Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bier und Bratwurst

#5040
De grasheuvel was  een terrace. Toen ik er was in 2006 was dat er nog!! De hoofdtribune is een prachtig exemplaar.
Het ene stadion is het andere niet!

ALenstra

Klopt. De enige authentieke tribune van het stadion. Ene helft was leeg en de andere helft fungeerde als uitvak.

Joost

Citaat van: ALenstra op aug 11, 2018, 21:58:47
Overigens is Glasgow in de ban van het EK Atletiek. Er is zelfs een heus fandorp in het centrum maar fans zie ik amper in de stad.
Op zich logisch, dat is namelijk het enige onderdeel van de gecombineerde EK's dat niet in Glasgow is.

ALenstra

Ja, ik zat toevallig BBC te kijken gisteren en vroeg me af of het stadion echt in Glasgow was. Kwam ik er achter dat het in Berlijn in het Olympiastadion was.

Vinnn

Gisteren bij een extra preliminary round voor de FA Cup geweest. Teams waren Stansted FC v Sawbridgeworth Town, welke gespeeld werd op de ground van Bishops Stortford. Reden hiervan is dat het terrein van Stansted FC in de zomermaanden gebruikt wordt voor cricket wedstrijden. Normaal gesproken spelen zij dus ook altijd de eerste 5 duels uit. Ik vond de ground best leuk, 2 tribunes op de lange zijde en terraces achter de goals. Beide clubs komen uit in de Essex Senior League, en het niveau was in mijn ogen redelijk vergelijkbaar met een 3e/4e klasser in Nederland. Het middenveld werd zoals gebruikelijk overgeslagen en de meeste ballen werden met het hoofd aangeraakt. Het was ook een gigantisch harde wedstrijd getuige 2 rode kaarten voor Sawbo Town, waarbij de centrale verdediger in toom gehouden moest worden anders had hij de scheidsrechter waarschijnlijk gelyncht. Duel eindigde in 2-1 voor Stansted wat gezien het spelbeeld wel verdiend was. Al met al een leuke dag die we niet ingepland hadden. Lang leve de Groundhopper app!

Jef400

Zelf zal ik weinig gewend zijn. Maar ik moet zeggen dat Arminia Bielefeld toch echt wel heel erg leuk is. Groot stadion, midden in de stad, op de omloop zicht op de wijken. Hoop herrie en een geinig stadion.

AthleticHolanda

Citaat van: Jehoentelaar op aug 09, 2018, 10:20:17
geldclub KFC Uerdingen

Al ruim tien jaar bezoek ik wedstrijden van deze geldclub. In die periode kreeg ik interesse in het Duitse voetbal en bij het zien van de Grotenburg was ik eigenlijk meteen verkocht. Destijds speelde KFC op het zesde niveau en kon ik zelfs op de fiets uitwedstrijden bezoeken, de invasie's in kleine dorpen maakten indruk en sindsdien was elk bezoek aan de Grotenburg een feest, de resultaten dan niet meetellend.
De ene keer ga ik wat vaker dan een andere keer. Altijd is er hoop op betere tijden maar meestal heerst teleurstelling na weer een nederlaag die de Uerdinger in een kansloze positie brengt. Velen hebben het met de club geprobeerd maar niemand kwam écht verder met KFC. De rijke Griekse voorzitter Lakis was ontzettend sympathiek maar ook hij gaf er de brui aan, als laatste na een zoveelste teleurstelling.
Alles zou echter veranderen met de komst van Mikhail Ponomarev. Deze Russische miljonair runt een bedrijf in Düsseldorf en hoorde van de problemen van KFC. Wederom was er echter grootspraak, 'de weg omhoog inzetten', 'KFC weer op de kaart zetten', 'naar landelijke competitie's' etc. etc.

Ponomarev pakt het echter anders aan dan zijn voorgangers. Geen over het paard getilde vedetten als bv. Ailton en Idrissou meer, maar gerichte aankopen zoals bv. Beister en Aigner die veel ervaring op hoger niveau hebben, om nog maar te zwijgen over wereldkampioen Grosskreutz.

