Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arjen

Citaat van: Nort op sep 17, 2018, 22:09:26
Vloog je vanaf Aberdeen dan? Anders is het maar een klein stukje om...
Nee, vanaf Edinburgh, maar ik had een hotel in Aberdeen. Ik had eerder al geboekt en gokte op een thuiswedstrijd van Aberdeen. Uiteraard pakte dat niet gunstig uit.

Nort

Door een tripje naar Ierland, liep het verslag van Barcelona - PSV wat vertraging op...

Barcelona 2-0 PSV
Daags na de plaatsing voor de groepsfase van de Champions League stond de loting op het programma. Vooraf was er natuurlijk veel gespeculeer welke ploegen je beter kon ontlopen en welke dan wel weer gunstig waren. Het persoonlijke horrorscenario kwam met Barcelona, Spurs & Inter zo ongeveer wel uit. De UEFA beloofde om twee uur na afloop het complete programma te presenteren en terwijl de bobo's zich ten goede gaven aan het diner, was ik continu aan het F5'en. Het duurde uiteindelijk 3 uur en 46 minuten, maar het wachten werd beloond. Voor €80,- p.p. vlogen we op de wedstrijddag om 7 uur van Schiphol naar Barcelona om de volgende dag ook om 7 uur in de ochtend weer te vertrekken.

De belangstelling voor de wedstrijd bleek minder dan gedacht en met 1.100 verkochte kaartjes blijkt andermaal dat de achterban van PSV kleiner en passiever is dan onze 'status' als topclub doet vermoeden. Waar ik normaliter uitstekend slaap, was het deze keer anders. De gedachte om je eigen club in Camp Nou te zien en de angst om door de wekker van 04:15 heen te slapen, hielden me de meeste tijd van de nacht wakker.

Nu heb ik, zoals de meesten van ons wel, niets met Barcelona of de andere topclubs in Europa. Echter stond Camp Nou al jarenlang op het verlanglijstje. En dan is er natuurlijk niets mooiers om het met je eigen clubje te doen. Waar de meesten Barcelona associëren met de zon. Donderde en bliksemde het uitgerekend net vandaag. Dat leidde tot vertraging en één supporter zag zelf zo tegen het onweer op dat hij het vliegtuig verliet en Barcelona – PSV liet varen.

Met 1,5 uur vertraging werd Barcelona bereikt en was het weer opgeknapt. Ondanks dat de klok nog geen 12 uur had geslagen, was er toch enige haast geboden. PSV onder 19 speelde om 14:00 in het Mini Estadi, dat bezig is aan haar laatste levensmaanden en bovendien moet er op z'n dag natuurlijk lekker gegeten en gedronken worden.

Allereerst het noodzakelijke kwaad, dus kaartje omwisselen, inchecken en vervolgens werd er een lekkere tapas bar opgezocht. Na de lunch gingen ons pap en mijn broer aan de siësta en toog ik richting Mini Estadi, waarbij ik alvast een rondje om Camp Nou liep. Van buiten deed het niets vermoeden dat er een van 's wereld populairste club huisvest.

De planning was perfect en exact om 14:00 kwam ik bij Mini Estadi aan. Helaas, kwam je zonder (gratis) kaartje naar binnen en kon ik weer terug naar Camp Nou waar je een gratis kaartje kon ophalen. Waarom ze niet gewoon het kassa hokje bij Mini Estadi gebruikte, geen idee. Het zorgde er wel voor dat het eerste doelpunt werd gemist. Vanaf Mini Estadi kon je de nok van Camp Nou zien liggen en dat maakte het toch wel een mooie vinck. Doelpunten zag ik alleen niet, want twintig minuten voor tijd vond ik het welletjes om weer richting het terras te gaan en zodoende miste ik nog twee doelpunten.

Terug in de stad zochten we een klein barretje op en was de stemming opvallend optimistisch. Bij ons drieën heerste het ongebruikelijke gevoel dat er iets te halen viel bij een Europese uitwedstrijd. Met een beetje geluk behoorde een gelijkspel toch echt wel tot de mogelijkheden en twee biertjes verder werd er zelfs gefilosofeerd over een overwinning.

