Hoofdmenu

Eerste divisie

Gestart door Sebastiaan_W, jan 08, 2013, 10:28:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Niels1977

Citaat van: Joost op mei 16, 2014, 14:05:33
Volgens mij zeggen uitverkochte stadions en uitsupporters helemaal niets over hoe groot een club is.

Op basis van gevoel lijkt NEC me net iets groter dan Cambuur. Go Ahead is vooral cult maar is qua club wel nog een stukje kleiner dan Cambuur.

Go Ahead Eagles is gewoon een hele kleine club, we zijn nog steeds een typische eerste divisie club, die na een hele lange tijd gepromoveerd is. Dit seizoen hadden we niets te verliezen. Komend seizoen wordt pas echt belangrijk hopelijk lukt het om er een tijdje in te blijven en langzaamaan te veranderen in een eredivisie club.
Het gevoel dat we cult zijn leeft niet onder de supporters die al jaren gaan hoor, dat idee leeft voor mijn gevoel veel meer bij supporters van andere clubs. Ik vind niets cult aan mijn club, ik heb dat gevoel bijvoorbeeld weer bij Telstar.

Dat alles uitverkocht is en dat er veel uitsupporters mee gaan afgelopen seizoen is logisch na 17 jaar dezelfde stadions en tegenstanders is het wel leuk om een keer naar de Kuip te gaan. De vraag is natuurlijk of dat zo blijft, in de eerste divisie zaten er standaard 4000 nu 7000.
Verandering van spijs doet eten :) Van mij hoeft mijn club ook niet groot te zijn/worden in aantallen, ik zou het wel leuk vinden om ooit eens een echte prijs te winnen als kleine club. Of Europees voetbal. Het nadeel van een kleine club blijft dat de successen schaars zijn, maar als er dan eens iets te vieren valt dan is het wel direct echt fantastisch.



Han

#301
Citaat van: watergatehopper op mei 16, 2014, 11:06:25Kortom ik ben het niet geheel met je eens als je met kleinschalig sfeer, beleving en support bedoelt Han.

Ok. Ik hoef me dan niet aangesproken te voelen omdat ik daar niet op doel.


Gevoelsmatig reken ik de volgende clubs tot ' kleinschalig' en naar mijn idee is dat, ondanks boterzachte, irrationele en misschien zelfs wel ongenuanceerde aannames, redelijk verdedigbaar.

PEC Zwolle
Heracles
GA Eagles
Excelsior
Cambuur
Heerenveen
Dordrecht
NAC
Willem II


Sfeer, stadioncapaciteit, vocaliteit, gekoketteer met uitsupport, etc, zijn voor mij geen parameters.

De resterende clubs vind ik van een andere ' grootte' die ik niet ogenblikkelijk en gevoelsmatig associeer met ' kleinschalig'. Sommige clubs roepen bijna automatisch beelden op van de eredivisie en nadrukkelijk n'iet met de eerste divisie:


Ajax
Feyenoord
Twente
PSV
AZ
Vitesse
Groningen
Utrecht
ADO
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

AthleticHolanda

Supportersaantallen geven denk ik zowel thuis als uit aan hoe erg een club 'leeft', niet persé hoe groot een club is.

Desalniettemin snap ik weinig van Han's post hierboven en ben ik benieuwd naar de argumentatie, of is het puur een gevoelskwestie?

Dus bij deze, Han, kan je het begrip 'kleinschalig' definiëren?

hgrm

Citaat van: Niels1977 op mei 16, 2014, 14:46:15
Go Ahead Eagles is gewoon een hele kleine club, we zijn nog steeds een typische eerste divisie club,

Bij Go Ahead heb ik juist het gevoel van een slapende reus: veel en fanatieke fans (ik moet nog maar zien of NEC -als ze een tijdje in de eerste divisie spelen- de gemiddeldes haalt die Go Ahead de laatste tijd gehaad heeft) en een roemrucht verleden in de eredivisie en daarvoor.

Cambuur vind ik dan toch veel meer een eerstedivisie-club. Het is nu voor de tweede keer dat ze een periode in de eredivisie spelen, volgend jaar voor het vierde jaar in totaal.

Het gevoel dat ik bij Go Ahead heb, heb ik bijvoorbeeld ook bij MVV, Fortuna Sittard en Den Bosch, maar dan weer niet bij VVV en De Graafschap.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: AthleticHolanda op mei 16, 2014, 18:27:01
Supportersaantallen geven denk ik zowel thuis als uit aan hoe erg een club 'leeft', niet persé hoe groot een club is.

