Hoofdmenu

Honkbal

Gestart door hgrm, apr 12, 2008, 12:07:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

17 mei 2012 wordt met grote letters bijgeschreven in de historie van HCAW. Na bijna 6 jaar en 29 verloren wedstrijden wist HCAW eindelijk weer eens te winnen van aartsrivaal Neptunus. En dat met een team dat door sommigen smalens een 'veredeld jeugdteam' wordt genoemd.
Vanmiddag hebben de jonkies laten zien dat ze kunnen honkballen en dat ze voor niemand bang hoeven te zijn. Een belangrijke stap in hun ontwikkeling en een waarschuwing voor de rest: HCAW is op de weg terug.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Waarom is een club uit Rotterdam de aartsrivaal van een club uit Bussum?

Joost

Verloor HCAW niet 5 keer achter elkaar de finale om het Landskampioenschap van Neptunus?

Wat ik me vooral al jaren afvraag, wie is Mr. Cocker??

hgrm

Citaat van: TeezeeWaarom is een club uit Rotterdam de aartsrivaal van een club uit Bussum?

Citaat van: Joost op mei 17, 2012, 23:08:04
Verloor HCAW niet 5 keer achter elkaar de finale om het Landskampioenschap van Neptunus?

Wat ik me vooral al jaren afvraag, wie is Mr. Cocker??

Op de vraag van TeeZee geeft Joost al antwoord. Daarnaast hebben zich op bestuurlijk vlak ook nog wat dingetjes voorgedaan en zijn er wat spelers van Bussum naar Rotterdam gegaan.

Mr. Cocker is het bedrijf van de hoofdsponsor, een keten lunchrooms. De hoofdsponsor heeft een stel cocker spaniels, vandaar de naam.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FWM

Citaat van: Joost op mei 17, 2012, 23:08:04
Verloor HCAW niet 5 keer achter elkaar de finale om het Landskampioenschap van Neptunus?

Wat ik me vooral al jaren afvraag, wie is Mr. Cocker??

Nog een kleine aanvulling van mijn kant. Eind vorige eeuw, begin deze eeuw stonden HCAW en Neptunus in tien jaar tijd negen keer tegenover elkaar in Holland Series (de finale). Van die negen keer was Neptunus zeven keer de sterktste...
Laatste nieuwe stadion: Celtic Park, Glasgow (Sco) - 24-11-2012 -

Pieros

Kan iemand me uitleggen waarom in het voetbal nieuwe stadions vaak sfeerloze, zielloze, symmetrische, overal hetzelfde betonbakken zijn, terwijl ze bij honkbal dit heel anders aanpakken, zoals bijvoorbeeld:

Pittsburgh


Texas


Minnesota


hgrm

Volgens mij geef je het antwoord al in de vraag: een voetbalveld is veel symmetrischer dan een honkbalveld.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

Citaat van: hgrm op apr 07, 2013, 16:05:34
Volgens mij geef je het antwoord al in de vraag: een voetbalveld is veel symmetrischer dan een honkbalveld.

Dat betekend nog niet dat je de tribunes ook symmetrisch moet bouwen. En dan vaak nog met het standaard bouwpakket dat al bij 100 andere clubs gebruikt is. Een beetje creativiteit kan geen kwaad.

hgrm

Klopt, maar de meeste voetbalclubs zullen er uit kostenoverwegingen voor kiezen om de symmetrie uit te buiten. Dus één doorlopende tribune met hooguit aan de hoofdtribunezijde wat verschil.

Bij honkbal heb je er mee te maken dat:
* Het veld niet symmetrisch is. In feite is het veld een kwartcirkel
* De meeste actie in het infield plaatsvindt; qua oppervlakte ongeveer 15% van het veld.
* De meeste mensen dus dicht bij de thuisplaat willen zitten
* De tribunes achter het outfield 100 m van de actie staan zodat daar alleen een klein aantal goedkope plaatsen zijn
* Er recht tegenover de homeplate geen zitplaatsen zijn maar de batter's eye (= contrasterend vlak zodat de batter de bal ziet aankomen).

