Hoofdmenu

Stad/dorp-discussie

Gestart door Joost, okt 30, 2016, 20:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joost

Een dorp met 50.000 inwoners?

Gerrit-Jan

Stad met 50.000 inwoners? Klinkt ook een beetje gek..."Plaats met 50.000 inwoners" :)

Hugo

Voor Spaanse voetbalbegrippen is het natuurlijk een dorp, net als Eibar.

Sebastiaan_W

Citaat van: Joost op okt 30, 2016, 20:59:48
Een dorp met 50.000 inwoners?

Dat heb je in Nederland toch ook? Heemskerk is een dorp met net geen 40.000 inwoners. En Hoofddorp heeft er meer dan 70.000 volgens mij.

Jef400

Grootste dorp in Nederland is volgens mij Apeldoorn met 146.000 inwoners. Daar achter komt Zoetermeer met 123.000 inwoners. Dat is volgens de definitie zonder stadsrechten.

FC_Emmen

Stadsrechten bestaan niet meer. Het is maar net welke naam je zelf aan een plaats wil geven, en zo zal je altijd wel discussies kunnen houden of bepaalde plaatsen dorpen of steden zijn.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Jehoentelaar

Een officiële, vaststaande definitie is er sinds de afschaffing van stadsrechten niet meer.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jesse

Citaat van: Jef400 op okt 31, 2016, 10:46:40
Grootste dorp in Nederland is volgens mij Apeldoorn met 146.000 inwoners. Daar achter komt Zoetermeer met 123.000 inwoners. Dat is volgens de definitie zonder stadsrechten.

sterker nog, officieel is Den Haag een dorp. de kleinste stad in Nederland (Sint Anna ter Muiden) heeft ongeveer 50 inwoners.

FCT1980

Citaat van: Jesse op okt 31, 2016, 17:04:05

sterker nog, officieel is Den Haag een dorp. de kleinste stad in Nederland (Sint Anna ter Muiden) heeft ongeveer 50 inwoners.

Wel een groot dorp maar Den Haag heeft idd ook nooit stadsrechten gehad.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Nou AH, plaats maar een nieuwe editie want we zijn een beetje off topic aan het gaan.

Sebastiaan_W

Citaat van: Joost op okt 31, 2016, 22:14:42
Nou AH, plaats maar een nieuwe editie want we zijn een beetje off topic aan het gaan.

Jij begon.

Jehoentelaar

Citaat van: Jesse op okt 31, 2016, 17:04:05
sterker nog, officieel is Den Haag een dorp. de kleinste stad in Nederland (Sint Anna ter Muiden) heeft ongeveer 50 inwoners.

Sinds de afschaffing van stadsrechten bestaan er geen harde definities meer van steden en dorpen. Het is volledig vrij aan de persoon om een plek of plaats als stad of dorp te bestempelen. In de geografische wetenschap kom je een bonte verzameling definities van steden tegen, evenals in diverse overheidspublicaties van bijvoorbeeld de Europese Unie of NAFTA.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jef400

Citaat van: Jesse op okt 31, 2016, 17:04:05

sterker nog, officieel is Den Haag een dorp. de kleinste stad in Nederland (Sint Anna ter Muiden) heeft ongeveer 50 inwoners.
En toch heeft het een paar jaar na het afschaffen van die definitie nog officieuze stadsrechten gehad.

hgrm

Een gebruikelijk indeling is:
1) Stedelijke gemeenten: Grootste kern meer dan 30000 inwoners. Vaak met een duidelijke centrumfunctie in de regio
2) Verstedelijkte plattelandsgemeenten: Grootste kern minder dan 30000 inwoners, minder dan 20% in de landbouw werkzaam. Vaak groot aandeel forenzen en voorstedelijk karakter
3) Plattelandsgemeenten: Meer dan 20% werkzaam in de landbouw.

Dus een "stad" als Eembrugge of Bourtange valt onder 3, een "stad" als Naarden (voor de fusie) onder 2 en een "dorp" als Hilversum onder 1
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Ik woon in een dorp nabij de stad en daar ben ik blij mee. Next!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!