Hoofdklassen 2009/2010

Gestart door AthleticHolanda, sep 06, 2009, 22:00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Hielke

Overigens sprak ik bij FC Lisse - ARC een ervaren sportjournalist, die het toeschouwersaantal 800 exact voorspelde. Voor het Leidsch Dagblad bepalen de journalisten altijd zelf het toeschouwersaantal, dat valt meestal beduidend lager uit dan de aantallen die de clubs doorgeven.

hgrm

Citaat van: Hielke op mrt 07, 2010, 22:20:22
Deze week ben ik bij de bekerwedstrijd Rijnsburgse Boys - FC Rijnvogels (0-0, Rijnsburg w.n.s.) en het Hoofdklasseduel FC Lisse - ARC (1-1) geweest. Beide duels zijn onder één noemer samen te vatten: leuke sportparken, potentiële topklassers in actie, weinig publieke belangstelling en beroerd voetbal.

De komende week ga ik vaker naar de Hoofdklassers in deze regio, dus ik hoop op warmer weer en beter voetbal.

Mijn ervaring is dat de kwaliteit van het voetbal vaak evenredig is met de temperatuur. Oftewel: de leukste wedstrijden zie je in september/oktober en april/mei. Daartussen is het spelniveau (net als de velden) vaak bagger.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: AthleticHolanda op mrt 07, 2010, 21:51:34

Vorig jaar was Hilversum er toch ook al dichtbij?

De laatste jaren heeft Hilversum al vaker met het kampioenschap geflirt, maar sinds de terugkeer naar de amateurs in 1968 is er nog nooit een hoofdklassekampioenschap binnengehaald.
FC Hilversum leeft ook totaal niet in Hilversum, maar dat geldt voor alle sporten hier....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op mrt 07, 2010, 22:49:40
Mijn ervaring is dat de kwaliteit van het voetbal vaak evenredig is met de temperatuur. Oftewel: de leukste wedstrijden zie je in september/oktober en april/mei. Daartussen is het spelniveau (net als de velden) vaak bagger.
Waar komt dan de uitdrukking "zomeravondvoetbal" vandaan?

Hielke

Citaat van: hgrm op mrt 07, 2010, 22:49:40
Mijn ervaring is dat de kwaliteit van het voetbal vaak evenredig is met de temperatuur.

Een wetenschappelijke onderbouwing daarvan zou een gebrek aan wedstrijdritme kunnen zijn. De Hoofdklassers hebben een lange winterstop gehad wegens alle afgelastingen en missen -zoals ik dat deze week zag- flink wat automatismen.

Op naar het mooie weer, inderdaad.

Ici c est Paris

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat voetbal in de zomer dikwijls nog nergens om gaat, of dat de competitie al zover is dat de wedstrijd er niet meer toe doet?

hgrm

Ik denk meer dat het te maken heeft met slechte velden en stramme spieren.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

Nieuws uit Haarlem: Young Boys promoveert vrijwel zeker naar de Hoofdklasse en wil komend seizoen een deel van de thuiswedstrijden in het Haarlem-stadion aan de Jan Gijzenkade gaan spelen.

ðe waan

Ha leuk, een forum dat mijn twee fetisjes (amateurvoetbal en toeschouwersaantallen) combineert.   

Citaat van: AthleticHolanda op sep 06, 2009, 22:00:53
(weet iemand overigens waar de toeschouwersaantallen van de zondaghoofdklasse's te vinden zijn? vooral A en B?)

Moeilijk. Afgelopen seizoen hielden we op de site waar ik mede beheerder van ben (zondaghoofdklasse.nl) nog van alle drie afdelingen de aantallen bij, maar het bleek wel erg lastig om aan betrouwbare info te komen. Met name de hoofdklasse B is een drama. Ik heb een tijdje de gegevens uit de Limburger als leidraad gebruikt, maar daar klopt vaak ook geen hol van.

De cijfers van de hoofdklasse C krijgen we door van onze correspondenten ter plekke, waarbij we die aantallen die worden doorgegeven vaak zelf ook nog wel even kritisch screenen (aan de hand van foto's, filmbeelden, fingerspitzengefühl en 25 jaar bezoekerservaring in de hoofdklasse). Zo is de 1000 die hierboven nog bij Lienden-Babberich staat in de loop van de avond teruggebracht naar een realistischer 600.   

ðe waan

Nee, helaas was er te weinig input vanuit Zuid en West Nederland. Een zoektocht naar schrijvers en redacteuren leverde ook niks op. We (met zijn tweeën) deden de andere afdelingen er maar zo'n beetje bij, maar voor onze eigen gezondheid was het beter om ons te focussen op waar we wel echt in thuis zijn. Zondagnacht om half één nog zoeken naar een verslagje van VUC-Hollandia was geen uitzondering en daar gaat de lol wel een keer vanaf.