Dit alles maakt een saai, symmetrisch stadion bijna onmogelijk.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Gisteravond als onderdeel van een studiereis (jazeker) de derde wedstrijd van de Subway Series bezocht tussen de NY Yankees en de NY Mets. De bijnaam van het drieluik wedstrijden komt uiteraard doordat fans van beide ploegen met de metro naar het stadion kunnen komen, iets wat gezien de enorme afstanden in de USA behoorlijk uniek is.

Met de metro vanuit Queens kwamen we daarom al snel tussen fans van beide teams terecht. Het toeval wilde dat het 'studiereisshirt' in de kleuren van de Mets was gedrukt en de wedstrijd in het Yankee Stadium plaatsvond. Bijna veertig Nederlands sprekende studenten in de kleuren van de Mets, dat leverde een hoop verbaasde gezichten op.

De fans gingen gezamenlijk naar het stadion en binnen zat ook alles volledig door elkaar. De sfeer was er echter geschikt voor: Amerikaans. Tijdens de eerste twee van negen innings ging het goed tekeer omdat de punten zich in rap tempo opvolgden en beide teams een homerun mochten noteren, maar gaandeweg werd het spel tam en daarmee viel het publiek ook stil. Een robbertje vechten op de onderste ring kon niet voorkomen dat de wedstrijd langzaam naar het einde kabbelde en de Yankees een 6-4 overwinning op de stadsgenoot konden bijschrijven. Merk op dat de stand na de eerste twee innings al 5-2 was.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

ALenstra

In 2017 mogelijk MLB wedstrijden in het olympisch stadion in Londen.

Robbie

https://www.youtube.com/watch?v=675T8jLkZ28

Ik kwam deze interessante documentaire tegen op youtube over Amerikaanse honkbalstadions.

Hugo

In verband met werk verblijf ik 11 dagen in de omgeving van Boston en een bezoek aan een "Amerikaanse sport"stond hoog op het verlanglijstje. Ik had geluk want tijdens de eerste week speelden de Boston Red Sox drie avonden op rij een thuiswedstrijd. Alle clubs in de MLB spelen het duizelingwekkende aantal van minimaal 162 wedstrijden per seizoen. De thuisbasis van de Red Sox is "Fenway Park", bouwjaar 1912 en het is samen met Wrigley Field van de Chicago Cubs het laatst overgebleven klassieke baseballpark. Fenway Park is weliswaar een oud besje maar desondanks voorzien van heel veel souvenirstandjes en nog meer voorzieningen voor eten en drinken. Omdat de Amerikanen de hele wedstrijd eten en drinken blijven halen is de wedstrijd soms lastig te volgen. De wedstrijd tegen Kansas City eindigde in gelijkspel en de gasten wonnen uiteindelijk in de verlenging met 6-7, aantal toeschouwers was 34.466. Ik was erg onder de indruk van het spelniveau, het was wel een lange zit met ruim drie uur spelduur.


Straatbeeld Fenway Park I.


Straatbeeld Fenway Park II.


Straatbeeld Fenway Park III.


De onvermijdelijke hotdog.


De gevel van Fenway Park.


Binnenkant I.


Binnenkant II.


Binnenkant III.


Voor de wedstrijd werd het volkslied gespeeld.


Binnenkant IV.


Binnenkant V.

ALenstra

Volgend jaar komt de MLB naar Londen. Dan zullen New York Yankees en Boston Red Sox twee wedstrijden spelen. Beide wedstrijden zijn op 29 en 30 juni 2019 in het London Stadium.

Hugo

Citaat van: ALenstra op mei 09, 2018, 22:33:55
Volgend jaar komt de MLB naar Londen. Dan zullen New York Yankees en Boston Red Sox twee wedstrijden spelen. Beide wedstrijden zijn op 29 en 30 juni 2019 in het London Stadium.

Dat is voor Amerikaanse begrippen een fierce rivalry.