Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

FCT1980

Citaat van: Jehoentelaar op okt 15, 2018, 12:16:04
Als drie jaar geen Europees voetbal mogen spelen de enige straf is voor het in de maling nemen van het complete vaderlandse profvoetbal zou ik bij deze iedere club onder de top zes aanraden om net zo hard te frauderen als FC Twente. Je wordt er landskampioen mee en de enige straf is dat je eventjes niet naar FC Sheriff of BATE Borisov mag afreizen. Prima deal voor alle pakweg 28 clubs die niet op eigen kracht landskampioen kunnen worden en verder in Europa alleen in augustus tegen de nummer zes van Roemenië aantreden.

Als ik TOP Oss was had ik Munsterman al gebeld.

Echt totale onzin wat je hier verkondigd.
De zaken die niet door de beugel konden zijn allemaal van na 2011. Zo zie je maar dat iedereen maar wat roept en elkaar na praat. Te zielig voor woorden!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

FCT1980

Citaat van: Joost op okt 15, 2018, 12:13:27
Er zit voor mij echt een wereld van verschil tussen frauderen en totaal incapabel zijn om een fatsoenlijk technisch beleid te voeren.

Dat ben ik ook 100% met je eens. Echter worden supporters altijd de dupe. Dat is ook het enige dat ik zeg.
Dat we als supporters de vruchten plukken van goed beleid vind ik veel te simpel. Mensen worden betaald (en goed ook) om fatsoenlijk beleid te voeren. Dan mag je er als fan ook vanuit gaan dat dit gebeurd. Bij vele clubs lopen echter incapabele mensen rond waardoor ze geen Europees voetbal halen, degraderen of waar andere ellende wordt veroorzaakt.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op okt 15, 2018, 13:52:28
Dat ben ik ook 100% met je eens. Echter worden supporters altijd de dupe. Dat is ook het enige dat ik zeg.
Dat we als supporters de vruchten plukken van goed beleid vind ik veel te simpel. Mensen worden betaald (en goed ook) om fatsoenlijk beleid te voeren. Dan mag je er als fan ook vanuit gaan dat dit gebeurd. Bij vele clubs lopen echter incapabele mensen rond waardoor ze geen Europees voetbal halen, degraderen of waar andere ellende wordt veroorzaakt.
Als 18 clubs fatsoenlijk beleid voeren, moet er toch iemand degraderen.

Wij oordelen hier allemaal vanuit de zijlijn, maar de scheidslijn tussen gezond én ongezond beleid, integer én 'corrupt' beleid is flinterdun. Het beroep zaakwaarnemer is een grote boevenbende waar clubs mee moeten samenwerken of ze nu willen of niet. en ik kan me best voorstellen dat clubs hierdoor met hun eigen integriteit en waarde te wandel gaan. Vaak niet eens uit eigen belang, maar in de ijdele hoop om met investering x uiteindelijk het verre doel te bereiken. En ja, supporters eisen dat ook. Immers, als er twee keer verloren wordt, wordt het hoofd van de trainer geëist (iets gechargeerd gezegd).

Joost

Sinds gisteren is de Iraniër Azimi eigenaar van Patro Eisden. Eerder wilde hij onder andere Roda en NAC overnemen maar nu heeft hij dus beet in het Maasland.

Voor vrijwel alle andere clubs een doemscenario maar voor Patro misschien wel de redding.

Gaan de Patro fans hier ook weer kijken nu?

De publiekswissel

Citaat van: Joost op nov 02, 2018, 12:16:34
Sinds gisteren is de Iraniër Azimi eigenaar van Patro Eisden. Eerder wilde hij onder andere Roda en NAC overnemen maar nu heeft hij dus beet in het Maasland.

Voor vrijwel alle andere clubs een doemscenario maar voor Patro misschien wel de redding.

Gaan de Patro fans hier ook weer kijken nu?

Haha, hij was ook hard bezig om FC Dordrecht over te nemen... Maar goed dat het niet zover is gekomen.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Joost

De afgelopen jaren werd Moeskroen meermaals voor het BAS gedaagd vanwege de aparte organisatiestructuur. Pino Zahavi, makelaar van onder meer Neymar, zou achter de schermen aan de touwtjes trekken. Via allerlei vage constructies was hij echter niet eigenaar.

Diverse clubs gingen dus naar het BAS maar kregen steeds ongelijk.