Desalniettemin snap ik weinig van Han's post hierboven en ben ik benieuwd naar de argumentatie, of is het puur een gevoelskwestie?

Dus bij deze, Han, kan je het begrip 'kleinschalig' definiëren?

Citaat van: Han op mei 16, 2014, 17:39:34
Gevoelsmatig reken ik de volgende clubs tot ' kleinschalig' en naar mijn idee is dat, ondanks boterzachte, irrationele en misschien zelfs wel ongenuanceerde aannames, redelijk verdedigbaar.

Kleinschaligheid is een kwalitatief begrip. Het heeft met 'dna' van een club te  maken die een niet te definieren gevoel oproept. Aan het hierboven genoemde rijtje voeg ik uit de huidige eerste divisie moeiteloos De Graafschap, Telstar en Fortuna Sittard toe. Clubs als Twente en Utrecht voelen als een ' dissonant' aan in dat rijtje.


Ajax, Feyenoord, PSV en Twente roepen eerder beelden van provincie-overschrijdende 'grootschaligheid' op.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hugo

Citaat van: hgrm op mei 16, 2014, 20:32:40
Cambuur vind ik dan toch veel meer een eerstedivisie-club. Het is nu voor de tweede keer dat ze een periode in de eredivisie spelen, volgend jaar voor het vierde jaar in totaal.

Correctie; 3x keer Eredivisie en komend seizoen  wordt het 6e in de Eredivisie.

Hugo

En ja Cambuur is een Eerste Divisie club die in een goede periode zit en daarom een level hoger mee mag doen.

Han

De eerste divisie is inmiddels een aantal grasvelden armer geworden.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

watergatehopper


Hmm.... het blijft een beetje persoonlijk ook denk ik. Hoe groot is groot? Voor de 1 groter als voor de ander blablabla..... Leuk om te zien dat eenieder hier weer andere gedachten over heeft en ook andere criteria hiervoor heeft. Dat niet alleen gekeken wordt naar titels, promoties of aantal jaren op het hoogste niveau is duidelijk lijkt me. 
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Joost

Zonder overdrijven zijn wij wel volgend seizoen de grootste club in de Eerste Divisie.

Sebastiaan_W

Citaat van: Joost op mei 19, 2014, 10:38:26
Zonder overdrijven zijn wij wel volgend seizoen de grootste club in de Eerste Divisie.

Beginnen de Roda supporters nu al arrogant te doen? :-)

hgrm

Citaat van: Joost op mei 19, 2014, 10:38:26
Zonder overdrijven zijn wij wel volgend seizoen de grootste club in de Eerste Divisie.

Als club vind is Sparta toch wel minstens even groot.
En NEC, De Graafschap en Den Bosch misschien ook wel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

cafebac

Citaat van: Joost op mei 19, 2014, 10:38:26
Zonder overdrijven zijn wij wel volgend seizoen de grootste club in de Eerste Divisie.

Benieuwd of jullie na 5 jaar in de wildernis nog net zoveel volk trekken als de sjengen ;)

Joost

Citaat van: hgrm op mei 19, 2014, 11:19:38
Als club vind is Sparta toch wel minstens even groot.
En NEC, De Graafschap en Den Bosch misschien ook wel.

Vind je echt?
Zelfs al komt er komend seizoen nog maar de helft van de supporters kijken dan is hebben we nog ruimschoots het hoogste gemiddelde.

De vier genoemde clubs verkopen hun stadion zelden uit, zelfs in de Eredivisie en hebben alle vier niet eens genoeg ruimte om ons gemiddelde aantal toeschouwers uit de Eredivisie te kunnen herbergen.

spons

#314
Citaat van: Joost op mei 19, 2014, 12:55:03
Vind je echt?
Zelfs al komt er komend seizoen nog maar de helft van de supporters kijken dan is hebben we nog ruimschoots het hoogste gemiddelde.

De vier genoemde clubs verkopen hun stadion zelden uit, zelfs in de Eredivisie en hebben alle vier niet eens genoeg ruimte om ons gemiddelde aantal toeschouwers uit de Eredivisie te kunnen herbergen.

Sparta is ( mede op basis van historie ) een toch veel grotere club dan Roda ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen