Modern en (toch) de moeite waard

Gestart door Jarowi, feb 05, 2020, 22:21:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jarowi

Velen van ons zijn vaak op zoek naar de authentieke parels van weleer. Ondanks dat ik me daar helemaal in kan vinden is mijn vraag:

Welke Europese stadions die er deze eeuw (dus vanaf 2000) zijn neergezet vind je goed gelukt en een bezoek waard?

Benieuwd naar jullie antwoorden.

Olav

Leuke vraag. Als je grote renovaties na 2000 ook meetelt (in het geval dat alle tribune opnieuw zijn neergezet of het oude onherkenbaar is) zou ik zeggen: Olympique Marseille, Toulouse, Spartak Trnava, NK Maribor, Vardar Skopje.

Voor echt nieuwe stadions moet ik nog even goed gaan zoeken. Via Wikipedia kwam ik bijvoorbeeld op het stadion van Messina. Ik vind het stadion van Bordeaux ook wat hebben, omdat het een unieke buitenkant heeft.


FCT1980

Ik vind Engelse stadiosn die gefaseerd zijn uitgebreid of vernieuwd best mooi.
Dan doel ik op Villa Park, Old Traffod, Anfield enz.
De nieuwe ovalen zoals Reading, Southampton of Hull zijn allemaal hetzelfde en vind ik verschrikkelijk.

Ik ben het met Willytown eens dat Brighton voor een nieuw stadion best goed is gelukt. Het is van binnen niet symmetrisch en van buiten perfect ingepast in de omgeving/ Top gedaan. Ik denk dat het nieuwe stadion van Brentford ook een leuke ground wordt aangezien die tribunes ook allemaal verschillend zijn.

In Nederland vind ik het stadion van AZ aardig gelukt.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

De vernieuwde Galgenwaard vind ik ook geen verkeerd stadion overigens. Veel glas, doorzichtig, steile tribunes en als de supporters er daar achter staan best sfeervol.

Nort

Wat is het criterium bij goed gelukt? Bij veel verbouwingen is de vaste stadionbezoeker er flink op vooruit gegaan, zonder dat het echt ten koste is gegaan van de sfeer/nostalgie. Voor ons soort mensen ligt dat anders, al kan ik ook genieten van nieuwbouw stadions. Niet die standaard dingen van Southampton of Monchengladbach, maar wel van b.v. Spurs, Porto, Lyon, Celta de Vigo en ga zo maar door.

rogo_breda

Citaat van: FCT1980 op feb 06, 2020, 09:04:37
Ik vind Engelse stadiosn die gefaseerd zijn uitgebreid of vernieuwd best mooi.
Dan doel ik op Villa Park, Old Traffod, Anfield enz.
De nieuwe ovalen zoals Reading, Southampton of Hull zijn allemaal hetzelfde en vind ik verschrikkelijk.

Ik ben het met Willytown eens dat Brighton voor een nieuw stadion best goed is gelukt. Het is van binnen niet symmetrisch en van buiten perfect ingepast in de omgeving/ Top gedaan. Ik denk dat het nieuwe stadion van Brentford ook een leuke ground wordt aangezien die tribunes ook allemaal verschillend zijn.

In Nederland vind ik het stadion van AZ aardig gelukt.
Helemaal mee eens. Behalve dan die laatste zin.

Sebastiaan_W

Gelukkig zijn de meningen verdeeld anders wordt het ook maar zo saai. Persoonlijk vind ik het nieuwe AZ stadion en de Galgenwaard echt een verschrikking.
Beide stadions zijn echt tochtgaten, tribunes lopen niet door tot aan het veld(de Nederlandse gruwel dat de eerste rij op een meter of twee hoogte begint) en komen kil over.

De vernieuwbouw van het Heracles stadion vind ik dan weer erg goed gelukt. Voor de verbouwing vond ik het saai en simpel stadion, maar in Almelo zijn ze er echt op vooruit gegaan.

Joost

Citaat van: Sebastiaan_W op feb 06, 2020, 11:23:59
Gelukkig zijn de meningen verdeeld anders wordt het ook maar zo saai. Persoonlijk vind ik het nieuwe AZ stadion en de Galgenwaard echt een verschrikking.
Beide stadions zijn echt tochtgaten, tribunes lopen niet door tot aan het veld(de Nederlandse gruwel dat de eerste rij op een meter of twee hoogte begint) en komen kil over.

De vernieuwbouw van het Heracles stadion vind ik dan weer erg goed gelukt. Voor de verbouwing vond ik het saai en simpel stadion, maar in Almelo zijn ze er echt op vooruit gegaan.

Voor het oog zijn tribunes die doorlopen tot het veld veel mooier, maar het zijn ook de plaatsen waar je het slechtste zicht hebt. Ik snap dus wel dat tribunes wat hoger beginnen.

Over het algemeen vind ik stadions die herbouwd worden of in delen worden vernieuwd mooier dan de Arena-kloons. Ze behouden dan vaker karakter door de belemmeringen die er op de bestaande locatie zijn. Zoals bijvoorbeeld bij KV Mechelen.

ksclgiov282

Kaiserslautern lijkt me een heel mooie, hoewel ik er nog nooit geweest ben. En 1.FC Köln. Beide renovaties dateren van na 2000 denk ik. En Charleroi zoals het opgeleverd werd voor EURO 2000 was toch ook heel apart, maar daar schiet nu helaas bijna niets meer van over natuurlijk.

martijn2806

Het Olimpiyskiy in Kiev is toch wel een machtig mooi stadion. Heel toegankelijk ook. Zelfs voor Dinamo Kiev - Shakhtar Donetsk kon je zo een kaartje aan de poort kopen.

AthleticHolanda

Er zijn voor mij talloze nieuwe stadions die de moeite zijn, zolang ze maar unieke kenmerken hebben.
De eersten waar ik aan denk zijn bijvoorbeeld de Pancho Arena in Hongarije, de Timsah Arena in Bursa of t WK stadion van Yekaterinburg.

DanielsenAxedal

Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

Langemannetje

#13
De Alte Försterei van Union Berlin is door de jaren heen behoorlijk veranderd maar is eigenlijk alleen maar beter geworden. De transformatie naar een volwaardige Stehplatz-Tempel zoals het gevisualiseerd wordt, doet mij handenwrijvend toekijken.
73 grounds in 14 verschillende landen

Rob1977_PSV

Persoonlijk vind ik het Estadio Anoeta van Real Sociedad ook "prettig" gerenoveerd, wat vind jij daarvan AthleticHolanda?
Altijd in voor een mooie Europese trip met PSV of een ordinaire groundhop ergens in het wilde weg!