Promotie/Degradatie België 2019-2020

Gestart door Joost, feb 02, 2020, 20:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Goed, ze maken er dus weer een potje van in Belgie.

De promotie van Lierse Kempenzonen heeft als gevolg dat Mandel en Wetteren promoveren. Bree-Beek is de eerstvolgende provincialer in de rij dus zij zouden ook promoveren maar dat heb ik nog niet bevestigd zien worden. Bijgevolg zouden ook Racing Boxberg en SK Herkenrode een niveau omhoog schuiven. Herkenrode gaat op in een fusie dus dat zou dan Sporting Winterslag worden.

Over dat verhaal later meer.

Ondertussen is Virton dinsdag langsgeweest bij het BAS en volgens L' Avenir en La Meuse komt vanuit daar nog voor het weekend een uitspraak.

Waasland-Beveren, Beerschot en OH Leuven zijn toegelaten tot 1A en daar is Westerlo verbolgen over. Doordat Beerschot de promotiefinale won van Leuven is de promotie van Beerschot logisch. Het promoveren van Leuven is door het spelen van de finale een promotie bij keuze geworden en waarom OH Leuven eerder in aanmerking zou moeten komen dan Westerlo is ongewis. Zeker omdat de Pro League in een van haar eerdere beslissingen had laten weten dat als de finale niet zou plaatsvinden de plek in 1A juist naar Westerlo zou gaan. Die beslissing is nooit door welke instantie dan ook als niet geldig verklaard.

De onder 23 van Club Brugge mag 1B vullen. Ook dat is een beslissing uit het niets. Roeselare heeft er al protest tegen aangetekend en ook de clubs uit 1e Amateur roeren zich al heeft dat laatste een meer algemeen doel.

Dan de promotie van Mandel United. Het reglement zegt dit;

CiteerArtikel B7.49
Indien er in het herenvoetbal uiterlijk op 30 juni plaatsen vrijkomen in een afdeling, worden de openstaande plaatsen principieel toegekend aan bijkomende promoverende clubs, met repercussie tot en met de laagste afdeling (overgangsbepaling seizoen 2019-2020: 30 juni te lezen als 2 augustus).

De aanduiding van bijkomende stijgers in het amateurvoetbal gebeurt als volgt:
1° Vrijkomende plaats(en) in 1ste nationale en 2de afdeling VV/ACFF
De vrijkomende plaatsen worden toegewezen op basis van de rangschikking van de
eindronde van respectievelijk de 2de en 3de afdeling VV/ACFF.

Deskundigen van de Bond hebben vandaag besloten dat het dus Mandel wordt, die logica ontgaat mij volledig.

En is ook nog een meevallertje voor de Bond. Door al dat gekonkel is er op dit moment geen enkele club die op sportieve gronden degradeert uit 1e Amateur. Als dat wel zo was geweest en Virton zou alsnog een licentie krijgen eind deze week dan had dat ook nog tot allerlei aanpassingen geleid. Nu zal Virton in 1B enkel wat extra promotie in de Waalse tak veroorzaken.

En terwijl Nederland er toch steeds meer van overtuigd is dat de kans op besmetting in de buitenlucht nihil is begint de Belgische competitie met lege stadions maar kun je wel de wedstrijd in de bioscoop gaan bekijken.

wekke

Citaat van: Joost op aug 05, 2020, 22:51:34
Goed, ze maken er dus weer een potje van in Belgie.

De promotie van Lierse Kempenzonen heeft als gevolg dat Mandel en Wetteren promoveren. Bree-Beek is de eerstvolgende provincialer in de rij dus zij zouden ook promoveren maar dat heb ik nog niet bevestigd zien worden. Bijgevolg zouden ook Racing Boxberg en SK Herkenrode een niveau omhoog schuiven. Herkenrode gaat op in een fusie dus dat zou dan Sporting Winterslag worden.

De extra stijger komt uit de provincie Antwerpen. KFC Nijlen promoveert dus naar 3e amateur. Heerlijke reeks is dat geworden.

Joost

Citaat van: wekke op aug 06, 2020, 08:10:52
De extra stijger komt uit de provincie Antwerpen. KFC Nijlen promoveert dus naar 3e amateur. Heerlijke reeks is dat geworden.

Dat slaat toch echt helemaal nergens op?

wekke

Citaat van: Joost op aug 06, 2020, 15:04:55
Dat slaat toch echt helemaal nergens op?

Geen idee op wat het is gebaseerd. KFC Nijlen kwam met het nieuws op zijn Facebook pagina

Joost

Het klacht van Westerlo is afgewezen en het BAS heeft Virton niet-ontvankelijk verklaard afgelopen vrijdag.

