Hendon – Harrow Borough, 29-12-2007.

Gestart door Hugo, apr 05, 2008, 22:31:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Hendon 0 – Harrow Borough 0
Claremont Road, Attendance; 250

Voetbaltripjes zijn soms net bruiloften; een hoop geouwehoer en van het ene tripje komt al snel het andere. Zo ook de trip in oktober naar Ebbsfleet United. Joost vertelde dat hij graag dit seizoen nog eens naar Colchester United wilde en of daar nog meer liefhebbers voor waren. Nu was ik in januari 2007 nog in Colchester geweest dus dat aanbod sloeg ik af. Maar het leek mij wel wat om het te combineren met een bezoek aan een wedstrijd van Hendon. En zo gingen een paar maanden later Joost, Chocovla, Pieros en ondergetekende naar Layer Road. Ergens in de buurt van Londen werd ik uit de auto gezet en verder veel plezier in je ééntje! Joost had nog wel een mooie route uitgestippeld die ging via de stations Upminster, Limehouse, Bank en met als eindhalte Brent Cross.


Brent Cross

Ik had, samen met C&U collega Pimmetje, de ground van Hendon bezocht in november 2006. Als aanloopje naar een dag de toerist uithangen in Londen. Het terrein, Claremont Road, was destijds hermetisch afgesloten, maar wat we zagen zag er best leuk uit. Aan 3 zijden oude  terrace, ouderwetse lichtmastjes en een kleine Main Stand. Maar we kwamen niet binnen en dat was iets wat aan mij bleef knagen. Vooral omdat ik elke keer weer in de Groundtastic moest lezen dat "Claremont Road very soon demolished gaat worden". Erg vervelend blaadje dat GT. Andere reden voor een bezoek aan Hendon was dat ik wel eens zin had om een non-league wedstrijd in Engeland te zien. Potjes in de Conference bij Burton en Ebbsfleet zijn in dat opzicht leuk maar nog niet "non-league" genoeg. Hendon speelt in de Ryman Premier League, vroeger was dat de "Isthmian League". Als ik goed ben geïnformeerd is dat niveau 7 op de Engelse voetballadder, dat begint al behoorlijk laag te worden.


Clitterhouse Recreation Ground


Fixture

Gedurende de week voor de wedstrijd had ik contact gehad met een fansite om te verifiëren of Hendon nog wel op Claremont Road speelde. Immers clubs op niveau Hendon worden soms van de ene op de andere dag van hun ground afgeschopt. Het zou jammer zijn om na een lange reis voor een gesloten stadionnetje te staan of nog erger een lege vlakte waar enkel nog bulldozers te zien zijn. Ik kreeg echter een positieve reactie terug en zelfs een uitnodiging om vooraf een biertje in de kantine te komen drinken. Het reisschema van Joost klopte perfect, in een uur was ik van Upminster via Limehouse en Bank op metrostation Brent Cross. Van daaruit was het nog een wandeling van  20 tot 25 minuten naar Claremont Road. Al duurde het op de heenweg wat langer omdat ik bij de Tesco de verkeerde kant op ging.  Aanlopend op Claremont Road is een prachtig gezicht. Het groene gras op de heuvel van de "Clitterhouse Recreation Ground" en daarboven zie je aanvankelijk enkel de lichtmastjes van de ground uitsteken. Met de geluidsinstallatie zit het ook wel snor, want de muziek was ook al van verre te horen.


Turnstile
Ik ging eerst maar even in de kantine kijken of daar de Ultra Hendon zat. Maar helaas behalve veel ouwe vellen niemand. Het was ook al bijna tijd voor de kick-off. dus een lekkere pint zat er deze wedstrijddag helaas niet in. Toen maar snel naar binnen door het fraaie turnstileblock. Met mijn studentenkaart mocht ik voor £ 4,- naar binnen. Normaal mag je £ 8,-  afgeven. Fors bedrag voor niveau 7 op de Engelse voetballadder. Het programma was £ 2,- maar was zeker de moeite waard. Een eenvoudige lay-out, dus niet zo glossy als in de Premier League of Championship. Maar wel goed leesbaar en geen overdaad aan reclame. Direct na de ingang stond een smoezelig hokje waar vanuit een gigantische frituurwalm de catering werd verzorgd. Ik besteld een "Chips and Sausage" en later nog een Cheeseburger. Het was allemaal van de bekende Engelse kwaliteit. Het is ook altijd wat met die Engelse friet, ik gooi er altijd royaal vinegar en zout overheen. Desondanks gaat het lekkere er altijd snel af als het afkoelt.

Er was inmiddels afgetrapt en ik ging met mijn lunch achter het doel staan. Eerste indruk van het spelniveau was best wel positief. Het ging vrij vlot en de meeste spelers hadden nog een redelijke techniek.  Dit ondanks dat ik verwend ben met het spel van de nummer 20 van de Jupiler League. Wel had Harrow Borough in de 1e helft de betere ploeg. Best wel verassend omdat Hendon bovenaan staat en Harrow ergens onderin de middenmoot. Al is de 1e plaats van Hendon wat vertekend omdat clubs als Horsham en Staines veel minder wedstrijden hebben gespeeld in verband met hun avonturen in de FA Cup.


