Tips goedkope reismogelijkheden

Gestart door Jeje, mei 28, 2015, 15:38:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Ik 'boycot' Ryanair niet, maar zal wel voor een andere maatschappij kiezen indien deze onder min of meer dezelfde voorwaarden een vlucht aanbieden en daar zit hem de crux. Over 1,5 week vlieg ik naar Porto. Vanaf Eindhoven ben ik €75,- kwijt voor een retour. Een andere optie was via Schiphol met KLM en dat geintje kostte €230,- (+45,- parkeerkosten), dus €200,- duurder dan vanaf Eindhoven wat geografisch ook nog eens dichter bij mijn huis ligt.

Qua behandeling van het personeel zijn de berichten in de media heel eenzijdig en worden verspreid door het gespuis dat de vakbond heet. Ik ken persoonlijk een piloot bij Ryanair en die geeft aan dat de arbeidsvoorwaarden + salaris voor piloten meer dan prima zijn. Het zijn dan ook vooral de senior 'captains' die aan het einde van hun loopbaan nog een flinke salarisverhoging willen zien. Cabinepersoneel komt er misschien wat bekaaider vanaf, maar die hebben wel gewoon de mogelijkheid om hun contract op te zeggen en ergens anders aan het werk te gaan (én er is werk genoeg, ook in de luchtvaart sector).

hgrm

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Voor 100 à 200 euro vlieg je ook met KLM half Europa door als je een beetje bijtijds boekt. De service is stukken beter en bovendien vind ik dat vliegen niet goedkoper dan dat moet worden. Het moet elke keer weer een afweging zijn om wel of niet te gaan vliegen, geen automatisme zoals het kopen van een retourtje Naarden-Bussum.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nort

Citaat van: hgrm op nov 21, 2018, 08:56:54
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Voor 100 à 200 euro vlieg je ook met KLM half Europa door als je een beetje bijtijds boekt. De service is stukken beter en bovendien vind ik dat vliegen niet goedkoper dan dat moet worden. Het moet elke keer weer een afweging zijn om wel of niet te gaan vliegen, geen automatisme zoals het kopen van een retourtje Naarden-Bussum.
Van mij mag vliegen inderdaad zwaarder belast worden, maar er is geen verschil in vervuiling of je nu met Ryanair of KLM vliegt. Ik vind de service van KLM juist ver beneden peil. Allereerst moet je €10,- betalen om klant te mogen worden en aan boord krijg je twee sneetjes droge mik met daarop een minuscuul stukje ei en drie snippers peterselie. 

hgrm

Citaat van: Nort op nov 21, 2018, 09:36:41
Van mij mag vliegen inderdaad zwaarder belast worden, maar er is geen verschil in vervuiling of je nu met Ryanair of KLM vliegt. Ik vind de service van KLM juist ver beneden peil. Allereerst moet je €10,- betalen om klant te mogen worden en aan boord krijg je twee sneetjes droge mik met daarop een minuscuul stukje ei en drie snippers peterselie.

De emissie maakt geen verschil, maar wel de afweging die mensen maken. Er zit gevoelsmatig wel een verschil tussen het naar de klote helpen van het milieu door dingen te kopen die eigenlijk veel te goedkoop zijn (of dat nu vliegreizen of kiloknallers zijn) of dat je voor dat soort producten een eerlijke prijs betaalt waarin (via belastingen bijvoorbeeld) ook een stukje milieucompensatie zit.

Overigens vind ik de service van KLM prima. Als ik 1 à 1,5 uur vlieg hoef ik geen broodje of wat dan ook. Op dat soort dingen kan prima bezuinigd worden. Als de vlucht 5 euro goedkoper wordt door gratis eten en drinken af te schaffen, prima. Hetzelfde geldt voor ruimbagage. Als ik alleen met handbagage vlieg, vind ik het ook terecht dat ik niet voor ruimbagage (en de afwikkeling daarvan betaal).

De dingen die KLM goed moet doen, doen ze wel goed. Ze zijn behoorlijk punctueel, online inchecken en boeken etc werkt prima, assistentie is doorgaans goed geregeld etc.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nort

Citaat van: hgrm op nov 21, 2018, 11:35:09
De emissie maakt geen verschil, maar wel de afweging die mensen maken. Er zit gevoelsmatig wel een verschil tussen het naar de klote helpen van het milieu door dingen te kopen die eigenlijk veel te goedkoop zijn (of dat nu vliegreizen of kiloknallers zijn) of dat je voor dat soort producten een eerlijke prijs betaalt waarin (via belastingen bijvoorbeeld) ook een stukje milieucompensatie zit.
Van mij mag er wereldwijd €50,- extra belasting op elke vlucht (en bij lange vluchten zelfs meer) geheven worden. Echter moet dit geld dan wel 100% naar b.v. een VN organisatie gaan die het uitgeeft aan projecten t.b.v. het milleu. Als je het alleen op nationaal invoert, gaan mensen vanaf Duitsland vliegen en zonder speciaal fonds gaat het geld de staatskas in en schiet het middel haar doel voorbij.

hgrm

Citaat van: Nort op nov 21, 2018, 14:23:51
Van mij mag er wereldwijd €50,- extra belasting op elke vlucht (en bij lange vluchten zelfs meer) geheven worden. Echter moet dit geld dan wel 100% naar b.v. een VN organisatie gaan die het uitgeeft aan projecten t.b.v. het milleu. Als je het alleen op nationaal invoert, gaan mensen vanaf Duitsland vliegen en zonder speciaal fonds gaat het geld de staatskas in en schiet het middel haar doel voorbij.

Ik zou juist de korte vluchten belasten. Die leveren relatief het meeste vervuiling op. Opstijgen en dalen kost de meeste energie en ook het energieverbruik op de vliegvelden is niet mals. Een vliegtuig dat op kruissnelheid vliegt, stoot relatief weinig uit. Bovendien: voor korte vluchten zijn doorgaans prima alternatieven per trein.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nort

Citaat van: hgrm op nov 21, 2018, 15:04:12
Ik zou juist de korte vluchten belasten. Die leveren relatief het meeste vervuiling op. Opstijgen en dalen kost de meeste energie en ook het energieverbruik op de vliegvelden is niet mals. Een vliegtuig dat op kruissnelheid vliegt, stoot relatief weinig uit. Bovendien: voor korte vluchten zijn doorgaans prima alternatieven per trein.
Dat laatste is wel een heikelpunt binnen onze mondiale infrastructuur. De trein is zelden een geschikt alternatief voor internationale bestemmingen boven de 1.000km+. Daarnaast is er veel te weinig concurrentie op het spoor, waardoor er niet op prijs hoeft te worden geconcurreerd en dat komt de bedrijfstak niet ten goede.

Joost

Citaat van: hgrm op nov 21, 2018, 15:04:12
Ik zou juist de korte vluchten belasten. Die leveren relatief het meeste vervuiling op. Opstijgen en dalen kost de meeste energie en ook het energieverbruik op de vliegvelden is niet mals. Een vliegtuig dat op kruissnelheid vliegt, stoot relatief weinig uit. Bovendien: voor korte vluchten zijn doorgaans prima alternatieven per trein.
Het ligt er ook maar net aan waar je woont of de trein een prima alternatief is.

De internationale treinen die niet als hogesnelheidstrein rijden zijn echt heel onhandig.

FCT1980

Wij reizen volgend weekend in 4 uur van Bad Bentheim naar hartje Berlijn.
Van huis naar hotel is minder dan 4,5 uur. Als je zoiets met de auto of vliegtuig wilt doen is duurt voor deze reis veel langer. Het kan dus prima zijn om de trein te pakken.
Moet zeggen dat dit ook mijn eerste keer is dat ik met de trein ga.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Citaat van: Joost op nov 21, 2018, 16:26:58
Het ligt er ook maar net aan waar je woont of de trein een prima alternatief is.

De internationale treinen die niet als hogesnelheidstrein rijden zijn echt heel onhandig.
Heerlen-Herzogenrath kuch

Tribuneklanten

Afgelopen weekend gevlogen met Ryanair. Vlieg heel vaak met die club.

Afgelopen Zondag om 15.30 uur aan de grond en om 15.55 uur zat ik thuis op de bank.
EHV zo dicht bij huis is ideaal en daardoor blijf ik ook graag met Ryanair vliegen.

Voor mij zou vliegen vanaf Amsterdam duurder zijn qua tickets, maar ook qua parkeren op de luchthaven, parkeren in de buurt van de luchthaven en de brandstof van en naar Amsterdam.
Trein is niet altijd een optie aangezien er geen vroege treinen vanuit het zuiden naar Schiphol gaan.

EHV airport is met de auto 10 minuten en met de fiets (ooit 1 keer gedaan) 45 minuten.
Voor mij blijft EHV airport en daardoor Ryanair altijd optie 1.


FCT1980

Citaat van: Tribuneklanten op nov 21, 2018, 16:54:08
Afgelopen weekend gevlogen met Ryanair. Vlieg heel vaak met die club.

Afgelopen Zondag om 15.30 uur aan de grond en om 15.55 uur zat ik thuis op de bank.
EHV zo dicht bij huis is ideaal en daardoor blijf ik ook graag met Ryanair vliegen.

Voor mij zou vliegen vanaf Amsterdam duurder zijn qua tickets, maar ook qua parkeren op de luchthaven, parkeren in de buurt van de luchthaven en de brandstof van en naar Amsterdam.
Trein is niet altijd een optie aangezien er geen vroege treinen vanuit het zuiden naar Schiphol gaan.

EHV airport is met de auto 10 minuten en met de fiets (ooit 1 keer gedaan) 45 minuten.
Voor mij blijft EHV airport en daardoor Ryanair altijd optie 1.

En waar parkeer je dan? Of wordt je weg gebracht?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: Jef400 op nov 21, 2018, 16:47:20
Heerlen-Herzogenrath kuch
En dan? Het treintje doet er 35 minuten over om in Aken te komen. Met de auto doe je dat in een kwartier.
Toen ik nog een seizoenkaart had bij Alemannia en op het OV was aangewezen was het van huis naar stadion meer dan een uur, met de auto 11 minuten.

Voorbeeldje;
Heerlen-Parijs kost me met de trein 4u15, met de auto 4u02
Amsterdam-Parijs is met de trein ruim 3u15, met de auto 5u01

Amsterdam-Munchen, trein 7u25, auto 8u16
Heerlen-Munchen, trein 7u11m auto 6u35

Om over het boemeltje Maastricht-Luik maar te zwijgen, de laatste drie keer dat ik die wilde nemen heb ik uiteindelijk alternatief vervoer moeten zoeken.

Joost

Citaat van: Tribuneklanten op nov 21, 2018, 16:54:08
Voor mij zou vliegen vanaf Amsterdam duurder zijn qua tickets, maar ook qua parkeren op de luchthaven, parkeren in de buurt van de luchthaven en de brandstof van en naar Amsterdam.
Trein is niet altijd een optie aangezien er geen vroege treinen vanuit het zuiden naar Schiphol gaan.

Je kunt perfect parkeren op station Breukelen naast de A2 en van daar met de trein naar Schiphol, echt een aanrader.

Bier und Bratwurst

Citaat van: Joost op nov 21, 2018, 20:55:26
Je kunt perfect parkeren op station Breukelen naast de A2 en van daar met de trein naar Schiphol, echt een aanrader.

Das zeker een aanrader! Ging zeer vlot de vorige keer

Het ene stadion is het andere niet!