Boekbespreking: Hopping Mad

Gestart door TeeZee, jun 12, 2008, 15:10:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee


Hopping Mad, Tales from a Groundhopper - Mark Sheldrake

In 1966, het belangrijkste voetbaljaar voor de Engelsen ooit, bezocht de nog jonge Mark zijn eerste wedstrijd. Staande op de Hammersmith End van Craven Cottage werd de geboren Zuidwest-Londenaar supporter van Fulham. Vier jaar later bezocht hij 6 grounds in even zoveel weken. Nog eens tien later later greep het virus hem echt bij de strot en was hij voor altijd verslaafd.

Mark Sheldrake, publicity Officer van de zogenaamde '92 Club' beschrijft in zijn eerste boek de ervaringen van een groundhopper. Hopping Mad omvat een periode van veertig jaar en naast bezoekjes aan diverse League Clubs, komen ook de Nonleague clubs waar nog geen honderd man komen kijken aan bod.

Het boek gaat over de kou, de eenzaamheid, de regen, de files, de schoonheid van het landschap, de opwinding en "that increase in heartbeat as one spots those floodlights or the ground entrance for the first time." De auteur geeft ook zijn persoonlijke gedachtes prijs over steden, clubs en wedstrijdervaringen.

Groundhoppen is een oneindig avontuur en Sheldrake bezocht in de afgelopen 40 jaar meer dan 1500 wedstrijden en meer dan 350 verschillende grounds.

Ik heb £10 betaald voor het boek, de porto naar Nederland was £5. Hopping Mad wordt in eigen beheer uitgegeven en de strekkende voorraad is eindig. Er komt geen tweede druk, misschien wel ooit een tweede deel. Het boek heeft een harde kaft en is gedrukt op glanzend papier. Foto's van stadions (waaronder het legendarische Plough Lane), programmaboekjes en tickets ontbreken niet.

Het zal met name de groundhoppers uitermate bekoren die een voorliefde hebben voor Engeland, aangezien heel veel zeer bekend zal voorkomen. Wat mij meteen raakte was zijn eerste wedstrijd, op Craven Cottage. Hij stond op de Hammersmith End. Dat is exact de plek waar ikzelf mijn vuurdoop in Engeland mocht meemaken, zij het 35 jaar later.

Enkele clubs die figureren: Fulham, Penrith FC, Carlisle United, Stoke City, Oldham Athletic, Darlington op Feethams, Hucknall Town, Leigh RMI, Droylsden FC, Accrington Stanley, Barnet, Gateshead, Newport AFC, Welshpool, Redditch United, Telford United, Corinthian Casuals (een stokoude fusieclubs) en nog veel meer...

Informatie over de bestelwijze (voor buitenlanders is paypal erg handig, ik had het boek zes dagen na betaling binnen) kun je krijgen via marksheldrake@hotmail.co.uk

TeeZee

Ik had al eerder Engelse groundhopboeken geprobeerd te lezen: Playing at Home van John Aizlewood, die in 1 seizoen de 92 volbracht en Football Fanatic van Ken Ferris, die hetzelfde deed en ook nog Berwick Rangers bezocht. Die boeken heb ik nooit uitgelezen. Niet dat het slechte boeken waren, ik kwam er gewoon niet doorheen, hoe ik het ook probeerde. Wellicht omdat ik lezen inspannend vind en het alleen lukt als het boek luchtig genoeg is. Het ligt dus aan mij.

Het boek van Sheldrake is zeer vermakelijk en leest makkelijk weg. Veel is zoals eerder gezegd herkenbaar voor mij, en dat is leuk. Emotioneel en indrukwekkend is het hoofdstuk "A Fitting Finale", waarin hij voor de laatste keer met zijn terminaal zieke vader een waanzinnige wedstrijd met veel doelpunten bezoekt alvorens zijn pa drie dagen later overlijdt.

Er is ook ruimte voor relativering en humor. Onderstaand citaat wil ik jullie niet onthouden, het is geweldig:
CiteerThis leaves me with one final thought. So many people over the country have their ashes scattered over their favorite ground. A lifetime's dedication. Villa Park, Craven Cottage, Turf Moor. This list is endless. But what does a ground hopper do with their ashes? A little bit here, a little bit there? One's heart in Hartlepool perhaps? A liver in Liverpool? Maybe even an arm in Armthorpe... Just pray to God I don't share a moment with the Gunners!!

Wat mij het meeste aanspreekt uit het boek is dat hoe onbeduidend of onbekend een stadion ook op voorhand is, uiteindelijk er toch een verhaal blijkt te zijn. Dat een niets-zeggende club toch gaat leven. Ik vergelijk dat met het bezoeken van Aldershot of Accrington Stanley, toen die nog nonleague waren. Of met Worcester City en Bath City.

Ik hoop dat er nog een hoofdstuk komt over een ovaaltje die mij overtuigt dat ook daar verhalen in zitten. Die er natuurlijk ook in zitten in de vorm van de bespelende club. Leicester City speelt in een saaie bak, maar de club zelf heeft een verhaal, een geschiedenis met helden. Is dat niet ook een onderdeel van het groundhoppen? Dat de naam van de club al iets met je doet?

TeeZee

Ik kwam dit boek voor het eerst tegen op het forum van Tony Kempster, die een erg handige website beheert met vooral informatie over nonleague football. Het topic kun je hier vinden: http://www.nlpl.co.uk/forum/gforum.cgi?post=47027

Hoe komt iemand op het idee om de 92 te doen? In dit boek krijg je het verhaal van Mark te lezen. Ik denk niet dat er iemand is die in eenzelfde soort situatie het besluit nam.

Ook zijn voltooiing van de 92 komt aan bod. Sterker nog, hij volbracht de 92 tegelijkertijd met zijn broer. Een dubbele 92, dat komt weinig voor denk ik.

Ik ben wel redelijk enthousiast over het boek geloof ik.

Hugo

Citaat van: TeeZee op jun 12, 2008, 21:44:15
Ook zijn voltooiing van de 92 komt aan bod. Sterker nog, hij volbracht de 92 tegelijkertijd met zijn broer. Een dubbele 92, dat komt weinig voor denk ik.

Ik ga de Korving Brothers nomineren. Maar ik ga dat boek ook proberen te bestellen, je verkooppraatjes hebben effect.

TeeZee

Citaat van: Groundhopping on the moon op jun 13, 2008, 14:38:57Maar ik ga dat boek ook proberen te bestellen, je verkooppraatjes hebben effect.
Ik heb mijn roeping gemist zie ik!

De volgende passage zou weleens over Han kunnen gaan:
"Ambleside. A busy little village that also hosts the Homes of Football museum. Not your typical museum. This one tells the story of real football folk. Posters, pictures and photos galore. The Neon girls at Tranmere. Graffiti in the Shagging Stand at Dalbeattie. A dejected flag seller on a deserted street in Oldham. Lonely fans on a cold open terrace at Springfield Park. And so on."

De genoemde panoramafoto laat namelijk Springfield Park zien met bovenaan de oude gesloten terrace een man die een foto maakt. Die man is Han.

Hebben de Korving Bros de 92 dan al voltooid?

Hugo

Citaat van: TeeZee op jun 13, 2008, 18:26:24
Hebben de Korving Bros de 92 dan al voltooid?

Not a clue, maar de kans bestaat dat ze het ooit samen doen...

Joost

Citaat van: TeeZee op jun 13, 2008, 18:26:24
Citaat van: Groundhopping on the moon op jun 13, 2008, 14:38:57Maar ik ga dat boek ook proberen te bestellen, je verkooppraatjes hebben effect.
Ik heb mijn roeping gemist zie ik!
Mijn exemplaar is ook onderweg.

Joost

Een prachtig boekje is het. Keurig beschermd verzonden ook en met harde kaft.

georgesv

zal het maar hier zetten:
een engels contact van me had al een erg leuk boekje over dugouts uit, heeft nu een nieuw boek uitgebracht, in eigen beheer, erg leuk! te bestellen via paypall
A Season Of Sussex Soccer by David Bauckham & Terry Buckman
Full colour softback.  248mm x 175mm.  128 pages.  105 full colour photographs. 
Published: June 2008.
http://www.ccpub.co.uk/A%20Season%20Of%20Sussex%20Soccer.html
http://www.ccpub.co.uk/Books/Books%20&%20Publications.html