Hoofdmenu

FC Limburg

Gestart door Stadionhopper, okt 21, 2008, 18:21:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Dennis1981 op okt 22, 2008, 13:59:05
Als alle sponsors van de clubs zich gaan verenigen is er degelijk wel een financiële vooruitgang, dat is een garantie die zeker is.

Zo kun je elke fusie wel tegenspreken. Zijn MVV en Fortuna dan wel grootmachten?
Er is geen enkele reden aan te nemen dat sponsoren die nu bij MVV, Roda JC en Fortuna Sittard zitten allemaal overstappen naar een fusieclub. Een deel van de sponsoren van MVV is specifiek gericht op de stad Maastricht en heeft dus sowieso geen enkele baat bij het sponsoren van een club die niet uit Maastricht komt. Er is daarnaast geen enkele reden aan te nemen dat een nieuwe grote sponsor zich meld als er 1 club overblijft.

Fortuna en MVV zijn geen grootmachten maar Denderhoutem en Denderleeuw kwamen uit dorpjes van respectievelijk 2000 en 9500 inwoners en trokken beide geen 1000 toeschouwers per wedstrijd. Daarnaast speelden ze in de derde klasse en liggen de dorpjes vlak naast elkaar.

Stadionhopper

Ik denk dat de Koninklijke Sphinx en Chemelot (DSM) wel interesse hebben om 1 grote club te sponseren.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op okt 22, 2008, 15:01:10
Ik denk dat de Koninklijke Sphinx en Chemelot (DSM) wel interesse hebben om 1 grote club te sponseren.

Zoals eerder al gesteld, wanneer DSM echt geld erin wilde steken dan waren de clubs allang samengegaan. Maar je zegt het zelf al, je denkt dat ze interesse hebben. Zekerheid is ver te zoeken en om voor zo'n gok nu een van de 2 clubs te liquideren...?

Stadionhopper

Een beetje commercieel directeur kan dat wel voor elkaar krijgen als FC Limburg zijnde hoor.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Maroboduus

Citaat van: TeeZee op okt 22, 2008, 13:54:10
Ik ben een voetbalromanticus en heb de stellige mening dat ieder kutclubje bestaansrechts heeft. Sterker nog, hoe meer clubs per miniscule oppervlakte, hoe beter. Hoe kansarmer, hoe beter. Ik ben mordicus tegen fusies en overnames. Laat de vier Limboclubs dus vooral alle vier bestaan (al zijn het min of meer al deels fusieclubs), liefst in 1 divisie zodat de plaatselijke gemeenschappen weer iets hebben om naar uit te kijken. Voetbal is groot geworden doordat er op een onschuldige manier strijd geleverd werd tussen "rivaliserende" dorpen.

Ieder argument over geld, bestaansrecht of sponsors vind ik totaal irrelevant. Het enige dat je met een FC Limburg bereikt is dat je hoogstens een grijze middenmoter in de eredivisie krijgt en die hebben we al: Roda JC de fusieclub. Laat ze liever lekker pielen in de eerste divisie en af en toe meedoen om een periodetitel. Veel leuker.

Gerard Cox is het ongetwijfeld met mij eens.

Ben het hier he-le-maal mee eens!

Pieros

Citaat van: Maroboduus op okt 22, 2008, 18:27:28
Ben het hier he-le-maal mee eens!

Me too.

Helaas willen veel bestuurders het graag anders zien, die zien vaak alleen maar sportief succes als doel.

Stadionhopper

Bierbrouwerij Brand ziet het al helemaal zitten....Voetbal waar Limburg trots op is...

Brand steunt het initiatief en wil graag FC Limburg sponseren, nu 1 schaap over de dam is zullen er waarschijnlijk meer gaan volgen.

