Hoofdmenu

'No-go' stadions?

Gestart door AthleticHolanda, okt 15, 2008, 15:00:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Citaat van: Houseman op okt 16, 2008, 18:02:53
Hoe denk je dan over het Olympiastadion in Berlijn?

Real Madrid was de club van Franco en is nog steeds de club van de koning en de (rechtse) regering in Madrid. Een deel van de fans die daar rondlopen zijn nog steeds sympathisant van Franco en zijn volgelingen.

Hertha BSC heeft daarentegen - voor zover ik weet - geen relatie met het gewezen Nazi-beleid zoals volgens mij geen enkele Duitse club daar directe banden mee heeft gehad waar voordeel uit gehaald is t.o.v. anderen. Laat staan dat er één van die clubs nu nog openlijk mee flirt... Mocht dit overigens wel zo zijn, dan is daar momenteel niets meer van te merken, iets dat in Madrid toch wel anders is.
De enige club die later duidelijk bevoordeeld was, was BFC Dynamo. Vooral Dynamo Dresden heeft daaronder geleden.

Neemt overigens niet weg dat een bezoek aan het Olympiastadion bij mij ook een nare bijsmaak zal hebben. Dan kan het stadion nog zo mooi en imposant zijn, als je de reden weet waarom het er staat wordt het toch ineens een stuk minder mooi.

Maargoed, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen; het gaat me (vanzelfsprekend) ook vooral om de club die haar thuiswedstrijden in desbetreffend stadion afwerkt.

Maroboduus

Voor mij kan van een "no-go-stadion" alleen sprake zijn nadat het stadion al eens is bezocht. Het is niet erg constructief voor een groundhopper om een lijstje te hebben met stadions die gemeden dienen te worden. Hoewel ik bijvoorbeeld een bloedhekel aan Ajax heb zou ik nooit om die reden niet naar de ArenA gaan. Wat mij betreft kan het na een bezoek echter wel een "no-go-stadion" worden.
Ik sta dan ook niet te springen om ooit nog het Niederrheinstadion in Oberhausen, het Westfalenstadion in Dortmund en vooral de Veltins-Arena in Gelsenkirchen te bezoeken. Mijn ervaringen met deze clubs en de supporters zijn dusdanig dat ik deze stadions nooit meer wens te bezoeken, of er moet een hele speciale wedstrijd plaats vinden, dan stap ik graag van deze principes af.

CiteerNeemt overigens niet weg dat een bezoek aan het Olympiastadion bij mij ook een nare bijsmaak zal hebben. Dan kan het stadion nog zo mooi en imposant zijn, als je de reden weet waarom het er staat wordt het toch ineens een stuk minder mooi.

Maargoed, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen; het gaat me (vanzelfsprekend) ook vooral om de club die haar thuiswedstrijden in desbetreffend stadion afwerkt.

Daar snap ik dan weer weinig van. Als je deze lijn doortrekt zal je van lieverlee de nare bijsmaak in Duitsland niet meer weg kunnen spoelen. Stadion Oberwerth in Koblenz werd gebouwd als Hermann-Göring-Kampfbahn, de Mercedes Benz-Arena, vroeger Gottlieb-Daimer-Stadion en daarvoor Neckarstadion, heette een tijd lang Adolf-Hitler-Kampfbahn. In en om Stuttgart zijn er nog altijd mensen die het over de Adolf-Hitler-Kampfbahn hebben als ze de Mercedes Benz-Arena bedoelen en in Schweinfurt staat het Willy-Sachs-Stadion. Dhr. Sachs was SS-Obersturmbannführer, wat de gemeente er tot op heden niet van heeft weerhouden om het stadion een andere naam te geven. Wat ik hier dus mee wil zeggen, is dat er in bepaalde landen aan vele stadions, maar niet alleen aan stadions een vieze bijsmaak zit, puur op basis van het verleden. Historisch besef wat deze stadions aan gaat kan juist bijdragen tot een bepaalde bewustwording of een grotere interesse met betrekking tot de club en/of het stadion.

