Pak die Sjengen!!

Gestart door Vaig, nov 11, 2008, 16:58:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Vaig


MVV-Fortuna Sittard 0-2
Vrijdag 7 november 2008
Stadion de Geusselt, Maastricht
Toeschouwers: 9.212


Waarschuwing: Enkele delen in dit verhaal zijn subjectief geschreven. Ik heb geprobeerd met dit verslag weer te geven, wat deze derby voor mij betekent.

De afgelopen weken stonden voor mij als Fortuna supporter in het teken van twee zaken: het eventuele faillissement van mijn clubje en de naderende derby tegen de inmiddels grote buur uit Maastricht. Nadat ik de afgelopen week al genoeg grappen over de failliete inboedel had geïncasseerd besloot ik me alleen nog maar op DE derby van het zuiden te richten.
Omdat de altijd vriendelijke burgemeester Gert Leers van Maastricht, het weer eens nodig vond, om de Fortuna supporters een verplichte buscombi op te leggen, werd ik al om kwart voor 6 opgehaald door mijn metgezel. In het korte ritje richting Sittard werden de verwachtingen onderling uitgesproken. We waren het al snel met elkaar eens: voor een puntje werd vooraf getekend. Zeker als je de twee blamages van vorig jaar meetelt (4-1 uit en 0-7 thuis) en de goede vorm van MVV zeker geen verkeerde gedachte. Aangekomen bij het stadion stonden de 9 bussen al op ons te wachten en na gronding gefouilleerd te zijn geworden, stapten we de bus in. Na een kort ritje door alle gehuchten rondom Maastricht naderden we Stadion de Geusselt. Een naar gevoel bekroop me. Was het hier niet inmiddels al 10 jaar geleden dat we voor het eerst en het laatst de volle buit mee naar Sittard namen. Doelpuntenmakers van toen: Regilio Simons, Ronald Hamming en met Bert van Marwijk aan het roer.

Bij het uitstappen van de bussen werd door de menigte de inmiddels bekende kreet geuit: Pak die Sjengen, pak die Sjengen!. Laten we hopen dat de spelers dat dit jaar ook eens oppakken. Gelukkig konden we snel het uitvak betreden, dat niet veel later bomvol zat. Links van ons, aan de lange zijde, had wederom het grootste woonwagenkamp van Nederland Vinkenslag zich opstelt. Het uitvak, in een hoek achter de goal, en aan de lange zijde eerst een afgesloten buffervak. Slechts 2 gammele poorten en een drietal suppoosten scheidden ons van de harde kern van MVV. Dit is al een aantal jaar bijna mis gegaan en het is onbegrijpelijk dat de MVV leiding hier nog steeds geen passende oplossing voor heeft gevonden.

Vlak voor de wedstrijd wist een Yakhals van het programma De Wereld Draait Door (goed programma overigens) nog met een paar provocerende teksten het uitvak te kleineren. Dit werd al snel over genomen door de MVV aanhang, dat blijkbaar niet doorhad, dat deze man er alleen maar was om een programma te maken en verder totaal geen binding heeft met de stad Maastricht. Een nog sterker gevoel bekroop ons om eindelijk deze arrogante Sjengen een keer op hun plaats te zetten en de volle buit mee te nemen.
Eindelijk de wedstrijd kon beginnen en binnen de kortste keren had Fortuna al twee 100% kansen om zeep geholpen. Echter al snel nam MVV de wedstrijd in handen en kreeg het een paar dikke kansen. Gelukkig hebben wij een tovenaar op doel in de naam van David Meul, die alles eruit ranselde. Nadat het laatste deel van de 1e helft weer voor Fortuna was, ging men rusten met een brilstand. Dit was voor ons al heel wat, zeker als je de laatste derby's bekijkt.

Na de rust werd het al snel duidelijk dat als Fortuna een kans had om hier te winnen, dat dat dan vanavond was. MVV had niet de spirit die men normaal heeft voor deze derby en Fortuna vocht voor elke meter. Een snel genomen vrije trap en een totale scrimmage zorgde voor een enorme ontlading in het uitvak. In de 65e minuut had Nico Vanek Fortuna op 0-1 geschoten. 25 minuten verwijderd van een totale stunt, dit moesten we vasthouden. Inmiddels hield ik het niet meer van de zenuwen. MVV kreeg nog een paar dikke kansen, maar opnieuw Meul was een geweldige sta in de weg. De blessuretijd brak aan en MVV mocht nog een paar corners nemen. Uit één van die corners kreeg Fortuna de bal en kon nogmaals counteren. Uit die counter werd Danny Schreurs vrij voor de keeper gezet en schoot feilloos binnen. Een geweldige ontlading maakte me van me meester. Met de tranen in mijn ogen besefte ik dat het eindelijk eens onze beurt was om te juichen.

Na de ontlading van de spelers bij het uitvak liep het alsnog helemaal fout. MVV supporters braken door het eerste hek en werkelijk alles vloog door de lucht. Ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken, maar het is duidelijk dat het onvermijdelijk is, dat het tussen een ordinaire veldslag komt.

Toen ik thuis kwam,zette ik alles nog eens op een rijtje. Een fantastische derby, waar alles in zat en waar Fortuna misschien wel verdiend gewonnen heeft. Na 10 jaar, winnen we weer de derby in het hol van de leeuw. En dhr., Kessler, hoezo heeft Fortuna geen bestaansrecht meer? Ik fluisterde nog maar eens zachtjes: Pak die Sjengen, Pak die Sjengen....

Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Joost

Er staat geen subjectieve kreet in, je weet de pieren zelfs nog positiever af te schilderen dan nodig is.

Gefeliciteerd met de zege, dit is net wat Fortuna nodig heeft. Ik wacht met smart op een volgende derby van mijn club, dat was toch altijd het hoogtepunt van het seizoen.

Vaig

Citaat van: Joost op nov 11, 2008, 17:11:41
Er staat geen subjectieve kreet in, je weet de pieren zelfs nog positiever af te schilderen dan nodig is.

Gefeliciteerd met de zege, dit is net wat Fortuna nodig heeft. Ik wacht met smart op een volgende derby van mijn club, dat was toch altijd het hoogtepunt van het seizoen.
Zat jij ook in het stadion. Ik vond voornamelijk in de 2e helft het uitvak, het thuisvak volledig overstemmen. En niet alleen toen het al 1-0 stond.
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Ici c est Paris

Leuk verhaaltje.

Vind je overigens nog steeds naar meneer Leers het bij het verkeerde eind had?

Joost

Citaat van: Vaig op nov 11, 2008, 17:21:28
Zat jij ook in het stadion. Ik vond voornamelijk in de 2e helft het uitvak, het thuisvak volledig overstemmen. En niet alleen toen het al 1-0 stond.

Nee helaas niet. Alemannia speelde thuis anders was ik er zeker naartoe gegaan. Ik ben wel daarna langs de Geusselt gereden om iemand op te halen en heb L1 kunnen luisteren. Wie er zong was niet te verstaan maar de sfeer zat er goed in.

Vaig

Citaat van: Ici c est Paris op nov 11, 2008, 17:36:13
Leuk verhaaltje.

Vind je overigens nog steeds naar meneer Leers het bij het verkeerde eind had?
Ik denk dat daar de problematiek niet ligt. 2 jaar geleden ben ik met de auto gegaan, geen problemen gehad. Ze moeten die lui daar in die hoek weghalen dat lost een hoop op. Het gaat mij er meer om, dat MVV gewoon elk jaar met eigen vervoer naar Sittard mag komen. Scheelt een hoop geld en tijd..
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Han

Citaat van: Vaig op nov 11, 2008, 16:58:08Toen ik thuis kwam,zette ik alles nog eens op een rijtje.

Gelet op de ranglijstpositie is dat natuurlijk het rechterrijtje. Ik genoot overigens van je aanstekelijke verslag; waarvoor dank.

Mijn emigratie naar Egypte was niet mijn eerste. Ik heb namelijk in de mid-seventies vanwege een tijdelijke verbanning in Maastricht gewoond en heb daar een hartgrondige hekel aan MVV gecultiveerd en mijn voorliefde voor PEC Zwolle was daar niet helemaal vreemd aan.

MVV; het werkelijk foeilelijke maar wél sfeervolle Oostduitse stadion De Geusselt ten tijde van spelers als Bram Braam, Johan Derksen, Willy Brokamp,Gerrie Schrijnemakers, Jo Bonfrere en Cees Schapendonk. In die periode zouden MVV en PEC Zwolle grote rivalen worden in zowel de landelijke competitie, de nacompetitie en de Nederlandse Beker. Uiteraard won MVV niet één maal.

In het seizoen 1976-77 eindigde PEC Zwolle achter Vitesse als tweede en werd MVV derde. In de nacompetitie won PEC Zwolle thuis van MVV en zag het in De Geusselt juist voor tijd een 0-1 voorsprong verspelen. Het duel werd ontsierd toen de circa 1000 supporters in 'ons' uitvak bezoek kregen van collega's uit Maastricht toen fietskettingen nog tot de standaard-uitrusting behoorden. In dat seizoen won PEC Zwolle in de beker in de kwarfinale van MVV en zou later finalist worden. In de Oude Goffert zaten en stonden destijds 4000 man uit Maastricht en nog meer uit Zwolle. Heerlijke tijden.

http://www.geocities.com/sfmmaastric...976_1977_1.htm


http://www.geocities.com/sfmmaastric..._1977_1978.htm


http://www.geocities.com/sfmmaastric...ecmvv_7778.htm


http://www.geocities.com/sfmmaastric..._1978_1979.htm

In het seizoen 1977-78 werd PEC Zwolle na een fantastische tweekamp met MVV kampioen met een gelijk aantal punten als MVV dat echter op doelsaldo het onderspit moest delven. Via de nacompetitie wisten de Maastrichtenaren alsnog (weer) de eredivisie te bereiken zodat beide ploegen elkaar wéér zouden treffen.

Ondanks de voor Nederlandse begrippen enorme afstand tussen Maastricht en Zwolle ontstond langs spontane weg een rivaliteit tussen de twee 'grootmachten' die de vergelijking met een derby glansrijk kan doorstaan. De onderlinge duels trokken steevast meer dan 10.000 toeschouwers.

In die tijd maakte ik van de gelegenheid gebruik om PEC Zwolle te zien spelen in de De Koel in Venlo, in Maastricht dus, in Kerkrade en in De Baandert in Sittard. Ik zag daar óók eens in een propvolle ambiance op een zaterdagavond FSC vs MVV. Ik stond rechts op de lange zijde tegenover de main stand; vlakbij het uitvak aan mijn rechterzijde. De sfeer was 'electric'. De uitslag weet ik niet meer maar ik zie nu nog de tegels die uit de staantribune werden gerukt om ze onder rembours naar het uitvak te zeilen. Ik propageer geweld niet maar vond het tóch fantastisch.

Gefeliciteerd met de overwinning op deze werkelijke kutclub.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ici c est Paris

Ja, wat is dat toch met MVV? Vrijwel zelden heb ik een verhaal gehoord over MVV waarbij rellen en MVV niet met elkaar in verband stonden.

Vaig

Citaat van: Ici c est Paris op nov 11, 2008, 23:59:22
Ja, wat is dat toch met MVV? Vrijwel zelden heb ik een verhaal gehoord over MVV waarbij rellen en MVV niet met elkaar in verband stonden.
Ik wil hierbij niet zeggen dat het alleen aan de MVV supporters ligt. Ook het uitpubliek is hier debet aan. Provocaties horen echter bij elke derby. Maar als ze die mensen op die hoek daar weghalen, lost dat voor beide kanten veel op
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Joost

Citaat van: Vaig op nov 12, 2008, 12:17:27
Ik wil hierbij niet zeggen dat het alleen aan de MVV supporters ligt. Ook het uitpubliek is hier debet aan. Provocaties horen echter bij elke derby. Maar als ze die mensen op die hoek daar weghalen, lost dat voor beide kanten veel op

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De mensen in de hoek daar zijn een groot probleem, vandaar ook dat anderhalf jaar geleden het hoekvak is afgesloten. Een grote groep daar zit er puur voor de uitsupporters en niet voor hun eigen club. Maar daarnaast is het publiek dat op de Angelside zit ook niet vies van een paar relletjes.

Vorig jaar heb ik met een vriendin die voor RKC is de beruchte wedstrijd gezien vanuit het uitvak. RKC fans hebben geen moment geprovoceerd maar de MVV-fans vonden het toch nodig allerlei dingen te gooien en na afloop werd het uitvak van achter bestromd. In zo goed als elke stad kun je de kleuren van de uitclub dragen zonder daar problemen mee te krijgen zo heb ik rustig met Rodasjaal door het Twente, Groningen en NEC publiek gewandeld. Bij MVV zou ik dat nooit doen.

RKSVW

Wat is men hier weer heerlijk negatief over MVV. Ik heb zelf jarenlang in o.a. de Geusselt en op Kaalheide gewerkt en bij beide ploegen hing een hele andere, maar leuke sfeer. Het is echt niet zo dat er bij MVV altijd rellen zijn en zelf heb ik dat maar 1 keer meegemaakt en dat was bij de derby tegen Roda. De enige keer dat ik echte rellen meemaakte op Kaalheide was trouwens hetzelfde seizoen tegen MVV (ik meen me te herinneren dat het 2000 of 2001 was).
Voor de rest was de sfeer bij beide ploegen altijd geweldig. Ik heb ook in het Philips stadion en in het Mandemakers stadion gewerkt en zelfs in de Amsterdam Arena maar daar was de sfeer nooit zo leuk. Nooit!
Ik snap dat iedereen uit Limburg die niet uit Mestreech is een hekel heeft aan de sjengen maar objectief blijven moet toch ook lukken?
Genk en Sint Truiden mogen elkaar ook niet zo maar echte rellen heb je alleen tegen Standard.



----------------
Now playing: Liam O'Connor and Michael O' Muircheartaigh - The Morning Dew -- GAA Anthem
via FoxyTunes

Pieros

Citaat van: RKSVW op dec 19, 2008, 23:43:38
Wat is men hier weer heerlijk negatief over MVV. Ik heb zelf jarenlang in o.a. de Geusselt en op Kaalheide gewerkt en bij beide ploegen hing een hele andere, maar leuke sfeer. Het is echt niet zo dat er bij MVV altijd rellen zijn en zelf heb ik dat maar 1 keer meegemaakt en dat was bij de derby tegen Roda. De enige keer dat ik echte rellen meemaakte op Kaalheide was trouwens hetzelfde seizoen tegen MVV (ik meen me te herinneren dat het 2000 of 2001 was).
Voor de rest was de sfeer bij beide ploegen altijd geweldig. Ik heb ook in het Philips stadion en in het Mandemakers stadion gewerkt en zelfs in de Amsterdam Arena maar daar was de sfeer nooit zo leuk. Nooit!
Ik snap dat iedereen uit Limburg die niet uit Mestreech is een hekel heeft aan de sjengen maar objectief blijven moet toch ook lukken?
Genk en Sint Truiden mogen elkaar ook niet zo maar echte rellen heb je alleen tegen Standard.

Misschien staat het al ergens op het forum, maar wat voor werk doe je/heb je gedaan?

RKSVW

Wat voor werk ik nu doe heeft niets maar ook helemaal niets met sport te maken. Ik werk nu voor een bedrijf dat zichzelf een bank wenst te noemen ;)
Ik heb vroeger echter jaren als kok gewerkt en heb zodiende dus ook catering in een aantal stadions gedaan. Je komt dan wel eens wat spelers tegen maar meestal zijn het de mensen achter de schermen zoals de clubvoorzitter en sponsors. Bij RKC, MVV en Roda JC vielen die mensen nog wel een beetje mee (al lopen bij Roda JC wel een aantal omhooggevallen mensen rond) maar bij PSV lopen in de catacomben mensen rond die een voetbalclub alleen als een inverstering zien en sponsoring als goede PR. Vaak zijn de business lounges niet eens bezet en wanneer wel dan zijn het vaak zakenmensen die relaties mee nemen naar de wedstrijd om te pochen met hun lounge maar uiteindelijk niets van de wedstrijd zien.

----------------
Now playing: The Killers - Shadowplay
via FoxyTunes