Ik ben ook van mening dat ieder clubje zijn bestaansrecht heeft, alleen in het betaalde voetbal moeten de clubs wel hun hoofd boven water kunnen houden. Laat de 3 clubs als amateurtak verder gaan in de hoofdklasse en daar tegenelkaar strijden. Ik zie al jaren een troosteloos Fortuna Sittard dat maandelijks bij de gemeente aanklopt, bij Roda JC zie ik nauwelijks een vol stadion. MVV gaat het de laatste jaren beter mee en trekt ook veel publiek voor een eerste divisieclub.

Vind ook wel dat Maastricht de speelstad zou moeten worden van FC Limburg, t is tenslotte de hoofdstad, er zitten de meest fanatieke supporters. Het enige wat zonde is, is het Parkstad Limburg Stadion een van de mooiere van het land.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op okt 23, 2008, 16:24:28
Vind ook wel dat Maastricht de speelstad zou moeten worden van FC Limburg, t is tenslotte de hoofdstad, er zitten de meest fanatieke supporters. Het enige wat zonde is, is het Parkstad Limburg Stadion een van de mooiere van het land.

Bij MVV kon in de Eredivisiejaren geen vol huis gegarandeerd worden met 10.000 plaatsen. Bij Roda zitten er sinds het PLS 15.000 gemiddeld, hoe je dan aan deze merkwaardige stelling komt is mij niet duidelijk.

Citaat van: Dennis1981 op okt 23, 2008, 16:24:28
Bierbrouwerij Brand ziet het al helemaal zitten....Voetbal waar Limburg trots op is...

Brand steunt het initiatief en wil graag FC Limburg sponseren, nu 1 schaap over de dam is zullen er waarschijnlijk meer gaan volgen.

Ik ben ook van mening dat ieder clubje zijn bestaansrecht heeft, alleen in het betaalde voetbal moeten de clubs wel hun hoofd boven water kunnen houden. Laat de 3 clubs als amateurtak verder gaan in de hoofdklasse en daar tegenelkaar strijden. Ik zie al jaren een troosteloos Fortuna Sittard dat maandelijks bij de gemeente aanklopt, bij Roda JC zie ik nauwelijks een vol stadion. MVV gaat het de laatste jaren beter mee en trekt ook veel publiek voor een eerste divisieclub.

Maar, je vergeet alleen te vermelden dat alle andere multinationals geen interesse hebben. Aldus hetzelfde artikel in het LD waarin ook staat dat Brand momenteel interesse zou hebben. Een statement dat mede ingegeven wordt door het feit dat geen van de 3 clubs momenteel Brand schenkt.

Kortom, clubs willen niet, sponsoren staan niet in de rij, fans willen niet. Punt.

spons

Citaat van: Joost op okt 23, 2008, 16:39:17
Bij MVV kon in de Eredivisiejaren geen vol huis gegarandeerd worden met 10.000 plaatsen. Bij Roda zitten er sinds het PLS 15.000 gemiddeld, hoe je dan aan deze merkwaardige stelling komt is mij niet duidelijk.


Tijden veranderen, in de periode dat MVV in de eredivisie speelde ( voor het laatst in het seizoen 1999 / 2000 ) waren de toeschouwersaantallen in de gehele eredivisie een stuk lager als tegenwoordig.

Ervaring leert dat elk nieuw stadion ook nieuw en meer publiek genereerd. Denk dat MVV als het nu in de eredivisie zou spelen en de stadioncapaciteit voldoende zou zijn ook een gemiddelde van minimaal 15.000 zou halen
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

In VI deze week een uitgebreid stuk over de fusiefabels. Ik had het nooit achter VI gedacht maar dit is eindelijk eens een blad dat alle partijen aan het woord laat EN de situatie goed schetst.

-------------------------

'FC Limburg is de ideale totempaal'

Door ANTON LIPPOLD

Gevoel en verstand lijnrecht tegenover elkaar bij plannen voor fusieclub

De emoties van clubbestuurders en supporters gieren langs de Zuid-Limburgse heuvels door het hernieuwde debat over één grote fusieclub. FC Limburg in plaats van MVV, Fortuna Sittard en Roda JC. Vl peilde de stemming bij diverse betrokkenen.

Vraag maar eens aan Nol Hendriks, suikeroom en reddingsboei van Roda JC, hoe pathetisch de discussie is over FC Limburg. Hij sprak zich - in 2002 - een keer duidelijk uit voor een fusie. 'Ik moest met een kogelvrij vest op een supportersavond antwoord geven op vragen, weet hij nog. 'Maar iedereen ziet toch dat zelfs in de hoogtijdagen van de Limburgse clubs de stadions niet vol zaten?'

Leon Frissen, gouverneur van Limburg, ontstofte op 3 januari van dit jaar de discussie over FC Limburg. In zijn nieuwjaarstoespraak hield hij een vurig maar genuanceerd pleidooi voor een grote en sterke Zuid-Limburgse bvo. Dat heeft hij geweten. 'Ik heb daarna ruim vier weken met beveiliging rondgelopen' Bovendien bekladden MVV-fans de muren van het gouvernement in Maastricht met teksten als MVV voor altijd. 'Maar een fusieclub is de enige oplossing en kans, anders verdwijnt op termijn het profvoetbal hier, weet Frissen.

'Een Zuid-Limburgse topclub met internationale allure geeft een enorme impuls aan de uitstraling van de regio en maakt de hele provincie veel interessanter voor bedrijven en instellingen.'

Frissen herhaalde zijn uitspraken van januari ruim twee weken geleden tijdens een symposium in Roermond, georganiseerd door VVV-Venlo. Dat was de opmaat voor het huidige dispuut over FC Limburg. Directeur betaald voetbal Henk Kesler zei: 'De KNVB brengt een proces op gang om te kijken of we iets kunnen realiseren. Of we wellicht het fusieproces kunnen entameren. Blijf je op deze manier doorgaan, dan worden het in Zuid Limburg tweederangsclubs. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?'

Antoine Gresel sluit zich daarbij aan. Hij is burgemeester van Heerlen en voorzitter van Parkstad, een samenwerkingsverband van de zeven Limburgse gemeenten Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Brunssum, Simpelveld, Voerendaal en Onderbanken. Bovenal is hij fan van Roda JC, maar ook realist. 'Wij zijn hier in Zuid-Limburg bezig met een zogeheten brandingcampagne. Het gebied Heerlen, Sittard en Maastricht heeft een zoals ik dat noem, totempaal nodig. Eén grote club zou de ideale totempaal zijn. Maar ja, de supporters, hé, die raak je hiermee in de kern van hun emotie. Er zal nog veel emotiemanagement moeten worden gehanteerd. Niemand wil graag bij een ander ondergeschoven worden. Je hebt hier te maken met een duivels dilemma als het gaat om een fusieclub; straks gaan alle drie clubs de bietenbrug op en is het enige wat er over blijft een vlotje. En dat mag natuurlijk nooit gebeuren.'

Hoe gevoelig de discussie ligt, blijkt als we diverse spelers, sponsors en bestuurders aanspreken. Een veel gehoorde uitspraak is: 'Ik moet oppassen met wat ik zeg' Of: 'Ik mag niets zeggen, dan gaat mijn kop eraf' Ook houden sommigen zich onbereikbaar en laten via hun secretaresses weten in het buitenland te verblijven. En daar zijn ze niet bereikbaar. Voor de sportjournalisten van Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad zijn het spannende tijden. Stelling nemen doen ze ook, zegt chef sport Jan Cuijpers. 'Wij zijn pro-FC Limburg. Wil je hier in de regio als club een rol van betekenis spelen, dan moet je een begroting hebben van dertig miljoen euro of meer, anders lukt het niet. Fortuna krijgt de begroting van twee miljoen nog niet eens rond. MVV is subtop in de Jupiler League en zit in een stad zonder grote industrie. Roda zit in de oostelijke mijnstreek en heeft in het verleden te groot gedacht. Met hun begroting van twaalf miljoen komen ze niet meer in de subtop van de Eredivisie. Een fusie is de beste oplossing.'

