Eredivisie 2019/20

Gestart door hgrm, mei 22, 2019, 09:24:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: spons op jun 15, 2019, 23:59:24
Ja AFC betaald niet maar toch spelen daar spelers als ignacio en de gebroeders Thijssen.

Waarschijnlijk omdat het zo'n gezellige vereniging is en voor een broodje kroket

AFC is net zo hypocriet als al die andere topamateurs. Nee ik doel op de 36 verenigingen die hoger in de piramide spelen dan AFC.

hgrm

Citaat van: Joost op jun 15, 2019, 23:47:34
Met topamateurs bedoel je die semi-profclubs die profclubs spelen zonder daarvan ook de sportieve consequenties te willen aanvaarden? Ja daarvan zijn er ondertussen meer op zaterdag. De zondagse club spelen wel profclubje volgens de regels.

Nee, ik bedoel clubs die volgens andere regels werken die wel duurzaam zijn. Zoals geen verplichting meer wat betreft aantal contractspelers (volgens mij waren het juist de zondagclubs die dit door burgerlijke ongehoorzaamheid hebben afgedwongen terwijl de zaterdagclubs volgens de regels speelden) etc. Zolang dit model niet ook wordt ingevoerd in op zijn minst de eerste divisie (waar een zondagclub wel volgens z'n eigen regels mocht spelen en er een zootje van maakte), zal geen topamateurclub de stap wagen.

En ik denk dat AFC misschien niet zelf betaalt, maar genoeg "vrienden" heeft die spelers aan baantjes/woonruimte etc helpen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

De publiekswissel

Citaat van: hgrm op jun 17, 2019, 10:30:53
Nee, ik bedoel clubs die volgens andere regels werken die wel duurzaam zijn. Zoals geen verplichting meer wat betreft aantal contractspelers (volgens mij waren het juist de zondagclubs die dit door burgerlijke ongehoorzaamheid hebben afgedwongen terwijl de zaterdagclubs volgens de regels speelden) etc. Zolang dit model niet ook wordt ingevoerd in op zijn minst de eerste divisie (waar een zondagclub wel volgens z'n eigen regels mocht spelen en er een zootje van maakte), zal geen topamateurclub de stap wagen.

En ik denk dat AFC misschien niet zelf betaalt, maar genoeg "vrienden" heeft die spelers aan baantjes/woonruimte etc helpen.

Daar zou je een mooi boek over kunnen schrijven. Alle tactieken om spelers te 'betalen' zonder dat ze 'betaald' krijgen bij een amateurclub. Reiskosten krijgen terwijl ze elke keer met de bus gingen enzo.. haha
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Nort

Citaat van: De publiekswissel op jun 17, 2019, 11:05:09
Daar zou je een mooi boek over kunnen schrijven. Alle tactieken om spelers te 'betalen' zonder dat ze 'betaald' krijgen bij een amateurclub. Reiskosten krijgen terwijl ze elke keer met de bus gingen enzo.. haha
Dan moeten ze wekelijks wel in Madrid spelen willen ze hun betalingen onder 'reiskosten' weg willen schrijven.

Sebastiaan_W

Citaat van: FCT1980 op jun 15, 2019, 11:50:05
Klopt maar dat geldt ook voor de vrijdagavond en zaterdag laat. Daarom ben ik ook gecharmeerd van Engeland en Duitsland. Gewoon lekker op zaterdagmiddag zodat het hele gezin mee kan. Uitzonderingen voor Sky uitgezonderd natuurlijk.

Ik vind vrijdagavond/zaterdagavond een heel verschil met zondagavond. Vrijdag/zaterdag is in het weekend en kunnen ze eventueel uitslapen en op maandag gaan de kinderen gewoon naar school.

Nort

Citaat van: Sebastiaan_W op jun 17, 2019, 11:37:44
Ik vind vrijdagavond/zaterdagavond een heel verschil met zondagavond. Vrijdag/zaterdag is in het weekend en kunnen ze eventueel uitslapen en op maandag gaan de kinderen gewoon naar school.
Gezinnen hebben er hoogstens één keer in het seizoen hinder van (gezien die waarschijnlijk niet naar uitwedstrijden gaan) m.b.t. zondagavond. Ze kunnen prima in de middag een paar uurtjes slapen/rusten en 's avonds mee naar het voetbal.