Het Santiago Bernabeu bezoeken en tussen verkapte Franco-aanhangers zitten betekend niet dat je zelf een Franco-sympathisant hoeft te zijn. Juist een uitzege van Club Athletic bijwonen in het stadion lijkt mij iets geweldigs.

hgrm

#17
Citaat van: AthleticHolanda op okt 16, 2008, 19:37:38

Hertha BSC heeft daarentegen - voor zover ik weet - geen relatie met het gewezen Nazi-beleid zoals volgens mij geen enkele Duitse club daar directe banden mee heeft gehad waar voordeel uit gehaald is t.o.v. anderen. Laat staan dat er één van die clubs nu nog openlijk mee flirt... Mocht dit overigens wel zo zijn, dan is daar momenteel niets meer van te merken, iets dat in Madrid toch wel anders is.
De enige club die later duidelijk bevoordeeld was, was BFC Dynamo. Vooral Dynamo Dresden heeft daaronder geleden.

Wie het voortreffelijke boek "100 Jahre Deutsche Meisterschaft" van Hardy Grüne heeft gelezen, komt er achter dat de DFB zich in de Nazi-tijd nu niet bepaald van zijn beste kant heeft laten zien. De na-oorlogse Bondsvoorzitter Peco Bauwens (zelf ook niet brandschoon in de oorlog) heeft geprobeerd wat zwarte bladzijden onder het tapijt te moffelen, maar inmiddels is wel duidelijk dat de DFB al in 1933 een zeer getrouwe bondgenoot van de machthebbers was.

Ook clubs hebben zich -op een enkele uitzondering na, zoals "Judenverein" Bayern München- als makke lammeren laten nazificeren. Sommige clubs hadden zelfs zulke goede banden met de bruinhemden dat hen nog wel eens een handje werd geholpen. Zo heeft Hannover 96 zijn kampioenschap van 1938 voor een deel te danken aan de meer dan hartelijke banden met de plaatselijke topnazi's, zodat de geldkraan wijd open stond. En Schalke-vedette Fritz Szepan kreeg na de Kristallnacht een goed lopende zaak van verjaagde joden toegeschoven. Wat hem na de oorlog duur kwam te staan: naar teamgenoot Ernst Kuzorra werd een plein vernoemd, naar Szepan nog geen zandpad.

Overigens zijn bovenstaande voorbeelden niet uniek voor het voetbal: de nazi's hadden hun macht er aan te danken dat ze op elk gebied tot in  de poriën van de samenleving waren doorgedrongen. Sport, jeugdbeweging, kunstwereld, zelfs de kerk deden precies wat de nazi's wilden. Deze houding van de bevolking is best begrijpelijk. Al heel snel maakte de nazi's duidelijk te beschikken over een uiterst efficiënt apparaat dat dissidente geluiden de kop in drukte. Concentratiekamp Dachau bij München was al in het voorjaar van 1933, vlak na de machtsovername, in bedrijf. Oppositie kwam slechts van enkele zeer moedigen zoals dominee Bonhoefer en zijn Bekennende Kirche, broer en zus Scholl van 'die weisse Rose' of Graf Stauffenberg, die een aanslag op Hitler pleegde.

Het is dus ook niet reëel om de DFB of de voetbalclubs aan te spreken op hun medewerking (of op z'n minst ontbreken van tegenwerking) aan het nazi-regime. Wat zeker de DFB (en ook veel clubs) wel mag worden kwalijk genomen, is dat zij tot ver na de oorlog hun houding hebben goedgepraat onder het mom van "we deden het om de sport te redden". Daarvoor was het allemaal net iets te enthousiast en te vrijwillig.


In de voormalige DDR werden ook vreemde spelletjes gespeeld. Het verhaal van Dynamo Berlin is tekenend. De machthebbers was het een doorn in het oog dat een provincieclub als Dynamo Dresden het beste voetbal van het land speelde. Oplossing: verplaats de hele club naar Berlijn en noem het Dynamo Berlin. In de jaren 80 werd het allemaal een graadje erger. Vooral Stasi-chef Erich Mielke speelde een bedenkelijke rol. Dynamo Berlin was zijn speeltje en werd aan alle kanten bevoordeeld. Als scheidsrechter kon je het wel vergeten in je verdere loopbaan als je Dynamo niet bevoordeelde. Vanaf 1981 tot en met 1988 was Dynamo Berlin onafgebroken kampioen van de DDR. De competitie was eigenlijk een farce. Het hoeft geen betoog dat Dynamo Berlin (en de huidige opvolger, BFC Dynamo) intens gehaat was en is in het hele oosten. En natuurlijk vooral in Dresden.


