De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Ik heb 'm gevonden;

Alle clubs die in 1e Klasse Amateur spelen zijn verplicht deel te nemen met een jeugdteam in de categorie U19, U17, U16, U15, U14 en U13, met 2 teams in U12, U11 en U10 en met 3 teams in U9.

Voor U19 t/m U13 wordt nationaal gespeeld door de 16 clubs. De jongere jeugd wordt verdeeld in 2 poules van 8 met Oost/West verdeling.

Ik kan me best voorstellen dat dit voor een aantal clubs een te zware belasting is. Momenteel wordt jeugd van clubs onder de 2e klasse ingedeeld op veel regionalere basis. Je ziet ook dat bijvoorbeeld de jeugdteams Coxyde nu plots tegen de jeugd van Lierse en Antwerp moet gaan spelen. Die jongens uit Coxyde hebben ondertussen 83 uitduels gespeeld en samen slechts 6 keer gewonnen.

Het is eigenlijk een volkomen idiote opzet van het jeugdvoetbal als je het mij vraag. Ze gaan zelfs kinderen van 8 jaar het hele land doorsturen op zaterdag en zondag.

wekke

Ik heb het zelf mee gemaakt bij KAC Olen. Als jong gastje zat ik om 6u 's ochtends in de bus om in Gent-Zeehaven te gaan spelen. Onze teams waren niet goed genoeg voor dat niveau en veel spelers zijn toen gestopt met voetballen of kozen een lagere club.

Ik behoorde tot die laatste categorie en ging naar KFC Heultje. Dat seizoen vergat KAC Olen zijn jeugd in te schrijven waardoor het enkel op gewestelijk niveau mocht spelen. Er waren dan ook veel te veel spelers per jeugdcategorie want van 3 teams per leeftijdsgroep ging het naar 1. De transferperiode voor jeugdspelers was bovendien gepasseerd en KAC Olen weigerde om mee te werken indien er spelers andere oorden wilden opzoeken. Een hele generatie jonge voetballers is daar verloren gegaan.

Bijkomend detail: wij eindigde met de scholieren van Heultje dat seizoen op een tweede plaats, ver boven de tegenstand, maar 6punten achter het ongeslagen... KAC Olen.

Saltacampos

Citaat van: HRM1880 op mrt 21, 2016, 17:15:54
Om er slechts een ploeg uit te pikken. Van Temse verschiet ik toch wel. Die waren zeer ambitieus aan de begin van het seizoen.
Heeft naar wat ik hoorde via mensen dicht bij het bestuur bij mijn eigen club, te maken met RSZ-controles en boetes die daar op volgden, bij nog een hele resem clubs gebeurde hetzelfde.
Over land and sea

Joost

Vorig jaar kwam er op 8 april licentienieuws naar voren.

In Sportleven van afgelopen week staat bij de geplande vergaderingen:
Licentiecommissie: maandag 04/04/2016 om 18 u.

Zou dan deze week eindelijk nieuws komen?

Joost

Een update.

Tweede
In tweede is Antwerp zo grillig de laatste weken dat de titel niet meer zo vanzelfsprekend is. Nog 4 speelrondes te gaan en Eupen is tot op 3 punten genaderd en Tubeke tot op 4. Op de laatste speeldag is het ook nog eens Antwerp v Eupen. WS Brussels staat er ook nog tussen maar die zijn volgens verschillende bronnen kansloos voor een licentie.

Om een plaats bij de eerste 8 is het helemaal dringen. Cercle 47, Union, Lierse 44 en Lommel, Roeselare 43 staan op een kluitje. Momenteel valt Roeselare dus buiten de boot maar mocht WS Brussels geen licentie krijgen dan maakt die 9e plaats niet uit.

Derde A.
Voor RC Mechelen lijkt het doek wel te gaan vallen. Na de zege op Torhout was er enige hoop maar een week later is die gevlogen. RCM verloor bij Racing Gent Zeehaven terwijl zowel Torhout als Deux Acren wonnen. Het gat naar die laatste is 4 punten en met het programma lijkt dat een vrijwel onmogelijke opgave.

Bovenin een mooi weekend voor Hamme. Zij wonnen terwijl Londerzeel slechts 0-0 speelde en Oudenaarde Dender met 3-1 versloeg. St Eloois Winkel vroeg geen licentie en moet dus uit de stand geschrapt worden. Hamme heeft nu een marge van 6 punten tevens won Hamme veel vaker dan Oudenaarde en Dender en heeft ze een beter doelsaldo. Nog 2 zeges moet dus voldoende zijn.
De andere directe plaats in de hoogste amateurklasse blijft heel spannend, de strijd om de play-offs minder. Brakel heeft al 8 punten minder dan La Lou.

Derde B.
Hier is het aantal aangevraagde licenties nog onduidelijker dan in 3A. Zeker is wel dat Oosterzonen, Beerschot-Wilrijk en Bocholt er een hebben gevraagd. Zij strijden dan ook om de bovenste 2 plaatsen al staat Bocholt een stukje achter.  Oosterzonen heeft 4 punten meer en een duel minder, B-W heeft evenveel punten als Bocholt maar 2 duels minder. B-W heeft wel een serieus zwaarder programma en speelt op de laatste speeldag nog tegen Bocholt.

Bij Woluwe-Zaventem hebben ze het onderin nog niet opgegeven getuige de 3-0 winst op Tienen. Buurman Diegem staat maar op 4 punten en krijgt een zwaar programma de laatste weken.

4A.
Knokke, zonder Frank Demouge, won en wipte over Dikkelvenne naar de kop. Knokke heeft 6 punten meer dan plek 4, Dikkelvenne en SW Harelbeke hebben 5 punten meer.
Voor Damme en Adinkerke begint het er steeds somberder uit te zien onderin.

4B
Olympique Charleroi is kampioen, de andere twee plekken zijn nog open. Betekem vergaarde de laatste weken voldoende punten om niet te degraderen.

4C.
Ondanks de 3-0 nederlaag mocht Hades zich kampioen wanen. Wijgmaal met 4 en Thes met 3 punten bonus op plek 4 bemannen de andere twee promotieplaatsen maar een hele reeks clubs zit het toch op de hielen.
Onderin won Vosselaar de kraker van Bilzerse-Waltwilder en vergroot de marge tot 4 punten.

4D.
Echt heel spannend is het niet meer. De Top 6 hier heeft minstens 10 punten voorsprong en door de regelingen zullen ze alle 6 wel promoveren.

Provincialen;
Antwerpen. GR Katelijne verliest van Oppuurs en maakt zo de weg vrij voor Mariekerke en Houtvenne. Mariekerke heeft nog 1 punt nodig, Houtvenne heeft aan 1 zege in de laatste 2 duels voldoende op GR Katelijne voor te blijven.
Brabant. Eppegem is inmiddels zeker van promotie, Diest gaat de 9 punten marge op plaats 3 met 4 duels te gaan niet meer weggeven.
Limburg. Helson is kampioen, Termien en Heur-Tongeren zijn al zeker van de eindronde. Vlijtingen en Lutlommel bijna.
Oost-Vlaanderen. RC Lebbeke had 2 punten meer maar speelde gelijk. Zo komt Merelbeke op een gelijk aantal punten maar met meer overwinningen. Nog 2 duels.
West-Vlaanderen. kampioen is Wervik, RC Waregem en Wingene zijn zeker van de eindronde. Vlamertinge en Wielsbeke hebben 4 punten voor op Westkapelle maar een pittig programma.


wekke

Citeer
05-04-2016
   

De Licentiecommissie van de KBVB deelt mee dat de volgende clubs  deze maandag 4 april 2016 hun licentie hebben verkregen voor het volgende seizoen :

CLUB BRUGGE KV  EUR 1A 1B
ROYAL FOOTBALL CLUB LIEGEOIS AMAT
KAA GENT EUR 1A 1B
CERCLE BRUGGE KSV 1A 1B AMAT
SPORTING DU PAYS DE CHARLEROI EUR 1A 1B
YELLOW RED KV MECHELEN EUR 1A 1B
K BERCHEM SPORT 2004 AMAT
K LIERSE SPORTKRING 1A 1B AMAT
KV OOSTENDE EUR 1A 1B
ROYAL SPORTING CLUB ANDERLECHT EUR 1A 1B
KSV OUDENAARDE AMAT
KSV ROESELARE 1A 1B AMAT
FCO BEERSCHOT-WILRIJK AMAT
FC SERAING UNITED 1A 1B AMAT
ROYAL EXCELSIOR VIRTON 1B AMAT
KFC VIGOR WUITENS HAMME AMAT
KSC LOKEREN OOST-VLAANDEREN EUR 1A 1B
KRC GENK EUR 1A 1B
K BOCHOLTER VV AMAT
KFC DESSEL SPORT AMAT
KMSK DEINZE AMAT
KVC WESTERLO EUR 1A 1B
K RUPEL BOOM FC AMAT
ALLEMAAL SAMEN VERBROEDERING GEEL 1A 1B AMAT
VOETBALCLUB LOMMEL UNITED 1A 1B AMAT
KSK HEIST AMAT
K SPORTING HASSELT AMAT
PATRO EISDEN MAASMECHELEN AMAT
FC V DENDER EH AMAT
FC OOSTERZONEN AMAT
KV RS WAASLAND-SK BEVEREN EUR 1A 1B
AFD EUPEN 1A 1B AMAT
K OUDLEERLINGEN SINT-AUGUSTINUS BRAKEL AMAT
ASSOCIATION FOOTBALL CLUBS TUBIZE 1A 1B AMAT
OUD-HEVERLEE LEUVEN EUR 1A 1B

Joost


Jef400

Wat is er nu weer met Royal Antwerp dat ik ze niet zie staan.

HRM1880

Citaat van: Jef400 op apr 05, 2016, 19:16:18
Wat is er nu weer met Royal Antwerp dat ik ze niet zie staan.
Niets. Waarom?

Joost

#114
   Club Brugge      1A      Antwerp      NNT   
   AA Gent      1A      Eupen      1A   
   Anderlecht      1A      WS Bruxelles      NNT   
   KV Oostende      1A      Tubize      1A   
   RC Genk      1A      Cercle Brugge      1A   
   Zulte Waregem      NNT      Union      NNT   
   Standard      NNT      Lierse      1A   
   Charleroi      1A      Lommel United      1A   
   KV Kortrijk      NNT      SV Roeselare      1A   
   KV Mechelen      1A      Dessel      AMA   
   Lokeren      1A      Seraing United      1A   
   Waasland-Beveren      1A      Virton      1B   
   Sint-Truiden      NNT      Geel      1A   
   Mouscron-Péruwelz      NNT      Deinze      AMA   
   Westerlo      1A      SK Heist      AMA   
   OH Leuven      1A      Patro Eisden      AMA   
               Coxyde      ?   
                        
                        
   VW Hamme      AMA      Oosterzonen      AMA   
   St.Eloois-Winkel      Niet gevr.      Beerschot-Wilrijk      AMA   
   SK Londerzeel      NNT      Bocholter VV      AMA   
   Oudenaarde      AMA      Ciney      NNT   
   Dender      AMA      Sporting Hasselt      AMA   
   Eendracht Aalst      NNT      Hamoir      Niet gevr.   
   La Louvière-Centre      NNT      Cappellen      NNT   
   Sparta Petegem      Niet gevr.      Berchem      AMA   
   Temse      Niet gevr.      Sprimont      NNT   
   Gullegem      Niet gevr.      Walhain      ?   
   Olsa Brakel      AMA      FC Liège      AMA   
   Gent-Zeehaven      Niet gevr.      Rupel-Boom      AMA   
   Sint-Niklaas      ?      Hoogstraten      ?   
   Bornem      ?      Tempo Overijse      ?   
   Izegem      Niet gevr.      La Calamine      ?   
   Torhout      Niet gevr.      Tienen      ?   
   Deux-Acren      ?      Grimbergen      ?   
   RC Mechelen      ?      Diegem      ?   
               KVW Zaventem      ?   
                        
Echt verrassingen zitten er niet bij dit jaar, misschien Tubeke dat zonder problemen er doorheen komt.                        
                        
Sporza zocht alvast uit waarom een paar Eerste Klassers geen licentie kregen:                        
Standard had bij de opmaak van zijn licentiedossier rekening gehouden met Play-off I. De club belandde echter in PO II, waarop de Licentiecommissie aan Standard vroeg om zijn businessplan aan te passen.                        
STVV moest de vervroegde terugbetaling van een borgsom uit 2015 ophelderen. De club overhandigde documenten over het liquiditeitsbeheer en gaat ervan uit dat "de beslissing van volgende week positief zal zijn".                        
KV Kortrijk moest aantonen dat het over een trainer met een Pro Licence-diploma beschikt. Vorige week donderdag stelde de club Patrick De Wilde tot het einde van volgend seizoen aan als nieuwe T1, waardoor KVK in principe voldoet aan de voorwaarden.                        
Zulte Waregem betwist een schuld van 273.000 euro bij de RSZ.                        
Moeskroen-Péruwelz moet klaarheid brengen over de "financiële duurzaamheid" en de eigendomsstructuur van de club. Na een klacht van Westerlo, STVV en degradant OH Leuven moet de club bewijzen dat er geen makelaar in het bestuur zetelt. Voor OHL, dat een licentie kreeg voor zowel 1A als Europees voetbal, is deze procedure het laatste reddingsmiddel om in de hoogste klasse te kunnen blijven.                        

wekke

Dat is een veel handiger overzicht. Bedankt!
Ik ben wel benieuwd naar WS Bruxelles. Elk jaar hebben zij wel de nodige licentieproblemen.

Joost

Ik ben nog op zoek gegaan naar informatie betreffende clubs die niets hebben gekregen. De clubs die nog in afwachting zijn heb ik met NNT (nog niet toegekend) aangemerkt.

La Louviere hoeft pas morgen in Brussel te verschijnen. Walhain heeft te weinig licht en twijfelde een paar maanden geleden of ze de investering wel wilde doen.

Ik ga er vanuit dat morgen de dossiers online komen.

syntric

Citaat van: Jef400 op apr 05, 2016, 19:16:18
Wat is er nu weer met Royal Antwerp dat ik ze niet zie staan.

Hebben momenteel nog geen licentie gehad, komt er hopelijk wel
Groundhopper for life :-)

Joost

Ben ik helemaal enthousiast omdat Sportleven al vroeg online is gezet, hebben ze enkel de positieve gevallen gepubliceerd :(

HRM1880

Citaat van: Joost op apr 06, 2016, 11:13:32
Ben ik helemaal enthousiast omdat Sportleven al vroeg online is gezet, hebben ze enkel de positieve gevallen gepubliceerd :(
Omdat er bij mijn weten tot op heden nog geen negatieve gevallen zijn. Er zijn wel een aantal clubs waar uitspraak nog voor moet volgend. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Of waar was je juist naar op zoek?