Gevalletje fotostalking, check Groundtastic 45


Mooi lichtmastje

Claremont Road was nog veel bouwvalliger dan ik op de foto's gezien had. Maar het is wel een heerlijke plek om een potje voetbal te zien. De eigenaar van Hendon en de ground, Ivor Arbiter, is een paar jaar geleden overleden. Zijn erfgenamen hebben daarna de ground verkocht aan de gemeente, Barnet Council. Door middel van een "Supporters Trust" zijn de fans nu eigenaar van de club. Maar mooie stukjes grond zijn schaars en dus gewild in Londen. Er is al langere tijd sprake van dat de gemeente de ground verkoopt aan een projectontwikkelaar en die zal zeker de ground slopen er een paar mooie flats neerzetten. Als dit gaat gebeuren zal Hendon waarschijnlijk gaan groundsharen bij de amateurclub Wembley, welke haar terrein heeft een paar kilometer vanaf het "grote"Wembley". Zeer waarschijnlijk kan Hendon in ieder geval tot einde van huidige seizoen op Claremont Road spelen.


Main Stand


Opposite Main Stand

Ondertussen had ik Ultra Hendon ook ontmoet. Sympathieke vent waarmee ik dus de rest van de wedstrijd heb staan ouwehoeren over voetbal. Eigenlijk bizar zoiets maar wel erg leuk. Hij had de '92 destijds voltooid op Seamer Road van Chester City. Wedstrijden in de Premier League bezocht ie niet mee, hij hield het tegenwoordig bij Hendon en af en toe een wedstrijd bij een club in de Lower Leagues. Het gesprek ging verder over de problemen van een club als Hendon, de Duitse voetbalcultuur, Hillsborough, de 1-11 van Hendon bij Leyton en het slechte openbaar vervoer in Londen. Hij was nog nooit op het vaste land van Europa geweest voor een wedstrijd maar voor een Engelsman was hij erg goed op de hoogte. Clubs als Cambuur en Karlsruhe kende hij, dus hij mag rustig een kenner genoemd worden. Tussen ons geouwehoer door zag ik nog wat flitsen van de wedstrijd. Hendon was de 2e helft een stuk beter maar een doelpunt zat er helaas niet in. Desondanks een zeer leuke middag gehad op Claremont Road. Hopelijk kan Hendon daar gewoon blijven spelen. Met groundsharen zal het waarschijnlijk een aflopende zaak worden.


Park End


Detail Main Stand

TeeZee

Hendon, dat was toch die club die een tijdje terug weigerde plaats te nemen in de Conference South? Overigens meervoudig winnaar van de FA Cup EN 1x de Europa Cup voor amateurs, wat dat betreft heeft dit clubje een rijke historie.

Weet je toevallig hoe vaak The Greens de derby tegen Barnet hebben gespeeld in het verleden?

Hugo

Citaat van: TeeZee op apr 06, 2008, 09:40:10
Hendon, dat was toch die club die een tijdje terug weigerde plaats te nemen in de Conference South? Overigens meervoudig winnaar van de FA Cup EN 1x de Europa Cup voor amateurs, wat dat betreft heeft dit clubje een rijke historie.

Weet je toevallig hoe vaak The Greens de derby tegen Barnet hebben gespeeld in het verleden?

Not a clue, maar ik zal de Hendon Ultra eens vragen.

Joost

Citaat van: TeeZee op apr 06, 2008, 09:40:10
Hendon, dat was toch die club die een tijdje terug weigerde plaats te nemen in de Conference South? Overigens meervoudig winnaar van de FA Cup EN 1x de Europa Cup voor amateurs, wat dat betreft heeft dit clubje een rijke historie.

Weet je toevallig hoe vaak The Greens de derby tegen Barnet hebben gespeeld in het verleden?

Ja, laatste alinea.

http://www.bbc.co.uk/london/content/articles/2007/06/05/nl_hendon_feature.shtml

hoevenen lion

Citaat van: TeeZee op apr 06, 2008, 09:40:10
Hendon, dat was toch die club die een tijdje terug weigerde plaats te nemen in de Conference South? Overigens meervoudig winnaar van de FA Cup EN 1x de Europa Cup voor amateurs, wat dat betreft heeft dit clubje een rijke historie.
Bestaat die Cup dan en hoe noemt die? Heb er nog nooit van gehoord. Misschien wel eens intressant voor te hoppen.

TeeZee

Citaat van: hoevenen lion op apr 06, 2008, 22:15:37Bestaat die Cup dan en hoe noemt die? Heb er nog nooit van gehoord. Misschien wel eens intressant voor te hoppen.
Die cup heeft in ieder geval ooit bestaan. Ik weet er niet veel meer van dan dat er rond het eind van de jaren '60, begin jaren '70 de Engelse clubs deze beker een aantal keer wonnen (Hendon, Enfield, North Shields, ...)

Meer weet ik er helaas ook niet van. Meestal als ik een verslag als over Hendon lees of zelf een vrij onbekende club bezoek ga ik op zoek naar informatie op het web. In het geval van Hendon kwam ik erachter dat deze club aardig wat prijsjes gewonnen heeft (en dat is ook weleens anders, soms kom je clubs tegen die een volkomen leeg palmares hebben), waaronder de European Amateur Cup. Het was ook leuk om te lezen dat de FA Amateur Cup Final tussen Hendon en Bishop Auckland in de jaren '50 liefst 100.000 toeschouwers naar Wembley trok. De FA Amateur Cup bestaat overigens nog steeds.

Joost

Noemen wij dat tegenwoordig niet de Trophy, een zeer prestigeuze beker.

TeeZee

Ik heb geen idee, heb je toevallig meer info?

Hugo

Het lijkt nu echt einde verhaal te worden voor Hendon op hun ground, ze gaan zeer waarschijnlijk groundsharen met Wembley. Das best jammer.

http://footballgroundguide.ipbhost.com/index.php?showtopic=17699