Hoofdmenu

Klaar met voetbal

Gestart door TeeZee, mei 06, 2014, 11:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Als ik de cijfers op Voetbalopzaterdag.com bekijk, dan is het de laatste 10 jaar grosso modo constant gebleven bij de amateurs. Per club schommelt het mee met sportieve successen en teleurstellingen, de competitie als geheel lijkt me redelijk stabiel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Cyclebob

Op Zaterdag zeker, maar op zondag is het een drama, ik kom regelmatig bij wedstrijden waarbij er meer lui in de kantine naar Eredivisie Live staan te kijken dan bij het hoofdveld waar het eerste speelt
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

spons

Citaat van: hgrm op mei 06, 2014, 23:46:20
Als ik de cijfers op Voetbalopzaterdag.com bekijk, dan is het de laatste 10 jaar grosso modo constant gebleven bij de amateurs. Per club schommelt het mee met sportieve successen en teleurstellingen, de competitie als geheel lijkt me redelijk stabiel.

De laatste 10 jaar misschien wel maar in vergelijking met 25 jaar geleden waar De Waan het over heeft is mijn ervaring dat de toeschouwersaantallen ook in het zaterdagvoetbal behoorlijk zijn gedaald
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

ðe waan

Het zaterdagvoetbal volg ik zelf pas sinds het internettijdperk met meer interesse, dus ik kan daar moeilijk een vergelijking maken met langer geleden.

Het is natuurlijk een open deur dat het verval vooral zichtbaar is bij de zondagcompetities. Toch heb ik de indruk dat het op zaterdag met name onder de topklasse over het algemeen behoorlijk terugloopt. En dan baseer ik mij op de cijfertjes van VoZ en mijn eigen ervaringen.

Maar als ik kijk naar de laatste speeldag in de hoofdklasse C van het seizoen 88-89, dan word ik overmand door weemoed. Het was weliswaar ongekend spannend en bij elk duel stond nog wat op het spel maar toch:
HSC'21 - De Bataven 3.000
Appingedam - Rheden 2.300
SVBO - SC Enschede 2.000
Germanicus - Rohda Raalte 2.000
De Zweef - Achilles'29 1.500
De Treffers - Hoogeveen 1.000
Babberich - Drachten 900

http://www.dekrantvantoen.nl/vw/page.do?id=NVHN-AE-19890508-019&ed=00

Zou mooi zijn als weer iets van die oude tijd kon terugkeren.

Joost

Citaat van: spons op mei 07, 2014, 05:01:42
De laatste 10 jaar misschien wel maar in vergelijking met 25 jaar geleden waar De Waan het over heeft is mijn ervaring dat de toeschouwersaantallen ook in het zaterdagvoetbal behoorlijk zijn gedaald

Ik heb sterk de indruk dat die dalende toeschouwersaantallen bij het amateurvoetbal wel meevallen.
De laatste maanden heb ik flink wat oude kranten ingezien en daarbij ook toeschouwersaantallen in de hoofdklasse gezien. Ik was net als jullie in de veronderstelling dat er standaard heel veel meer mensen kwamen. Maar dat was dus niet zo. Neem nu seizoen 89/90. Quick Boys v IJsselmeervogels was voor de thuisploeg bepalend voor de periode. Er kwamen 2500 man.
Toeschouwersaantallen waren ook vroeger heel afhankelijk van sportief succes en alleen bij heel belangrijke duels was de top een stuk hoger.


ðe waan

Er is één seizoen geweest dat in VI de toeschouwersaantallen van de hoofdklasse werden vermeld. Die ga ik er bij gelegenheid eens bij zoeken. Al is het natuurlijk ook weer de vraag hoe betrouwbaar dat allemaal is.

Zijn we trouwens niet een beetje afgedwaald van de essentie van dit topic?

hgrm

Ik zie vooral een verschuiving naar de zaterdag. Op dezelfde krantenpagina staan ook de toeschouwersaantallen in de 1e klasse zaterdag (destijds het hoogste niveau) en die zijn toch erg laag. Alleen Genemuiden komt boven de 1000.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ðe waan

En dat was de kampioenswedstrijd.

Nou kan een laatste speelronde ook een beetje een vertekend beeld geven natuurlijk.