Per metro werd voor de 2e keer de reis naar Camp Nou afgelegd en daar aangekomen was het nog opvallend rustig, ondanks dat de wedstrijd al binnen 30 minuten zou beginnen. De security controle voor het uitvak deed vermoeden dat we een meeting van de G-8 gingen bijwonen, daarna begon de klim naar de 3e ring. Die viel uiteindelijk reuze mee, mede doordat het stadion deels in de grond ligt hoef je niet eens zoveel trappen op.

Met een plastic wand voor onze neus zochten we een plekje op de allerhoogste rij van het stadion. Vanaf het nok had je een fenomenaal uitzicht over de stad, Mini Estadi en de heuvels naar het binnenland. Het enige wat ontbrak was de Sagrada Familia, die houden we maar te goed voor een volgende trip. Bij de aftrap was het stadion eerder half leeg dan half vol. Al zou het gedurende de wedstrijd nog wel behoorlijk goed vollopen en was de gate van 73.462 niet eens slecht te noemen.

De spelers leken gekrompen en bewogen zich als stipjes voort op het veld. Zeventig minuten lang had PSV een theoretische kans op een klein wonder, creëerde het kansjes en voetbalde aardig mee. Bij de 2-0 was het over en begon het publiek opeens geluid te maken. Daarvoor was het muisstil en werd er enkel gekreund als 'god' Messi aan de bal was. De fanatieke vakken waren zelfs het slechtst gevuld van heel het stadion. Nu ben ik nooit zo van het hypocriete 'against modern football' geneuzel, maar het economische én sportieve succes van de club heeft de voetbalclub Barcelona de nek omgedraaid.

De uiteindelijke toch wel grote uitslag (4-0) was een domper en zorgde voor een gelaten sfeertje. Na een laatste biertje was het tijd om te gaan slapen, immers zou de taxi om 05:15 weer voor de deur staan. Toch liep de nacht anders dan verwacht en kreeg ons pap hevige pijn, waardoor we op de eerste hulp belandde. Na drie uur op een bankje gebivakkeerd te hebben, waren we om 04:00 weer in het hotel.  Zodoende werd het een extreem korte nacht al waren we blij dat we konden én mochten vliegen.

Met een ervaring rijker en een illusie armer werd Nederland de volgende ochtend weer bereikt om 's middags weer op kantoor te verschijnen. Het zelfmedelijden was groot en op z'n momenten vraag ik me af wat ik mezelf aandoe. Echter zijn dit soort tripjes toch echt wel de krenten in de pap, immers kan niet iedereen zeggen dat ze hun eigen club in het grootste stadion van Europa hebben zien spelen. En misschien ga ik ooit ook nog eens opscheppen dat ik Messi een hattrick heb zien maken.

Joost

Buiten het prettig weglezende verslag toch wel een paar opmerkingen;

- Als je zowel het begin als de laatste twintig minuten mist kun je natuurlijk niet van een echte Vinck spreken
- In het Strahov stadion wordt nog wel gevoetbald dus Camp Nou is niet het grootste van Europa
- Hoe is het met jullie pap

Nort

Citeer
- Als je zowel het begin als de laatste twintig minuten mist kun je natuurlijk niet van een echte Vinck spreken
Klopt, de wedstrijd was echt bijzaak en ik ging puur voor het stadion. Sowieso 'tel' ik normaliter nooit jeugdwedstrijden als een vinck, tenzij er niets anders speelt (zoals b.v. Sparta Praha U19, nu we het toch over het Strahov hebben)

Citeer
- In het Strahov stadion wordt nog wel gevoetbald dus Camp Nou is niet het grootste van Europa
Formeel zul je misschien wel gelijk hebben, maar de tribunes in het Strahov zijn bijna allemaal afgekeurd en is nooit gebouwd om voetbalwedstrijden te hosten.

Citeer
- Hoe is het met jullie pap
Naar omstandigheden goed. Het heeft last van nierstenen, dus niets 'ernstigs' al moest die afgelopen zondag PSV - Ajax wel laten varen.

Saltacampos

#5104
Leuk verslag ivm Barcelona. Ik heb, gezien ik sinds mijn prille jeugd fan ben van de aartsrivaal, niet bepaald enige sympathie voor deze club, maar vind het wel leuk om jouw ervaringen te lezen, vooral omdat het zo goed als ondenkbaar is dat ik ooit dat stadion bezoek. Bij Atletico zie ik me nog wel eens opduiken en wie weet zelfs op een moment van zinsverbijstering bij dat raszuiverheid nastrevende clubje uit Bilbao (de tegenstander van de dag kan immers altijd wat morele steun gebruiken), maar Nou Camp is me een paar bruggen te ver.

Het is inderdaad zo dat de sfeer bij dit soort clubs vaak tegenvalt, het publiek is verwend, er zijn heel veel toeristen, want veel van de vaste supporters laten deze (voor hen totaal onaantrekkelijke) duels links liggen. Je moet het eigenlijk vergelijken met PSV dat een amateurclub voor de beker thuis ontvangt. Enkel geld telt nog en het maakt de grote clubs niets meer uit van wie dat komt. Ze hebben zelfs liever dat vaste klanten thuis blijven en zo plaats maken voor de occasionele fan die zonder morren een stevige toegangsprijs betaalt voor een wedstrijd die de anderen vaak niet eens willen zien.

De verschillen tussen de top van Europa en de rest worden zo groot dat verrassingen mirakels worden. Schaalvergroting, niets aan te doen. Tot 1963 was er in Duitsland niet eens een nationale competitie en waren de Oberliga's het neusje van de zalm. Nu is Bayern meestal al in februari kampioen en is er 0,0 spanning. Dit gebeurt in meerdere landen en dus lijkt de tijd me niet veraf meer dat er naar een echte gesloten Europese competitie gegaan wordt naar Amerikaans model in NFL, NHL of MSL. Vreselijk voor meerwaardezoekers als wij, maar onvermijdelijk, vrees ik.
Over land and sea

Jeje

Anders dan vooraf gepland opende ik mijn halfjaar in Engeland met een CL wedstrijd:

https://tempohopper.wordpress.com/2018/09/26/manchester-city-olympique-lyon-1-2/

De publiekswissel

#5106
Dit weekend was ik getuige van een bijzondere derby in de Ardennen. Althans, het woord derby hoorde ik vaak vallen en er was veel publiek. Door een lekke band van de mountainbike, toevallig precies in het dorpje Vencimont, moesten wij onze plannen aanpassen. Precies op dat baalmoment hoorde ik getoeter en gejuich. Om drie uur trapte de lokale club FC Vencimont op eigen veld af tegen de buren van Bièvre. Mijn fietsmaat, die niets met voetbal heeft, vervolgde de route om de auto op te halen en ik stond in de kantine van het knusse FC Vencimont. Een paar honderd man stond langs de lijn met nog wat oranje rook erbij. Langs het veld hing een groot spandoek met de tekst: Bienvenue l'enfer orange. Het veld was nog slechter dan een omgeploegd weiland, het niveau van nog lager niveau en de scheidsrechter moest alles alleen doen omdat ik geen grensrechters zag. Wellicht is dat normaal in deze klasse. Na wat onderzoek bleek dit een competitiewedstrijd te zijn in 2B van Namur. Het vele publiek en de uitzichten op de bergen rondom het veld zorgde ervoor dat ik de lekke band snel vergat. FC Vencimont leek met een 2 - 1 te gaan winnen totdat de keeper van de thuisploeg en zijn verdediging de tegenstander in het zadel hielpen door een mooie blunder. Voor leeg doel kon de spits van Bièvre de gelijkmaker binnen schieten. Het zorgde voor veel gejuich van de bezoekers. Aan de overzijde van de kantine stond een geinige tribune. Een beter moment voor een lekke band was er niet, gelukkig maar.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Saltacampos