Bij Roda is algemeen directeur Huub Narinx aangewezen als spreekbuis. Hij zegt treffend: 'FC Limburg is een besmette naam.' Voormalig Roda JC- en MVV-trainer Sef Vergoossen is zich daarvan bewust en pleit dan ook voor een meer neutrale naam: Limburgia. De Eredivisionist uit Kerkrade staat in elk geval open voor gesprekken over een nieuwe club. Preses Serve Kuijer zei eerder in VI dat een fusie onvermijdelijk is. Dat leverde hem vooral hoon op van supporters. Narinx zegt nu: 'Ik ben het eens met de visie van Kesler en Frissen dat het Limburgse bedrijfsleven in een club moet investeren, maar alleen als er bedragen tussen de 25 en 30 miljoen euro op tafel komen. Als je zo'n budget bij elkaar krijgt, dan kunnen we praten. Maar nu heb ik nog iets van: wat moet ik ermee? Moet je ook per se clubs samenvoegen? Roda is een brand, een club met historie, met een achterban en wij willen vooruit.' In dat kader heeft directeur/eigenaar Erik Schlosser van Integrated Business Consultancy een strategisch toekomstplan voor Roda geschreven. Hij is ook sponsor van de club en bijt zijn tong er bijna af: 'Het plan is puur gericht op Roda en gaat niet uit van een fusie of samenwerking. Verder geef ik geen commentaar. Wat ik als voetbalsupporter vind? Ik ben fan van Roda, dat is duidelijk'

Bovendien start geel-zwart een nieuwe imagocampagne: Roda JC Limburg. Niet langer wil het alleen de club van Kerkrade zijn, maar zich afficheren als de club van héél Limburg. Voortaan in het Parkstad Limburg Stadion geen bombastische schlagers meer na een doelpunt van Roda, maar Rowwen Hèze, om het provinciegevoel bij de fans aan te wakkeren. Oh ironie: het refrein van hun grootste hit luidt: 'Het is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.'

In de spelersgroep van Roda JC wordt amper gesproken over een fusie, zegt aanvoerder Davy De Fauw. 'Ik zie het liefst dat Roda zelfstandig blijft bestaan . Het is de grootste club van Zuid Limburg. En de supporters vinden dat ook, als ik alleen al kijk naar de spandoeken die hier in de omgeving hangen. Als Roda zichzelf kan redden en naar een hoger budget kan groeien, hoeft er geen fusie te komen. Als het echt moet, kun je altijd nog iets creëren.'

Directeur Narinx wijst niet bij voorbaat het plan van Vergoossen af. De huidige adviseur van RC Genk wil zich opwerpen als intermediair tussen Roda, MVV en Fortuna. 'Het is een lachertje te veronderstellen dat een Limburgse club zelfstandig in de subtop van de eredivisie kan spelen, dat krijgt er geen één voor elkaar. Daarom moeten we de oogkleppen af – en de emoties opzij zetten. Alle partijen – clubs, politiek en bedrijfsleven – moeten bij elkaar gaan zitten en práten. Eén bvo moet bereid zijn haar proflicentie beschikbaar te stellen, zodat je een nieuwe fusieclub kunt bouwen. Maar clubs moeten niet worden gedwongen. Als MVV er voldoening uithaalt in de subtop van de Jupiler League te voetballen, dan is daar niets mis mee'

Stellig en verbeten zegt MVV-preses Joseph Goumans: 'Ik heb geen nieuwe argumenten gehoord om de discussie te heropenen. Erover filosoferen heeft dan ook geen zin, ik wil mijn agenda daardoor niet in de war laten sturen. Meneer Kesler vond het nodig tijdens een symposium dingen te roepen zonder de clubs eerst te informeren wat de plannen exact zijn. Dat getuigt niet van fatsoen. Sterker, dat is een gebrek aan fatsoen bij Kesler! In het westen denken ze: Zuid-Limburg is Zuid-Limburg maar dat is natuurlijk niet zo, er zijn grote historische verschillen. Je hebt onze regio ook zóveel schouwburgen die niet samenwerken maar allemaal vechten om de beste artiesten'