Jammer genoeg betekent het dat de vlag de lading inderdaad niet meer dekt.

ðe waan

Ja, dat kan ik me voorstellen :-D

We zijn nog denkende over hoe en wat we het volgend seizoen gaan doen.

AthleticHolanda

Citaat van: ðe waan op mrt 09, 2010, 23:17:48
Moeilijk. Afgelopen seizoen hielden we op de site waar ik mede beheerder van ben (zondaghoofdklasse.nl) nog van alle drie afdelingen de aantallen bij, maar het bleek wel erg lastig om aan betrouwbare info te komen. Met name de hoofdklasse B is een drama. Ik heb een tijdje de gegevens uit de Limburger als leidraad gebruikt, maar daar klopt vaak ook geen hol van.

Heb ook het gevoel (al bezocht ik nog geen enkele Hoofdklasse A wedstrijd) dat de toeschouwersaantallen in A en B vaak dermate laag zijn (lees, 300 of lager) dat ze daarom niet of nauwelijks vermeld worden in kranten of op (club)websites. Derby's uitgezonderd zouden misschien enkel Gemert en Venray uitzonderingen kunnen zijn al vergeet ik er misschien dan één uit de A.

Welkom hier trouwens!

- - - - - - - - - -

Gisteren nog twee wedstrijden geweest.

Zaterdag A
Noordwijk - Katwijk 3-1 (1000)

Noordwijk gaat Katwijk voorbij op weg naar een playoff plaats.

Zaterdag C
HHC Hardenberg - Harkemase Boys 0-0 (700)

Een te verwachten resultaat, Harkema versla je niet zomaar, maar HHC lijkt toch echt op de goede weg te zijn. Harkema staat nu zeven punten achter koploper Excelsior'31 maar heeft nog een wedstrijd tegoed en mag dus nog kampioensaspiraties hebben.

Vandaag en morgen nog zes wedstrijden in Zondag A en B.

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op mrt 10, 2010, 11:10:10
Heb ook het gevoel (al bezocht ik nog geen enkele Hoofdklasse A wedstrijd) dat de toeschouwersaantallen in A en B vaak dermate laag zijn (lees, 300 of lager) dat ze daarom niet of nauwelijks vermeld worden in kranten of op (club)websites. Derby's uitgezonderd zouden misschien enkel Gemert en Venray uitzonderingen kunnen zijn al vergeet ik er misschien dan één uit de A.

Welkom hier trouwens!
Een club als Dijkse Boys heeft volgens mij nooit meer dan 200 man langs de kant staan maar melden er soms gewoon 1000. Ik denk dat je best gelijk kan hebben, de toeschouwersaantallen in het Limburgs Dagblad worden door de clubs doorgegeven dus zijn weinig realistisch. Alleen bij de Gemert, UDI, Venray, JVC en Schijndel verwacht ik dat het werkelijke gemiddelde boven de 250 ligt.

ðe waan

Citaat van: AthleticHolanda op mrt 10, 2010, 11:10:10
Heb ook het gevoel (al bezocht ik nog geen enkele Hoofdklasse A wedstrijd) dat de toeschouwersaantallen in A en B vaak dermate laag zijn (lees, 300 of lager) dat ze daarom niet of nauwelijks vermeld worden in kranten of op (club)websites. Derby's uitgezonderd zouden misschien enkel Gemert en Venray uitzonderingen kunnen zijn al vergeet ik er misschien dan één uit de A.

Welkom hier trouwens!

Dank je.

In A trekken Westlandia en VVSB behoorlijk wat publiek en ook ADO'20 en Argon heel redelijk. Ook hier is de lijn waar te nemen die je door het hele amateurvoetbal ziet dat het bij de clubs in dorpen veel meer leeft dan bij de stadsclubs.

Hier: overigens de gegevens zoals ik ze de laatste jaren heb verzameld. Over het geheel genomen klopt het nog redelijk denk ik.

http://www.european-football-statistics.co.uk/attn/2000/avened-3.htm


AthleticHolanda

Westlandia staat zeker bovenaan omdat ze kampioen werden?

Volgens mij is VVSB één van de weinige ploegen die wel de ambitie heeft uitgesproken om het betaalde voetbal in te gaan, als de mogelijkheid zich aanbiedt... Argon was de ploeg waarvan ik dacht dat ik em vergeten was, daarvan weet ik inderdaad ook dat ze redelijk wat publiek (kunnen) trekken.

Misschien zondag maar eens een wedstrijd in de A gaan bekijken, met Hilversum-AFC staat er een echte topper op het programma maar misschien is Haaglandia-Argon of ADO'20-VVSB wel interessanter...