Hajrá Hajrá Hunga-ria!

Gestart door Maroboduus, sep 09, 2008, 16:33:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maroboduus

Zaterdag 6 september 2008, 19:45 uur
Hongarije - Denemarken 0-0 (Kwalificatie - FIFA World Cup 2010)
18.984 toeschouwers / Puskás Ferenc Stadion, Budapest


Zoals ik hier op het forum in het topic "Verlanglijstje 2008/2009" enige tijd geleden al aangaf:

Citeer1 á 2 nieuwe landenpunten in Oost-Europa, ik denk daarbij momenteel vooral aan WK-kwalificatie wedstrijden

bood de eerste speeldag van de Europese WK-kwalificatie een mooie gelegenheid om het landenpunt Hongarije bij te schrijven. Reeds geruime tijd stond deze wedstrijd met potlood in de agenda. Met pen kon hij pas genoteerd worden toen ik een ruime maand geleden op de site van de Hongaarse voetbalbond de bevestiging las dat de wedstrijd in het Puskás Ferenc Stadion gespeeld zou worden. Het nationale stadion van Hongarije, dat tot 2002 de naam Népstadion (Volksstadion) droeg, wordt slechts sporadisch gebruikt. Hongarije ontvangt er alleen de grotere voetballanden in de EK- en WK-kwalificatie reeksen. Verder dient het stadion soms als alternatieve thuishaven voor de Boedapestse clubs in de Europese bekertoernooien – iets wat ook zelden voorkomt. In een poule met Malta, Albanië, Portugal, Zweden en Denemarken was het dus zaak de juiste wedstrijd uit te kiezen. Malta en Albanië vielen sowieso af, Portugal zal zelf te weinig supporters mee nemen en dus bleven Zweden en Denemarken over. Deze zelfgemaakte rekening ging een maand geleden met de bevestiging van deze venue dus gelukkig op.

Het Puskás Ferenc Stadion, vernoemt naar de legendarische speler van het glorieuze Real Madrid van de jaren '50 en '60 en het "Wunderteam" dat de finale van de WK 1954 in Bern ongelukkig van Duitsland verloor, werd in 1953 geopend en heeft momenteel nog een officiële capaciteit van 69.368 plaatsen. Aangezien ik er op voorhand niet vanuit was gegaan dat deze wedstrijd uitverkocht zou raken, besloten we ons pas ter plekke met de kaartverkoop bezig te gaan houden. In kleine, niet als dusdanig herkenbare kassa's, die ook nog eens op merkwaardige plaatsen geposteerd stonden, vond de kaartverkoop plaats. Bij iedere kassa werden er weer verschillende tickets verkocht, waarbij niet duidelijk was voor welke vakken en waarom juist voor die bewuste vakken. Sommige kassa's sloten ook plots de luiken terwijl er nog een rij wachtende voor stond. Na enig heen en weer tussen de verschillende als kassa dienstdoende bunkers, kregen we alsnog de gewenste tickets voor een vriendenprijsje. Aangekomen in het stadion bleek de gehele tweede ring voor publiek gesloten. Dankzij de naar schatting circa 3.000 meegereisde Deense supporters, kwam het officiële toeschouwersaantal op 18.984 te staan – een wat tegenvallend decor voor Erwin Koeman's debuut om het "eggie".

Met NEC'er Gabor Babós en PSV'er Balázs Dzsudzsák stonden er aan Hongaarijse kant twee Eredivisie-spelers in de basis. Roda-speler Boldizsár Bodor zat gedurende 90 minuten op de bank, evenals zijn Utrechtse collega Michael Silberbauer aan de kant van de Denen. De Denen die een elftal het veld in stuurden waarvan je je serieus af mag vragen of de houdbaarheidsdatum niet al lang is verstreken. In het weinig succesvolle team van de afgelopen jaren moeten spelers als Jon Dahl Tomasson en Dennis Rommedahl nog altijd de kar trekken. Diep in de tweede helft kwam zelfs Marc Nygaard nog het veld in. Ik wist eerlijk gezegd niet dat de man nog actief was in de voetbalsport, maar hij schijnt momenteel nog bij Randers FC onder contract te staan. Verantwoordelijk voor dit alles is een man die je eveneens onwillekeurig met de term "vergane glorie" verbindt: bondscoach Morton Olsen.

Er ontspon zich een duel waarin de Hongaren een licht overwicht hadden, maar de hoogtepunten schaars waren. De Magyaren speelden in een "typisch Nederlands" 4-3-3-systeem, waarbij werkelijk iedere aanval over de flanken liep. De aanwijzingen van Koeman waren dus duidelijk zichtbaar.
Beide ploegen kregen hun grootste kans in het eerste bedrijf, toen eerst de Denen weliswaar Babós klopten, maar de bal miraculeus via de binnenkant van de paal uit het doel zagen caramboleren en op slag van rust Dzsudzsák oog in oog met doelman Andersen de bal op diens handen schoot.

Ondanks het feit dat het stadion dus voor het overgrote deel leeg bleef en er geen directe reden bestond om in een euphorische stemming uit te barsten, was de sfeer gedurende de 90 minuten bovenmodaal goed. Graag had ik gezien hoe het Hongaarse publiek uit haar dak was gegaan bij een eventuele voorsprong, maar dat was ons dus helaas niet gegeven. Door het ontbreken van vuurwerk, vlaggen etc. was het vooral vocaal een indrukwekkende sfeer. Het "Hajrá Hajrá Hunga-ria!" weerklonk telkenmale weer fanatiek en onheilspellend door de warme, Boedapestse nacht. Totdat de Luxemburgse scheidsrechter voor de laatste maal floot en iedereen zicht huiswaarts spoedde, zichzelf afvragend of het Erwin Koeman in deze campagne gaat lukken om de trotse Magyaren voor het eerst sinds 1986 weer naar een groot eindtoernooi te leiden.












Maroboduus

Zondag 7 september 2008, 18:00 uur
Ferencvárosi TC - Jászberény SE-Vasas 1-0 (0-0) (Nemzeti Bajnokság II - Keleti)
5.000 toeschouwers / Albert Stadion, Budapest


In de meeste landen lag de competitie in het afgelopen weekeinde als gevolg van de kwalificatiewedstrijden voor het WK 2010 stil. In Hongarije was dat niet anders en zo leek het lange tijd bij die ene wedstrijd te blijven, tot mij enkele weken geleden ineens te binnen schoot dat de meest roemrijke club uit Boedapest, Ferencváros, tegenwoordig in de Hongaarse Eerste Divisie uitkomt. Na enig recherchewerk bleek de club uit het negende district thuis te spelen tegen laagvlieger Jászberény. Afgelopen week werd de wedstrijd eindelijk voor de vroege zondagavond bevestigd en kon een succesvol weekeinde in de Hongaarse hoofdstad dus gecompleteerd worden.

Het in 1899 opgerichte Ferencvárosi Torna Club speelde vanaf 1901 tot en met het seizoen 2006/2007 onafgebroken in de hoogste Hongaarse voetbalcompetitie. Daar kwam twee jaar geleden verandering in, toen de Hongaarse voetbalbond de meest succesvolle club van het land plots terugzette als gevolg van financieel wanbeleid. In de tussentijd heeft Ferencvarós een rechtzaak tegen de voetbalbond aangespannen en deze ook gewonnen; de degradatie achter de groene tafel was dus niet rechtmatig, waarmee Ferencvarós op korte termijn echter niet geholpen is – promotie zal het op het sportieve vlak af moeten dwingen, iets wat de afgelopen twee seizoenen wonderbaarlijk genoeg niet lukte.
Het treurige lot van de gevallen grootmacht bleef door de buitenwacht niet onopgemerkt en zo kwam het dat Kevin McCabe, Chairman van Sheffield United FC, in februari van dit jaar een bod uitbracht op de voetbaltak van de sportvereniging Ferencváros en de voetbalclub daarmee in Engelse handen kwam. De Engelsen hebben stoute plannen met de voormalige winnaar van de Jaarbeursstedenbeker, gezien het feit dat ook het stuk grond rondom het stadion van de Hongaarse regering over werd genomen en er direct plannen werden gesmeed om een nieuw stadion uit de grond te stampen inclusief appartementencomplexen, cinema's, etc. die vandaag de dag bij dergelijke mega projecten schijnen te horen.

Het Ferencvarós dat in 1995 nog in de Champions League tegen Ajax speelde en enkele jaren geleden Feyenoord in de UEFA Cup trof, is dus niet meer. Onder leiding van de Engelsen werd de grote campagne "Ferencvarós ComeBack" gestart, een term die ook bij mening fan op het textiel prijkt. Om ook op sportief vlak het tij te doen keren, werden met Paul Shaw, James Ashmore en Ryan Cresswell drie Engelse spelers naar de oevers van de Donau gestuurd. Dat het hierbij in het geval van de twee laatst genoemde spelers om gekleurde Engelse spelers gaat, zou erop kunnen duiden dat men ook het racistische, fascistoïde imago van de club te lijf wil gaan. Of dat gaat lukken is de vraag. In elk geval trekt de club weer meer supporters dan in vroeger dagen en behoort het met de bijvoorbeeld 5.000 aanwezige toeschouwers bij deze wedstrijd, weer tot de best bezochte clubs in het land.

Nadat ik op de internet had gelezen dat Ferencváros in de eerste twee thuiswedstrijden van het seizoen met speels gemak de tegenstander opzij had gezet met een doelsaldo van 12 treffers voor en 3 tegen, verwachtte ik ook de nodige doelpunten bij de wedstrijd tegen Jászberény. Helaas bleef het bij die ijdele hoop.
De thuisploeg ging nog wel voortvarend van start en crieërde direct kans op kans. Daarbij zag het verweer van de gasten er vaak moedeloos en onbehlopen uit – zoals je dat in de Hongaarse Eerste Divisie eerlijk gezegd ook zou verwachten. Met name de 35-jarige Paul Shaw was prominent aanwezig, maar ook hij wist aanvankelijk de vele kansen niet in doelpunten om te zetten. Toen diezelfde Shaw in de 19de minuut de score alsnog opende, had ik het gevoel alsof we al bijna aan de rust toe waren.
Na de openingstreffer was het echter gedaan met het aanvallende spel. Nog slechts sporadisch werd het doel van Jászberény gezocht. De doelman die nu niet bepaald een zekere indruk maakte, kon zodoende de rest van de wedstrijd het doel schoon houden. De gasten kregen zelfs nog enkele aardige kansen op de gelijkmaker maar al bij al was de overwinning verdient. Het publiek in het Albert Stadion dat beter bekend is onder de naam Üllői út, zoals de verkeersader heet waaraan het stadion gelegen is, tracteerde na afloop de eigen ploeg op een fluitconcert. Na de eerste successen en de financiële steun uit Engeland is men dus ook in Hongarije al snel verwend.

De sfeer in het naar de Europees voetballer van het jaar 1967 – Flórián Albert - genoemde stadion, viel mij persoonlijk een beetje tegen. Ik had letterlijk en figuurlijk op wat meer vuurwerk van het thuispubliek gerekend, maar het bleef bij enkele verdwaalde fakkels en vlaggen. In de eerste helft werd er nog wel fanatiek gezongen en werd er onder andere door middel van banners tegen het Engelse management geprotesteerd, maar gaandeweg de tweede helft werd ook dit minder. In de laatste minuten laaide de boel weer wat op, maar we zullen waarschijnlijk op de derby's tegen Újpest en MTK moeten wachten, alvorens er weer eens van een écht "gekkenhuis" sprake kan zijn. Misschien dat Ferencváros tegen die tijd al in een multi-functioneel stadion speelt.














Vaig

#2
Kijk daar zat ik op te wachten, Super verslag!!


edit; quote weggehaald
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

AthleticHolanda

Heel leuk, vooral ook een interessant verhaal over Ferencvaros, dat ze op het tweede niveau uitkomen wist ik maar van de Engelse connectie en de rechtszaak tegen de bond wist ik vrijwel niets...

Geniet ook altijd van de aparte stadions in Oost-Europa.

Sebastiaan_W

Mooi verslag! Half mei ga ik met het werk een weekendje naar Budapest en dan hoop ik ook een wedstrijd te kunnen bezoeken. Mocht het mogelijk zijn, dan heb ik de keuze uit Ferencvaros, REAC en Ujpest.

Mijn voorkeur gaat uit naar Ferencvaros of REAC. Ujpest speelt in een nieuw stadion, dus vandaar.

Houseman

Heel mooi verslag. En inderdaad erg informatief, ik was ook niet op de hoogte van de huidige situatie van Ferencvaros. Top!

(@Vaig, het lijkt me niet nodig om het hele verslag te quoten...?)

Vaig

Citaat van: Houseman op sep 10, 2008, 09:07:33
Heel mooi verslag. En inderdaad erg informatief, ik was ook niet op de hoogte van de huidige situatie van Ferencvaros. Top!

(@Vaig, het lijkt me niet nodig om het hele verslag te quoten...?)
Haha ja je hebt gelijk, ik zag het ook te laat.
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Han

Citaat van: MaroboduusEr ontspon zich een duel waarin de Hongaren een licht overwicht hadden, maar de hoogtepunten schaars waren.

Bij een dergelijke zin raak ik aangenaam bedwelmd en is dit een videotopic geworden. Ik zie polygoon-journaalbeelden in zwart/wit, van dit omfloerst commentaar voorzien door Philip Bloemendaal.

Bijzonder ook om nu eens beelden te zien van het Robbie de Wit Stadion vanuit een andere hoek dan de camera-positie. 
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

Citaat van: Han op sep 10, 2008, 23:43:04
Robbie de Wit Stadion 

???  dit is een regelrechte belediging van Puskas, hoe durf je ?

en de naam NEP stadion is zeker niet ( meer ) van toepassing ( dat staat al in 020 )

Ben er met Ferencvaros - Feyenoord enkele jaren geleden geweest maar vond het toen ( en nog steeds ) jammer dat het niet in eigen stadion werd gespeeld maar wil dit zeker nog een keer bezoeken voordat het gesloopt wordt
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Maroboduus

Moet toch even kwijt dat het me deugd doet om deze reacties hier te lezen:-)

Voor de mensen die in de toekomst ook van plan zijn om wedstrijden in de Hongaarse competitie te bezoeken (zoals witte leeuw dus), kan dit een handige link zijn:
http://adatbank.mlsz.hu/foprog.asp?menu=p01_0001
Het is namelijk helaas niet altijd even makkelijk uit te vinden hoe laat en wanneer de wedstrijden nu precies beginnen. In Hongarije maakt men de definitieve tijdstippen van aftrap vaak pas kort vantevoren bekend. Overigens zijn er direct onder het hoogste niveau, de Soproni Liga NBI, twee tweede liga's. De keleti (oostelijk, waarin ook Ferencváros uitkomt) en de nyugati (westelijk).

Voor wie meer informatie zoekt betreffende de "samenwerking" tussen The Blades en Fradi, SUFC heeft voor de zusterclub uit Ferencváros een eigen gedeelte ingeruimd op de officiële website. Daarin gaat men wekelijks in op de prestaties en actualiteiten rondom de groen-witten. http://www.sufc.premiumtv.co.uk/page/FerencvarosIndex/0,,10418,00.html
Ter opening van het seizoen kwamen de Engelsen zelfs naar Hongarije en versloegen de thuisclub toen nipt met 2-3.