MVV en Maastricht onderzoeken zelfs de mogelijkheid een gloednieuw stadion te bouwen. Ook burgemeester Gerd Leers zet zijn vraagtekens bij een fusie: 'Voetbal is emotie, dat is de basis van clubliefde. Aan de andere kant heb je de ratio, die zegt dat een fusie nodig is. Maar emotie is onvervangbaar. Ik denk niet dat de ratio het momenteel kan winnen. Je hebt te maken met drie onverenigbare bloedgroepen. Onderschat ook niet dat MVV een van de oudste profclubs in Nederland is. Eén fusie wordt dus héél moeilijk.'

Roel Wiche is MVV-watcher namens Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad. Sailant: de krantenredacties zijn al gefuseerd. De twee titels bestaan nog naast elkaar, maar het is één redactie. Wiche: 'Puur bedrijfseconomisch zou een fusie de beste optie zijn. Maar er zijn ook zoveel tegenargumenten. De meeste fusies in het voetbal hebben plaats in één stad! Kijk naar Utrecht en Enschede in het verleden. Vergeet niet dat Zuid-Limburg een enorm dichtbevolkt gebied is met allemaal verschillende culturen. Het is een lappendeken, dat voeg je niet samen. Wat onderbelicht blijft in de discussie is de sociale functie van de clubs, ook al spelen ze niet in de top. MVV trekt gemiddeld zesduizend toeschouwers, de kinderen gaan op de fiets of met de bus naar het voetbal. Als dat wegvalt, dan is dat niet goed voor de sociale structuur in een stad'

MVV's hoofd- en shirtsponsor Emly Group, een bedrijf in kantoormeubelen uit nota bene Sittard, steunt de club al vijf jaar. 'Wij geloven niet in een FC Limburg zegt Bert Fransen van Emly. 'Mensen uit Maastricht gaan nooit naar een ander stadion en zeker niet naar Heerlen of Sittard. Omgekeerd ook niet. Als sponsor zijn wij ook geen voorstander van een fusie. Wij hebben bewust gekozen voor MVV, bedrijfsmatig past die club het best bij ons. Wij willen dan ook niet de sponsor zijn van een fusieclub.'
Ole Tobiasen is aanvoerder van MVV. 'Ik verwacht dat het niets wordt met een fusie, zegt de Deen. 'Je hebt met zoveel emoties te maken. Zijn fans van de drie clubs bereid voetbal te kijken in een ander stadion dan ze gewend zijn? Maastrichtenaren willen wel naar voetbal, maar naar MVV.Drie totaal verschillende supportersgroeperingen moeten bij een fusie gezamenlijk naar een nieuw stadion een nieuwe toejuichen. Of dát gebeuren...? En welke spelers gaan er mee naar de fusieclub? Wat doe je met jeugdopleidingen? Ik heb het zelf meegemaakt als A-junior in Kopenhagen, waar BK en 1903 in 1992 zijn gefuseerd tot FC Kopenhagen. De nieuwe club werd meteen kampioen, maar 1903 zakte helemaal weg en van de jeugdopleiding bleef helemaal niets over.'

In het Nederlandse prof voetbal hebben zich al talrijke fusies voorgedaan. Zo is FC Twente een samensmelting van Sportclub Enschede en Enschedese Boys op 1 juli 1965. Door financiele problemen bij beide clubs dwong de gemeente hen tot die actie. Het eerste seizoen had de fusieclub het moeilijk door de overgenomen schulden van haar voorgangers en veel te hoge salariskosten door de te grote selectie, vertellen oud-spelers. Daarna werd Kees Rijvers er trainer. Hij saneerde de groep en dat leverde op alle fronten succes op.

FC Utrecht is een andere prominente fusieclub, waarin Velox, Elinkwijk en DOS op 1 juli 1970 opgingen. Deze drie bvo's balanceerden op dat moment op de rand van de afgrond. Een absolute voorwaarde voor het doorgaan van de fusie was dat DOS zich zou handhaven in de Eredivisie. Het was de grootste van de drie en ook bespeler van Stadion Galgenwaard,dat de thuisbasis werd van FC Utrecht. DOS redde zich ternauwernood.

