Heroïsche verhalen

Gestart door TeeZee, jul 03, 2008, 12:39:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

20 september 2003

Vandaag stonden Sunderland en Derby County tegen over elkaar, beide gevallen Premier League-clubs. De start in dit seizoen was voor zowel the Black Cats als voor The Rams vrij matig. Terwijl Sunderland zich herstelde was het Derby dat bleef ploeteren. Met minder dan de volle 3 punten zou geen van de twee clubs tevreden zijn.

In de eerste 90 minuten gebeurde er een hoop. Kansjes over en weer maar meer dan redelijk amusant was het niet. Daar heb je goals voor nodig. Die kwamen er uiteindelijk toch. In de laatste minuut wist skipper Ian Taylor Derby op een bijna zekere overwinning te zetten.

Het ongelooflijke gebeurde. In de blessuretijd kreeg Sunderland een hoekschop. Spelers verzamelden zich rond en in de 16. Toeschouwers waren al bezig met de uitgang te zoeken. Sunderland neemt de corner. Iedereen houdt zijn adem in. Plotseling is daar Mart Poom, keeper van Sunderland die mee naar voren was gekomen. Mart Poom kiest positie, springt naar de bal... en kopt werkelijk furieus de bal in de touwen. Derby 1 Sunderland 1. Normaal zou Sunderland nooit blij zijn geweest met slechts 1 punt, maar deze omstandigheden maakten dat iedere man of vrouw in het roodwit met een brede grijns de lippen aan het bier zette na afloop.

En Mart Poom? Was daar niet nog wat mee? Jazeker, de goede man werd begin dit seizoen overgenomen voor £3 miljoen van... Derby County.

Stadionhopper

Iedereen kent wel de Duitse goalie Jens Lehmann.
Lehmann heeft in Duitsland iets bijzonders gepresteerd. Op de 19e december van het jaar 1997 stonden de aartsrivalen tegenoverelkaar: Borussia Dortmund - Schalke. Na 89 minuten was de stand 2-1 voor de club uit Dortmund. In de allerlaatste minuut gaat Jens Lehmann mee naar voren. Als eerste Duitse keeper maakte Jens Lehmann een velddoelpunt. Hij zette hiermee de eindstand op het scorebord 2-2.
Na een tussenstop bij AC Milan keert Jens Lehman terug naar de Bundesliga in 1999 en bij welke club zette hij zijn handtekening?? Jawel bij de Borussia uit Dortmund
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Heroïsche gebeurtenissen hoeven niet altijd alleen plaats te vinden in het buitenland. De manier waarop Roda JC de bekerfinale van 2000 haalde mag met recht plaatshebben in dit topic.

In dat seizoen gold nog de absurde regel dat de clubs die Europees speelden pas in de achtste finale hoefden in te stromen. Omdat Roda dat jaar speelde tegen Shakthar Donetsk en Vfl Wolfsburg stond pas in januari 2000 de eerste bekerwedstrijd van het seizoen op het programma. Ajax was te gast op Kaalheide voor aanvang van de tweede competitiehelft en er was zoals vaak herrie in Amsterdam. Jan Wouters zat op de schopstoel en had twee maanden eerder Mark Luijpers in blessuretijd de meer dan terechte winnende goal voor Roda zien maken.
De wedstrijd in Kerkrade werd voorafgegaan door een optreden van de lokale fanfare en de carnavalsvereniging had zelfs een eigen stuk tribune gekregen met het feest in aantocht. Het was tevens ijzig koud.
De wedstrijd was zeer matig en leek lange tijd op extra tijd af te gaan totdat Bob Peeters een geniale ingeving kreeg. In blessuretijd drukte Roda nog voor de winnende. Een voorzet werd weggekopt en weer laag ingebracht. Peeters, met rug naar de goal op de penaltystip zag de bal op zich afkomen en met een hakje verschalkte hij de keeper. Het was gelijk gedaan.

In de kwartfinale moest Roda naar Utrecht en halverwege februari was het nog steeds koud. Aan het einde van de eerste helft begon het te sneeuwen, heel hard te sneeuwen. Na rust werd hervat met een oranje bal maar waren de lijnen niet zichtbaar. Hierdoor was de scheidsrechter danig in de war dat hij FC Utrecht een penalty gaf voor een overtreding meters buiten het strafschopgebied. Zeljko Kalac hield de bal schitterend eruit.
Met nog tien minuten te gaan was voetballen haast onmogelijk. Eric van der Lùer probeerde voor te zetten vanaf de zijkant maar zag in de sneeuwstorm zijn voorzet bij de eerste paal binnenwaaien.

De halve finale was bereikt en hierin wachtte Vitesse in Arnhem. Beide teams kregen flink wat kansen maar scoorden niet. In de verlengingen kreeg Roda een penalty, althans daar wees de scheidsrechter heen. Met de Golden Goal regel nog geldend droomde heel Roda van de finale. Om onduidelijke redenen werd de penalty echter weer ingetrokken. Enkele minuten later een hoekschop voor Roda. Davy Zafarin ziet de afvallende bal op zich afkomen en volleyt 'm in de kruising waarna het uitvak ontploft.

Ici c est Paris

Bij die beruchte sneeuwwedstrijd ben ik destijds geweest. Weet er praktisch niks meer van, maar kon niet geloven dat jullie toch nog hadden gewonnen. Volgens mij, maar dat kan ook gewoon mijn beleving zijn geweest, was Utrecht namelijk veel en veel beter die wedstrijd. Over die Eric van der Luer, geweldige voetballer, en dat maakte hem zo vervelend, kan me herinneren dat hij praktisch altijd scoorde tegen Utrecht...

Stadionhopper

Citaat van: Joost op jul 03, 2008, 16:45:34
De manier waarop Roda JC de bekerfinale van 2000 haalde mag met recht plaatshebben in dit topic.

Is dit echt heroïsch of meer een persoonsgebonden gevoel. Ik kan me voorstellen dat een "neutrale" supporter dit anders waarneemt dan een Roda JC supporter.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Maroboduus

Citeer
In de kwartfinale moest Roda naar Utrecht en halverwege februari was het nog steeds koud. Aan het einde van de eerste helft begon het te sneeuwen, heel hard te sneeuwen. Na rust werd hervat met een oranje bal maar waren de lijnen niet zichtbaar. Hierdoor was de scheidsrechter danig in de war dat hij FC Utrecht een penalty gaf voor een overtreding meters buiten het strafschopgebied. Zeljko Kalac hield de bal schitterend eruit.
Met nog tien minuten te gaan was voetballen haast onmogelijk. Eric van der Lùer probeerde voor te zetten vanaf de zijkant maar zag in de sneeuwstorm zijn voorzet bij de eerste paal binnenwaaien.

Evenals jij en Ici c est Paris was ook ik die avond in stadion Nieuw Galgenwaard aanwezig. Ik kan mij de wedstrijd overigens nog wel vrij goed herinneren en ben eveneens van mening dat FC Utrecht die avond de sterkere ploeg was, maar dat is natuurlijk een subjectieve mening. Desalniettemin zijn er nog een aantal gegevens die deze ontmoeting toendertijd zo bijzonder maakten. De wedstrijd werd op 16 februari gespeeld en in de tweede helft sneeuwde het inderdaad hevig. Dit ging zelfs gepaard met een fors onweer. Dat was ook de reden waarom Braamhaar in de 58ste minuut de wedstrijd voor 11 minuten stil legde. Toen de wedstrijd weer op gang werd getrokken miste Martel eerst die onterecht gegeven strafschop alvorens dromer Wapenaar die verdwaalde voorzet van Van der Luer binnen liet.
In het seizoen 1999/2000 is er echter nog één wedstrijd in het betaalde voetbal stil gelegd in verband met onweer en dat was op 3 oktober 1999. Dit gebeurde tijdens de wedstrijd tussen, jawel, FC Utrecht en Roda JC in de competitie. Nadat Martel in dat treffen de score had geopend en Bob Peeters middels een strafschop de stand op 1-1 had gebracht, onderbrak Van Hulten in de 60ste minuut (2 minuten later dus dan enkele maanden later in het bekertreffen) de wedstrijd voor een periode van 17 minuten. Waar Van der Luer in de beker in de 86ste minuut zelf de wedstrijd besliste, gaf hij in de competitiewedstrijd in de 88ste minuut de beslissende voorzet waaruit invaller Bas Jacobs de winnende 1-2 in Nieuw Galgenwaard maakte....

Ici c est Paris

Ook die wedstrijd kan ik me nog herinneren, al weet ik niet meer of ik erbij was of niet.

Joost

Citaat van: Maroboduus op jul 06, 2008, 20:37:11
Citeer
In de kwartfinale moest Roda naar Utrecht en halverwege februari was het nog steeds koud. Aan het einde van de eerste helft begon het te sneeuwen, heel hard te sneeuwen. Na rust werd hervat met een oranje bal maar waren de lijnen niet zichtbaar. Hierdoor was de scheidsrechter danig in de war dat hij FC Utrecht een penalty gaf voor een overtreding meters buiten het strafschopgebied. Zeljko Kalac hield de bal schitterend eruit.
Met nog tien minuten te gaan was voetballen haast onmogelijk. Eric van der Lùer probeerde voor te zetten vanaf de zijkant maar zag in de sneeuwstorm zijn voorzet bij de eerste paal binnenwaaien.

Evenals jij en Ici c est Paris was ook ik die avond in stadion Nieuw Galgenwaard aanwezig. Ik kan mij de wedstrijd overigens nog wel vrij goed herinneren en ben eveneens van mening dat FC Utrecht die avond de sterkere ploeg was, maar dat is natuurlijk een subjectieve mening. Desalniettemin zijn er nog een aantal gegevens die deze ontmoeting toendertijd zo bijzonder maakten. De wedstrijd werd op 16 februari gespeeld en in de tweede helft sneeuwde het inderdaad hevig. Dit ging zelfs gepaard met een fors onweer. Dat was ook de reden waarom Braamhaar in de 58ste minuut de wedstrijd voor 11 minuten stil legde. Toen de wedstrijd weer op gang werd getrokken miste Martel eerst die onterecht gegeven strafschop alvorens dromer Wapenaar die verdwaalde voorzet van Van der Luer binnen liet.
In het seizoen 1999/2000 is er echter nog één wedstrijd in het betaalde voetbal stil gelegd in verband met onweer en dat was op 3 oktober 1999. Dit gebeurde tijdens de wedstrijd tussen, jawel, FC Utrecht en Roda JC in de competitie. Nadat Martel in dat treffen de score had geopend en Bob Peeters middels een strafschop de stand op 1-1 had gebracht, onderbrak Van Hulten in de 60ste minuut (2 minuten later dus dan enkele maanden later in het bekertreffen) de wedstrijd voor een periode van 17 minuten. Waar Van der Luer in de beker in de 86ste minuut zelf de wedstrijd besliste, gaf hij in de competitiewedstrijd in de 88ste minuut de beslissende voorzet waaruit invaller Bas Jacobs de winnende 1-2 in Nieuw Galgenwaard maakte....

Bas Jacobs!

Ici c est Paris

Bas Jacobs ja, vergis ik me als ik zeg dat hij destijds toch wel als een aardig talent werd beschouwd?

Erkaa

5 Mei 2001

Op de 46e en laatste speeldag van het seizoen 2000-2001 staan Barnet en Torquay United op respectievelijk de 24e en 23e plek in de Third Division. Barnet heeft na 45 wedstrijden slechts 45 punten en Torquay maar eentje meer, 46 punten dus. Op het programma staat Barnet FC -Torquay United. Bij verlies of gelijkspel degradeert Barnet naar de Conference, Torquay heeft voldoende aan 1 punt.

Vanuit Devon zijn enkelen duizenden supporters onderweg richting Underhill, om daar getuige te zijn van alweer de zoveelste narrow escape. De club maakt er een gewoonte van om het vege lijf te redden op de laatste speeldag.

Ik stap zelf rond 07:00 uur 's morgens in de auto om vanuit Limburg de pelgrimstocht naar Londen te maken. Rond 12.00 Engelse tijd arriveer ik in Noord-Londen, alwaar ik een rondje om het knusse stadion maak en een overheerlijke pint pak in een, naast het stadion gelegen, pub.

Rond 13:00 uur begint het al redelijk druk te worden voor het bezoekersvak en ik besluit om toch maar vast in de rij te gaan staan, "Er komen nog een paar duizend man" wordt mij verteld. Een uurtje later sta ik dan binnen samen met een 2,000 tot 2,500 United supporters. Die middag zal Underhill bommetjevol zitten met 5,523 betalende toeschouwers. Voor veel, uit Devon afgereisde, supporters zal er niets anders op zitten dan de wedstrijd via de radio buiten het stadion te volgen.

15:00 uur, Kick-off en al na 10 minuten opent Jason Rees de score voor de bezoekers, het halve stadion gaat uit zijn dak, de andere helft is doodstil... De mannen uit Devon zetten hun sterke start door tot aan de rust en dan prijkt inmiddels de 0-3 ruststand op het scorebord, local hero Kevin Hill en voormalig Glasgow Rangers trainee David Graham scoren respectievelijk de 2e en de 3e United treffer.

Tijdens de rust knijpt menig Torquay supporter zich nog eens in zijn/haar arm, dit is niet te geloven! Dit kan toch niet meer fout gaan? Er wordt druk via de gsm gesproken tussen supporters in én buiten het stadion, alsmede met het thuisfront.

De 2e helft begint en Barnet schiet furieus uit de startblokken en zet de bezoekers vast op eigen helft, uiteindelijk bezwijken de bezoekers onder de druk en scoort Ryan Green een eigen doelpunt; 1-3. Reden voor Barnet om nog maar eens aan te zetten.
Heald scoort in de 76e minuut de 2-3 voor de thuisploeg en Torquay United lijkt te bezwijken. Met kunst en vliegwerk wordt de voorsprong verdedigt en na dik 90 minuten kick and rush valt het doek voor Barnet. Einde League voetbal op Underhill.

Alle vier de tribunes stromen leeg en iedereen staat op de grasmat, aan de ene zijde de dolgelukkige Torquay United supporters en aan de andere zijde huilende en stil voor zich uit starende Barnet supporters. Gebroederlijk verlaten na een dik uur de laatste supporters het veld en blijft er een leeg Underhill achter, voorlopig geen Plymouth Argyle, Leyton Orient of Rochdale maar Hereford, Yeovil en Stevenage Borough. Voor de zoveelste keer heeft Torquay United haar league status op het nippertje veiliggesteld en stap ik voldaan in mijn auto om terug te keren naar huis. De eerste keer mijn cluppie in actie zien en dan zo'n spannende, bol van de emoties staande pot te zien krijgen, geweldig!