New Year in the Cotswolds

Gestart door Joost, jan 06, 2012, 21:15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Iets meer dan een jaar geleden poogden Hugo, Bas en ik vlak voor Kerst een leuk weekend Engeland te doen. Het was uiteindelijk een prestatie op zich om überhaupt Schiphol te halen. Des te voorzichtiger was ik toen Suzanne voorstelde met kerst en oud en nieuw richting Engeland te gaan.

Maar, de zaak werd geboekt en het weer was helemaal anders. Geen sneeuw, geen zooi, geen troep maar liefst 11 graden was het op 29 december. We namen de boot uit kostentechnisch oogpunt en daar kwamen we er achter dat mijn vriendin vergeten was de accu van de fotocamera mee te nemen. Vrijdags was ons eerste doel dus een nieuwe accu, dat bleek onmogelijk waardoor we bij de Curry maar een nieuw, goedkoop toestel hebben aangeschaft. We sliepen die eerste nacht in Basingstoke, op de weg van Londen naar Southampton. Een redelijk grote stad met een Travelodge haast naast het voetbalstadion. Qua centrum is het allemaal standaard, vooral ketens en het is vrijwel volledig overdekt.

Op vrijdag Winchester en Southampton bezocht. Winchester is de oude hoofdstad van het Kingdom Wessex en heeft een oud centrum. Hoogtepunten zijn de kathedraal en de 'ronde tafel' van de Ridders van de ronde tafel.
Southampton vond ik weinig bijzonder als stad.

Vanaf Winchester kom je richting Southampton eerst nog langs Eastleigh, daar speelt Eastleigh FC, uit de Conference South.




De main stand van het Silverlake Stadium


Tribunetje achter het doel met stoeltjes. Die staan er waarschijnlijk alleen om aan het minimum aantal te komen


Kantine in het hoekje

En het grootste bushok van Engeland genaamd Premier Terrace

's Avonds naar het St. Mary's  voor de wedstrijd tussen Southampton en Bristol City. Van de buitenzijde vond ik het allemaal erg netjes afgewerkt en qua faciliteiten en beenruimte is St. Mary's erg prima. Maar het stadion heeft zoals alle nieuwe ovaaltjes weinig karakter. Omdat de Saints het erg goed doen was het zo goed als uitverkocht. Alleen naast het uitvak was nog een heel vak vrij. De Bristol City fans waren ook in grote getale gekomen. Qua sfeer was het wel heel goed. Zowel de uit als thuisfans zorgden voor een hoop lawaai.

Southampton won 11 van de 12 voorgaande thuisduels dit seizoen en speelde tegen Blackpool gelijk. Ook in het tweede deel van vorig jaar hadden de Saints nog niet verloren, er was dus kans om het hele kalenderjaar thuis ongeslagen te blijven. Bristol City startte heel matig aan het seizoen maar kruipt langzaam onderin weg en is vooral buitenshuis redelijk succesvol.

Het leverde een spannende en leuke pot voetbal op. Hoog tempo, goede scheidsrechter en een uitblinkende David James in het doel van Bristol City. Zijn collega in het andere doel ging na 55 minuten in de fout. Een schot kon hij slechts tegenhouden in plaats van het naar de zijkant stompen. De rebound werd benut en het uitvak ontplofte. Maar de grensrechter gooide roet in het eten wegens buitenspel. Na 78 minuten gebeurde vrijwel hetzelfde. Weer een schot, weer fout verwerkt. Nu werd de eerste rebound nog gestopt maar ging de tweede er wel in en was het geen buitenspel. 0-1 voor Bristol City en zo zou het blijven.












Omdat Hereford op zaterdag niet doorging werd het Stoke v Wigan. De Wiganfans hadden niet alle kaarten afgenomen en zo konden we slechts enkele dagen voor de wedstrijd nog aan tickets komen.

Op de route naar Stoke moesten we een heel stuk binnendoor rijden, onder andere langs Cirencester, hoofdstad van de Cotswold. Daar speelt Cirencester Town uit de Southern League, de spelers waren net aan het verzamelen voor een uitwedstrijd.