Vooral van dat laatste sta ik echt wel te kijken. Daar is de kous nog niet af; donderdag is de hoorzitting van Virton bij de rechtbank. Dat is echt de allerlaaste mogelijkheid. Virton eist daar dat het BMA niet alleen de club gelijk geeft in haar vragen maar dat het BMA ook stelt dat Virton een licentie moet krijgen.

En tenslotte de promotie van Mandel United ipv RAAL La Louviere. Die laatste heeft na de beslissing van vorige week laten weten in beraad te gaan, maar daarop is nog niets gevolgd.

KRCM1904

Citaat van: KRCM1904 op aug 03, 2020, 22:21:55
Je kan dan ook nog de vraag stellen, in welk stadion gaat Club Brugge U23 spelen. Ze gaan zeker niet als 3de team op Jan Breydel spelen. Zoveel stadions in de buurt voldoen niet aan 1B-normen.

Ik vind het serieus verrassend dat zonet bekend werd gemaakt dat de beloften van Club Brugge hun thuiswedstrijden in het stadion van Lokeren gaan spelen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de supporters van het 'oude' Lokeren hier gelukkig mee zijn.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Mrmtty20

Citaat van: KRCM1904 op aug 11, 2020, 22:13:15
Ik vind het serieus verrassend dat zonet bekend werd gemaakt dat de beloften van Club Brugge hun thuiswedstrijden in het stadion van Lokeren gaan spelen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de supporters van het 'oude' Lokeren hier gelukkig mee zijn.

Waarom niet? De enige contra die ik kan verzinnen is dat er supporters van Club Brugge op onze tribunes gaan zitten. En dat heeft een beetje met fierheid en dergelijke te maken, ook al gaan de Club supporters met zeer weinig zijn en gewoon op de hoofdtribune gaan zitten.
Maar op zich vind ik dit nog niet zo slecht hoor, in ruil zal onze club wel aardig wat centen krijgen rechtstreeks en onrechtstreeks (drank, uitsupporters,...). En geld dat op die manier binnenkomt strookt toch met de visie van een gezonde nieuwe amateurclub te willen zijn die bouwt vanaf onderaan.

Joost

Virton is donderdag bij de rechtbank geweest en die vind het nogal complex. De beslissing volgt daarom pas begin september. De reserves van Club Brugge zullen dus aan de competitie gaan beginnen.

Joost

Citaat van: Joost op aug 05, 2020, 17:52:54
Mandel United zou alsnog promoveren naar 1 amateur.

Heel raar aangezien La Lou volgens mij hoger in de pikorde stond. Het gaat dus ook daar nog wel juridisch een vervolg krijgen. Hoe de volgorde op lager niveau er uit ziet weet ik nog niet.

Er is toch een verklaring voor te vinden.

Eind maart is de hoge raad samengekomen om te bepalen wat er moest gebeuren met de interpretatie van het reglement.

Wanneer er binnen een reeks extra stijgers moeten worden aangeduid dan wordt de sportief beste genomen door de clubs uit verschillende afdeling te vergelijken. Voorbeeld; er is 1 plek in 1e prov Limburg te verdelen. De nummers 2 uit 2e Prov zijn Herderen-Millen en Racing Peer. Op basis van gemiddeld aantal punten scoren ze gelijk, qua overwinningen scoort Herderen-Millen beter en dus promoveren zij. Een heel logische regeling die voor alle klassen wordt gehanteerd.

Maar... dit kan niet vleugeloverstijgend zijn. Concreet betekend het dat voor een plekje dat vrijkomt in 1e Amateur de clubs uit VFV 2A en 2B met elkaar vergeleken mogen worden maar dat deze klassen niet vergeleken mogen worden met ACFF 2 (die nota bene door de Bond als 2C wordt aangeduid om praktische redenen).
Het gevolg is dat een plekje dus wordt ingevuld door een club dezelfde vleugel; Mandel United en niet RAAL La Louviere.

De uitwerking van het geheel in 1e Amateur.

•   Deinze, Seraing en RWDM promoveren uit 1e Ama.
•   Roeselare degradeert uit 1B naar 1e Ama.
•   Doordat Lokeren verdwijnt en Virton naar 2e Amateur gaat blijven La Louviere-Centre en Sint Eloois Winkel gespaard van degradatie
•   Tubeke degradeert uit 1e ama omdat het geen licentie kreeg
•   Kampioenen Francs Borains, Tienen en Knokke promoveren

Lierse-Kempenzonen promoveert extra en dat is een Vlaamse ploeg, dus wordt die plek door een Vlaamse ploeg ingevuld.

