Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels_Zitterd

Citaat van: Joost op jan 15, 2012, 23:16:24

In Nederland is het gewoon om vanaf Eerste Klasse (of tweede klasse) met clubgrensrechters te werken. Dat zijn mensen die bij iedere bal die naar voren wordt gespeeld hun vlag in de lucht steken en aangeven dat het buitenspel is. Een goede grensrechter wordt beoordeelt op het aantal punten dat hij pakt op jaarbasis.

In de goede oude tijd toen ik zelf nog voetbalde was het ook schering en inslag dat grensrechters hun eigen duel zagen. Ik heb daar letterlijk meegemaakt dat een grens van de tegenpartij naar me riep 'daar had ik je mooi weer te pakken kerel'... Iets wat voor veel frustratie op en naast het veld zorgt. Wat heeft het voor nut om spelregels op te stellen als ze niet nageleefd worden?


Overigens een leuk verslag en ik ben ook wel benieuwd naar de foto's.

Joost

Citaat van: Niels_Zitterd op jan 16, 2012, 14:07:22
In de goede oude tijd toen ik zelf nog voetbalde was het ook schering en inslag dat grensrechters hun eigen duel zagen. Ik heb daar letterlijk meegemaakt dat een grens van de tegenpartij naar me riep 'daar had ik je mooi weer te pakken kerel'... Iets wat voor veel frustratie op en naast het veld zorgt. Wat heeft het voor nut om spelregels op te stellen als ze niet nageleefd worden?


Overigens een leuk verslag en ik ben ook wel benieuwd naar de foto's.

Dankjewel, ik zal vanavond enkele foto's uploaden.

Ik zie zelf ook veel wedstrijden in de lagere amateurklassen en de keren dat het voor problemen zorgt zijn ontelbaar. Dat er geen grensrechters zijn betekend overigens niet dat er geen buitenspel meer is. De scheidsrechter gisteren floot namelijk wel twee keer toen het overduidelijk was. Omdat op 1 lijn spelen geen zin heeft werd dit ook niet gedaan. Ik denk dat je zelf eens een wedstrijd zonder grensrechters zult moeten meemaken om het voor ogen te krijgen.


Niels_Zitterd

Citaat van: Joost op jan 16, 2012, 14:26:43
Dankjewel, ik zal vanavond enkele foto's uploaden.

Ik zie zelf ook veel wedstrijden in de lagere amateurklassen en de keren dat het voor problemen zorgt zijn ontelbaar. Dat er geen grensrechters zijn betekend overigens niet dat er geen buitenspel meer is. De scheidsrechter gisteren floot namelijk wel twee keer toen het overduidelijk was. Omdat op 1 lijn spelen geen zin heeft werd dit ook niet gedaan. Ik denk dat je zelf eens een wedstrijd zonder grensrechters zult moeten meemaken om het voor ogen te krijgen.



Sowieso zijn de amateur klassen in België & Nederland voor mij behoorlijk onbekend terrein.
Daar moet ik me eigenlijk eens in gaan verdiepen.

Joost

Citaat van: Niels_Zitterd op jan 16, 2012, 16:11:20
Sowieso zijn de amateur klassen in België & Nederland voor mij behoorlijk onbekend terrein.
Daar moet ik me eigenlijk eens in gaan verdiepen.

Begin eens bij Almania, die hebben een leuk terreintje.

Joost

Het is echt geen bijzonder terrein in Ophoven:








AthleticHolanda

In ieder geval een tribune, die zie je in Nederland op het laagste niveau nauwelijks...

Niels_Zitterd

Citaat van: Joost op jan 16, 2012, 16:22:02
Begin eens bij Almania, die hebben een leuk terreintje.

In Broeksittard heb ik al eens een keer gevoetbald, is inderdaad een leuk terrein.
Ik heb zelf bij OVCS in Sittard gevoetbald.

Joost

Citaat van: Niels_Zitterd op jan 16, 2012, 19:59:48
In Broeksittard heb ik al eens een keer gevoetbald, is inderdaad een leuk terrein.
Ik heb zelf bij OVCS in Sittard gevoetbald.
Slechte herinneringen aan. Heerlen Sport mocht daar een kleine nederlaag slikken om door te gaan in de beker. Het werd 5-0 terwijl HS 4e klasser was en OVCS 5e.... Uiteindelijk ging Born, die nota bene de eerste pot met 8-0 van HS hadden verloren door.

Niels_Zitterd

Citaat van: Joost op jan 16, 2012, 20:03:57
Slechte herinneringen aan. Heerlen Sport mocht daar een kleine nederlaag slikken om door te gaan in de beker. Het werd 5-0 terwijl HS 4e klasser was en OVCS 5e.... Uiteindelijk ging Born, die nota bene de eerste pot met 8-0 van HS hadden verloren door.
In de amateurbeker komen gelukkig veel vaker verrassingen voor. Helaas heb ik behoudens de seizoenen dat ik zelf heb gevoetbald ook daar weinig aandacht aan besteed. Ik merk de laatste periode dat ik veel te vaak tijd te kort kom, om alles te volgen waar ik interesse in heb.

Niels_Zitterd

Om niet helemaal af te dwalen van het topic.

Ik heb een tijd terug een keer beelden gezien van Scup Jette. Daardoor heb ik wel boven gemiddelde interesse gekregen in die club, mede door het vreemde terrein waar ze voetballen.

Niels_Zitterd

Citaat van: Breda op jan 17, 2012, 11:01:09
Brussel is een stadionparadijs. Jette is maar één van de voorbeelden van interessante en fraaie terreinen in het hoofdstedelijk gewest. Bezoek zeer aan te bevelen.

Ik ben wel eens een dag door Brussel gaan dwalen met een aantal adressen van stadions.
Er liggen inderdaad fantastische terreinen, het 3 linden stadion, het helaas afgebroken stadion van Crossing Schaerbeek komen ze in me naar boven.

Daarnaast ben ik toen nog in een stadion geweest in Vorst Nationaal waar ik nooit echt informatie van heb kunnen vinden.
Wellicht dat jij weet welk stadion ik bedoel, het ligt op een steenworp afstand van Union Saint Gilloise. Voornamelijk zwaar vervallen onoverdekte staanplaatsen, een kleine hoofdtribune en het veld is omringd door een sintelbaan.

Ik heb sowieso van een kleine 120 terreinen in België foto's, zonder wedstrijd, waar ik ooit nog eens iets mee moet gaan doen.

Niels_Zitterd

Dat is het inderdaad, thanks!

cafebac

Ik ben hier toevallig zondag nog geweest, zie foto's in het gewone Belgie Topic!

Joost

Ik zal het niet ontkennen, had Vosselaar in 4B gespeeld was ik vorige zondag gewoon ergens anders heen gegaan. Maar Vosselaar speelt in 4C en nu de klasse de volledigheid in zicht heeft was een ritje naar het stadje wel zeer de moeite waard.

Vosselaar ligt bijna tegen Turnhout aan, aan de Antwerpse kant. Een klein stadje, of dorp hoe je wilt dat zelfs een eigen gemeente is. Maar dan wel een van het soort dat in Nederland allang gefuseerd zou zijn met een andere gemeente. De 10.000 inwoners kunnen zich vergapen aan een stuifduin in het stadscentrum die nota bene beschermd landschapserfgoed is en, ja heus, je vind er de allergrootste mammoetboom van de hele provincie Antwerpen. Reden te meer om dus alleen naar het stadionnetje te gaan.

Vosselaar speelde eerder dit Millenium een aantal jaartjes in eerste provinciaal maar is pas de laatste 3 seizoenen echt aan de weg aan het timmeren. Vanuit de tweede Provinciaal werd de kern met vooral eigen jongens wat versterkt en ziedaar, van tweede provinciaal naar Vierde Nationaal in 2 seizoenen.

De tegenstander vandaag was Cappellen, zij bewandelden de andere route en komen van hogerop. Jos van Wellen is er nog steeds hoofdsponsor voor de geinteresseerden.

Vosselaar begon dit seizoen heel aardig maar is na 12 op 15 teruggevallen naar resultaten die meer bij de middenmoot horen. Cappellen begon juist dramatisch aan het seizoen maar is in periode 2 helemaal tot bloei gekomen met 17 op 21. Door de resultaten van een dag eerder zou Cappellen zelfs op 1 punt van leider Neerpelt kunnen komen bij een zege.

De toeschouwers waren in ieder geval met behoorlijk veel. Ik schat zo'n 500 man. Het zal wel aan mij liggen maar de clubs in de provincie Antwerpen lijken altijd meer toeschouwers te trekken dan hun reeksgenoten in Limburg. Bij Heusden-Zolder, Neerpelt, Overpelt en Leopoldsburg was de belangstelling nihil. Bij Vosselaar, St Lenaarts, Witgoor en Lille zaten er toch een hele hoop meer.

De wedstrijd dan. De wind had grote invloed op het spel maar de eerste helft was best vermakelijk. Vooral ook door de vele cynische opmerkingen van de tribune waar ik stond. Die hield de wind ook goed tegen zodat het goed toeven was.

Volstrekt onnodig begin een van de Cappellen verdedigers een overtredingen binnen de beruchte lijnen. Dat was na zo'n 40 minuten. Vosselaar scoorde en dus veel lachende gezicht in de kantine 5 minuten later. Dat was een enorme houten huis achter het doel. Een heerlijke kantine zoals ze die alleen in Belgie kunnen maken. Helaas was de hamburgerkraam niet langs komen rijden.

De tweede helft zette Cappellen meer druk maar scoorde Vosselaar. De 2-0 had de wind als assist. Een hoge bal leek voor de keeper namelijk een makkelijke prooi, totdat de bal van de wind een zwieper kreeg en de keeper naar voren moest duiken. Hij kon de bal echter nog slechts raken en een van de Vosselaarspelers tikte eenvoudig binnen. Later zou het zelfs nog 3-0 worden.

Het stadion aan de Bergakker is niet echt bijzonder. Een mooie overkapping met golfplaten aan de ene zijde. Een minieme zittribune aan de overkant.

De foto's volgen nog, daarbij ging iets mis.

3434

De Antwerpse clubs hebben inderdaad meer volk, ook op verplaatsing. Witgoor, Hoogstraten, Lyra en anderen kwamen telkens met een man of 50-70 naar Eisden (= behoorlijk aantal voor 4de).  De Limburgse ploegen namen doorgaans een 10tal fans mee.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11