Hoofdmenu

Voetbalboeken

Gestart door TeeZee, nov 13, 2007, 14:17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

In 2003 (2x) en 2006 zond de NOS de zeer populaire documentaire "That Final Day" uit, over Swansea City en Exeter City die op de laatste speeldag speelden om lijfsbehoud in de profleague. In het boek The Ultimate Drop staan nog veel meer soortgelijke verhalen over clubs die degradeerden uit de Engelse profcompetitie, of zich juist op spectaculaire wijze wisten te handhaven. Ook het verhaal van Jimmy Glass ontbreekt natuurlijk niet.

Het boek is voor zover ik weet uitverkocht, maar als je goed zoekt nog wel online te bestellen, bijvoorbeeld op Amazon.

hgrm

The Ultimate Drop is absoluut een aanrader.

Van Jimmy Glass is niet zo lang geleden een biografie verschenen. Op zich ben ik geen fan van voetbalbiografiën (voetballers zijn dom, verwend en buiten het voetballen volkomen oninteressant, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wielrenners), maar voor de biografie van Glass maak ik een uitzondering. Bijzonder tragisch figuur (maar dat dan wel weer voor een groot deel te wijten aan eigen domheid).

Het seizoen dat Swansea tegen de drop vocht, was episch, maar de komeetachtige opkomst en dito val van de jaren 80 waren pas echt spectaculair. Ook hierover is een mooi boek verschenen: "Seasons in the sun"
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

Citaat van: hgrm op sep 12, 2008, 22:10:39
The Ultimate Drop is absoluut een aanrader.

Van Jimmy Glass is niet zo lang geleden een biografie verschenen. Op zich ben ik geen fan van voetbalbiografiën (voetballers zijn dom, verwend en buiten het voetballen volkomen oninteressant, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wielrenners), maar voor de biografie van Glass maak ik een uitzondering. Bijzonder tragisch figuur (maar dat dan wel weer voor een groot deel te wijten aan eigen domheid).

Het seizoen dat Swansea tegen de drop vocht, was episch, maar de komeetachtige opkomst en dito val van de jaren 80 waren pas echt spectaculair. Ook hierover is een mooi boek verschenen: "Seasons in the sun"

Als we het dan toch over afwijkende voetbalbiografiën van voormalige Swansea-spelers hebben, is misschien "Arrivederci Swansea - The Giorgio Chinaglia Story" (ondertitel "How a Third Division reject became a Serie A superstar" van Mario Risoli aan te raden. Risoli verteld het levensverhaal van Chinaglia die in Wales opgroeid en het in het Swansea van de eind jaren zestig ondanks zijn duidelijk aanwezige talent nogal verknald door zijn instelling en gedrag. Later belandt hij toch nog bij Lazio en helpt die club o.a. in 1974 aan de eerste scudetto. In datzelfde jaar speelt hij met Italië ook het WK in Duitsland. Het boek is geen "must have" of beter "must read", maar voor de liefhebbers kan het desalniettemin interessant zijn.
Verder sluit ik mij voor wat betreft
Citeer(voetballers zijn dom, verwend en buiten het voetballen volkomen oninteressant, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wielrenners
graag helemaal bij hgrm aan. Dat is verdorie al de tweede keer vandaag dat ik het met hem eens ben....

Stadionhopper

Citaat van: hgrm op sep 12, 2008, 22:10:39
Op zich ben ik geen fan van voetbalbiografiën (voetballers zijn dom, verwend en buiten het voetballen volkomen oninteressant, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wielrenners), maar voor de biografie van Glass maak ik een uitzondering. Bijzonder tragisch figuur (maar dat dan wel weer voor een groot deel te wijten aan eigen domheid).

In deze categorie kunnen we de biografie van Günter Netzer, Aus der tiefe des Raumes, plaatsen. Deze misschienwel beste voetballer ooit van Duitsland, was niet alleen tactisch hoogbegaafd, ook buiten het veld wist hij veel te bereiken. Dit boek is ook een aanrader.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Denniz1974

Citaat van: Dennis1981 op sep 13, 2008, 10:10:51
In deze categorie kunnen we de biografie van Günter Netzer, Aus der tiefe des Raumes, plaatsen. Deze misschienwel beste voetballer ooit van Duitsland, was niet alleen tactisch hoogbegaafd, ook buiten het veld wist hij veel te bereiken. Dit boek is ook een aanrader.

Ik heb niet zoveel met Duitstalige boeken, desondanks geloof ik best dat dit boek een aanrader is.
@Dennis1981: koop jij dit soort boeken dan ook  ?

Stadionhopper

Citaat van: Denniz1974 op sep 13, 2008, 11:21:26
Ik heb niet zoveel met Duitstalige boeken, desondanks geloof ik best dat dit boek een aanrader is.
@Dennis1981: koop jij dit soort boeken dan ook  ?