We waren lekker vroeg aanwezig en hebben eerst nog een tijdje in de pub gezeten. Daarna de berg beklommen richting het stadion. Wat ligt dat een eind uit de stad! In tegenstelling tot 'M16' vond ik het Brittania Stadium best wel mooi. Ondanks dat het een redelijk nieuwe all-seater is zorgen de open hoeken wel voor een betere uitstraling dan zo'n ovaaltje. Zeker ook omdat de hoofdtribune echt anders is dan de andere tribunes. Tussen de tribunes door heb je een mooi uitzicht over de heuvels

Het kick and rush voetbal van Stoke kwam er de eerste helft nog niet echt uit. Wigan combineerde beter en scoorde vlak voor de pauze de verdiende 0-1. Dit tot groot vermaak van de uitfans vlak naast ons. We zaten namelijk recht achter het doel op hooguit 10 meter van de uitsupporters. Vooraf hoopte ik op een mooie sfeer van Stoke maar het waren juist de Wiganfans die de eerste 70 minuten constant zongen en kabaal maakten. Bij Wigan stond landgenoot Ronnie Stam in de basis. Na 35 minuten was er voor hem een negatieve hoofdrol, uit frustratie schopt hij een bal recht het publiek in. Supporters op de eerste rijen waren terecht woest en Stam kreeg van de scheidsrechter een gele kaart.

In de tweede helft zette Stoke wat meer aan. Vooral Peter Crouch lijkt gemaakt voor Stoke. Hij wint veel kopduels en is een perfect aanspeelpunt in de speelwijze die Stoke hanteert. Een kwartier voor tijd leek  de storm van de thuisploeg te zijn uitgeraasd maar juist toen begon het spektakel. Eerst kreeg Stoke een strafschop. Gary Caldwell speelde voor keeper en kreeg een terechte rode kaart. De benutte penalty was de 1-1. Tegen 10 man begon het publiek er in te geloven en werd het steeds stiller in het uitvak. Na 84 minuten kon Wigan de druk niet meer weerstaan. Crouch ving een lange bal op en verlengde die voor Jerome die bekeken binnenschoot. 3 minuten later kwam de 2-2 eindstand op het bord na een wat makkelijk gegeven penalty.






























Na Stoke reden we terug richting Gloucester om daar Nieuwjaar te vieren. Ik had een hotel middenin de stad gekozen, een monumentaal gebouw met lage plafonds en veel charme. In  de stad was echter helemaal niets te doen. Nieuwjaar wordt in Nederland toch een stuk uitbundiger gevierd, we moesten zelfs ons best doen om een vuurpijl te zien.

Op zondag heerlijk richting the Cotswolds gereden voor een mooie wandeling. We waren hier twee jaar geleden al doorheen gereden en het is denk ik wel het mooiste stukje Engeland. Het was toen nog maar 10 minuten rijden naar Nailsworth, thuishaven van Forest Green Rovers.

Forest Green Rovers is wat mij betreft een van de mooiste clubnamen in het Engeland. De club is op dit moment het langste lid van de Conference maar is qua status, naam en grote niet een échte Conferenceclub zoals Stevenage, Dagenham, Morecambe of Burton Albion die allen inmiddels de stap naar de League hebben gemaakt. FGR is wel een heel oude club, opgericht in 1898 maar speelde heel lang op lokaal niveau.

Pas in 1975 ontsteeg de club het lokale niveau en kwam het in de Hellenic League te spelen. 7 jaar later was het helemaal feest toen FGR de FA Vase won en ook promoveerde naar de Southern League First Division. Daarin was de ploeg weinig succesvol, ook een naamswijziging naar Stroud FC hielp niet.

De echte succesperiode begon in 1992 toen Trevor Horsley de club, weer FGR geheten, overnam. Het duurde even voor hij succes had maar met twee opeenvolgende promoties in 1997 en 98 hielp hij de club naar de Conference. Daarin speelt de clubs nog steeds en eindigt meestal in de onderste helft. In 2005/2006 ontsnapte de ploeg aan degradatie doordat Northwich Victoria uit de competitie werd gezet.