Uit documenten die vandaag opdoken via Football Leaks blijkt dat Zahavi wel degelijk eigenaar was én dat de voorzitter van de Pro League dat wist.

Nog een flinke bom onder de Pro League.

Het hele verhaal;
https://m.hln.be/sport/voetbal/belgisch-voetbal/moeskroen/-football-leaks-richt-nu-ook-pijlen-op-belgie-en-ceo-van-de-pro-league-pierre-francois-wist-dat-moeskroen-onder-controle-stond-van-schimmige-makelaar~a0bde6b8/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Saltacampos

Citaat van: Joost op nov 09, 2018, 14:12:54
De afgelopen jaren werd Moeskroen meermaals voor het BAS gedaagd vanwege de aparte organisatiestructuur. Pino Zahavi, makelaar van onder meer Neymar, zou achter de schermen aan de touwtjes trekken. Via allerlei vage constructies was hij echter niet eigenaar.

Diverse clubs gingen dus naar het BAS maar kregen steeds ongelijk.

Uit documenten die vandaag opdoken via Football Leaks blijkt dat Zahavi wel degelijk eigenaar was én dat de voorzitter van de Pro League dat wist.

Nog een flinke bom onder de Pro League.

Het hele verhaal;
https://m.hln.be/sport/voetbal/belgisch-voetbal/moeskroen/-football-leaks-richt-nu-ook-pijlen-op-belgie-en-ceo-van-de-pro-league-pierre-francois-wist-dat-moeskroen-onder-controle-stond-van-schimmige-makelaar~a0bde6b8/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Zal nog wel even duren voor die Augiasstal is uitgemest, op korte termijn wellicht een paar profclubs minder, maar op middellange termijn wellicht beter voor het voetbal hier.
Er zal altijd nog het amateurvoetbal zijn.
Over land and sea

Joost

Niet geheel verrassend is het Belgisch parket ook bij Moeskroen binnengevallen.

Daarnaast is er nog een leuk 'probleempje' met de promotie/degradatie dit jaar.
KV Mechelen won de eerste periode en is onderwerp van onderzoek. De kans is erg groot dat het onderzoek niet voor maart is afgerond.

Stel nu dat KV Mechelen ook de tweede periode wint dan zijn er geen barrageduels nodig en zou KV Mechelen automatisch promoveren. Maar als de club na die periode schuldig wordt bevonden en dus niet mág promoveren dan zou de verliezer van de barrageduels promoveren. Maar die is er dus niet.

Rick

Citaat van: Joost op nov 14, 2018, 11:08:32
Niet geheel verrassend is het Belgisch parket ook bij Moeskroen binnengevallen.

Daarnaast is er nog een leuk 'probleempje' met de promotie/degradatie dit jaar.
KV Mechelen won de eerste periode en is onderwerp van onderzoek. De kans is erg groot dat het onderzoek niet voor maart is afgerond.

Stel nu dat KV Mechelen ook de tweede periode wint dan zijn er geen barrageduels nodig en zou KV Mechelen automatisch promoveren. Maar als de club na die periode schuldig wordt bevonden en dus niet mág promoveren dan zou de verliezer van de barrageduels promoveren. Maar die is er dus niet.

Logisch gevolg zou dan toch zijn dat de nummer 2 (over 28 wedstrijden) promoveert. Al is logica bij de Belgische promotie/degradatie en nooit een zekerheid. 

hgrm

Voor je het weet mogen volgend jaar alle niet-besmette clubs uit de tweede klasse naar de eerste klasse....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Rick op nov 14, 2018, 11:17:49
Logisch gevolg zou dan toch zijn dat de nummer 2 (over 28 wedstrijden) promoveert. Al is logica bij de Belgische promotie/degradatie en nooit een zekerheid.

Daar is reglementair niets over vastgelegd, dus hoewel logisch is niets zeker.

Rick

Citaat van: Joost op nov 14, 2018, 11:59:46
Daar is reglementair niets over vastgelegd, dus hoewel logisch is niets zeker.

Ah, ok. Ik baseerde me op een artikel van de Belgische variant van voetbalprimeur:
"Indien Mechelen schuldig bevonden wordt, dan promoveert de tegenstander uit de promotiewedstrijd. Indien Malinwa ook de tweede
periode wint, dan promoveert het team die – na Mechelen – het meeste punten haalde doorheen het seizoen."
Hier wordt echter geen bronvermelding bij gegeven, danwel verwezen naar de statuten.