Het wierp haar vruchten af, de Oberliga werd verlaten en na de komst van o.a. bovenstaande spelers was de durchmarsch een feit. Waldhof Mannheim verloor twee keer van Uerdingen in de play-off, de fans zorgden voor een definitieve staking en toch startte de club nog een procedure om alsnog te mogen promoveren. Logischerwijs ging dat feest niet door en dus was 3. Liga een feit in Krefeld.

Ofja, Krefeld... Persoonlijk begrijp ik niet waarom maar de Grotenburg mag niet meer gebruikt worden. De stad is eigenaar van het stadion en volgens mij zit er nog geen schot in de zaak m.b.t. noodzakelijke verbouwingen etc. Duisburg is minstens voor een seizoen de nieuwe thuisbasis en daar besloot ik afgelopen woensdag dan min of meer gedwongen naartoe te reizen.
Gedwongen, omdat KFC qua organisatie nog niet in de 3. Liga lijkt te zitten. Een ticket voor de uitwedstrijd bij 1860 München was de simpele vraag, maar het even zo simpele antwoord was dat deze alleen in Krefeld verkocht zouden worden. Twintig minuten aan telefoon later was de uitkomst dat er twee kaarten meegenomen konden worden naar Duisburg, want daar werd op woensdag tegen Meppen gevoetbald.



De staanvakken van MSV zijn ontoegankelijk voor supporters van KFC en de ultras moeten dit seizoen plaatsnemen in een hoek op de tweede ring. De meeste supporters sluiten aan in deze hoek terwijl een minderheid lijkt te kiezen voor de eerste ring op de lange zijde. Elke wedstrijd een uitwedstrijd dus, dit seizoen.

Uerdingen domineerde de eerste helft maar het waren de bezoekers uit het Emsland die op de counter minstens zo gevaarlijk, of misschien zelfs gevaarlijker waren. De 0-1 ruststand was gezien het spelbeeld misschien niet helemaal verdiend maar KFC dwong ook niet meer af.
Na rust voerde KFC de druk op en onder aanvoering van het ingevallen talent Dörfler, die in het tweeluik tegen Waldhof ook al beslissend was, viel al snel de gelijkmaker. Het duurde echter niet lang voordat Meppen via een prachtig uitgespeelde counter de voorsprong weer in handen had. Het volle uitvak, met zichtbare steun uit Veendam, ging terecht voor de tweede keer uit haar dak.
KFC bleef echter domineren en na een rode kaart van Meppen konden de bezoekers de druk bijna niet meer weerstaan. De gelijkmaker was tien minuten voor tijd een feit en onder aanvoering van de ultras stond de hele oberrang het laatste kwartier letterlijk en figuurlijk vol achter de ploeg. De wisselwerking bleek perfect want het laatste schot van de wedstrijd leverde de drie punten op. De ontlading was enorm groot, het leek wel of alle opgekropte frustratie van jarenlang amateurvoetbal er ineens uit explodeerde, na de eerste nederlaag in Duisburg tegen Unterhaching en de uitoverwinning bij Würzburg, was nu de eerste overwinning in Duisburg een feit. Er werd nog lang gevierd met de spelers en afgesloten met auswärtssieg, auswärtissieg!
Overigens lagen de kaartjes netjes klaar, dus op naar München!

Twee dagen later vlogen we van Schiphol naar de Zuid-Duitse metropool. Sechzig München beleefde ook zwarte jaren maar zag vorig seizoen weer het licht door eveneens Regionalliga-kampioen te worden en de play-offs te winnen, net zoals Uerdingen. Voor veel fans was de degradatie naar de Regionalliga overigens een zegen, het betekende namelijk een vertrek uit de moderne Allianz Arena van Bayern en een terugkeer naar de heimat van 1860 in Giesing, daar waar het Grünwalder Stadion staat. Dit was sindsdien elke wedstrijd uitverkocht en het had wat voeten in de aarde, maar eindelijk konden we dit prachtstadion bezoeken. Tien jaar geleden bezocht ik het terrein al eens zonder wedstrijd en ondertussen lijkt er, ondanks enkele renoveringen, weinig veranderd.

