Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ici c est Paris

Begrijp beide 'kampen' (voor zover daar sprake van is) wel, voor wat betreft het completeren van een competitie.

Ik snap dat je van sommige clubs zoiets hebt van, dat trekt me totaal niet, maar persoonlijk wil ik ook overal wel geweest zijn. Het gaat me niet om het geforceerde afwerken van een lijstje, maar zelfs als een club me op voorhand totaal niet aanspreekt, ben ik altijd benieuwd naar hoe het in het echt is, en laat ik me graag verrassen. Soms heb je hele hoge verwachtingen van een stadion of club maar valt de praktijk erg tegen, en vice versa. De ervaring is voor mij altijd wat waard.

Maar ieder z'n ding, natuurlijk.

Jef400

Die laatste zin omvat alles in het groundhoppingswereldje. Als er al zoiets bestaat.

Koning Kriel

Op vakantie voor het eerst naar een MLS wedstrijd geweest. Om precies te zijn naar New York City FC - Los Angeles FC in Yankee stadium. NYCFC heeft een harde kern die in de bleachers staat, ik had zelf voor het vak naast de harde kern gekozen (233B) waar we kaartjes voor 34 dollar konden kopen. NYCFC trekt redelijk wat publiek maar Yankee stadium is veel te groot. Mijn verwachtingen waren vooraf dan ook niet heel hoog.

De werkelijke sfeer verraste mij echter. De harde kern was 90 minuten lang bezig (niet echt mijn ding, ik houd meer van de Engelse sfeer die meer wedstrijd afhankelijk is). In mijn vak werd wat meer op de wedstrijd gereageerd en werd af en toe behoorlijk fanatiek gezongen en met de wedstrijd meegeleefd. Conclusie: het voetbal was van een behoorlijk niveau en de sfeer was verrassend goed. Het enige nadeel was dat een biertje (0,5 liter Heineken uit blik) nogal aan de prijs was, $15,15 om precies te zijn. Ik raad iedereen die naar New York gaat aan om een wedstrijdje mee te pakken, en kies vooral voor vak 233B.

Overigens later in de vakantie ook nog naar het ijshockey (NHL) en basketbal (NBA) geweest. Had vooraf bij het basketbal meer spektakel verwacht maar eigenlijk was dit meer het geval bij het ijshockey. Allebei de bezoekjes (NJ Devils in prudential center en NY Knicks in madison square garden) waren wel absoluut de moeite waard.

Bier und Bratwurst

mooie ervaring Koning Kriel!
Het ene stadion is het andere niet!

ksclgiov282

Ik heb vorig jaar tijdens een weekje NYC ook een wedstrijdje meegepikt, maar dan van de Red Bulls. Wou eigenlijk liever naar City gaan maar die speelden niet thuis toen. Maar het heeft ook mij positief verrast, het was een uiterst vermakelijke pot aanvallend voetbal (4-0 maar het kon evengoed 7-2 geworden zijn), sfeer was ook best OK en een hoop clichés werden bevestigd, barbecuende Amerikanen op het parkeerterrein incluis. Alcohol is inderdaad duur viel me op. Sterker nog, een flesje mineraalwater was bijna 2x zo duur als een blikje Red Bull, maar dat hoeft niet te verbazen bij een club als dit ;-)
Later in de week een stadiontour gedaan in het Yankee stadium, maar daar werd met geen woord gerept over City, behalve helemaal op het einde.
Overigens zouden we in de zomer van 2020 graag terug een weekje of 2 naar de USA gaan, en daarbij 1 of 2 wedstrijden doen.

Rob1977_PSV

Zaterdag een dubbel gedaan, omdat we vooraf nog niet wisten welke partij we in Duitsland gingen bezoeken maar gekozen voor Essen als centrale uitvalsbasis. Prima bevallen. Zat te doen in deze stad en goed op stap geweest. Aangezien op vrijdagmorgen bekend werd dat ook de laatste staanplaatsen voor de wedstrijd Bochum-HSV restlos ausverkauft waren, hebben we maar gekozen voor RW Essen-BMG U23. Een uurtje voor de wedstrijd waren we ter plaatse en ik moet zeggen: een prima stadion!

