtig te zijn geweest in meerder gemeentes.

Ik heb ooit ook drie jaar achereen doorgebracht in Limburg.

Misschien kun jij even uitleggen waardoor 'een gedeelte van Nederland' en 'niet Limburg alleen' haar minderwaardigheidscomplex heeft gecultiveerd als het gaat om 'de Randstad'. Of misschien anders: 'waaraan denkt 'de Randstad' haar superioriteit aan te kunnen ontlenen?' Verbeter mij.

Je hebt drie jaar rondgebracht in Maastricht. Dat is allesbehalve Limburgs.

Wanneer ik in het Westen van het land rondloopt voel ik me niet op mijn gemak. Daar heb ik in Friesland of Twente geen last van.

TeeZee

Citaat van: Han op jul 19, 2008, 23:32:17
Ik schreef eens dat mij een onbegrijpelijk gevoel van harmonie en innerlijke rust ten deel viel toen Engeland/Wales voor het laatst bezocht in November 2006.
November 2005 alweer, Han.

Ik wil even aanhaken op wat Mach zegt, dat als je een tijdje echt woont/leeft je ook de mindere kanten van een land leert kennen. Punt is alleen dat dat mindere punten zijn t.o.v. het persoonlijke referentiekader dat je hebt. Ikzelf zou niet in Engeland willen wonen, dat komt doordat mijn referentiekader Nederland is (met alle pros and cons).

Als geboren en getogen Randstedeling heb ik veel meer met het noorden van het land dan met het zuiden. Verder ga ik me niet met de discussie over de Randstad bemoeien.

Stadionhopper

Citaat van: hgrm op jul 20, 2008, 00:38:46
Tja. Ik denk dat die hekel vooral leeft in delen des lands die zich realiseren dat zij niet zonder de Randstad kunnen, terwijl de randstad prima zonder hen kan. En dan zijn we in de Randstad inderdaad arrogant genoeg om dat niet onder stoelen of banken te steken.

Het gaat er niet om of we zonder de Randstad kunnen. Ik denk dat dat juist wel het geval is. De economie groeit hier het hardste van heel Nederland.

Ook de media springt er op in. Ajax en Feyenoord worden bij alles uitgebreid in beeld gebracht. Ik kan me nog herinneren dat het afscheid van die materiaalman van Ajax bijna een uur live in beeld was. Een week later werd PSV kampioen en er is 5 minuten aan besteed!! Terwijl bij kampioenschappen van PSV nooi iets gebeurd. 2 jaar geleden wilde Wilfred Genee ineens live terugschakelen naar Eindhoven tijdens het feest omdat er rellen waren. Het enige wat je zag was dat een ME busje zich verplaatste zonder enige vorm van geweld.

Maar inderdaad de arrogantie van de randstedeling is ook een oorzaak.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Mach

Citaat van: Han op jul 19, 2008, 23:32:17
Niettemin blijf ik me aangesproken voelen tot Engeland en Schotland.

Die 2 scheer ik niet over 1 kam. Bij Schotland speelt er namelijk een gevoel doorheen dat het land op zich bijna magisch is waardoor je cultuur al niet meer ziet zodra je door de highlands trekt. Daarnaast heb je in Schotland de tegenstelling van de 2 grote steden en de piepkleine dorpjes in de hooglanden. Die bergen waren vroeger zo ontzettend onverbiddelijk dat daar een cultuur is ontstaan van hoffelijkheid, omdat je mensen niet buiten in de kou liet staan als ze aanklopten om te schuilen tegen het slechte weer (en het weer is daar vaak slecht). Alleen de Campbell's hebben van die hoffelijkheid eens misbruik gemaakt en die clan wordt dan ook verguisd in bepaalde delen van de glens.


Ik lees net dat Mestreech geen Limburg is, maar daar geloof ik niets van. Het is net zo Limburgs als de rest van Limburg en dat is misschien wel een beetje wat de Limburgers steekt. Ja, ze zijn er iets rijker daar, maar verder kon ik als Noorderling niet veel verschillen ontdekken hoor.

De randstad heb ik een wat genuanceerder beeld van. 020, 010, 030 en 070 zijn toch allemaal wel heel verschillend. In Utrecht heb ik weinig randstedelijke arrogantie gezien en ook in Den Haag valt het me nogal mee. Ik vrees dat het vooral wordt ingegeven door de hoofdstedelingen en het gespuis dat daar naar toe trekt (vaak niet randstedelingen die meteen hun afkomst gaan verloochenen).

Rinus A.

Muilen dicht, stelletje boeren.

Stadionhopper

Citaat van: Rinus A. op jul 20, 2008, 17:39:03
Muilen dicht, stelletje boeren.

Kijk en dan krijg je dit ongenuanceerd gedrag weer van een westerling. Ik ben hier abslouut niet om een woordenwisseling te krijgen met personen.
De mentaliteit is heel verschillend van het westen en het zuiden. Dit kom ik ook dagelijks tegen op mijn werk waar ons hoofdkantoor in het westen is gevestigd.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Mach op jul 20, 2008, 12:48:33
Citaat van: Han op jul 19, 2008, 23:32:17
Niettemin blijf ik me aangesproken voelen tot Engeland en Schotland.
Ik lees net dat Mestreech geen Limburg is, maar daar geloof ik niets van. Het is net zo Limburgs als de rest van Limburg en dat is misschien wel een beetje wat de Limburgers steekt. Ja, ze zijn er iets rijker daar, maar verder kon ik als Noorderling niet veel verschillen ontdekken hoor.
In het zwarte gat van Limburg slurpen ze alle subsidies op die er maar te vergeven zijn en hebben ze een burgemeester die liever van de daken schreeuwt dat hij problemen heeft dan dat hij ze oplost.

Voorbeeldjes? In Venlo en Heerlen waren jarenlang veel meer drugsproblemen dan in Maastricht. Beide steden hebben met uitgekiend beleid dit opgelost, zonder extra geld. Maastricht heeft last van enkele drugsrunners en laat Leers dat flink in de media roepen. In plaats van beleid te maken krijgen ze zomaar weer extra miljoenen toegeschoven. Parkstad Limburg werd laatst door het ministerie beloond door het het culturele middelpunt van Limburg te noemen door de vele evenementen en intiatieven. De provincie werkt daar in ieder geval niet aan mee want de anderhalve ton die ze in parkstad aan jaarlijkse subsidie krijgen steekt nogal schril af tegen de 5,8 miljoen die jaarlijks rond het provinciehuis zou blijven plakken.

Maastricht is een corrupt bolwerk met inwoners die het liefst nog met Jan Peter Balkenende het bed in duiken om maar in Holland in het nieuws te blijven.