Afhankelijk van hoe groot het tekort aan scheidsrechters in een provincie is, zal je wel of niet assistenten hebben op een bepaald niveau. In Oost-Vlaanderen moet je het standaard alleen klaren als ref tot en met Vierde Provinciale, al heb ik ook al wedstrijden in Derde Provinciale gezien zonder assistenten. De vriendjespolitiek bij de lokale scheidsrechterskorpsen, de dramatisch slechte begeleiding van jonge refs en het laks optreden van de bond tegen (verbale of andere) agressie jegens scheidsrechters hebben hiertoe geleid en er zal niet snel verbetering in komen.
Interessante lectuur in dit verband:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180607_03550332
Over land and sea

Joost

Dat blijf ik iets heel raars vinden in België, arbiters moeten lid zijn van een vereniging.


De publiekswissel

Citaat van: Joost op okt 08, 2018, 15:25:12
Dat blijf ik iets heel raars vinden in België, arbiters moeten lid zijn van een vereniging.

De scheidsrechter deed zijn best (gaf de tegenpartij zelfs een penalty) en na afloop had hij ook de trui aan van de thuisclub. Dus de thuisclub moet een eigen scheidsrechter leveren neem ik aan..... Misschien ook wel de logische en enige oplossing in deze schaarse bewoonde gebieden.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

willytown79

Citaat van: Joost op okt 08, 2018, 15:25:12
Dat blijf ik iets heel raars vinden in België, arbiters moeten lid zijn van een vereniging.
Dat is in Duitsland ook overigens

Joost

FC Alken v Zonhoven VV is geen topaffiche maar slechts 1 van de 2 die ik nog mis in de hoogste Limburgse provinciale klasse.
Aangekomen ter plaatse bleek het ook nog eens een spuuglelijk kunstgrasveld te zijn. Wel was er meer publiek want de jeugdploegen werden voorgesteld.

De eerste helft was vrij matig en ik had honger dus dokte braaf 4 euro voor een bakje matige frietjes.

Maar... in de rust word ik aangesproken door Andy die ik 4 jaar geleden eens ontmoette op een zaterdagmiddag in de Luikse 3e provinciale klasse. Hij was niet alleen deze avond want ook Peter Abbott was mee, zijn 751e ground in België was het.

Dat is deze man; https://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-24611956

En zo werd het toch een schitterende avond.

Saltacampos

Citaat van: Joost op okt 14, 2018, 00:06:59
FC Alken v Zonhoven VV is geen topaffiche maar slechts 1 van de 2 die ik nog mis in de hoogste Limburgse provinciale klasse.
Aangekomen ter plaatse bleek het ook nog eens een spuuglelijk kunstgrasveld te zijn. Wel was er meer publiek want de jeugdploegen werden voorgesteld.

De eerste helft was vrij matig en ik had honger dus dokte braaf 4 euro voor een bakje matige frietjes.

Maar... in de rust word ik aangesproken door Andy die ik 4 jaar geleden eens ontmoette op een zaterdagmiddag in de Luikse 3e provinciale klasse. Hij was niet alleen deze avond want ook Peter Abbott was mee, zijn 751e ground in België was het.

Dat is deze man; https://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-24611956

En zo werd het toch een schitterende avond.
Toffe ontmoeting, als Engelsman 751 grounds in België doen, is bijna niet te geloven.
Vier euro voor een bakje friet is schandalig duur.
Over land and sea

Hugo

Citaat van: Saltacampos op okt 14, 2018, 11:48:24
Toffe ontmoeting, als Engelsman 751 grounds in België doen, is bijna niet te geloven.

Zeker als je tussendoor (bijna) alle thuiswedstrijden van Woves hebt gezien.

Jeje

Hearts vs Aberdeen was 1 van de gaafste wedstrijden die ik ooit bezocht heb! Uitgebreider verslag en foto's volgen morgen/overmorgen!