Er staat ook een midweekse wedstrijd op het programma met 4x een aftrap om 20:45. En nogmaals, als er Europees wordt gespeeld kan het 'probleem' opeens wel opgelost worden.

ricodejong4

Vergeet ook het begrip "bord op schoot" op zondagavond 19:00 niet, daar wij toch een land van tradities en gewoontes zijn.

Sebastiaan_W

Citaat van: Nort op jun 17, 2019, 11:43:12
Gezinnen hebben er hoogstens één keer in het seizoen hinder van (gezien die waarschijnlijk niet naar uitwedstrijden gaan) m.b.t. zondagavond. Ze kunnen prima in de middag een paar uurtjes slapen/rusten en 's avonds mee naar het voetbal.

Er staat ook een midweekse wedstrijd op het programma met 4x een aftrap om 20:45. En nogmaals, als er Europees wordt gespeeld kan het 'probleem' opeens wel opgelost worden.

Dat bepalen wij als ouders zelf wel.

Heracles heeft dit seizoen geen midweekse thuiswedstrijden om 20:45 en speelt ook geen Europees voetbal. Ik vind de aanvangstijden zondag om 20:00 en midweeks om 20:45 ook belachelijk. Overigens wil ik best een keer met mijn dochter(s) naar een wedstrijd van Oranje, maar die spelen dit jaar nog op een dinsdag en donderdagavond om 20:45. Daar pas ik voor.


FCT1980

Citaat van: Nort op jun 17, 2019, 11:43:12
Gezinnen hebben er hoogstens één keer in het seizoen hinder van (gezien die waarschijnlijk niet naar uitwedstrijden gaan) m.b.t. zondagavond. Ze kunnen prima in de middag een paar uurtjes slapen/rusten en 's avonds mee naar het voetbal.

Er staat ook een midweekse wedstrijd op het programma met 4x een aftrap om 20:45. En nogmaals, als er Europees wordt gespeeld kan het 'probleem' opeens wel opgelost worden.

Jij hebt geen kinderen neem ik aan? Wat een belachelijk antwoord man.
Mijn zoontje is 4 maar wil wel graag mee naar Twente. Dat kan op geen enkele avond en zondag al helemaal niet als hij 's morgens op tijd naar school moet.
En jij denkt trouwens dat je kids in de middag in bed kunt leggen als ze niet ziek zijn?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

FCT1980

Citaat van: Sebastiaan_W op jun 17, 2019, 11:37:44
Ik vind vrijdagavond/zaterdagavond een heel verschil met zondagavond. Vrijdag/zaterdag is in het weekend en kunnen ze eventueel uitslapen en op maandag gaan de kinderen gewoon naar school.

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Veel kinderen die graag mee willen voetballen zelf ook op de zaterdagochtend. Dan moeten ze soms om 8.30 uur al voetballen en dan is uitslapen er ook niet bij. Er wordt in Nederland gewoon geen/te weinig rekening met jonge fans gehouden.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Uiteraard bepaald iedere ouder wat het beste voor het kind is. Afgezien van de 'no support your local' afdeling, zal iedereen rond 22:30/22:45 weer thuis zijn van een wedstrijd en dat lijkt me voor het gros van de kinderen die naar het stadion gaan, een onoverkomelijk tijdstip. En als dat niet is, dan missen de kinderen maar een wedstrijd en kan er iemand anders mee.

Toen ik kind was, ging ik na school naar bed om 's avonds naar de wedstrijd te kunnen (of bij een uitwedstrijd, voor de tv te zitten).

Verder is het vooral zoeken naar redenen om tegen de KNVB en het 'moderne voetbal' te ageren, terwijl wij vinckers notabene voeders van de industrie zijn. In het buitenland juichen we zoveel mogelijk tijdstippen alleen maar toe, om ze in Nederland af te kraken.