Eerst echter vrijdag. Omdat ik het zonde vind om een verre trip te maken voor één, of twee wedstrijden, besloten we vrijdag maar alvast te gaan. Ingolstadt-Greuther Fürth stond op het programma en omdat we Ingolstadt nog nooit bezochten viel de keuze op deze wedstrijd.
Ingolstadt is een jonge fusieclub die onder aanvoering van Audi, dat gevestigd is in de stad, de stap omhoog maakte. Om deze stap kracht bij te zetten spelen ze in een gloednieuw stadion, dat niet geheel toevallig het Audi-Sportpark heet. Het bracht de club naar de Bundesliga maar na twee jaar was dat feest weer voorbij, dit is sindsdien weer het tweede seizoen een treetje lager.

In 2004 fuseerden ESV en MTV en omdat het oude stadion van ESV naast het station ligt gingen we eerst daar even langs. Alle poorten stonden open en een rondje was snel gemaakt.


Terug bij het station namen we de gratis shuttlebus naar het nieuwe stadion, dat ver buiten de stad ligt. Omdat we Fürth al een paar keer eerder zagen en daar een goed gevoel bij over hielden besloten we deze wedstrijd vanuit het uitvak te gaan volgen. Ingolstadt was veel beter, raakte het aluminium en miste de grootste kansen. Zoals een oude voetbalwet luidt kwam vervolgens Kleeblatt Fürth op voorsprong. Toch weerhielden onze helden voor vandaag de druk niet en viel in de tweede helft de verdiende gelijkmaker. Verder kwam de thuisploeg echter niet meer waardoor het unentschieden bleef. Nadat uiteraard de spelers werden bedankt doken we de shuttlebus weer in om 's avonds weer een keer in München aan te komen.



Op zaterdag was er genoeg keuze maar een bezoek aan Austria Salzburg stond al langer op de planning. Ik ben niet bepaald een voorstander van Red Bull en haar strategieën met voetbalclubs maar onder het motto 'know your enemy' bezocht ik ze al lang geleden. Ook niet toevallig omdat het destijds de enige wedstrijd in de wijde omtrek was. Helaas voor mij speelde Athletic enkele jaren later tegen Red Bull waardoor ik al twee keer de Red Bull Arena bezocht, maar nog niet het échte Austria Salzburg. Austria werd na de overname van Red Bull namelijk opnieuw opgericht door de fans en schopte het al tot het tweede niveau. Daar waren ze echter nog niet klaar voor en net zo snel tuimelden ze weer terug naar het vierde niveau waar ze momenteel in spelen. Toch is er dit seizoen weer hoop aangezien de eerste twee bekerwedstrijden ruim werden gewonnen alsmede het eerste competitieduel. Vandaag stond de eerste thuiswedstrijd op het programma.

Na een rondje door Salzburg, een stad die nog maar eens bevestigde waarom ze in mijn top-5 bezochte steden staat, gingen we verder naar de Stiegl-brouwerij. Na een rondje door de brouwerij liepen we dan verder naar het stadion dat slechts vijf minuten verder ligt. Austria nam het over van een amateurclub die destijds failliet was gegaan en niet meer bestond. Het stadion was echter een van de grootste problemen van de terugval van de club, wedstrijden met een klein risico mogen hier niet gespeeld worden waardoor er op het derde en vooral tweede niveau meer elders werd gespeeld dan hier. Financieel kostte dat de club de kop en hoe nu verder wanneer Austria weer omhoog gaat weer vooralsnog niemand...

Austria speelde vandaag gelijktijdig met Red Bull en zo'n zeshonderd supporters vonden de weg naar Maxglan. Onder deze zeshonderd supporters was iets minder dan de helft ultra, de rest aandeelhouder of op een andere manier sterk verbonden met de club. De ultras zorgden voor onophoudelijke steun en het stadion ligt met de hoge bergen en het vliegveld nabij in een prachtig decor. Tegenstander FC Puch, voorheen partnerclub van Austria, kwam nog brutaal op gelijke hoogte maar uiteindelijk won de thuisploeg verdiend met ruime cijfers, de weg naar boven lijkt weer ingezet.



Zondag! Tijd voor het Grünwalder Stadion en de geldclub! De hoofdreden van ons bezoek. Zo'n zevenhonderd Uerdinger, waaronder een afvaardiging van het bevriende Grazer AK, waren deze voormiddag present in Giesing. Met de metro waren we vlot en ruim op tijd in het zuiden van de stad waar al veel supporters in lichtblauwe kledij rond dwaalden.
Het stadion kent voornamelijk staanplaatsen, dat geldt ook voor het uitvak dat tevens het laagste vak is. Daarom besloten we om op tijd naar binnen te gaan voor een goede plaats. Die vonden we waarna we onder de brandende zon genoten van het stadion, het stadion, het stadion, een broodje leberkäse en het lokale bier.

Net zoals Uerdingen liet ook 1860 er geen gras over groeien in de zomer. Ook zij versterkten hun team behoorlijk en gaan voor de durchmarsch. Het vak stroomde langzaam vol en de ultras besloten om recht voor onze neus te gaan staan. Af en toe kregen we zodoende bijna een vlag tegen ons hoofd maar verder verliep alles netjes. De sfeer hing er goed in maar wanneer 1860 massaal ging werden we toch echt wel overstemd. Enkel toen we zongen dat hun ouders naar FCB gaan kregen we reactie, verder waren de verhoudingen tussen de sympathieke Sechzger en de Uerdinger uitermate goed.
Op het veld was 1860 de gehele wedstrijd de bovenliggende partij. Ondanks dat ze twee keer binnen drie seconden de lat raakten leidde dit niet tot grote kansen. KFC kreeg echter nauwelijks een kans, tot de laatste minuut... toen 1860 onder aanvoering van het hele stadion nog eens vol aanzette veroverde KFC de bal en counterde naar het winnende doelpunt. Hetzelfde maar ook weer heel anders dan woensdag tegen Meppen. Ongeloof, emotie, euforie, wat gebeurt er allemaal? De hekken hingen al snel vol en het eindsignaal volgde meteen. Alweer de derde uitoverwinning in vier wedstrijden, en daarmee is KFC zelfs spitzenreiter! Waar het toe zal leiden weet niemand maar het goed begin is het halve werk zegt men wel eens...
De zesenhalf uur durende terugreis werd zo vrij aangenaam en wonderwel kwamen we zonder noemenswaardige vertraging op tijd thuis, deze keer waren er alleen twee treinstellen van de DB kapot, een kleinigheidje.






Joost

Een club in geel-zwart zien winnen aan de Grunwalderstrasse, ik ben jaloers.

FCT1980

Prachtig verslag.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jehoentelaar

Mooi verhaal! En geldclub mag je natuurlijk met een knipoog lezen. Heb een sjaal van Uerdingen in de kast liggen en kijk uit naar de onderlinge duels met de nu huidige Spitzenreiter. ;-)
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jef400

Schitterend verslag, de 1e pot was ik zelf ook bij. Echt een fijne club dat Uerdingen, ook gelijk de uitnodiging gehad om na de verbouwing naar het Grotenburg te komen. Wat gezien de slaapplek in mijn zomervakantie wel wat beter uit zou komen ;-)

bunnet

Geweldig verslag, AH!

Ruudjeee

Inderdaad, tof om te lezen!

FCT1980

Citaat van: Jef400 op aug 14, 2018, 13:26:01
Schitterend verslag, de 1e pot was ik zelf ook bij. Echt een fijne club dat Uerdingen, ook gelijk de uitnodiging gehad om na de verbouwing naar het Grotenburg te komen. Wat gezien de slaapplek in mijn zomervakantie wel wat beter uit zou komen ;-)

Wat gaat er eigenlijk allemaal gebeuren met Grotenburg?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Wat ik lees gaan ze het verbouwen naar de geldende eisen van het Duitse profvoetbal. Meer weer weet ik er ook niet van, zit door de medezeggenschap op school niet heel dicht meer op het voetbal tegenwoordig.