Poznan, Poznan! Hey Kolejorz!

Gestart door Stadionhopper, dec 06, 2008, 16:53:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadionhopper

Lech Poznan - Deportivo La Coruña 1-1
Donderdag 4 december, UEFA Cup
Toeschouwers: 20.000
20:45 uur / Stadion Lecha, Poznan


Normaliter schrijf ik alleen op mijn website een verslag van een wedstrijd, voor deze wedstrijd wil ik graag een uitzondering maken.

Zal beginnen bij het begin hoe ik aan deze wedstrijd ben gekomen. Zoals al eerder vermeld op dit forum woont mijn broer in de nabijheid van de Poolse stad Poznan. Afgelopen zondagavond na de wedstrijd Fola Esch - Jeunesse Esch kreeg ik een sms berichtje vanuit Polen of ik eventueel interesse zou hebben in Lech Poznan - Deportivo La Coruña van 4 december. In eerste instantie was dit natuurlijk voor de grap, totdat ik steeds meer interesse begon te krijgen om naar Poznan af te reizen. Hoe zou ik het doen met de reis? de kosten? en natuurlijk met het werk? Op maandag op het werk gepolst of ik de donderdag en vrijdag vrij kon hebben, dit was geen enkel probleem. Aangezien mijn broer vrijdag terug zou rijden naar Nederland voor een weekend, zou ik makkelijk mee kunnen rijden. Het oog voor de heenreis viel dus op de trein. Na wat zoekwerk op het internet kwam ik erachter dat het me 120 euro zou gaan kosten. Met de gedachte dat dit de prijs zou zijn ben ik op dinsdag naar Mönchengladbach Hbf gegaan om het treinkaartje te kopen. De zeer vriendelijke man wist me te vertellen dat een ligplaats van Düsseldorf Hbf naar Poznan me 49 euro zou gaan kosten. Dit was natuurlijk een meevaller en het ticket werd meteen gekocht. Nu kwamen alleen de kosten van Kaldenkirchen - Düsseldorf er nog bij à 10,50 euro. Voor een kleine 60 euro zou ik dus een retourtje Poznan hebben. Aangezien het wedstrijdkaartje gesponsord werd door mijn broer bleef het bij deze 60 euro voor reis en wedstrijd.

Woensdagavond, bahnhof Kaldenkirchen om 19:10 uur, de Maas-Wupper Express verschijnt uit de richting van Venlo, mijn reis naar Poznan kon beginnen. Ik had een uurtje overstaptijd in Düsseldorf en besloot de 11 Freunde maar te kopen. Rond 21:00 uur verplaatste ik mij naar spoor nummer 15 waar 4 minuten later de nachttrein naar Warszawa zou verschijnen. In totaal zouden in mijn coupe 3 personen zitten, na het station van Dortmund besloot men om te gaan slapen. Ik werd alleen even wakker bij Berlijn en een half uur voor aankomst in Poznan. In Poznan aangekomen stond mijn broer al te wachten in de centrale hal. We zouden niet in Poznan blijven maar naar een 80 km verderop gelegen stadje met de naam Wolsztyn, waar mijn broer woont en werkt.

De wedstrijd was al weken uitverkocht, wegens bepaalde connecties met de voorzitter van Lech Poznan was het zeker dat ik een ticket bemachtigd zou krijgen. We zouden de 80 km afleggen van Wolsztyn naar Poznan met de autobus met het merk Autosan. Deze bus kun je vergelijken met een bus die voor de val van de muur zijn hoogtijdagen kende. Aangezien de bus niet harder kan rijden dan 60 km per uur deden we er anderhalf uur over. Voor aanvang van de busreis werd er flink wat bier ingeslagen. Toen we iedereen ingeladen hadden (eerst een paar kleine dorpjes afleggen om iedereen op te halen), kon de reis gaan beginnen. Naarmate de reis duurde hoe meer bier en wodka er vloeide in de bus. De Polen voelden zich minder gesloten en probeerde mij van alles te vertellen, dit in zeer slecht engels of gewoon in het Pools, mijn broer en schoonbroer (Pool), vertaalden zo veel mogelijk. Getooid in een (geleend) Poznan shirt en sjaal werd ik al snel een van hen.

Het stadion van Lech wordt momenteel omgebouwd voor het EK 2012. Door deze verbouwing was een lange zijde compleet afgebroken en de andere lange zijde voor de helft. Ook de karakteristieke lichtmasten zijn inmiddels van het toneel verdwenen. Daartegenover staat dat een korte zijde al helemaal klaar was, deze tribune bevat 2 ringen met een zeildragend dak. Dit zal de enige tribune gaan worden die 2 ringen gaat bezitten, de overige tribunes zullen in de toekomst allemaal over 3 ringen bezitten. De andere korte zijde, de tribune waar ik een kaartje voor had, bezit de 3 ringen al, alleen het dak moet er op gemonteerd worden nog.

Op de onderste van de 3 ringen nam ik plaats tussen de ultras van Poznan. Bij opkomst van het veld toonden de ultras een choreografie, helaas kon ik niet zien wat de grootte hier van zou zijn en wat er precies opstond. Onder hard gezang werd de wedstrijd afgetrapt. Na 2 minuten stond Lech al op een 0-1 achterstand, dit weerhield de fans er niet van om nog harder te gaan zingen en massaal achter hun ploeg te gaan staan. 5 Minuten voor rust kwam dan de gelijkmaker, het stadion ontplofte en riep om nog een doelpunt. Na rust was er nog maar 1 ploeg dat kansen creëerde, Lech Poznan. Helaas bleef het bij een 1-1 gelijkspel, wat voor Poznan het tweede punt in de UEFA Cup betrof. Over twee weken wacht de uitwedstrijd naar Feyenoord, mocht deze gewonnen worden dan is er een grote kans op plaatsing voor de tweede ronde, aangezien Deportivo en Nancy elkaar uit kunnen schakelen. De fans wisten al te zingen: We gaan naar Holland om te winnen!

Om 01:30 lag ik niet geheel nuchter meer in mijn bed, te denken aan deze prachtige voetbalavond.


De korte zijde die al klaar was


De korte zijde waar ik zat, onderste ring.


De lange zijde die half afgebroken is, met een halve oude lichtmast in de verte


De Autosanbus


Spelersopkomst, op de voorgrond nog een stukje choreo


Korte zijde met dak


Lange zijde, half afgebroken
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hielke

Mooi verslag. Wonderlijk gezicht, zo'n stadion in ombouw. Er gingen verhalen dat Polen het EK 2012 niet zou halen vanwege de (om)bouw van de stadions, maar aan Poznan zal het niet liggen zo te zien. Dat schiet al aardig op.

hgrm

Leuk om te zien dat er in een kwartaal alweer zoveel veranderd is. De tribune waar jij op zat, was bijna klaar toen ik er was. En toen waren de lange zijdes gelukkig nog intact.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Die fans van Lech schijnen inderdaad erg fanatiek te zijn, prachtig! Wedstrijden met zo'n sfeer zijn altijd de moeite waard.

Hier de choreo

http://www.youtube.com/watch?v=PHbCpKdvBIs

Leuk (reis)verhaal ook!

Die oude lichtmasten zijn verdwenen? Toch eeuwig zonde... net zoals de verbouwing van het stadion. Maarja in het 'oude' kan nu eenmaal geen EK georganiseerd worden.

Stadionhopper

De fans van Poznan zijn de trouwste fans van Polen. Als het stadion straks klaar is zullen er tweewekelijks 40.000 supporters zitten. Ook naar uitwedstrijden gaan de Poznan fans massaal naar toe. Tegen Grasshoppers zaten meer Poznan fans dan Grasshoppers fans in het stadion.

Naar Rotterdam zullen ongeveer 3.000 Polen reizen. Deze zullen allemaal vanuit Polen komen en dan mag je de Polen die in Nederland wonen nog boven op die 3.000 gaan tellen.

Aan Poznan zal het inderdaad niet gaan liggen als Polen het EK 2012 niet zal krijgen. Maar in Warschau, Wroclaw moet men nog zo goed als gaan beginnen met de bouw van de stadions. In Oekraïne is alleen het stadion in Dniepropetrovsk klaar. Het stadion van Shaktar Donetzk zal ook op tijd klaar zijn. Ander verhaal is het nationaal stadion in Kiev. Hier is men kort geleden nog maar aan begonnen maar het ligt inmiddels alweer geruime tijd stil. Er spelen verschillende conflicten mee.

Ook de infrastructuur is nog lang niet klaar in beiden landen. In Polen zijn ze wel bezig met verschillende snelwegen maar deze schieten nog niet op. De enige verbinding die over 2 jaar klaar zal zijn is die van de Duitse grens naar Poznan toe, maar dan moeten er nog verbindingen gelegd worden van Poznan-Gdansk, Poznan-Wroclaw, Poznan-Warszawa. In Oekraïne zijn ze niet eens begonnen nog met de infrastructuur.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Vandaag de wedstrijd thuis tegen Polonia Bytom op internet gekeken. Het restant van de lange zijde was al gesloten en voor de helft al stoeltjes weggehaald. De sfeer was weer geweldig. Lech won met 3-0.
Hieronder een filmpje, blijf het gehele filmpje kijken, de kwaliteit is wel slecht:

http://www.youtube.com/watch?v=QxcP7t-ONek
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Bloos

Leuk verhaal.

Ben ooit in 1993 in dit stadion geweest, tijdens Polen - Nederland. Zo te zien heeft het sindsdien een behoorlijke metamorfose ondergaan, in die tijd had het een U-vorm. Ik heb nog foto's van dit bezoek, ik zal eens op zoek gaan.