Sebastiaan_W

Ik ben benieuwd hoe lang de zondag nog blijft bestaan. Vooral in het westen maken de laatste 2 jaar toch wel wat clubs de overstap van de zondag naar de zaterdag. Daarbij zijn er toch veel clubs die zowel een zaterdag- als een zondagtak hebben.

Daarbij schrok ik van het niveauverschil en de publieke belangstelling tussen de Topklasse zondag en de Hoofdklasse zaterdag. Al is dit gebaseerd op 2 wedstrijden, die ik op één dag heb bezocht.

ðe waan

#24
Het beeld baseren op twee wedstrijden lijkt me niet helemaal fair. Bovendien is het niet zo gek dat een wedstrijd tussen twee kampioenskandidaten in de hoofdklasse aantrekkelijker en beter is dan een wedstrijd tussen een vrijwel gedegradeerde ploeg tegen een ploeg die er al maanden niks meer van bakt.

Maar goed, des te meer reden om de top van de zaterdag en zondag samen te voegen, want komen de beste clubs vanzelf boven drijven.

Overigens zijn er nog altijd twee keer zo veel teams actief op de zondag, dus dat blijft echt nog wel even bestaan. Behalve in West II en het zuidelijke deel van West I wisselen ook alleen wat wanhopige kelderclubs van speeldag.


belfast

vroeger was alles beter. jammer voor mijn zoon dat hij de goede ouwe tijd nooit zal meemaken. maar voor hem zullen deze jaren in de toekomst de goede oude tijd vormen. Enzovoort.

Man man wat een avonturen waren dat. Gladbach, Bremen, Praag, Manchester, Dusseldorf. Massaal, en zonder al die regeltjes.
D3T=Lief

spons

Citaat van: belfast op mei 07, 2014, 15:37:40
vroeger was alles beter. jammer voor mijn zoon dat hij de goede ouwe tijd nooit zal meemaken. maar voor hem zullen deze jaren in de toekomst de goede oude tijd vormen. Enzovoort.

Man man wat een avonturen waren dat. Gladbach, Bremen, Praag, Manchester, Dusseldorf. Massaal, en zonder al die regeltjes.

Ik ben het er niet mee eens dat vroeger alles beter was maar het rijtje dat jij opnoemt was inderdaad wel aardig
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

FC_Emmen

Citaat van: Cyclebob op mei 06, 2014, 17:19:25
Helemaal mee eens. Voetbal is voor mij combinatie van omgeving bezoeken, drankje in de gezamenlijke kantine. Ik gruw van uitvakken en nog meer van combi's.
Gelukkig is dat in de eerste divisie nog een stuk minder. Wij hebben met FC Emmen afgelopen seizoen alleen naar Almere een combi gehad volgens mij.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Joost

Citaat van: FC_Emmen op mei 07, 2014, 19:11:22
Gelukkig is dat in de eerste divisie nog een stuk minder. Wij hebben met FC Emmen afgelopen seizoen alleen naar Almere een combi gehad volgens mij.
Dat is een grapje hoop ik?

Niels_Zitterd

#29
CiteerGelukkig is dat in de eerste divisie nog een stuk minder. Wij hebben met FC Emmen afgelopen seizoen alleen naar Almere een combi gehad volgens mij.

Wij hebben toch veel meer combi's gehad helaas...
Bus Combi:
MVV (die kan ik begrijpen)
Almere
De Graafschap (competitie en play-offs)
FC Oss
FC Den Bosch
Jong PSV
Jong Ajax
FC Volendam (wel 2 uur van te voren op de dijk...)

Auto combi:
Jong Twente
VVV Venlo
FC Eindhoven
Achilles'29
Sparta Rotterdam
Helmond Sport
Willem II

Vrij vervoer: zonder enige restrictie
FC Emmen
SC Telstar
FC Dordrecht
SBV Excelsior

Meest genoemde reden is het niet kunnen ontvangen van grote groepen supporters van de bezoekende partij rondom het stadion.
Waarbij in Almere nog eens een extra drooglegging was in een straal van 2km rondom het stadion. Werd er drank gevonden moesten de bussen rechtsomkeert terug naar Sittard.