Joost

Citaat van: Rick op nov 14, 2018, 12:03:20
Ah, ok. Ik baseerde me op een artikel van de Belgische variant van voetbalprimeur:
"Indien Mechelen schuldig bevonden wordt, dan promoveert de tegenstander uit de promotiewedstrijd. Indien Malinwa ook de tweede
periode wint, dan promoveert het team die – na Mechelen – het meeste punten haalde doorheen het seizoen."
Hier wordt echter geen bronvermelding bij gegeven, danwel verwezen naar de statuten.

Het is België dus altijd gecompliceerder.

Wat van belang is, is dit punt;
Citeer33. Indien beide periodekampioenen niet voldoen aan de voorwaarden om mogen deel te nemen (zie punt 5 hierna), zal de kampioen en stijger de club zijn die het hoogst gerangschikt werd in de eindrangschikking van het kampioenschap, en die wel voldoet aan de voorwaarden.

34. Indien nadien blijkt, wanneer de beslissingen inzake licenties in kracht van gewijsde zijn getreden, dat de kampioen geen licentie profvoetbal 1A heeft bekomen, zal achtereenvolgens worden aangeduid als kampioen en stijger op voorwaarde dat de vereiste licentie werd bekomen:
- de verliezende finalist van de finalewedstrijden heen en terug;
- de club die het hoogst gerangschikt werd in de eindrangschikking van het kampioenschap.

Je kunt dan inderdaad de conclusie trekken dat vervolgens degene met de meeste punten dat is maar dat is te kort door de bocht.

Essentieel is dat KV Mechelen en Waasland-Beveren hangende het onderzoek gewoon een licentie kunnen aanvragen en krijgen.

Het reglement is verder nogal verwarrend. Zo kun je als club geen licentie krijgen als je veroordeeld bent voor wedstrijdvervalsing maar staat er wel als sanctie dat je 1 niveau moet dalen. Stel Waasland-Beveren handhaaft zich en wordt later nog veroordeeld. Moet ze dan verplicht naar 2e amateur of naar 1B? En is die veroordeling in het tussenseizoen, mag ze dan nog het seizoen (voor spek en bonen) afmaken? De licentie is immers al verstrekt.

Alles zal afhangen van het moment dat er een sanctie volgt en wat deze sanctie dan is.

Saltacampos

Citaat van: Joost op nov 14, 2018, 14:22:29
Het is België dus altijd gecompliceerder.

Wat van belang is, is dit punt;
Je kunt dan inderdaad de conclusie trekken dat vervolgens degene met de meeste punten dat is maar dat is te kort door de bocht.

Essentieel is dat KV Mechelen en Waasland-Beveren hangende het onderzoek gewoon een licentie kunnen aanvragen en krijgen.

Het reglement is verder nogal verwarrend. Zo kun je als club geen licentie krijgen als je veroordeeld bent voor wedstrijdvervalsing maar staat er wel als sanctie dat je 1 niveau moet dalen. Stel Waasland-Beveren handhaaft zich en wordt later nog veroordeeld. Moet ze dan verplicht naar 2e amateur of naar 1B? En is die veroordeling in het tussenseizoen, mag ze dan nog het seizoen (voor spek en bonen) afmaken? De licentie is immers al verstrekt.

Alles zal afhangen van het moment dat er een sanctie volgt en wat deze sanctie dan is.
Dat laatste is al ooit min of meer gebeurd, ik herinner me dat KV Kortrijk ooit failliet ging en moest degraderen uit 3de Klasse, ze wonnen echter een periodetitel en later de eindronde en bleven doodleuk in 3de Klasse, waarna ze het jaar nadien promoveerden naar 2de Klasse. Je reinste competitievervalsing als je het mij vraagt, maar wel reglementair.
Over land and sea

De publiekswissel

Citaat van: Joost op nov 02, 2018, 12:16:34
Sinds gisteren is de Iraniër Azimi eigenaar van Patro Eisden. Eerder wilde hij onder andere Roda en NAC overnemen maar nu heeft hij dus beet in het Maasland.

Voor vrijwel alle andere clubs een doemscenario maar voor Patro misschien wel de redding.

Gaan de Patro fans hier ook weer kijken nu?

Tot nu toe hebben ze, sinds zijn aanwezigheid, ook meteen drie keer gewonnen!
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/