Engelse competitie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jun 26, 2008, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mach

Arsenal speelt de ene week top, de andere flop. Ze zijn gewoon geen titelkandidaat. Ze zitten altijd in de buurt maar doen eigenlijk niet mee.

Zolang Leeds financieel de boel niet op orde krijgt (en dat doe je eigenlijk niet zonder een enorme geldschieter) gaat het nog jaren duren. Ik vergelijk even met Groningen, die hebben ook een dal gehad, stap voor stap eruit geklommen. Heeft wel een jaartje of 10-15 geduurd.

Ik zag Bradford in League 2? Die zijn ook aardig weggezakt. Ik vind dat altijd frappant. Dat je de club niet op PL niveau kunt houden, dat snap ik, maar dat je zover wegzakt, dat kan er bij mij niet anders in dan dat het management het compleet verprutst heeft.

TeeZee

City wat doe je? Eerst neemt een ex-premier van Thailand de boel over, nu een aantal oliemagnaten uit het Midden-Oosten. Een mislukte spits van Real wordt voor veel geld aangetrokken en zelfs namen van Cristiano Ronaldo zingen rond als mogelijke versterking. Geld is geen probleem, desnoods betalen ze 130 miljoen POND. Ik denk dat zelfs Abramovic zijn hoofd schudt als hij dat hoort.

City was eind jaren '90 een grote club die afdaalde naar de derde divisie van Engeland. Ik hoor het Des Lynam nog zeggen tijdens Final Score (toen nog onderdeel van Grandstand): "City are Relegated". Dat fascineerde me destijds nogal, dat zo'n club zover kon afglijden.

Ik volgde Man City daarna een tijdje via het internet en kon toen nog niet bevroeden dat ik eind 2002 op het oude Maine Road een wedstrijd van ze zou gaan bezoeken. Het voelde ook heel vreemd om daar toen ineens rond te lopen, de club die ik alleen van afstand kende.

De jaren er na zouden ook Sheffield Wednesday en Leeds United naar het derde niveau afdalen, maar het had niet meer dezelfde impact als dat het voor mij had toen City hun zwartste jaar tegemoet ging (al beschouwen sommige supporters het als een heel mooi jaar - achteraf dan).

Nu is City City niet meer. Echt niet. De club doet me dan ook niet meer meer dan een Chelsea, een Liverpool of een Man Utd. Een pot nat. Saai stadion, saaie club. Geen eigen identiteit meer. Doodzonde.

Dit was weer zo'n standaardverhaal van een huilie die vindt dat alles vroeger beter was. Ik weet het.

Houseman

Ik zie geen verschil met welke andere Premier League club dan ook. City speelt het spel mee dat sinds de introductie van de PL is ingezet, en zij zijn nu toevallig de rijkste van de 20.

TeeZee

Citaat van: Houseman op sep 04, 2008, 15:43:14
Ik zie geen verschil met welke andere Premier League club dan ook. City speelt het spel mee dat sinds de introductie van de PL is ingezet, en zij zijn nu toevallig de rijkste van de 20.
Klopt, ik denk dat er geen enkele club in de PL is die zou weigeren als er een miljardair een bod doet. Op zich zou het wel goed zijn als iedere club overgenomen wordt, dan maakt het niet meer uit. Engelsen spelen er toch al nauwelijks meer in de PL.

Sebastiaan_W

Het is de helaas de tendens van het hedendaagse voetbal. Ze willen met hun speeltje laten zien hoe rijk en machtig ze zijn. Het gebeurt niet alleen in Engeland, maar ook in bijvoorbeeld Rusland.

Clubvoetballer zijn een uitstervend of inmiddels uitgestorven ras en de charmes worden uit het voetbal gehaald, door kunstgrasvelden en overdekte stadions om geld te genereren(lees VVV).

Laat mij ook maar naar een pot voetbal kijken op een knollenveld, een graadje of 15 met slagregens en straffe wind vanaf tochterige, winderige tribunes.