In 2006 verhuisde de club 400meter naar de New Lawn, een stadion dat voldoet aan de eisen van de Football League. 2 jaar geleden werd bekend dat de club in financiele problemen zat. Trevor Horsley kreeg het niet meer rond en verkocht de clubaan windmolenverkoper Dale Vince. Hij wil met de club een nieuwe weg in slaan en alles 'groen' doen. Mede daarom wordt er sinds een aantal maanden geen vlees meer verkocht bij de club.

We arriveerden in Nailsworth een half uur voor aftrap en toen was het dorp al vol. Er stonden borden dat er tijdens een wedstrijd regels rond het parkeren zijn maar volgens mij betekent het dat je rond een voetbalwedstrijd gewoon overal je auto mag neerzetten. Kidderminster Harriers had een vol uitvakje en in totaal waren er 1542 toeschouwers.

Forest Green was eigenlijk de hele wedstrijd de betere ploeg. Veel strijd leverde een handvol kansen en na 35 minuten de 1-0 op. Na de pauze zocht Kidderminster meer de aanval maar FGR bleef de betere kansen krijgen. Extra zuur dus dat uitgerekend in de slotminuut de Harriers langszij kwamen.

De New Lawn is weinig origineel maar wel mooi gelegen. Er is een zittribune langs de lange zijde (met zonnepanelen!) en voor de uitfans een kleiner exemplaar achter het doel. Thuisfans mogen ook overdekt staan achter het andere doel. De open lange zijde heeft een paar treden staantribune die vandaag onbenut bleven. Ik denk dat deze alleen gebruikt worden wanneer een club veel uitfans meeneemt.

De catering heeft dus alleen vegetarische waar zoals een badger pastry en vegetarische burger. Ik nam die laatste en die smaakte eigenlijk best wel goed. Een fatsoenlijk broodje, verse sla, tomaat en komkommer en een hamburger die er ook niet als vegetarisch uit zag. Het smaakte beter dan de gemiddelde hamburger in een ander stadion.






















Na de wedstrijd waren we opvallend vlot weg richting het hotel in Worcester. Een dag later nog Londen bezocht en geslapen bij vrienden die er wonen. Dinsdags weer naar huis in de storm. We hadden heel veel mazzel met de boot. Zo'n 20 minuten voor we in Dover zouden komen stond er langs de snelweg op de borden dat de haven dicht zou zijn. 5 minuten later hoorden we op de radio dat de haven net weer heropend was. De haven was van 7 tot 10 voor 2 dicht geweest dus we waren voorbereid op uren vertraging. Maar bij aankomst was het redelijk rustig en we mochten al mee met de boot die om half 5 zou vertrekken. Dat zou een uur vertraging betekenen. Uiteindelijk gingen we zelfs al om drie uur de boot op en een half uur later zaten we op zee. Iedereen met een beetje aanleg voor zeeziekte moet zich flink beroerd hebben gevoeld want de zee ging flink te keer. Een van de rondrennende kinderen werd het teveel en gooide zijn hele lunch eruit. Geen paniek bij het personeel dat een speciale kots-stofzuiger tevoorschijn haalde en het tapijt in 2 minuten gereinigd had.

Cyclebob

Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Niels_Zitterd

Mooi verslag van een leuke trip!

AthleticHolanda

Leuke trip, wat is dat toch met jou en Hereford? Daar rust echt een vloek op geloof ik?

Hoekie_B


Joost

Citaat van: AthleticHolanda op jan 07, 2012, 16:52:26
Leuke trip, wat is dat toch met jou en Hereford? Daar rust echt een vloek op geloof ik?

Ik dacht dat het aan Hugo lag dus dit keer wilde ik het zonder hem proberen. Maar het ligt echt aan mij...

Citaat van: Hoekie_B op jan 10, 2012, 12:25:45
Leuk verhaal, mooie foto's

Dankjewel!