Polska, Biało-Czerwoni!

Gestart door Maroboduus, okt 21, 2008, 20:29:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maroboduus

Zaterdag 11 oktober 2008, 20:45 uur
Polen – Tsjechië 2 – 1 (Kwalificatie – FIFA World Cup 2010)
38.293 toeschouwers / Stadion Śląski, Chorzów


Reeds lange tijd van tevoren was duidelijk dat we (we = mijn vriendin & ik) begin oktober in Polen zouden zijn. De "zomervakantie" zou zodoende in de herfst plaats vinden, echter was mede dankzij de werkgever lange tijd onduidelijk of we al in september zouden kunnen vertrekken of dat de zaak in haar geheel naar oktober opgeschoven diende te worden. Toen bleek dat dit laatste het geval zou zijn, kon ik eindelijk spijkers met koppen slaan, wetende dat de interland tussen de slavische broeders uit Polen en Tsjechië op de 11de gepland stond. Het aanvankelijke reisschema moest hierop lichtelijk aangepast worden, waarin mijn vriendin uiteindelijk ook toestemde. En zo stond ik op de bewuste zaterdagmiddag voor de poorten van het Stadion Śląski met de missie een kaartje te bemachtigen.

Een ruime maand voor de wedstrijd was via de site van KupBilet.pl de online voorverkoop gestart. Naar later bleek gingen via deze weg slechts 15.000 van de totaal om en nabij de 45.000 kaarten in de verkoop. Ik poogde via dit medium een kaart te bemachtigen, wat me op verzendkosten van rond de 60 euro zou komen te staan. Klaarblijkelijk werd voor buitenlandse klanten enkel bezorging per koerier aangeboden, waarop ik besloot niet op dit aanbod in te gaan. Een belletje naar de administratie van het Stadion Śląski leverde weinig meer op dan een vrij vervelend gesprek in abominabel Engels en een doorverwijzing naar de provinciale onderbond met zetel in Katowice. In Katowice nam men echter de telefoon niet op en aldus besloot ik mijn geluk maar weer eens ter plaatse te beproeven. De dagen voor de wedstrijd leek dit niet eens zo'n slechte keus aangezien de FIFA op het punt stond de Poolse bond te schorsen. Nu weten we allemaal dat de FIFA tegenover landen als Ethiopië of in het verleden Kenia een dergelijke dreiging wél waar maakt, waar het met Europese landen zo'n vaart niet zal lopen. De tijdelijke schorsing van Albanië eerder dit jaar vormt daarop ook geen uitzondering, immers zat de kwalificatie voor de EK er op dat moment al op en had de Albanese bond geen enkele verplichting. Op zo'n moment is het makkelijk schorsen natuurlijk. De Polen zelf hadden er echter een hard hoofd in en zo verdween in de media de wereldwijde financiële crisis op de zondag en maandag voorafgaande aan de naar het tweede plan. Uiteindelijk kwam de PZPN, de Poolse voetbalbond, met de schrik vrij en stonden op dinsdag lange rijen voor de voorverkooppunten.

Mij was echter niet duidelijk of de wedstrijd nu wél of niet uitverkocht was op het moment dat ik bij de hoofdingang van het stadion in het Engels een steward op leeftijd aan sprak. De man gaf direct met een bepaalde trots aan de Duitse taal machtig te zijn en brabbelde als antwoord op mijn eerste vraag dat ik eerst naar links moest, dan nog wat verder en dan rechts "lebensmittel" aan zou treffen. Er zat duidelijk ergens ruis op de lijn, ik probeerde het dus opnieuw. Nu stuurde de man mij naar een "bankomat" en dat terwijl ik mijn vraag duidelijk had versimpeld en enkel wilde weten of er nog kassa's waren geopend, want de kassa's die ik zag waren gesloten. Ik beperkte nu mijn vraag tot de woorden "bilet", "stadion", "spiel" en "heute" en wees daarbij op het stadion waar we beide direct voor stonden. De man dacht even na, er viel een stilte en toen zei hij iets waaruit ik "kasa 5" kon opmaken. Nadat ik vijf vingers de lucht in had gestoken en nog een keer "kasa?" vroeg, knikte hij bevestigend. Bij kassa 5 zag alles er echter net zo doods uit als bij kassa 1 waar ik de beste man had gevraagd. Mij was echter opgevallen dat elke poort twee kassa's telde. Bij poort 1 bevonden zich kassa 1 en 2, bij poort 2 kassa 3 en 4 etc. etc. Mijn laatste hoop was op poort 5 gevestigd, de beste man had zich zomaar in poort en kassa kunnen vergissen en waarachtig, bij poort 5 was kassa 10 geopend. Vier minuten later was ik in het bezit van een ticket!
Een paar uur later en een goede anderhalf uur voor de aftrap keerde ik terug naar het Stadion Śląski, waar nu alle kassa's waren gesloten en er een levendige handel in kaarten op de zwarte markt plaats vond.