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op sep 04, 2008, 15:55:29
Klopt, ik denk dat er geen enkele club in de PL is die zou weigeren als er een miljardair een bod doet. Op zich zou het wel goed zijn als iedere club overgenomen wordt, dan maakt het niet meer uit. Engelsen spelen er toch al nauwelijks meer in de PL.

Everton is ook op zoek naar een miljardair.

Joost

Ik had Dagenham ingedeeld bij de degradatiekandidaten. Versterkingen zijn er nauwelijks en vorig seizoen was ook maar heel matig. Ze gaan deze vorm ook niet lang volhouden, daarvoor is de selectie veel te smal.

In de Conference wint iedereen van elkaar behalve Woking en Lewes. De top 3 die ik voorspelde doet het ook dramatisch, vooral Stevenage Borough.

TeeZee

Citaat van: Joost op sep 04, 2008, 16:00:24
Ik had Dagenham ingedeeld bij de degradatiekandidaten. Versterkingen zijn er nauwelijks en vorig seizoen was ook maar heel matig. Ze gaan deze vorm ook niet lang volhouden, daarvoor is de selectie veel te smal.

In de Conference wint iedereen van elkaar behalve Woking en Lewes. De top 3 die ik voorspelde doet het ook dramatisch, vooral Stevenage Borough.

Ik durf al niet meer terug te kijken naar mijn voorspellingen.

TeeZee

The Mighty Mouse. Gaat-ie wel, of gaat-ie niet. Natuurlijk gaat-ie! Kevin Keegan zei ooit over zichzelf "I am not a quitter". Wie ben ik om meneer Keegan niet op zijn woord te geloven, maar de historische feiten maken het wel enigszins moeilijk.

Ik begrijp Kevin wel. Hij heeft zijn sollicitatiebrief aan de rijkste club van het land al op de bus gestaan en hoopt binnen niet al te lange tijd voor een gigantisch salaris te mogen werken voor Manchester City. De man heeft gewoon ambitie, wat te prijzen is voor iemand van zijn leeftijd. Iemand met ambitie gaat natuurlijk niet voor armlastige clubs als Man Utd, Chelsea of Liverpool werken. Die gaat voor de pot met goud.

Ik vond het ooit een welkome afwisseling, het kampioenschap van Chelsea. Waarom heb ik dan nu juist de vurige hoop dat Manchester City net als Darlington geen reet zal opschieten met yardslange bankstrookjes? City was -zoals eerder in dit topic al op aanstellerige en herkauwende wijze pathetisch gemeld - ooit een club waar ik een zwak voor had.

Gert

City wás ook sympathiek: de club van de gewone man uit Machester, in tegenstelling tot dat poenige en patserige ManUre met zijn busladingen voetbaltoeristen op de tribune. Maar nu... brrr. Hoe zou de gemiddelde Cityfan zich voelen?

Han

Een fascinerende ontwikkeling. Aan leden die Manchester City nu plots afschilderen als onsympathiek kan slechts de emotionele diepgang van een surfplank toegeschreven worden.

Dat geldt ook voor 'de gemiddelde Manchester City' supporter die plots afkeer in zich zou voelen opwellen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ici c est Paris

Mij persoonlijk - maar ik heb dan ook heel weinig verstand van Engels voetbal - lijkt het persoonlijk wel leuk als City een keer boven de grote broer uitsteekt.

TeeZee

City was de club die in de derde divisie 34,967 toeschouwers trok. Ik zie het nog voor me op Ceefax (maar pin me niet vast op het exacte getal). Bij die club moesten dus wel echte supporters zitten (ik ben te lui om een accent aigu op echte te plaatsen). Die supporters ging het er niet om dat ze wonnen, het ging ze echt om de club zelf. Hun club, hun leven. Man City was een grote club en bleef dat, ondanks de degradaties.

In tegenstelling tot mijn grote vriend Han had ik gehoopt dat ze niet zo massaal zouden staan juichen als dat ze nu doen. Ik ben al die jaren belazerd. De supporters van City zijn niet anders dan die van een willekeurige naam uit de top van de herkauwcompetitie "Champions' League". Uiteindelijk willen ze gewoon winnen. Dat is op zich niet zo gek, maar het maakt ze ook niet uit op wat voor manier. Cityfans houden niet meer van hun club, ze houden vooral van hunzelf. Ze willen de toekomstige successen (voorbarig gesteld) kunnen projecteren op hunzelf. Precies zoals het is als bij de topclubs van ieder land.

Ik zal het nog eens in andere woorden herhalen. Supporterschap is onoprecht, het is niets meer dan een dierlijke drang om ergens bij te horen en om in die veilige omgeving jezelf beter te voelen dan een ander. Ik dacht altijd dat dat fenomeen vooral hoorde bij de succesclubs, maar het sluimert bij iedere club. Ook bij Darlington. Ook bij Excelsior. Ook bij Energie Cottbus. Feit.

Supporterschap is pathetisch, ook als het gebaseerd is op waar je toevallig geboren bent. Misschien wel juist dan. Vanaf je geboorte word je geindoctrineerd door de omgeving. Het is in de meeste gevallen geen zelfstandige keuze. Het supporteren van een voetbal club en/of het fan zijn van een speler is de nieuwe islam, het nieuwe Christendom of een van de vele manieren om onbewust in een sekte te zitten.

De enige oprechte liefhebbers in een stadion zijn groundhoppers.

TeeZee

Citaat van: Gert op sep 04, 2008, 23:55:27
City wás ook sympathiek: de club van de gewone man uit Machester, in tegenstelling tot dat poenige en patserige ManUre met zijn busladingen voetbaltoeristen op de tribune. Maar nu... brrr. Hoe zou de gemiddelde Cityfan zich voelen?
Gezien de reacties op het internet voelt de gemiddelde Cityfan zich uitstekend. Dan heb ik het over de fans uit Engeland zelf, want exiles kan ik sowieso al niet serieus nemen (sorry).

Overigens heb ik nooit een hekel gehad aan Man Utd en zie ik ook niet in waarom ik dat zou moeten hebben. Utd heeft in de afgelopen jaren toch goed gepresteerd met een aantal Britten (dat zie ik bij Arsenal bijvoorbeeld niet).

Ik ga mezelf nog even antwoorden op mijn vraag met daarin het woord "Chelsea", enkele posts hierboven. Chelsea was al vanaf dag 1 een poenclub. Dat hoort bij die club, dat is de identiteit van die club. City mag van mij kampioen worden, maar vanwege het ontbreken van enige kritiek vanuit de veronderstelde identiteitsbewakers (de achterban) hoop ik dat ze snel weer met de voetjes op aarde staan. Liefst in League One.

TeeZee

Terug naar Newcastle United. De Fans zijn daar blijkbaar nogal boos vanwege het vertrek van King Kev, zie dit stuk op de website van de Beeb.

Ik snap die heldenverering nooit. King Kev wil meer geld om meer te kunnen kopen. Hij krijgt zijn zin niet, want het geld is er (nog) niet. Dus gaat hij weg. Lekker dan. Toch vind ik het ook wel jammer, omdat ik altijd graag (Britse) managers bij Britse clubs zie. Wie herinnert er zich nog hoe dichtbij Keegan was in de jaren '90 om Newcastle kampioen te maken? Wie herinnert zich nog hoe de Magpies a la PSV een grote voorsprong namen en die op het laatst weer verspeelden (al was het verschil dat PSV uiteindelijk wel kampioen werd)?

Ik speelde 15 jaar geleden op de Super Nintendo veel Kevin Keegan's Player Manager. Je had maar drie divisies, het was extreem traag, maar wel leuk. Je was in dat spel Kevin Keegan en je hopte van club naar club, je bleef nooit lang op dezelfde plaats. Boy, wat was dat computerspelletje eigenlijk realistisch.