De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nort

Citaat van: Joost op mrt 21, 2019, 13:11:38
Zo:
het stadion moet, bij aanvang van het tweede opeenvolgende seizoen dat de club uitkomt in 1ste klasse amateurs,
een veiligheidscapaciteit hebben van minstens 1.500 1.000 plaatsen, waarvan 300 150 zitplaatsen;
Dan ben ik wel benieuwd wat ze bedoelen met veiligheidscapaciteit. Bij mijn dorpsclub hebben wij nergens een tribune of verhoging, maar kunnen er met gemak 1.500 mensen langs de lijn de wedstrijd 'veilig' volgen en na afloop wegkomen...

Joost

Citaat van: Nort op mrt 21, 2019, 13:29:06
Dan ben ik wel benieuwd wat ze bedoelen met veiligheidscapaciteit. Bij mijn dorpsclub hebben wij nergens een tribune of verhoging, maar kunnen er met gemak 1.500 mensen langs de lijn de wedstrijd 'veilig' volgen en na afloop wegkomen...

Niet zoveel bijzonders;

CiteerDe veiligheidscapaciteit van het stadion is de capaciteit zoals opgelegd krachtens de eiligheidsnormen. Zij wordt vastgesteld in overeenstemming met brandweerdiensten en de ordediensten. Hierbij wordt er rekening gehouden met de kwaliteit van de infrastructuur en de capaciteit van de evacuatie.

Er zijn in België ook terreinen waar niet aan alle kanten gestaan kan worden.

Joost

Play-off 2 en 3 gaan op de schop.

Komend seizoen spelen de nummers 7 en 8 uit 1B een best of 5 om te bepalen wie degradeert, dat is de nieuwe play-off 3.

Dat betekend dat play-off 2 er twee teams bij krijgt; de nummers 5 en 6 uit 1B.
Maar daarnaast doen ook de kampioen uit 1B en degradant uit 1A mee.
Totaal dus 16 teams die in 4 poules van 4 gaan spelen.
De 4 winnaars spelen halve finales en finale om uiteindelijk tegen een ploeg uit play-off 1 voor Europees te spelen.

Bier und Bratwurst

Citaat van: Joost op jun 07, 2019, 21:59:09
Play-off 2 en 3 gaan op de schop.

Komend seizoen spelen de nummers 7 en 8 uit 1B een best of 5 om te bepalen wie degradeert, dat is de nieuwe play-off 3.

Dat betekend dat play-off 2 er twee teams bij krijgt; de nummers 5 en 6 uit 1B.
Maar daarnaast doen ook de kampioen uit 1B en degradant uit 1A mee.
Totaal dus 16 teams die in 4 poules van 4 gaan spelen.
De 4 winnaars spelen halve finales en finale om uiteindelijk tegen een ploeg uit play-off 1 voor Europees te spelen.


Kan me voorstellen dat veel voetballiefhebbers de draad compleet kwijtraken met de Belgische competitie. Wat is dat een zootje zeg!
Het ene stadion is het andere niet!


Joost


Jehoentelaar

Met 20 ploegen is het met die playoffs wel gebeurd denk ik? En wat gebeurt er met het overschot aan ploegen, ook naar de amateurs?
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

Citaat van: Jehoentelaar op nov 29, 2019, 12:59:53
Met 20 ploegen is het met die playoffs wel gebeurd denk ik? En wat gebeurt er met het overschot aan ploegen, ook naar de amateurs?

Dat is koffiedik kijken, het moet natuurlijk ook eerst nog maar eens gebeuren.
De stap van 1e Amateur naar 1e klasse zal natuurlijk wel groot zijn.

Desalniettemin lijkt het me voor de gezondheidstoestand van de kleinere clubs een goede stap.

Jef400

Is die eerste klasse amateur qua randzaken niet wat we vroeger de tweede klasse noemde?

Joost

Citaat van: Jef400 op nov 29, 2019, 14:03:50
Is die eerste klasse amateur qua randzaken niet wat we vroeger de tweede klasse noemde?

Hooguit de onderste helft van de vroegere tweede klasse.

Jef400

Oké. Zelf zie ik deze plannen niet als zijnde slecht. Ja, je hebt een grotere eerste klasse, maar met doorstroming en een duidelijke onderliggende piramide moet het dan wel weer gaan verbeteren.

Joost

Citaat van: Jef400 op nov 29, 2019, 17:19:41
Oké. Zelf zie ik deze plannen niet als zijnde slecht. Ja, je hebt een grotere eerste klasse, maar met doorstroming en een duidelijke onderliggende piramide moet het dan wel weer gaan verbeteren.

Hoewel het afschaffen van de playoffs natuurlijk een zegen zou zijn weet ik niet of dit nu het ei van Columbus is hoor.

Mijns inziens is het gat dat gaat ontstaan, als het geen gesloten geheel wordt tenminste, tussen 1e klasse en 1e amateur gewoon veel te groot. Je gaat van wedstrijden tegen Club Brugge en Standard naar Heist en Sint Eloois Winkel. Maar ook en vooral andersom.

Je verdiensten en exposure in 1e Klasse is heel groot, in 1e Amateur heel klein. Ik denk ook dat je maar in hooguit de helft van de stadions die nu in 1e amateur gebruikt worden met goed fatsoen een heel jaar 1e Klasse kunt spelen.

Daarnaast ga je de hoogste Amateurklassen heel vatbaar maken voor dubieuze investeerders. Zo heel veel geld hoef je niet te pompen in een club om ze kampioen van 1e Amateur te maken, zie bijvoorbeeld Thes nu.

Nee, het beste zou zijn om er een niveautje tussen te laten.


ksclgiov282

2 reeksen van 12 clubs lijkt me het beste, waarbij de tweede reeks opgewaardeerd wordt en meer aandacht (en TV geld, maar dat is wellicht het grootste stuikelblok) krijgt. 3 dalers/stijgers te bepalen met playoffs, niet het quasi gesloten systeem zoals nu, zou het ook veel interessanter maken. De kans om te degraderen is natuurlijk groter, maar de kans op terug te keren ook wat het ook niet zo'n financiele ramp maakt. Playoff 1 mag behouden blijven maar dan zonder die idiote puntenhalvering, dat slaat echt nergens op en degradeert de reguliere competitie. Aangezien er minder wedstrijden zijn komt er meer ruimte vrij op de kalender dus geen midweek wedstrijden meer en bekerwedstrijden kunnen in de weekends ingepland worden.