Ik zal de beerput maar weer dicht doen. Want -om weer on topic te komen- bovenstaande verhalen weerhouden mij er niet van om naar welke club of stadion bij onze oosterburen dan ook te gaan.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Goede bijdrages, dat van Hannover en Schweinfurt wist ik nog niet.

Citaat van: Maroboduus op okt 24, 2008, 16:49:05Als je deze lijn doortrekt zal je van lieverlee de nare bijsmaak in Duitsland niet meer weg kunnen spoelen.

...

Historisch besef wat deze stadions aan gaat kan juist bijdragen tot een bepaalde bewustwording of een grotere interesse met betrekking tot de club en/of het stadion.

Feit is wel dat het Olympiastadion in Berlijn (ben er nog niet geweest) mij qua uitstraling / uiterlijk veel eerder doet denken aan het nazi-regime dan bv. bovengenoemde stadions. Het moet allemaal groter en sterker dan de rest zijn om het regime te propaganderen. Desalniettemin is dit stadion geen 'no-go' stadion voor mij omdat voor zover ik weet de fans die er momenteel zitten, en de club in het verleden - laat ik het dan zo zeggen - weinig kwalijk genomen kan worden in het verleden.
Om de vergelijking met Madrid te maken; verschil aldaar met de situatie in Berlijn zoals ik er op dit moment tegenaan kijk, is dat de club in het verleden bewust heeft geprofiteerd van Franco, zich er niet voor schaamt en dat een deel van de fans inderdaad nog steeds verkapt Franco-aanhanger is.
In Duitsland kan ik deze 'combinatie' nergens terug vinden... de club(s) met de meest nazistische fans hebben zelf op geen enkele manier banden met dat soort groepen (ook niet 'legaal' zoals Madrid) en al hadden ze dat in het verleden dan hebben ze er voor zover ik weet nooit van geprofiteerd t.o.v. andere clubs.

Met dat tweede ben ik het helemaal eens.

Citaat van: Maroboduus op okt 24, 2008, 16:49:05
Het Santiago Bernabeu bezoeken en tussen verkapte Franco-aanhangers zitten betekend niet dat je zelf een Franco-sympathisant hoeft te zijn. Juist een uitzege van Club Athletic bijwonen in het stadion lijkt mij iets geweldigs.

Dat snap ik, feit is wel dat ik bij voorbaat weet dat ik me waarschijnlijk enkel zal irriteren aan de supporters om mij heen en sfeer in het stadion in het algemeen. Omdat er zelden Athletic-fans in dat stadion zitten is de vraag of een uitoverwinning bijwonen wel zo speciaal zal zijn... de overwinning (openlijk) vieren is namelijk een utopie...

Een bekerfinale is wel een optie, maar mocht Athletic die ooit nog halen is de kans klein dat deze in Madrid plaats zal vinden.

Citaat van: hgrm op okt 24, 2008, 22:07:43
Wie het voortreffelijke boek "100 Jahre Deutsche Meisterschaft" van Hardy Grüne heeft gelezen, komt er achter dat de DFB zich in de Nazi-tijd nu niet bepaald van zijn beste kant heeft laten zien. 

Toevallig verkrijgbaar in het Nederlands?

De korte samenvatting klinkt interessant ;-).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Overigens is de topictitel misschien wat ongelukkig gekozen, want eigenlijk bedoel ik stadions waar je het liefst nooit zou komen. Dus niet dat je er pertinent niet komt, wat de topictitel misschien wel aangeeft...

Op zowel Bernabeu als Ibrox kom ik het liefst niet en de kans is klein dat ik er ga komen (tenzij dingen drastisch veranderen), maar zeg nooit nooit...

hgrm

Citaat van: AthleticHolanda op okt 24, 2008, 23:19:41

Toevallig verkrijgbaar in het Nederlands?

De korte samenvatting klinkt interessant ;-).

Zo ver ik weet niet, helaas.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv

erg interessant die verhalen over nazi-duitsland, en de voormalige DDR!!

nog nog!

Hugo

Politieke voorkeur van een club en/of haar supporters zijn voor mij geen reden om een club/stadion niet te bezoeken. Politiek heeft sowieso niet mijn interesse.

En een beetje sensatie met bijvoorbeeld de aanhang van BFC Dynamo Berlin kan nooit kwaad.

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op okt 24, 2008, 23:19:41
De korte samenvatting klinkt interessant ;-).
Je kunt het boek Tor! eens proberen. Een engelstalige beknopte geschiedenis over het Duitse voetbal. Erg informatief.

Daniel

Een echte AFrader is wat mij betreft het stadion van Millwall 'The Den' in South Bermondsey in Londen. Het stadion zelf ziet er nog wel aardig uit maar de wijk waarin het ligt zou ik niet snel in mijn eentje bezoeken...
Laats bezochte ground: Generali Arena, Sparta-Praag

Stadionhopper

Citaat van: Daniel op dec 23, 2008, 17:23:53
Een echte AFrader is wat mij betreft het stadion van Millwall 'The Den' in South Bermondsey in Londen. Het stadion zelf ziet er nog wel aardig uit maar de wijk waarin het ligt zou ik niet snel in mijn eentje bezoeken...

Dat is nou de charme om het stadion juist WEL te bezoeken. Er heerst iets mystieks om Millwall heen, al zou ik geen West Ham United shirtje aantrekken dan.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Daniel

Citaat van: Dennis1981 op dec 23, 2008, 17:25:25
Dat is nou de charme om het stadion juist WEL te bezoeken. Er heerst iets mystieks om Millwall heen, al zou ik geen West Ham United shirtje aantrekken dan.

Haha, dat gevoel had ik ook heel erg toen ik eenmaal op die metrolijn zat en het station zag naderen. Ben ook uitgestapt en rond het stadion gelopen maar ik kreeg toch een brrrr gevoel toen ik daar liep. Dat West Ham shirtje heb ik inderdaad maar achterwege gelaten....;) Je moet het ook niet uitlokken natuurlijk....
Laats bezochte ground: Generali Arena, Sparta-Praag

spons

Citaat van: Daniel op dec 23, 2008, 17:23:53
Een echte AFrader is wat mij betreft het stadion van Millwall 'The Den' in South Bermondsey in Londen. Het stadion zelf ziet er nog wel aardig uit maar de wijk waarin het ligt zou ik niet snel in mijn eentje bezoeken...

valt toch wel mee ? ben er diverse malen geweest ( weliswaar niet alleen en alleen overdag ) heb nog een paar keer in de pub gezeten maar heb me er nooit ongemakkelijk gevoeld
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Gerrit-Jan

Vanmiddag kwam ik lang de site van Stabaek, de huidige Noorse kampioen, en die gaan in een gedrocht voetballen waar ik dus echt nooit wil komen. De nieuwe 'Telenor Arena' is geheel overdekt. Het dak zit op 24m hoogte en kan er dus helemaal niet af.

voor foto's:http://www.telenorarena.no/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=56

hgrm

24 meter? Dat lijkt me wel erg laag. Een beetje sporthal waar topvolleybal gespeeld wordt, haalt dat al. Er van uitgaande dat een uittrap van een keeper onder een hoek van 45 graden (optimale hoek) wordt weggeschoten en toch al gauw een meter of 15 over de middellijn landt, is het hoogste punt van de paraboolbaan al 30 meter.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Gerrit-Jan

Op de officiele website http://www.stabak.no/content/view/2858/436/ valt te lezen:

"Nadderud will be replaced by our new indoor stadium Telenor Arena. Construction begun in February 2007 and the arena will open January 2009, with a capacity of 15 000 seats. It will be entirely covered. The club originally planned for a retractable roof but due to the high costs involved there will instead be a fixed roof suspended 24 m above the pitch."