Promotie/Degradatie België 2019-2020

Gestart door Joost, feb 02, 2020, 20:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Deze week wordt er ingehaald.

Gisteren won Charleroi van KV Mechelen en springt naar plek 3. De Zebra's hebben 47 punten, 13 meer dan de ploegen op plaats 7, 8 en 9. Die zijn dus wel zeker van een plek in de top 6.

Vanavond is Waasland-Beveren v Kortrijk. W-B heeft 6 punten meer dan Cercle maar met Club uit, KVM uit, Anderlecht thuis, Moeskroen uit en Gent thuis een loodzwaar programma, een puntje zou zeer welkom zijn.

Standard kan in het thuisduel tegen Club het gat naar plaats 7 tot 10 punten laten groeien.

Joost

Op het hoogste niveau vielen er dit weekend wel een paar beslissingen. Nadat Club Brugge zich al weken geleden officieel plaatste voor PO 1 deed ook AA Gent dat.
Ook Antwerp en Charleroi kunnen we opschrijven en sinds vanavond ook Standard. De Rouges winnen bij Racing Genk met 1-3 en hebben daarmee 8 punten meer dan KV Mechelen op plek 7.

Voor die laatste plek wordt het spannend;
6. Genk 38
7. KV Mechelen 37
8. Zulte-Waregem 34
9. Anderlecht 34
Zulte-Waregem kan later vanavond ook op 37 komen bij winst tegen Moeskroen.

Genk heeft op papier het lastigste programma, Anderlecht het makkelijkste. Op de voorlaatste speeldag is Anderlecht-Zulte-Waregem, en op de laatste Genk-KV Mechelen.

Midweeks verloor Waasland-Beveren met 1-2 van Kortrijk en ik schreef al dat ze een puntje best konden gebruiken. Dat bleek profetisch want gisteren verloor Waasland-Beveren opnieuw terwijl Cercle alweer won. Cercle nadert Waasland-Beveren tot op 3 punten en Oostende tot op 4.  Op de laatste speeldag is er Cercle v Oostende.

Nog twee speelrondes in 1B en er zijn nog 3 kandidaten over lijkt het. Virton, Beerschot en Westerlo wonnen hun duel en staan op 20 punten. Union gaf in de tweede helft tegen Roeselare een 3-0 voorsprong weg, anders hadden zij op 19 gestaan. Volgende week is er Westerlo v Virton maar beide treffen een week later nog een lastige tegenstander, Beerschot heeft met Lommel en Lokeren duidelijk de makkelijkere tegenstanders.

Onderin is Lokeren nu echt zeker van het spelen van de Play-off III. Roeselare lijkt op dit moment de tegenstander te worden, zij hebben 24 punten. Maar Lommel heeft er maar 2 meer. Laatste speeldag; Lommel v Roeselare.

1e Amateur
Licentienieuws want volgens bronnen zouden de volgende ploegen voor promotie willen gaan; Deinze, Patro, Seraing, RWDM, La Louviere-Centre en Lierse Kempenzonen.
Dat betekend dat Thes en Heist dus niet willen promoveren, zij zijn momenteel de nummers 2 en 3 in de stand.

Het wordt dus vooral spannend voor plek 4 waar nu Patro staat. Seraing en RWDM volgen op 2 en 3 punten.
Maar de hele eindronde lijkt op voorhand een farce te worden. Het verschil tussen Deinze en Patro is 21 punten. Bij halvering is dat 10,5 en in de play-off poule zijn maximaal 18 punten te halen.

Onderin waren er weinig verliezers, Lierse-Kempenzonen, Vise, Tubeke en La Louviere-Centre konden een punt bijschrijven. Dender was daarmee de grote winnaar want zij wonnen wel.


Joost

En daar gaan we....!

De wedstrijd tussen Virton en Beerschot wordt nietig verklaard.
Laat in de wedstrijd kent de arbiter een vrije schop toe aan Virton. Terwijl hij nog een lijntje aan het spuiten is neemt Virton de vrije trap en scoort in twee instanties.

Volgens het Referee Department heeft de scheidsrechter achteraf bezien en inschattingsfout gemaakt, maar geen inbreuk gepleegd op de spelregels. De geschillencommissie hoger beroep wel.