Zowel FC Twente als - FC Utrecht ontpopte zich uiteindelijk tot vaste gezichten in de Eredivisie. Toch voelt Fortuna Sittard niets voor een fusie. Á propos, de club ontstond zelf uit een samengaan tussen Sittardia en Fortuna '54 op 1 juli 1968. Fortuna '54 was de eerste profclub van Nederland en had legendarische spelers onder contract, zoals Jan Notermans, Cor van der Hart en Frans de Munck. Nu is Fortuna Sittard ver afgegleden. Huub Stevens begon zijn carrière als prof in 1970 bij de club, toen nog Fortuna SC geheten. De malaise van zijn club, zijn eeuwige liefde, gaat hem aan het hart, zegt de huidige trainer van PSV. 'Als ik hoor hoe de situatie bij Fortuna is, dan doet mij dat echt pijn, aldus Stevens. 'In het seizoen 1994/95 ben ik als trainer tweede geworden met Roda JC, die tijden zijn echt voorbij. De middelen daarvoor zijn er niet meer. Publiek en sponsors komen niet meer, dan moet je je afvragen: hebben de drie clubs afzonderlijk nog wel bestaansrecht? Het wordt heel moeilijk nog stappen te maken.

Clubs als SC Heerenveen en FC Groningen maken die stappen wel, maar die hebben de tent vol zitten. Als ik moet kiezen zeg ik: zet ergens een stadion neer en bundel alle belangen. Een fusie is noodzakelijk'
Maar de emoties regeren bij de supporters van de drie clubs. Welbeschouwd gaat het slechts om een paar honderd fans die fel gekant zijn tegen welke vorm van samenwerking dan ook. Maar kennelijk boezemt deze groep dermate veel ontzag en angst in bij de clubbestuurders, dat haar stem wel degelijk zwaar telt. Op viaducten en andere plaatsen in Heerlen en Kerkrade hangen diverse spandoeken met teksten tegen de fusieclub. Nooit FC Limburg staat in koeienletters erop.

Tijdens de thuiswedstrijd tegen AZ droegen veel Roda JC-fans vorige week dinsdag sjaaltjes met anti-FC Limburg-leuzen. De acties zijn van de West Side Ultra's, de harde supporterskern van Roda. Meer daden dan woorden bij de die-hards.

In een verklaring laten ze weten: De drie officiële supportersverenigingen van Roda JC, te weten Supportersvereniging Roda JC, Fanproject Kerkrade '98 en West Side Ultras, hebben besloten voorlopig geen commentaar te geven op de berichtgeving in de pers. Roda JC handelt naar mening van de supportersverenigingen op de juiste manier door aan te geven dat Roda JC dé club van Limburg is. De supportersverenigingen vertrouwen erop dat indien Roda JC van standpunt verandert omtrent FC Limburg, de verenigingen als eerste op de hoogte worden gesteld door de club.'

Het noodlijdende Fortuna hoopt nog steeds zelfstandig te kunnen doorgaan als profclub. Tegen beter weten in, daar lijkt het sterk op. Het credo van de fans die zijn verenigd in SV Noa Veure: Liever failliet dan fuseren! De voorzitter Richard Coenen schrijft in een verklaring: 'In 2001 heeft een bepaalde supportersschare van Fortuna deze stelling al verkondigd en anno 2008 staan wij als SV Nao nog steeds achter deze stelling, liever failliet dan fuseren! SV Noa Veure vindt verder ook dat Fortuna Sittard bestaansrecht heeft gezien zijn historie, tot op heden bezoeken nog steeds 2500 supporters de thuiswedstrijden. Fortuna Sittard heeft zijn eigen clubcultuur, en willen we behouden, een fusie met een andere Limburgse club is dan ook onbespreekbaar'

Op 3 november gaan de Fortuna-fans in gesprek met een afvaardiging van de gemeente Sittard-Geleen om hun standpunt nogmaals duidelijk te maken. Burgemeester Sjra Cox wil Fortuna weliswaar behouden, maar zegt meteen dat de club niet op een nieuwe financiële injectie hoeft te rekenen. De gemeente steekt geen cent meer in Fortuna. Het perspectief van de club wordt almaar beroerder, zeker na de laatste alarmerende berichten. Hoofdsponsor Super Game stopt na dit seizoen als geldschieter, vertelde directeur Marcel Traarbach van de amusementen centerketen begin vorige week. Het bedrijf kampt teruglopende inkomsten door een nieuwe belasting op kansspelen. Bovendien ziet Traarbach minder perspectief in Sittard doordat het Fortuna Stadion nog steeds niet af is en waarschijnlijk ook nooit helemaal zal worden afgebouwd. Tenzij de gemeente bijspringt. Super Game was van plan een speelhal te gaan exploiteren in het stadion. 'Contractueel zouden we direct kunnen stoppen, maar we willen niet dat de club verder in de problemen komt en zoeken nu samen naar een oplossing', verklaart Traarbach.

Fortuna Sittard heeft een begrotingstekort van ongeveer zeven ton. Daarbij heeft de Belastingdienst beslag laten leggen op sponsorgelden. De KNVB dreigt het intrekken van de proflicentie. De bond stelt nu eerst een onafhankelijk onderzoek in naar de overlevingskansen van Fortuna Sittard. Het Zuid-Larense bureau UNO Bedrijfsadviseurs is ingeschakeld om de club door te lichten. 'Als je moet besluiten de licentie in te trekken, dient dat gefundeerd te gebeuren, verklaart Henk Kesler. Het onderzoek zegt de directeur betaald voetbal, moeten we zien als een second opinion. Traarbach denkt dat alleen een overname de club nog kan redden. 'Anders is profvoetbal in Sittard voorbij.' Fortuna hoopte vorige week op een overname door Egyptische zakenmensen, maar ook dat is inmiddels van de baan.

De aanvoerder van Fortuna is Zarko Grabovac. De Serviër speelt al sinds 2005 in Sittard. 'De situatie van de club is moeizaam, maar dat is elk seizoen het geval en het komt steeds goed', stelt hij. Wij als spelersgroep moeten gewoon ons best doen en proberen wedstrijden te winnen, dat zijn we verplicht aan onze supporters. In de selectie wordt niet gesproken over FC Limburg, dat leeft echt niet. Ik voel er zelfs niets voor, voor een fusie. Tradities moeten blijven en wij laten ons ook niet pushen door de KNVB!'

De leiding van de zieltogende club steekt de kop in het zand. Diep in de schulden, maar toch steevast verkondigen dat het heus wel goed komt. De licentiecommissie van de KNVB barstte bijna in lachen uit toen ze het reddingsplan van Fortuna onder ogen kreeg. Sjra Philippen, lid van de tweekoppige raad van commissarissen zegt met een stalen gezicht: 'Ik ben hoopvol dat we de competitie kunnen afmaken en dat het ons gaat lukken erbovenop te komen. Ik vertrouw erop dat Fortuna zelfstandig blijft bestaan. Al dat gedoe over fusies... Geen aandacht aan schenken. Ik zeg daarom ook niet wat mijn standpunt is. Omdat ik het niet weet en omdat het heel emotioneel is. Hoe meer er wordt gesproken en geschreven over een fusie, hoe meer het de mensen afschrikt.'