Vinnn

Even inhaken hierop. Ik ben zelf seizoenkaarthouder bij Feyenoord en 2 weken geleden weer terug verhuisd naar het Rotterdamse. Voor mij zou een wedstrijd op zondagavond 20.00 niet zoveel uitmaken, ik sta 30 minuten na het laatste fluitsignaal weer voor mijn koelkast thuis, maar er zijn er voldoende die die ''luxe'' niet hebben. Zo staan er voor mij 2 jongens die uit Tukkerland vandaan komen en altijd gebonden zijn aan het OV. Die kunnen dus met de grootste moeite de laatste trein naar huis halen. Nu doen ze op een Europese avond(voor zover wij doe hebben) nog wel eens een nachtje doorhalen op het station, maar ik kan me goed voorstellen dat wanneer je tegen een PEC Zwolle om 20.00 uur op zondag speelt je daar niet zo heel erg veel zin in hebt..

Al met al vind ik de huidige verdeling wel goed. Op vrijdagavond 1 duel(lekkere kickstart van het weekend), op zaterdagavond wat duels(kan je zelf mooi voetballen) en dan de zondagmiddag. Heerlijk.

Nort

Maar die supporters uit Tukkerland kiezen er zelf voor om een club te supporteren die op 200km afstand ligt (of naar de andere kant van het land te verhuizen).

Zoals Joost hier al gepost heeft, is het zondag voetbal nog altijd groter dan het zaterdag voetbal en is er dus een conflict op zondagmiddag. De teruglopende toeschouwersaantallen bij die tak zijn deels te verklaren door het aanbod van Eredivisie voetbal op tv. Het zou mooi zijn als we, net als in Engeland, naar een model kunnen waarbij er op zondag om 14:30 geen live tv wedstrijd wordt uitgezonden. Verplaats die wedstrijd naar de avond en je doet er veel meer mensen een deugd mee, dan dat er last van hebben.

Vinnn

Citaat van: Nort op jun 17, 2019, 14:50:32
Maar die supporters uit Tukkerland kiezen er zelf voor om een club te supporteren die op 200km afstand ligt (of naar de andere kant van het land te verhuizen).


Oh zonder meer hoor. Dat het zondagvoetbal groter is dan het zaterdagvoetbal weet ik niet, ik ben gewend aan de zaterdag voor de amateurs en de zondag voor de profs. Ik dacht juist te menen dat veel zondagclubs kiezen om een zaterdagclub te worden, daar de belangstelling onder de spelers en de animo langs de lijn drastisch aan het afnemen was.

Je blijft altijd gezeur krijgen. Club A heeft een voorkeur voor zaterdag wedstrijden(zoals PSV) en club B voor zondag(onder andere Feyenoord en Ajax). Je kan het simpelweg nooit goed doen, en ik snap heus dat FOX een dikke vinger in de pap heeft voor die miljoenen die ze er jaarlijks in pompen.

Sebastiaan_W

Citaat van: Nort op jun 17, 2019, 14:50:32
Maar die supporters uit Tukkerland kiezen er zelf voor om een club te supporteren die op 200km afstand ligt (of naar de andere kant van het land te verhuizen).

Zoals Joost hier al gepost heeft, is het zondag voetbal nog altijd groter dan het zaterdag voetbal en is er dus een conflict op zondagmiddag. De teruglopende toeschouwersaantallen bij die tak zijn deels te verklaren door het aanbod van Eredivisie voetbal op tv. Het zou mooi zijn als we, net als in Engeland, naar een model kunnen waarbij er op zondag om 14:30 geen live tv wedstrijd wordt uitgezonden. Verplaats die wedstrijd naar de avond en je doet er veel meer mensen een deugd mee, dan dat er last van hebben.

Al jaren worden eredivisie wedstrijden op de zondag gespeeld en sinds een aantal jaar worden de eredivisie live uitgezonden op tv. Ik denk niet dat de teruglopende toeschouwersaantallen bij de amateurs deels komen door het aanbod op tv. Het zal een fractie zijn. In vergelijking met 30 jaar terug zijn er veel meer keuzes en is de welvaart gestegen. Daarnaast zien toch ook veel gezinnen de zondag als rustdag. Mijn dochters handballen bijvoorbeeld en spelen hun wedstrijden op zondag. Nu weet ik dat er meisjes zijn die niet op handbal mogen, omdat de wedstrijden op zondag zijn en dit willen ze als rustdag in de week houden.

De opkomst bij de hoger afdelingen in het amateurvoetbal was 20 jaar terug op zaterdag ook al hoger dan in het zondagvoetbal.