Ik vermoed dat Virton een dagje BAS gaat boeken want ik zie het niet in de spelregels;
https://belgianfootball.s3.eu-central-1.amazonaws.com/s3fs-public/rbfa/docs/pdf/arbitrage/laws_of_the_game/football/FIFA_regels_van_het_voetbalspel_def_2019_2020.pdf

(vanaf pagina 65)

https://sporza.be/nl/2020/02/21/beerschot-haalt-slag-thuis-match-tegen-virton-wordt-nietig-verk/


Joost

De titelstrijd in 1A zou door play-off 1 een stuk leuker moeten worden maar vooralsnog lijkt het erop dat er niet zoveel spanning gaat zijn. Club Brugge heeft 64 punten, AA Gent 55 en de rest volgt al op 48 en minder. Na de halvering heeft Club er al 8 meer dan Standard, Charleroi en Antwerp. De kloof naar Gent is met 4,5 punt nog wel te doen.

In de race om de laatste play-off plek kunnen we Zulte-Waregem afschrijven, een gelijkspel bij Oostende heeft hen op 6 punten gezet en dat gaat niet meer lukken.
Komende weekend beginnen we met KV Mechelen dat naar STVV gaat, bij winst gaan zij voorbij Genk. Zaterdags gaat Anderlecht naar Waasland-Beveren, bij winst komen zij op 1 punt van Genk. En Zondag speelt Genk in eigen huis tegen Club Brugge.

Onderin moest Cercle naar Moeskroen en dat is een plek waar veel clubs een wonderbaarlijke wederopstanding kennen. Nu was die bij Cercle al eerder ingezet maar de 0-1 winst daar betekend wel dat ze de laatste plaats overdoen aan Waasland-Beveren. In de komende duels treft Cercle eerst Gent en daarna Club om af te sluiten tegen Oostende. Waasland-Beveren mag dan wel compleet stuurloos lijken maar heeft Moeskroen uit nog als reddingsboei volgende week. Het wordt sowieso spektakel op de slotdag denk ik.

De topper in 1B werd gewonnen door Westerlo en dus is Virton uitgeschakeld voor de 2e periode, zelfs al winnen ze het beroep tegen de geschrapte wedstrijd. Westerlo is met 23 punten koploper en heeft er net zoveel als Beerschot, maar Beerschot mag nog extra inhalen en heeft dus alles in eigen hand, tenzij het BAS tussentijds beslist.

Onderin gaan Lommel en Roeselare bepalen wie er de tegenstander van Lokeren wordt.

Enkel inhaal in 1e Amateur en daarin won URSL Vise nipt maar wel verwacht van Sint Eloois Winkel. Dender haalde een nuttig punt bij Seraing.

VFV 2A
Knokke staat op de drempel van de titel. Mocht Ronse komende week zaterdag niet winnen dan pakt Knokke de titel bij winst.

VFV 2B
Koploper Tienen ging met 3-0 onderuit bij nummer laatst Wijgmaal. Daardoor zijn Bocholt en Aalst weer aangesloten.

En tenslotte vraagt Tilleur geen licentie aan voor nationaal voetbal. Zij gaan dus komende jaar verder in 1e of 4e provinciaal.
Heb je Bureafosse nog niet bezocht dan raad ik aan er wel nog even naartoe te gaan als je niveau belangrijk vind.

Joost

Nieuw dit seizoen is dat ALLE clubs die in het Nationale voetbal actief zijn een licentie moeten aanvragen. Die gaat heten; Licentie van Amateurclub in hoogste regionale klasse. De licentie is verplicht voor alle clubs die op dit moment al actief zijn in 2e en 3e klasse amateur. Voor clubs die promoveren vanuit 1e Provinciaal is hij niet noodzakelijk in het eerste seizoen.

Een club die de licentie niet aanvraagt zakt automatisch naar 1e provinciaal.
Een club die de licentie aanvraagt maar niet krijgt zakt ook naar 1e provinciaal maar start daar met drie strafpunten.

In de licentie voor 1e Amateur is ook een noviteit en dat is dat de eisen die gesteld worden aan terrein en contractspelers niet gelden in het eerste seizoen. Grofweg is er daardoor nauwelijks verschil tussen een licentie voor Licentie van Amateurclub in hoogste regionale klasse en licentie 1e Amateur. Clubs in 2e Amateur zullen dus veel gemakkelijker kunnen promoveren.

Uiteraard gaat dit hele verhaal voor een prachtige soap zorgen. De licentiedossiers moesten uiterlijk 17 februari bij de Bond zijn. Begin april wordt uitspraak gedaan.
Clubs die geen licentie krijgen zullen automatisch als degradant worden aangemerkt. In 2B is er door het wegvallen van Duffel en het nieuws dat Vosselaar geen aanvraag doet dus al geen rechtstreekse degradant. Maar hoe het met andere clubs zit is gewoonweg een raadsel. Toch durf ik best te beweren dat er vast clubs zijn die geen licentie krijgen en naar het BAS stappen, wetende dat 3 weken nadat de verdicten door de bond zijn geveld al de eindrondes moeten beginnen wordt dat feest.

Saltacampos

Ter info ivm licenties, met o.a. Racing Gent moet alvast geen rekening meer gehouden worden wat promotie naar 1ste Amateur betreft, steeds ambitieuzer sinds de verhuis naar Oostakker... maar in een afgelegen stadion voor een provincialer moet je inderdaad niet te veel ambitie hebben:

KRC Gent vraagt geen licentie aan: "Budget is te klein"
KRC Gent heeft beslist om geen licentie aan te vragen om volgend seizoen in geval van promotie via de eindronde alsnog in eerste amateurklasse uit te kunnen komen. Sportief manager Eric Ceulemans roept hierbij vooral financiële redenen in.
"Op dit moment hebben we niet de budgettaire middelen om in eerste amateurklasse op langere termijn een rol van betekenis te kunnen spelen. Het gaat concreet om een verdubbeling van het spelersbudget dat noodzakelijk is om een selectie samen te stellen die er zich kan handhaven. Voorlopig blijven we dan ook onze sportieve filosofie trouw en blijven we inzetten op het aantrekken van jonge talenten". (ssg)
(De Gentenaar)
22-02-2020
Over land and sea

wekke

CiteerOnze club diende vandaag reeds haar licentiedossier in bij Voetbal Vlaanderen om ook volgend seizoen te mogen aantreden in de nationale reeksen van het Belgische voetbal. Alle clubs in deze reeksen dienen hun aanvraag in te dienen voor 28 februari. Deze nieuwe licentie en bijhorende voorwaarden zijn voornamelijk in het leven geroepen om de eigen jeugd meer kansen te geven, te zorgen voor een eerlijke(re) competitie en clubs sterk verbonden te houden met de lokale gemeenschap.

Bij Lyra-Lierse werd de afgelopen weken alles in het werk gesteld om alle benodigde documenten te verzamelen. Clubs dienen namelijk aan te tonen dat ze geen achterstanden hebben t.o.v. Voetbal Vlaanderen, BTW, bedrijfsvoorheffing, RSZ en belastingen. Daarnaast dient de club o.a. te beschikken over een gediplomeerde hoofdtrainer (Patrick Van Houdt heeft een UEFA Pro License n.v.d.r.), bewijs van speellocatie voor thuiswedstrijden en dient de Raad van Bestuur voor 2/3e (en de Algemene Vergadering voor 4/5e) te bestaan uit mensen met de Belgische nationaliteit of domicilie in België.

Op al deze voorwaarden kan Lyra-Lierse een positief antwoord bieden aan de licentiecommissie, ondersteund met de benodigde documentatie, waardoor we als club geen problemen verwachten met het verkrijgen van de licentie voor nationaal amateurvoetbal voor het seizoen 2020-2021.

Bekijk hier het interview met Benny Mazur (Secretaris-Generaal van Voetbal Vlaanderen) over de licentie in 2e en 3e amateurklasse.

Joost

Ik begrijp de keuze van Racing Gent wel. Je ziet toch wel dat de kloof tussen 1e en 2e amateur gigantisch is. Een ploeg als Winkel Sport hikt jaren tegen promotie aan en als het dan lukt dan vliegt ze er kansloos weer uit.

Hoezeer een ploeg als Vosselaar of Tilleur ook ageert tegen de licenties voor 2e en 3e amater, ik zie er de meerwaarde wel van in voor het voetbal als geheel. Een club hoeft voor haar eerste elftal enkel dingen aan te tonen die toch al verplicht zijn zoals de betaling van belastingen.

Maar het verplicht de clubs wel om ook te investeren in een jeugdwerking en te zorgen voor stabielere financiele basis. Kortweg is de licentie er vooral op gericht om kortstondige gelukszoekers te weren. Nu is België van oudsher wel het land waar een lokale bakker goede sier kan maken door tijdelijk wat geld in een voetbalploeg te duwen  maar dat gaat dus niet meer werken.

Joost

Het BAS heeft de klacht van Virton en Westerlo geklasseerd, dat betekend zoveel dat ze zich niet bevoegd achten hier een mening over te hebben.

Het wordt steeds gekker.

Saltacampos

Citaat van: Joost op feb 26, 2020, 17:16:14
Het BAS heeft de klacht van Virton en Westerlo geklasseerd, dat betekend zoveel dat ze zich niet bevoegd achten hier een mening over te hebben.

Het wordt steeds gekker.
Dat vind ik niet, er zijn andere gevallen geweest waar ik mij ook afvroeg wat hier in godsnaam aan te klagen viel, maar in dit geval gaat het volgens mij om een duidelijke scheidsrechterlijke dwaling, dus geen vergissing omdat je iets fout hebt gezien, maar gewoon het niet juist toepassen van de spelregels waardoor een club duidelijk is benadeeld. Dat is de taak van de scheidsrechter en die heeft hier schromelijk gefaald, Beerschot is daar duidelijk onreglementair benadeeld, dus lijkt het mij volkomen logisch dat die wedstrijd opnieuw moet gespeeld worden. Het is alsof je één ploeg een wedstrijd met 12 laat spelen, dit kan gewoon niet.

Wat de licenties betreft, je hebt gelijk dat het verschil tussen 1&2 Amateur gigantisch is, maar als clubs niet meer in staat zijn om te promoveren, valt de interesse van de supporters (helemaal) weg. Met eigen jeugd werken is een illusie zo lang anderen wel spelers betalen, hoger dan Derde Provinciale kom je daarmee nooit. Ik heb altijd van deze club gehouden, net als vrienden van mij, maar we kunnen het niet meer opbrengen om te komen kijken naar iets dat nergens om gaat in een stadion zonder ziel.

En dit is nog niet het einde, op relatief korte termijn verwacht ik een Europese competitie waardoor ook de huidige nationale competities zwaar aan belang gaan inboeten. Destijds was de Oberliga je van het in Duitsland, toen kwam de Bundesliga, schaalvergroting, dat zit er nu ook aan te komen op Europees vlak.

Over land and sea

Joost

Citaat van: Saltacampos op feb 26, 2020, 17:45:57
Dat vind ik niet, er zijn andere gevallen geweest waar ik mij ook afvroeg wat hier in godsnaam aan te klagen viel, maar in dit geval gaat het volgens mij om een duidelijke scheidsrechterlijke dwaling, dus geen vergissing omdat je iets fout hebt gezien, maar gewoon het niet juist toepassen van de spelregels waardoor een club duidelijk is benadeeld. Dat is de taak van de scheidsrechter en die heeft hier schromelijk gefaald, Beerschot is daar duidelijk onreglementair benadeeld, dus lijkt het mij volkomen logisch dat die wedstrijd opnieuw moet gespeeld worden. Het is alsof je één ploeg een wedstrijd met 12 laat spelen, dit kan gewoon niet.

In dit geval gaat het om twee zaken; wat er in de spelregels staat en wat er in de aanvulling staat.

In de spelregels staat dat de scheidsrechter een signaal moet geven om het spel te hervatten, met een fluitsignaal of met een armbeweging. Daarover bestaat geen twijfel, beide is niet gebeurt.

Maar in de aanvulling op de spelregels staat uitgewerkt wanneer er een 'quick restart' mag zijn. Voor een quick restart is een signaal van de scheidsrechter niet noodzakelijk.

Om aan een quick restart te voldoen staan er een aantal punten genoemd;
a. een snelle vrije schop betekent dat het spel onmiddellijk moet hervat worden na de onderbreking;
b. de scheidsrechter moet in alle gevallen de situatie onder controle hebben;
c. de vrije schop behoeft geen management door de scheidsrechter;
d. er wordt geen tactiek gebruikt door de tegenspeler(s) om het hervatten te vertragen;
e. er is geen disciplinaire actie noodzakelijk;
f. er is geen medische verzorging nodig voor een speler of spelers.

D, E en F lijken me duidelijk.
De bal moest eerst naar de plek van de vrije trap worden gebracht en is daar direct genomen, ook aan A is dus voldaan.
De scheidsrechter heeft het gevoel gehad tijdens de wedstrijd dat hij de volledige controle had, dus ook B lijkt te kloppen.
Blijft over C, het management van de scheidsrechter. Hij wil weliswaar een lijn trekken maar van een muurtje is nog geen sprake. De scheidsrechter heeft dus geoordeeld dat het management niet nodig was.

Alles is dus gegaan op basis van interpretatie door de scheidsrechter. Er is geen foutieve spelhervatting geweest en dus geen technische fout waardoor overspelen geen optie is.

Dit wordt ook zo geconcludeerd door de scheidsrechterscommissie. De beroepscommissie heeft de aanvulling op de spelregels volkomen genegeerd.

De fase;
https://www.proximus-sports.be/nl/voetbal/video/27615/goal-re-virton-1-0-beerschot-76-ribeiro-costa



Saltacampos

Citaat van: Joost op feb 27, 2020, 11:15:58
In dit geval gaat het om twee zaken; wat er in de spelregels staat en wat er in de aanvulling staat.

In de spelregels staat dat de scheidsrechter een signaal moet geven om het spel te hervatten, met een fluitsignaal of met een armbeweging. Daarover bestaat geen twijfel, beide is niet gebeurt.

Maar in de aanvulling op de spelregels staat uitgewerkt wanneer er een 'quick restart' mag zijn. Voor een quick restart is een signaal van de scheidsrechter niet noodzakelijk.

Om aan een quick restart te voldoen staan er een aantal punten genoemd;
a. een snelle vrije schop betekent dat het spel onmiddellijk moet hervat worden na de onderbreking;
b. de scheidsrechter moet in alle gevallen de situatie onder controle hebben;
c. de vrije schop behoeft geen management door de scheidsrechter;
d. er wordt geen tactiek gebruikt door de tegenspeler(s) om het hervatten te vertragen;
e. er is geen disciplinaire actie noodzakelijk;
f. er is geen medische verzorging nodig voor een speler of spelers.

D, E en F lijken me duidelijk.
De bal moest eerst naar de plek van de vrije trap worden gebracht en is daar direct genomen, ook aan A is dus voldaan.
De scheidsrechter heeft het gevoel gehad tijdens de wedstrijd dat hij de volledige controle had, dus ook B lijkt te kloppen.
Blijft over C, het management van de scheidsrechter. Hij wil weliswaar een lijn trekken maar van een muurtje is nog geen sprake. De scheidsrechter heeft dus geoordeeld dat het management niet nodig was.

Alles is dus gegaan op basis van interpretatie door de scheidsrechter. Er is geen foutieve spelhervatting geweest en dus geen technische fout waardoor overspelen geen optie is.

Dit wordt ook zo geconcludeerd door de scheidsrechterscommissie. De beroepscommissie heeft de aanvulling op de spelregels volkomen genegeerd.

De fase;
https://www.proximus-sports.be/nl/voetbal/video/27615/goal-re-virton-1-0-beerschot-76-ribeiro-costa
B lijkt me toch ook uiterst problematisch, de situatie onder controle hebben terwijl je niet alleen met je rug naar de situatie staat, maar ook een lijn op de grond aan het trekken bent, lijkt me moeilijk. Dat leidt ook de aandacht van de spelers van Beerschot af. Als je het beeld stil zet op 24 seconden, zie je dat duidelijk.
Zelfs als de bal al lang gespeeld is op 26 seconden, is de ref nog bezig met een lijn trekken, intussen loopt de aanvaller van Virton het strafschopgebied binnen. De ref zorgt hier duidelijk voor verwarring bij de verdedigende ploeg en laat vervolgens doodleuk doorspelen.

Deze scheidsrechter maakt er hier een potje van, hij had gewoon die vrije trap moeten laten hernemen (en dat had hij gezien de situatie perfect kunnen doen) en dan was er niets aan de hand geweest.
Een vrije trap snel laten nemen terwijl je zelf niet eens weet wat er gebeurt, is een wel heel vreemde interpretatie van de aanvullingen. Hij weet ook niet dat de bal al naar de plek van de overtreding is gebracht, want hij staat er met zijn rug naartoe en weet niet wat daar gebeurt. Het is uit de beelden niet op te maken of de bal op de juiste plaats is gelegd en gezien de ref met zijn rug naar de situatie staat, zou het perfect mogelijk geweest zijn om de bal snel ergens anders te leggen (wat hier voor zo ver te zien niet is gebeurd). De ref ziet niet dat de bal is gespeeld, dus kan hij ook niet weten of de bal is verplaatst en zelfs juist in het spel is gebracht.

Ik kan echt volledig begrijpen dat dit voor discussie zorgt en dat is ook het probleem met al dit soort warrige aanvullingen van spelregels die soms lijken geschreven om scheidsrechterlijk geknoei te vergoelijken.

Een snelle vrije trap terwijl de ref ziet wat er gebeurt (dus voor hem of terwijl hij achterom kijkt) en in een situatie waarin een tegenstander tijd aan het winnen is, valt zeker te verdedigen en zo zou die aanvulling moeten geïnterpreteerd worden (vind ik).
In dit geval zorgt de ref zelf voor verwarring en afleiding bij de verdedigende partij en heeft hij geen idee wat achter hem gebeurt, alleen al daarom zou hij die vrije trap niet mogen laten doorgaan.

De scheidsrechterscommissie is in deze ook niet echt een neutrale partij, het herspelen van deze wedstrijd brengt ook hen in een negatief daglicht. Dus laten ze het maar blauw-blauw, terwijl de beoordeling van deze fase volgens mij thuis hoort in een soort overzicht van hoe het zeker niet moet.

Respect voor ieders mening, maar ik kan deze fase als niets anders dan onreglementair en willens nillens fout toegepast zien. Dus herspelen lijkt mij de logische beslissing.
Over land and sea

Joost

Begrijp me niet verkeerd, de scheidsrechter is in deze fase absoluut onkundig bezig geweest. De juiste beslissing zou zijn geweest om het spel stil te leggen. Maar mijn bezwaar is dat zijn fout geen technische fout is geweest maar een foute interpretatie. Ik heb immers wel vaker gezien dat spelers een vrije trap namen en scoorden terwijl de scheidsrechter nog bezig was de muur op afstand te zetten.

Overigens is het niet kunnen zien van de bal niet direct een argument aangezien hij ook assistenten heeft die kunnen waarnemen.


Joost

Laatste speelronde in 1B en dit staat er op het spel;

Lommel v Roeselare; een van de 2 gaat tegen Lokeren spelen tegen degradatie, Roeselare kan daaraan alleen ontsnappen bij winst

Virton v OH Leuven gaat nergens om

Union v Westerlo
Lokeren v Beerschot
Westerlo is zeker van de winst van de periode als ze zelf wint en Beerschot verliest.
Beerschot is zeker van de winst van de periode als het meer punten haalt dan Westerlo.
In alle andere scenario's beslist de inhaalwedstrijd van maandag.

Lokeren gaat overigens spelen vanavond maar daarna wordt er niet meer getraind tot er duidelijkheid is. Dat geeft alvast een prettige voorbereiding op de play-downs. Al kun je je ook afvragen of Lokeren in deze situatie uberhaupt een licentie krijgt.

Joost

Virton is even binnengelopen bij de rechtbank en heeft gelijk gekregen. De wedstrijd van maandag wordt door de rechtbank uitgesteld tot alle beroep is uitgemolken. Als ik het allemaal goed snap tenminste.

Beerschot kan hiertegen overigens ook nog bij de rechtbank in beroep.