Op de wedstrijd tegen de talenten van BMG waren 5.700 betalende toeschouwers afgekomen en de support van RWE was uitstekend. De thuisclub won met 2-0 door twee kopballen en het zonnetje en het biertje maakten er verder een prima middag van.

Na de wedstrijd Essen achter ons gelaten en doorgereden naar Genk, een dik uur rijden. Twee uur voor de eerste match in Play-off 1 waren we bij het stadion en het was al vrij bedrijvig rondom. Parkeren ging nog prima en een aantal pre-match biertjes gedaan met een prima hapje eten erbij. Driekwartier voor kick-off in het stadion, dat uiteindelijk zo goed als uitverkocht was. De RSCA-fans heb ik de hele wedstrijd niet gehoord, maar dat zal ook te maken hebben gehad met de zeer massale vocale steun vanaf de thuisvakken. Van begin tot eind een fantastische ambiance en een Racing dat Anderlecht bij tijd en wijle declasseerde. De uiteindelijke 3-0 was méér dan terecht en Fred kan de titel wel vergeten. Het zou me verbazen als een ander team dan Racing Genk kampioen wordt in België.

Al met al dus een trip die zeer de moeite waard was, next stop voor mij Royal Antwerp FC.
Altijd in voor een mooie Europese trip met PSV of een ordinaire groundhop ergens in het wilde weg!

Jef400

Gisteren bij het 131-jarig jubileum van Sparta geweest. Ik vond het op het vuurwerk na een vrij stille avond. Sparta was wel veel beter dan het echt zwakke MVV maar meer dan 2 goals wilden er niet in. Echt heel veel zal ik me van gisteren niet herinneren, en momenteel staat zelfs bij dat Blank beter naar de korfbal had kunnen gaan.

maikelll043

Citaat van: Jef400 op apr 02, 2019, 14:00:22
Gisteren bij het 131-jarig jubileum van Sparta geweest. Ik vond het op het vuurwerk na een vrij stille avond. Sparta was wel veel beter dan het echt zwakke MVV maar meer dan 2 goals wilden er niet in. Echt heel veel zal ik me van gisteren niet herinneren, en momenteel staat zelfs bij dat Blank beter naar de korfbal had kunnen gaan.

De kansen die Sparta gisteren tegen MVV creëerde daar doet MVV een heel seizoen over. Het verbaasde mij dat het met rust nog steeds 0-0 was. Met de eindstand van 'maar' 2-0 was ik uiterst tevreden. MVV heeft werkelijk waar helemaal niks te zoeken in de Playoffs. Al met al een prima avond gehad op het Kasteel.

AthleticHolanda

'You want to go to girls? Girls with big boobs, tits, you know? Here in Barcelona, we have the best.
Where are you from? Holanda? Cool, you smoke? You want smoke? Marijuana? Other drugs? Tell me!
I'm from Salamanca, but I'm Barcelona, because here everything is possible, everything, girls, smoke, drugs, party, everything.
But don't talk about Spanish king or state, then you go to prison, 40 years, hahahahahaha,'




Verder ging het nachtelijk ritje met de taxichauffeur over zijn hond, het verkeer, eten en de reden van mijn komst alvorens we al snel bij mijn hotel arriveerden. De taxichauffeur stak er de draak mee, maar de treurige realiteit is dat Spanje Catalaanse politieke gevangen houdt en vrijheid van meningsuiting in dit land zodoende niet bestaat, om over de schijndemocratie nog maar te zwijgen.
Het is iets waar je niet omheen kan wanneer je in Catalonië bent. In de rest van de wereld misschien al lang weer vergeten, in Catalonië nog steeds aan de orde van de dag. Deze keer begon de taxichauffeur er zelf over, maar letterlijk op elke hoek van de straat wordt er aan gememoreerd. De gevels hangen namelijk vol met spandoeken die aan duidelijkheid niet te wensen over laten.

Primair kwam ik echter niet om spandoeken aan gevels te bekijken. Girona behoort tot de Primera clubs die ik nog niet bezocht en de wedstrijd tegen Athletic werd op vrijdagavond gezet. Toevallig kwam me dat goed uit en is Girona prima bereikbaar. Zo haastte ik me donderdag na het werk naar Schiphol voor een late vlucht naar Barcelona om de volgende ochtend de bus naar Girona te nemen. Het leuke provinciestadje bezocht ik al eens eerder en wederom voelde het goed om door de smalle straatjes te banjeren. In Girona ,nog veel meer dan in Barcelona, bepaalt het Catalaanse sentiment het straatbeeld. Niet alleen vlaggen, maar op bijna elke denkbare manier wordt er gememoreerd aan het onrecht dat de Catalaanse bevolking is aangedaan. Er is geen straat waar het gele lintje, waar Pep Guardiola nog voor beboet werd, niet te zien is.



Na een rondje door de stad en een heerlijke lunch zette ik de wandeling naar Estadi Montilivi in. Het stadion ligt zo'n twee kilometer zuidelijk van het stadscentrum en na ruim twintig minuten zag ik de lichtmasten in de verte opdoemen. Girona FC bespeelt sinds 1970 het stadion maar pas sinds 2017 is het een Primera stadion. Na een tweede plaats in de competitie promoveerde de provincieclub toen namelijk voor het eerst in de geschiedenis naar het hoogste niveau. Een puike prestatie die het stadion van een gedaanteverwisseling heeft voorzien.
In 2007 speelde de club op het vierde niveau en kwamen er 500 toeschouwers, destijds zag het stadion er als volgt uit. In dat seizoen wonnen ze de play-offs en een jaar later werden ze kampioen van de Segunda B, zodat ze in 2008 voor het eerst sinds 1959 weer op het tweede niveau speelden. Het stadion is ondertussen een all-seater geworden.Op de hoofdtribune na is elke zijde uitgebouwd met tijdelijke tribunes omdat de interesse in de provincieclub sinds de promotie inmiddels gemiddeld verzesvoudigd is.

Girona past volledig in de trend van kleine provincieclubs die de Primera bestormen, terwijl de grote clubs wegkwijnen in de Segunda of lager. Voor Girona is het nochtans wel extra knap, omdat de Spaanse bond onlangs het kleine Catalaanse Reus nog uit de Segunda gooide omdat ze daar de boel niet op orde hadden, terwijl Spaanse clubs als Murcia en Elche daarvoor veel mildere straffen opgelegd hebben gekregen...
Omdat de televisieploegen 's middags altijd hun spullen installeren valt op de wedstrijddag 's middags altijd het stadion wel binnen te komen. De televisiemensen hebben me nog nooit de toegang ontzegd en de poorten staan altijd open. Wel is het altijd opletten en de stewards kundig ontwijken. De truc lukte ook deze keer en zo kon ik bij daglicht een paar foto's van het stadion maken. Toen alle foto's binnen waren werd ik opgemerkt door een steward, moest ik de laatste foto verwijderen en mocht ik het stadion via de hoofdingang verlaten.



Na het rondje ging ik terug naar het hotel omdat ik nog moest werken. Dat raffelde ik snel af om nog wat te gaan eten en weer terug te keren naar het stadion.
Athletic stond na 17 speelrondes nog onder de degradatiestreep maar momenteel zijn de Europese plaatsen een stuk dichterbij. Girona staat veilig in de middenmoot en hoopt stiekem de 10e plaats uit haar debuutseizoen te verbeteren. Kortom ze draaien als een van de kleinste Primera clubs wederom een bijzonder knap seizoen.

Ondanks dat het een vrijdagavond betrof waren de Baskische supporters weer in grote getale aanwezig. Niet allemaal in het uitvak, veel ook in de thuisvakken, getooid met zowel Ikurrinas en Esteladas bevolkten beide supportersgroepen gemoedelijk gezamenlijk de tribunes van het knusse stadion. Van de bussen uit Bilbao, tot de Japanse fan Kasami uit Tokio, tot de peña's uit alles wat tussen Bilbao en Girona ligt, iedereen was present.
Athletic had in de eerste helft moeite om Girona bij te benen en keek bij de rust dan ook tegen een verdiende achterstand aan. De tandem Raúl Garcia en Iñaki Williams boog de achterstand echter om in een voorsprong terwijl de Bosnische aankoop Kenan Kodro op de bank bleef zitten. Athletic won uiteindelijk verdiend in Girona en zag de achterstand op de Europese plaatsen slinken tot slechts drie punten.

De volgende ochtend ging de wekker weer vroeg en bracht Ryanair me zelfs eerder dan het opgegeven tijdschema weer in Eindhoven. Athletic gaat vol voor de Europese plaatsen en Girona zal blij zien het Primera-schap wederom met een jaartje te kunnen verlengen. Belangrijker is echter dat het Catalaanse volk buiten sex, drug en rock en roll gewoon openlijk kan zeggen wat ze vinden en wat ze willen.



Jef400

Citaat van: maikelll043 op apr 02, 2019, 21:23:19
De kansen die Sparta gisteren tegen MVV creëerde daar doet MVV een heel seizoen over. Het verbaasde mij dat het met rust nog steeds 0-0 was. Met de eindstand van 'maar' 2-0 was ik uiterst tevreden. MVV heeft werkelijk waar helemaal niks te zoeken in de Playoffs. Al met al een prima avond gehad op het Kasteel.
Ik ben er echt van geschrokken. In de heenwedstrijd kregen jullie nog wel wat voor elkaar. Maar hier, pff, maar goed. De kwaliteit is er ook niet natuurlijk.

Jarowi

Eerste groundhop trip met mijn zoontje (9). Vrijdagavond Rot Weiss Oberhausen - Wuppertaler SC. Zaterdag eerst de degradatiekraker MSV Duisburg-FC Ingolstadt (einde gemist met 3 doelpunten in de laatste minuten) en daarna Schalke 04 - Eintracht Frankfurt (waar we de laatste goal in de 95e minuut wel hebben gezien). Mooie potten en goede sfeer.

https://www.ticketsandmatches.nl/matchday-duitsland/

Danke! Bitte!

Vinnn

Ik was samen met 3 vrienden naar Duisburg gereden en ter plekke besloten om in het uitvak tussen de Ingolstadt fans plaats nemen. We zijn daar tot 3 keer toe zeer intimiderend aangesproken door wat losse groepjes casuals wat we kwamen doen, maar we hebben wel genoten van de sfeer en de wedstrijd.

jdebruin96

Citaat van: Vinnn op apr 08, 2019, 07:56:14
Ik was samen met 3 vrienden naar Duisburg gereden en ter plekke besloten om in het uitvak tussen de Ingolstadt fans plaats nemen. We zijn daar tot 3 keer toe zeer intimiderend aangesproken door wat losse groepjes casuals wat we kwamen doen, maar we hebben wel genoten van de sfeer en de wedstrijd.

Kansloos volk...

Vinnn

Tja. Misschien ook niet het meest slimme idee om bij zo'n beladen degradatieduel in het uitvak te gaan staan, maar we werden echt het hele duel met argwaan bekeken. Het was dat ik nog redelijk Duits sprak, dat ik die jongens kon vertellen dat we groundhoppers waren.

Nort

Citaat van: Vinnn op apr 08, 2019, 10:15:19
Tja. Misschien ook niet het meest slimme idee om bij zo'n beladen degradatieduel in het uitvak te gaan staan, maar we werden echt het hele duel met argwaan bekeken. Het was dat ik nog redelijk Duits sprak, dat ik die jongens kon vertellen dat we groundhoppers waren.
Het is toch ook gewoon zwaar onhandig om in een uitvak plaats te nemen als je niets met die club hebt (aanname?) én de helft van het stadion leeg is? Natuurlijk hoeven die fans niet zo te reageren, maar daar zijn ze nu eenmaal ultra voor geworden.