'Het is een misverstand dat DSM de hoofdsponsor wordt'
Telkens als FC Limburg ter sprake komt, wordt DSM Nederland daarmee in één adem genoemd als hoofdsponsor van de fusieclub. Met dat beeld wil het chemie-, biotechnologie- en vitamineconcern uit Heerlen nu afrekenen. 'Het is een misverstand dat wij de hoofdsponsor worden van een fusieclub in Zuid-Limburg', zegt Nelleke Barning, hoofd communicatie en woordvoerder van DSM. 'Wij zijn co-sponsor van Roda JC en sponsoren de Voetbal Academie. Dat vinden wij genoeg. Hoofdsponsor zijn van een fusieclub past niet in onze strategie; bij ons sponsorbeleid staat talentontwikkeling centraal in relatie tot innovatie van onze producten. Daarom zijn wij partner van de sportkoepel NOC*NSF, dat past wel bij ons. DSM Nederland vindt een fusie overigens wel goed voor de regio, het is ook interessant voor het vestigingsklimaat van bedrijven. Brand, de oudste bierbrouwerij van de provincie, juicht de komst van een FC Limburg toe, maar zegt op voorhand al niet bereid te zijn miljoenen in de fusieclub te pompen. Brand, eigendom van Heineken, ziet wel een rol als regionale sponsor en zou graag zien dat meer regionale bedrijven de handen ineenslaan. Woordvoerder Hans Sjouke Coopal:'Als biermerk zijn wij ook beperkt in onze sponsoring, in die zin dat we niet als shirtsponsor mogen optreden. Wel als naamgever, zoals Amstel aan de wielerklassieker Amstel Gold Race. Een fusie is voor ons interessant; voetbal bindt mensen en dat past bij de uitstraling van ons bier.'

Stadionhopper

Met andere woorden: de clubs voelen er wel wat voor en zien 1 club als de oplossing. Alleen de emotionele gevoelens van clubgerelateerde mensen staat de fusie nog in de weg.

En Rowwen Heze past beter bij VVV omdat het een Noord-Limburgse club is:-)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op nov 06, 2008, 13:37:32
Met andere woorden: de clubs voelen er wel wat voor en zien 1 club als de oplossing. Alleen de emotionele gevoelens van clubgerelateerde mensen staat de fusie nog in de weg.

En Rowwen Heze past beter bij VVV omdat het een Noord-Limburgse club is:-)
Volgens mij lees je verkeerd. De buitenstaanders zien het zitten. De mensen bij de clubs zelf niet. Daarnaast worden alle fabeltjes met betrekking tot een sponsor die al klaar staat eindelijk eens duidelijk ontkracht.

Stadionhopper

Ik lees duidelijk dat Nol Hendriks, Serve Kuijer, Sef Vergoossen, Huub Narinx niet onwelwillend tegen een fusie aankijken. Volgens mij zelfs 4 mensen die hun hart bij jouw club hebben liggen.

Als FC Limburg of Limburgia (vind laatste naam niet kunnen omdat deze club in Brunssum toch al speelt??), er komt dan zal DSM wel anders praten denk ik. Natuurlijk houden ze nu hun mond, omdat het verstandig is als sponsor van Roda JC zijnde.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op nov 06, 2008, 14:06:00
Ik lees duidelijk dat Nol Hendriks, Serve Kuijer, Sef Vergoossen, Huub Narinx niet onwelwillend tegen een fusie aankijken. Volgens mij zelfs 4 mensen die hun hart bij jouw club hebben liggen.

Als FC Limburg of Limburgia (vind laatste naam niet kunnen omdat deze club in Brunssum toch al speelt??), er komt dan zal DSM wel anders praten denk ik. Natuurlijk houden ze nu hun mond, omdat het verstandig is als sponsor van Roda JC zijnde.
Nol Hendriks, is sorry voor de woorden, een dementerende oude man die nogal ongelukkig zijn mening geeft. Sef Vergoossen wijst aldoor naar Racing Genk, juist een voorbeeld van een mislukte fusie. Kuijer en Narinx zijn alleen geinteresseerd bij een gigantische hoop geld, en die is er niet.

Stadionhopper

Citaat van: Joost op nov 06, 2008, 13:56:01
De buitenstaanders zien het zitten. De mensen bij de clubs zelf niet.

Maar zeg dit dan niet als het wel in de lap tekst staat. Het zijn mensen dien bij de clubs zelf zitten.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper