That Final Day 2010: Barnet v Rochdale

Gestart door TeeZee, mei 09, 2010, 14:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

8 mei 2010, in de staart van de laagste profdivisie van Engeland:

21.Cheltenham 47 (-17)
22.Barnet 45 (-17)
23.Grimsby Town 44 (-23)
24.Darlington 27 (-56)

Darlington, met een stadion voor 27500 man, was al gedoemd af te dalen naar de spelonken van de amateurs. Op de laatste speeldag moesten er nog drie clubs vechten om niet hetzelfde lot te moeten ondergaan. Cheltenham stond er met afstand het beste voor, Grimsby was de club in vorm en Barnet ontsloeg recentelijk nog de manager in de hoop een dramatische serie wedstrijden een halt toe te roepen.

8 mei 2010, het programma van de belangrijkste wedstrijden in League Two:

Burton Albion v Grimsby Town – Grimsby móet winnen om een kans te maken op handhaving
Barnet v Rochdale – Barnet móet winnen als Grimsby wint
Cheltenham v Accrington Staney – Cheltenham heeft aan een punt genoeg

Geen club heb ik zovaak zien spelen als Barnet, waarvan twee keer in het eigen Underhill Stadium. Al jaren staat bovenaan mijn verlanglijstje het meemaken van een 'ultimate drop' op 'Final Day'. Nadat Grimsby Town in het onderlinge treffen met Barnet de laatste strohalm had gegrepen om zich toch nog te handhaven, ging het kriebelen. Barnet draaide slecht en zou ondanks een goed begin van dit seizoen alsnog het kind van de rekening kunnen worden. Het ticket werd dinsdag besteld en lag vrijdag vreemd genoeg in mijn brievenbus.

8 mei 2010: That Final Day

De dag begon om 5:30 en niet veel later werd de auto gestart, eerste tussenstop: de Eurotunnel. De Franse douane wilde van alles weten, het kwam goed uit dat ik de tickets voor Barnet v Rochdale kon laten zien. Dat maakt het een stuk geloofwaardiger wat je zegt te komen doen in Engeland.

Ik nam een 'tunneltje' eerder en rond 9:40 lokale tijd begon ik aan de reis Folkestone – Noord-Londen. Links rijden is iets wat om de een of de andere reden volledig vanzelf gaat. Voor het eerst deed ik dat in een auto met een stuur aan de linkerkant en ik moet zeggen: dat is toch een stuk fijner. Okee, je hebt rechts een dode hoek van een paar lichtjaar groot, maar daar staat tegenover dat links rijden en rechts inhalen voor mij toch al dagelijkse praktijk is.

In Maidstone wilde ik even pinnen, maar zoals vaker accepteerden de pinautomaten daar geen buitenlandse passen. Gelukkig had ik nog een paar pond, want ik moest over de Dartford Crossing en dat betekent anderhalve pond per crossing. Leuk is dan dat je dat bedrag cash moet betalen door het aan iemand te geven die de slagboom bedient. Die iemand zit rechts van je, dus dat betekent gordel los, rechter raampje open en als een waar slangenmens naar de andere kant van je auto klimmen om die fokking 1,50 te dokken.

De wegen in Engeland zijn net als in België en bij ons erg slecht. Sommige gaten in het wegdek zijn zo groot dat ik complete vrachtwagens er in heb zien verdwijnen. Op andere wegen leek het wel alsof ze er alleen met 100-tonners op rijden, uitgerust met metalen rupsbanden. De vering van mijn auto is, zo zei hij eufemistisch, ietwat op de proef gesteld. Met dank aan de navigatie was High Barnet snel gevonden. Ik had het plan om de auto te parkeren bij het station. Dat kostte 1 pond voor een dag. Ik betaalde twee pond en kreeg geen wisselgeld. Maar de auto stond veilig, het was gelukt en ik was blij. De rit in Engeland was best leuk.

Ik besloot wat rond te kijken in Barnet. Barnet is een Noord-Londense wijk. Een van de betere wijken volgens mij. Qua winkels stelde het niet al te veel voor. Ik hoopte wat leuks te vinden bij Waterstone's en de WHSmith, maar dat viel tegen. Af en toe ben ik maar even gaan schuilen voor de zeikregen, hetgeen er vrij vreemd uitgezien moet hebben: een man die steeds op de bus wacht maar nooit instapt. Wél vond ik eindelijk een pinautomaat die mijn pasje accepteerde. Niet veel later kwam ik John en Joris tegen van Phoenix, die net als ondergetekende als ramptoeristen afgekomen waren op Barnet v Rochdale. We dronken wat bij de Starbucks en hadden wat kroegpraat over de mooiste competitie ter wereld, de Engelse.

Bij Underhill was het ruim een uur voor kick-off al erg druk. Ook was er wel wat veranderd in de afgelopen jaren. Er staat een nieuwe tribune, die het oude provosorische geval vervangen heeft. Ik vind het een duidelijke vooruitgang. In de clubshop probeerde ik nog een sjaal te kopen voor hgrm, maar wederom waren die dingen uitverkocht. Ook ontmoetten we kort Danny van European Football Weekends (klik op link voor zijn verslag).

Ik stond ruim een uur te voren in het stadion, te wachten (hopen) op een ellendig slot vol zwijgend huilende mensen. Het was dieptriest weer. Het miezerde. Van die miezerregen waar je zeiknat van wordt. De temperaturen kwamen nauwelijks boven de 10 graden uit. Staande in mijn winterjas vroeg ik mij af of ik niet beter een trui had kunnen aandoen en mijn handschoenen had moeten meenemen. En dat voor begin mei. Kortom, hét perfecte weer voor een miserabele middag voor Barnet.

Underhill zat ramvol. Met 4683 mensen zaten er zelfs meer dan ooit tegen Arsenal. Het zag er fantastisch uit en zelfs het uitvak was uitstekend bezet. Je kunt je afvragen waarom je als Rochdalesupporter helemaal naar Noord-Londen afreist als je club al gepromoveerd is, maar misschien wel om dezelfde reden als dat er Nederlanders aanwezig waren. Sowieso stonden er nog wel meer groundhoppers uit exotische landen (vermoedelijk Scandinavië-achtig). Ik had het idee dat Barnet de drukte niet zo goed aankon, want na kick-off bleven er nog lang mensen binnendruppelen.

En ja, dan hoop je dus op een spannende wedstrijd met een allesbeslissend doelpunt in de laatste minuut. Die hoop vervloog snel. Burton had geen kind aan concurrent Grimsby Town. Met de moderne telefoons van tegenwoordig werd binnen een seconde doorgegeven wanneer Burton scoorde. Dat resulteerde dan gejuich en in een 'one-nill to the Albion', een 'two-nill to the Albion' en een, jawel, 'three-nill to the Albion'.

De stadionomroeper had voor en tijdens de wedstrijd al dringend verzocht om vooral niet het veld op te komen na het laatste fluitsignaal en dat is dé manier om een pitch invasion uit te lokken. Die kwam er wel, maar was vrij tam. De Barnetsupporters applaudiseerden voor het uitvak, maar de Rochdalesupporters klapten rustig terug. Geen hooligans hier, Peenvogel.

De festiviteiten voor het lijfsbehoud heb ik niet meer bekeken, het was tijd om naar huis te rijden. De terugweg verliep nog veel soepeler, ik kon een uur eerder met de tunnel en zonder tussendoor te wachten. Rond middernacht was ik al weer thuis.

Het verloop van 8 mei 2010 was niet zoals ik het bedacht had, sterker nog, het is totaal mislukt. Maar niettemin was het een leuke dag. Al heb ik wel een lamme poot van het gas geven. Mijn volgende auto heeft cruise-control.



Wachten totdat je de tunnel in mag rijden...


Zoals altijd veel buitenlandse support bij Barnet


De nieuwe tribune


Achter het uitvak??!


Dit is dan weer een lullige tribune, meer iets wat je verwacht bij paardensport


Een die-hard Barnetsupporter wordt voorafgaand aan de wedstrijd geïnterviewd door een cameraploeg over de wedstrijd van het jaar.


Hier stond ik 6 jaar geleden al eens


Zoek de bal


Gespannen volgt iedereen een wedstrijd die al nergens meer om ging, met dank aan Burton Albion


Gigantische rijen voor het herentoilet, normaal zie je dat alleen bij de dames. Zenuwen?


1-0!! In de laatste minuut, dat dan weer wel.


On the pitch!








En weer netjes terug

Hielke

Leuk. En volgend jaar dan maar opnieuw proberen, die final drop. Ik hou me aanbevolen om een keer deel te nemen aan zo'n dagtrip. Alleen dan iets eerder van te voren aankondigen a.u.b. ;-)

Han

Ik meen uit het verslag op te mogen maken dat er geen sprake was van een keeper die in de 95ste minuut de winnende treffer voor zijn rekening nam.

Underhill is voor mij synoniem als antwoord op de vraag: 'waar was je tijdens de vuurwerkramp in Enschede? Toen betrof het nog een play-off pot vierde divisie tegen Peterborough United.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Hielke op mei 09, 2010, 21:30:15
Leuk. En volgend jaar dan maar opnieuw proberen, die final drop. Ik hou me aanbevolen om een keer deel te nemen aan zo'n dagtrip. Alleen dan iets eerder van te voren aankondigen a.u.b. ;-)
Een week geleden had ik nog niet definitief besloten om te gaan. De leukste tripjes zijn de impulsieve trips, al geef ik toe dat je ervan moet houden om op het laatste moment wat te gaan doen.

TeeZee

Citaat van: Han op mei 09, 2010, 22:44:03
Ik meen uit het verslag op te mogen maken dat er geen sprake was van een keeper die in de 95ste minuut de winnende treffer voor zijn rekening nam.
Aan de ene kant had ik daar op gehoopt, maar aan de andere kant was dat dan niet uniek geweest. Dus tja. Je blijft een enorme mazzelaar.