Ja ik heb dit boek wel als ook de biografie van Stefan Effenberg, maar misschien wel omdat ik Mönchengladbach fan ben en deze spelers Mönchengladbach groot hebben gemaakt.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Sebastiaan_W

Citaat van: Dennis1981 op sep 13, 2008, 11:54:00
Ja ik heb dit boek wel als ook de biografie van Stefan Effenberg, maar misschien wel omdat ik Mönchengladbach fan ben en deze spelers Mönchengladbach groot hebben gemaakt.

Mwah...... Stefan Effenberg was een zeer goede voetballer, maar niet één van de spelers die Mönchengladbach groot heeft gemaakt. Zou een belediging zijn voor de selecties van de jaren '70, waarin de club aardig wat prijzen heeft gewonnen.


Stadionhopper

Citaat van: witte leeuw op sep 14, 2008, 07:28:06
Mwah...... Stefan Effenberg was een zeer goede voetballer, maar niet één van de spelers die Mönchengladbach groot heeft gemaakt. Zou een belediging zijn voor de selecties van de jaren '70, waarin de club aardig wat prijzen heeft gewonnen.

In de tijd van Effenberg bij Gladbach heeft Gladbach zijn laatste successen gekend. Bekerwinnaar en Europees voetbal. De club is groot geworden in de jaren '70 maar Effenberg heeft wel een aandeel gehad in het groot houden van de club midden jaren '90. Hij is nog steeds geliefd in Mönchengladbach, in tegenstelling tot Lothar Matthäus die ook zijn carriere is begonnen bij Gladbach.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Maroboduus

Overigens is Effenberg wel weer een typisch voorbeeld van
Citeer(voetballers zijn dom, verwend en buiten het voetballen volkomen oninteressant, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wielrenners)

Zoals reeds eerder aangehaald is de biografie van Günter Netzer een echte aanrader, vooral ook omdat het een verfrissend afwijkend verhaal is. De man heeft tot dusver een bijzonder leven geleefd en weet dat zelf op juiste waarde te schatten.

Maroboduus

Voor hoppers in Duitsland een absolute must, vraag ik me af of de 'Groundhopping Informer' in de Nederlandse scene ook een grote bekendheid geniet?

Dit schijnt de officiële site van het produkt te zijn:
http://web20.lilly.inetgate.net/

Dit boekwerkje wordt jaarlijks uitgegeven en verschaft middels lijstjes en landkaarten een mooi overzicht van stadions in alle Europese landen. Ook voetbalnaties op de andere continenten worden nader onder de loep genomen.
De Groundhopper Informer wordt door vele hoppers gebruikt om bezochte stadions af te vinken.

Van dezelfde uitgever kwamen in het verleden: 'Das Abenteuer Groundhopping' van Jörg Heinisch en het tweede deel van dezelfde auteur, onder de naam 'Das Abenteuer Groundhopping geht weiter'. Zojuist is het derde deel ' Das Abenteuer Groundhopping kennt keine Grenzen' verschenen. (http://www.amazon.de/Abenteuer-Groundhopping-kennt-keine-Grenzen/dp/3897843471/ref=pd_sim_b_2)
Deze werkjes kunnen worden beschouwd als de eerste in grotere oplage verschenen boeken over het fenomeen 'groundhopping' in het Duitse taalgebied. De eerste twee delen zijn inmiddels uitverkocht en zullen ook niet meer herdrukt worden. Ik heb ze gelezen en was niet bijster onder de indruk. Zonder nu op de man te willen spelen, was de kwaliteit allicht beter dan het boekje van de Nederlandse primus Tom Bodde, maar al bij al viel het me soms zwaar me door de stroperige verhalen te worstelen. Mij bekroop ook het gevoel dat 90% van de verhalen door de betreffende auteurs vooral ter meerdere eer en glorie van henzelf was geschreven.

Joost

De Informer is al drie edities een standaardboekje voor mij om vinkjes in te zetten. Het liefst mee en dat bij het stadion doen.


Sebastiaan_W

Zojuist een mailtje gestuurd om te bestellen.

Hugo

Citaat van: Maroboduus op sep 26, 2008, 10:41:40
Voor hoppers in Duitsland een absolute must, vraag ik me af of de 'Groundhopping Informer' in de Nederlandse scene ook een grote bekendheid geniet?

Ik mag het graag doorbladeren als ik op reis ben met Joost. Voel echter weinig behoefte om het te kopen.

Stadionhopper

Vanaf vandaag is de nieuwe Groundhopping Informer leverbaar (seizoen 2008-2009)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Als kind spaarde ik -net als zovelen- paninistickers. Het Euro88 boek heb ik destijds helemaal compleet gekregen en staat nog steeds in mijn boekenkast.

Niet al te lang geleden is er een boek uitgekomen met alle paniniboeken van de ek's van 1980 t/m 2004. Helemaal compleet. De naam van dit boekwerk is Euro Cup Panini Collections en de prijs ligt rond de 23 pond (circa 30 euro).