Śląski is Pools voor Silezië, wat de benaming is voor de regio in het Zuiden van Polen die vooral bekend is om haar zware industrie. De mijnbouw weelde er ten tijde van het communisme (en reeds daarvoor) tierig en rondom Katowice, met ruim 300.000 inwoners de grootste en hoofdstad van Silezië, ontstond de Poolse equivalent van het Ruhrgebied. Officieel ligt het stadion binnen de stadsgrenzen van Chorzów, maar de grenzen zijn evenals die tussen Bochum, Gelsenkirchen en Essen, ook tussen Katowice en Chorzów niet zichtbaar. Het stadion is vanuit de binnenstad van Katowice dan ook met de tram in een kwartiertje te bereiken.
Al bij al is Chorzów natuurlijk een wat vreemde plaats voor een nationaal stadion, want dat is het Stadion Śląski al sinds jaar en dag. In Polen is het echter het stadion met de grootste capaciteit. Of beter gezegd wás, want ten eerste verrijst momenteel in Warschau een stadion dat de stad ook eindelijk tot Poolse voetbalhoofdstad zal kronen en ten tweede was de wedstrijd tussen Polen en Tsjechië de laatste wedstrijd in dit stadion, tenminste voorlopig. In verband met de Europese kampioenschappen die al dan niet in 2012 in Polen en de Oekraïne plaats gaan vinden, gaat ook het Stadion Śląski op de schop. Een deel van het stadion wordt gesloopt om er vervolgens een tweede ring en een dak (enkel de tribune's worden overdekt) bovenop te plaatsen. Natuurlijk is de vraag wat met deze plannen gedaan gaat worden indien de UEFA beslist de EK alsnog aan beide landen te onttrekken. De toekomst van het stadion is dus wat onzeker.

Terwijl de FIFA op haar website het officiële toeschouwersaantal van ruim 38.000 publiceerde, meldden de Poolse media unaniem een toeschouwersaantal van 45.000. Het is gissen naar het werkelijke aantal, maar als men bedenkt dat het stadion op het moment van de aftrap op een deel van het uitvak na bomvol was, lijken mij de Poolse cijfers eerder te kloppen. Hoe het ook zei, de toegestroomde massa was al ruim voor de aftrap bijzonder luidruchtig. Een eerste climax werd bij het betreden van de teams en het spelen van het volkslied bereikt. Ik was ietwat teleurgesteld in het feit dat de vuurzee van fakkels die in Polen niet ongebruikelijk is bij deze interland uit bleef. De vocale ondersteuning was echter ook niet mis. Naast het "Polska, Biało-Czerwoni!" op de melodie van "Go West", wat overigens niet meer betekend dan "Polen, rood-wit!", werd ook steeds weer het "PZPN, PZPN, jebać, jebać, PZPN" (op de melodie van "Heja Jan Bols")aangeheven. Aanvankelijk twijfelde ik nog over het feit of dit eventueel een steunbetuiging richting Poolse voetbalbond betrof, maar snel werd mij het tegendeel duidelijk. Navraag bij mijn Poolse buurman leverde de ongecensureerde vertaling van jebać op, namelijk "ficken in Arschloch". Het was een imposant gezicht om 45.000 mensen te zien die geheel in de Poolse kleuren gehuld naar het stadion af waren gekomen om hun nationale team luidruchtig en fanatiek te ondersteunen en daarbij telkens weer de meest verschrikkelijke dingen over de eigen voetbalbond zongen. Misschien een idee voor de komende wedstrijden van het Nederlands elftal?

Het niveau van de wedstrijd was van begin af aan goed te noemen. Beide ploegen lieten de bal snel circuleren, toonden veel inzet en speelden niet enkel op de verdediging. Dat leverde direct al kansen op. De Tsjechen hadden de grootste kans de leiding te nemen, maar de tenen van Artur Boruc verhinderden ter nauwernood een doelpunt. Zo kon Paweł Brożek ietwat verrassend op het half uur de score openen. Vanaf een meter of 20 á 25 verschalkte hij Petr Čech voor de eerste keer. Het stadion explodeerde, maar fakkels bleven uit. Tenminste in de Poolse vakken, want een paar minuten na de goal van Brożek besloten de Tsjechische supporters meerdere fakkels te ontsteken. Dit verliep rustig tot het moment dat een Tsjech één van de fakkels met een hoge boog het aangrenzende vak met Polen in zwierde. Daarop bestormden Poolse supporters van beide kanten het uitvak, wat tot een charge van de aanstormende ME leidde. Scheidsrechter Stark stond erbij, keek erna en besloot verder te laten spelen. Binnen enkele minuten had de ME het grootste deel van het Tsjechische vak ontruimd. Buiten deze schermutselingen bleef het echter rustig. Ook in het vak waar ik in zat bevond zich een groep Tsjechen. Vooral het vrouwelijke deel hiervan kon op veel sympathie van de Poolse supporters(het mannelijke gedeeltje dan) rekenen en zo werden er alom eenzijdige vriendschappen gesloten. Sowieso was het gehalte aan zgn. ,,evenementenpubliek" vrij hoog. Iedereen had de behoefte in het stadion op de foto te moeten, daarbij hoorde ik telkens weer het begrip nasza klasa (nasza-klasa.pl) vallen, de Poolse tegenhanger van hyves.
Kort na rust bracht de Dortmunder Jakub Błaszczykowski de menigte in extase door met een prachtige lob over Petr Čech de score te verdubbelen. Het ,,Leo, Leo, Leo" galmde nu door het stadion. In het verdere verloop van de wedstrijd kwam de verrassende voorsprong van de Polen niet meer in gevaar. In vergelijking met het Poolse team dat op de voorbije EK weinig potten kon breken, leek er een ware metamorphose plaats te hebben gevonden. Toch sloop de gemakzucht er in de laatste minuten in, wat vlak voor tijd resulteerde in de 2-1 door Martin Fenin. Daarna was het toch nog even billenknijpen en golfde het spel gedurende vijf minuten zonder verdere gevolgen nog op en neer. Daarna verdreef de feestvreugde de grijsgrauwe tristesse in Chrozów, Katowice en ver daarbuiten.


Eén van de imposante "floodlights" in het Stadion Śląski.





Een verdwaalde fakkel bij de opkomst van het Poolse elftal.

Een bomvol Stadion Śląski wacht met spanning op wat komen gaat.

Het begin van de schermutselingen in het vak van de Tsjechen.



Maroboduus

Zondag 12 oktober 2008, 11:30 uur
GKS Katowice – ZKS Stal Stalowa Wola 1-0 (I liga)
2.500 toeschouwers / Stadion GKS Katowice ul. Bukowa 1, Katowice


Amper bijgekomen van de gebeurtenissen de avond tevoren, stond de tweede wedstrijd op het relatief ongebruikelijke tijdstip van half twaalf op het programma. Voor één keer besloot ik een taxi te pakken, die mij een krap uur voor aanvang op de ulica Bokowa afzette.
Het stadion van Katowice ligt hemelsbreed nog geen 5 kilometer van het Stadion Śląski en heeft zoals alles in Katowice betere tijden gekend. Als vaste waarde in de Poolse Ekstraklasa, was GKS Katowice in het verleden meer dan eens van de partij in de Europese bekertoernooien. Hoogtepunt was misschien wel de zege op Girondins de Bordeaux tijdens de UEFA Cup-campagne 1994/1995, waarin de ploeg uiteindelijk in de achtste finale's sneuvelde. De laatste keer dat de ploeg Europees speelde was in het seizoen 2003/2004, een jaar later volgde degradatie, maar uit juridische en financiële overwegingen besloot men in de vierde divisie verder te gaan. De club was op sterven na dood. Maar geheel conform de Duitse leus "Todgesagte leben länger" promoveerde de gevallen grootmacht in haar eerste en enige seizoen in de vierde divisie en volgde in het jaar daarop, weliswaar vanachter de groene tafel, zelfs de promotie naar de tweede divisie. Daar is de club echter opnieuw in zwaar weer terecht gekomen en zo verscheen men aan de afrtrap van dit duel als 18de en laatste op de ranglijst.

De club met de fascinerende naam ZKS Stal Stalowa Wola doet het wat dat betreft amper beter in het relatief jonge seizoen. Qua naam zou je trouwens zeggen dat een vriendschap/samenwerkingsverband met het Duitse Eisenhüttenstädter FC Stahl voor de hand ligt.
Op de zonovergoten ochtend in Katowice wisten de gasten op het veld in elk geval niet te imponeren, maar verrassend genoeg wél op de tribune's. Een gezien afstand, tijdstip en importantie imposant grote groep supporters hadden de moeite genomen vanuit het Oosten van de republiek naar Katowice af te reizen. Vanaf het moment dat alle supporters het uitvak hadden bereikt, zorgden de Stal Stalowa Wola-fans voor een uitmundende sfeer. Men begon met een choreo gevolgd door een sjaalparade en een lied waarbij men ook de fanatieke aanhang van GKS Katowice betrok. Al bij al leek de aanwezige politiemacht volslagen overbodig, ook gezien het feit dat het reeds bekende "PZPN, PZPN, jebać, jebać, PZPN" voor nog meer begrip tussen de beide supportersscharen zorgde. Ondanks de slechts 2.500 aanwezige fans was de sfeer beter dan bij welke Eredivisie of Bundesliga-wedstrijd dan ook. De aanhang van de thuisclub liet weliswaar niet ononderbroken van zich horen zoals de gasten, maar droeg desalniettemin absoluut bij tot de zeer goede sfeer.

Zoals reeds vermeld was het weer dus uitstekend, de sfeer fantastisch, evenementgeile wezen waren in de verste verte niet te bekennen, de wedstrijd werd niet begeleid door super-irritant Duits commentaar van de mensen om mij heen, kortom; ik genoot met volle teugen en nam mij voor het liefst enkel nog wedstrijden van dit kaliber te bezoeken. Helaas is dat niet altijd mogelijk, al was het maar omdat van tevoren niet altijd precies is in te schatten hoe de omstandigheden zullen zijn. Dat het een kwalitatief arm duel was, waarin de thuisploeg in de interessante eerste helft een licht overwicht had en nadat de gasten na rust besloten helemaal niet meer de weg naar voren te zoeken, met de moed der wanhoop een gaatje in de defensie van Stal Stalowa Wola zochten zonder daarbij succesvol te zijn, deed geen afbreuk aan het feit dat ik een heerlijke ochtend had.
Negen minuten voor het einde viel de enige treffer. Het was het moment waarop een einde kwam aan de 81-minuten durende gezangen van de supporters van de uitploeg. Met het hoofd had Bartosz Iwan de bal op één of andere manier richting doel gewerkt. De grabbelaar van dienst, keeper Stanisław Wierzgacz, die met veel onorthodox kunst en vliegwerk op slag van rust een achterstand had weten voorkomen, tuimelde nu met bal en al in het zijnet. De vreugde in het Katowice-kamp was groot, want in het vijftiende duel was de derde zege een feit.










Een oude ambacht die tenminste in Katowice nog niet tot het verleden behoort; de manuele score-bord bediende. Hier een actiefoto!

De choreografie aan de zijde van Stal Stalowa Wola bij de opkomst van de elftallen.

De fanatieke aanhang van Katowice die tijdens de aftrap overigens nog niet compleet was.

De herfstzon kan om 11.40 uur al knap warm worden, begrijpelijk dat de heerschappen uit Stalowa Wola zich na tien minuten collectief van de bovenkleding ontdeden.

De choreografie van de gasten aan het begin van de tweede helft.



Nadat iedereen een vlaggetje had ontvangen kon het feest beginnen.

Joost

Leuke verslagen en foto's! Merkwaardig volk, die Polen.

Vaig

Erg leuk verslag weer!

Wat wordt je volgende interland?
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Maroboduus

Citaat van: Vaig op okt 22, 2008, 12:33:35
Erg leuk verslag weer!

Wat wordt je volgende interland?

Bedankt!

Interlandtechnisch gezien gaat het om een keur aan redenen de komende tijd helaas toch wat rustiger worden. De kwalificatie in Europa ligt voor dit kalenderjaar sowieso stil. Wie weet wat er voor volgend jaar maart op de planning staat.

Nog even iets heel anders: Wat is er met het "kopje" Reisverslagen gebeurd?

Houseman


TeeZee

Heel boeiend om weer een verhaal te lezen over het groundhoppen in een voor mij onbekend land. De schrijfstijl bevalt me wel, het gaat tenminste over groundhoppen (Ik heb me vanmiddag elders door een verhaal heen geprobeerd te worstelen dat voornamelijk over de "avonturen" van de auteur zelf ging, i.p.v. het hoppen. Dan is dit even een ware verademing.)

Ondanks dat het Śląski, Chorzów me niks doet, zijn het toch indrukwekkende foto's. Ik snap zelf ook niet hoe dat kan.


Han

Onderhoudend en ordelijk geschreven; ook informatief. Als je een boek zou aankondigen zou dit format mij aanspreken omdat de 'registratie' van de beleving mij bevalt.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W


Maroboduus

Citaat van: witte leeuw op okt 27, 2008, 17:40:07
Je bent net 2 weken te vroeg:

Goed, uiteindelijk is het maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. De sfeer was in het duel tegen GKS Jastrzębie inderdaad wel stukken beter (tenminste wat ik er op het internet van heb gezien), maar het duel werd uiteindelijk in de 52ste minuut bij een stand van 1-0 afgebroken en zelf zie ik wel liever gewoon een wedstrijd van 90 minuten.

Overigens had ik eerder het gevoel dat ik te laat in Katowice was. Op het internet fascineerden mij op foto's van het stadion altijd de imposante lichtmasten. Ik was dan ook teleurgesteld ter plekke dit beeld te moeten aanschouwen:



Maroboduus

Voor de liefhebbers hier nog even een luchtfoto van het Stadion Śląski zoals het er dit jaar nog uit zag

en twee animatie-foto's van hoe het er over twee jaar uit zou moeten zien