Het verhaal van Virton kan nog een leuk detail geven. Mochten zij alsnog in 1B blijven dan zou Sint Eloois Winkel moeten degraderen. Zij werden enkel gespaard omdat Virton van 1B naar 2e Ama werd gezet. Dit zou dan een lege plek in 1e Ama opleveren en als de regels van de Hoge Raad gevolgd worden is RWDM de ploeg die extra stijgt uit 1e Ama en zou die plek ingevuld moeten worden door een Waalse ploeg.

Tenslotte; waarom Nijlen ipv Bree-Beek. Ik was voetstoots uitgegaan van het tabelletje op vbal4 maar daarin staat een rekenfoutje. Nijlen was gewoon de volgende op de lijst.

Joost

Buiten mijn blikveld om heeft RAAL La Louviere toch maar een zaak aangespannen om de competitieindeling aan te vechten. Daarvoor zijn op 25 augustus en 3 september reeds zittingen geweest en zou komende dinsdag 8 september een uitspraak volgen.

Ondertussen is er een andere ploeg met plotselinge enorme problemen. KSV Roeselare ging vol ambitie van start om kampioen te worden 1e Amateur. Talloze transfers werden gemeld maar de investeerder blijkt een oplichter. Effectief staan er maar 2 spelers onder contract, net te weinig om komend weekend in de beker in actie te komen.

Mocht Roeselare verdwijnen, en die kans lijkt groot, dan zou 1e Amateur met 15 van start gaan of Bocholt zou nog moeten worden opgevist uit 2e Amateur. Daarmee zou ik de eerdere redenatie volgen, RAAL La Louviere kan die plek niet innemen.

Virton gaf zoals in het bekertopic te lezen forfait, daar zou binnenkort een uitspraak moeten komen omtrent de laatste aangespannen zaak. Maar zonder spelers en technische staf vraag ik me af wat daar de plannen zijn. De club staat in ieder geval wel nog ingeschreven met al haar jeugdteams.

Mrmtty20

Citaat van: Joost op sep 07, 2020, 09:11:14
Buiten mijn blikveld om heeft RAAL La Louviere toch maar een zaak aangespannen om de competitieindeling aan te vechten. Daarvoor zijn op 25 augustus en 3 september reeds zittingen geweest en zou komende dinsdag 8 september een uitspraak volgen.

Ondertussen is er een andere ploeg met plotselinge enorme problemen. KSV Roeselare ging vol ambitie van start om kampioen te worden 1e Amateur. Talloze transfers werden gemeld maar de investeerder blijkt een oplichter. Effectief staan er maar 2 spelers onder contract, net te weinig om komend weekend in de beker in actie te komen.

Mocht Roeselare verdwijnen, en die kans lijkt groot, dan zou 1e Amateur met 15 van start gaan of Bocholt zou nog moeten worden opgevist uit 2e Amateur. Daarmee zou ik de eerdere redenatie volgen, RAAL La Louviere kan die plek niet innemen.

Virton gaf zoals in het bekertopic te lezen forfait, daar zou binnenkort een uitspraak moeten komen omtrent de laatste aangespannen zaak. Maar zonder spelers en technische staf vraag ik me af wat daar de plannen zijn. De club staat in ieder geval wel nog ingeschreven met al haar jeugdteams.

Mocht in 1ste nationale maar 15 ploegen zitten, komt er dan een extra stijger of een daler minder?

Joost

Een daler minder.

Die regels zijn behoorlijk logisch. Als een club wegvalt tijdens het seizoen dan wordt die beschouwd als de ploeg die als laatste geëindigd is.

Joost

Ze hadden er even voor nodig maar vandaag was de uitspraak in de laatste zaak die Virton had aangespannen.

En daarin hebben ze gelijk gekregen.

De licentiecommissie had Virton nooit een licentie mogen weigeren.

Wordt vervolgd.

Joost

Citaat van: Joost op sep 24, 2020, 00:12:53
Ze hadden er even voor nodig maar vandaag was de uitspraak in de laatste zaak die Virton had aangespannen.

En daarin hebben ze gelijk gekregen.

De licentiecommissie had Virton nooit een licentie mogen weigeren.

Wordt vervolgd.

Pomtidom...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201120_93335956

Cyclebob

Citaat van: Joost op nov 20, 2020, 11:34:40
Pomtidom...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201120_93335956
Dan kunnen de knaapjes van Club Brugge next weer tegen hun leeftijdsgenootjes ballen!
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga