Jouw seizoen 2016-2017

Gestart door Olav, mei 28, 2017, 21:57:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

#45
Aantal wedstrijden: 73 (698 totaal)
Nieuwe stadions: 35 (186 totaal)
Nieuwe landen: 3 (22 totaal)

Top-5:
1. Kaizer Chiefs 1-1 Orlando Pirates
De Soweto derby, het Soccer City stadion en vooral het geluid wat de fans maakten zullen me nog lang heugen. De wedstrijd zelf was een stuk minder amusant, maar dat leek het publiek niet te deren. De supporters zaten gemoedelijk door elkaar heen en hadden ondanks de grote rivaliteit gewoon respect voor elkaar. De vuvuzela's lieten het aantal decibellen flink oplopen, maar gelukkig hield ik er geen blijvende gehoorschade aan over.

2. Eastern 1-4 Kitchee
De kampioenswedstrijd van Hong Kong in een onderlinge confrontantie, beter wordt het niet. Ondanks een uitverkocht huis, kwamen we dankzij de 'wet van Spons' gewoon binnen. Een compact stadion ingebouwd tussen de wolkenkrabbers in de dichstbevolkte wijk te wereld. De uitploeg was zowel op als buiten het veld heer en meester en het kampioenschap werd gevierd met een slecht geimmiteerde pitch invasion.

3. Real Madrid 4-2 Kashima Antlers
Een zakenreis naar Japan viel exact gelijktijdig met de Wereldcup voor clubs en konden vier wedstrijden meegepakt worden. De finale was er een van de tegenstellingen. Het wereldse Real tegen het nietige Kashima uit Japan. Toch was het de underdog dat mijn hart stal en tussen de Japanse ultra's werd het een bewogen finale. Kashima verdiende de zege, maar zoals wel vaker werd Real door de arbritage een handje geholpen. Zelfs videoscheidsrechter Makkelie greep niet in en mede daardoor ging Real er met de beker vandoor. 

4. Stoke City 3-1 Hull City
Een matchday zoals die hoort te zijn. Vooraf gemoedelijk een pintje drinken, gokje wagen en uiteindelijk naar binnen om natuurlijk af te sluiten met een post match pintje. Het Brittania Stadium was beter dan verwacht en dat gold ook voor de toegangsprijs (25 Pond) en de sfeer. Zoals door Rogo_Breda al mooi omschreven ging het er in Stoke net zo als toe als bij Southend:  "Geen gezang, getrommel of geklap maar mooie aanmoedigingen bij elke bal naar voren, zuchten bij elke gemiste kans en gevloek bij elke fout van de eigen spelers of de ref.''. Waarbij in Stoke vooral de scheidsrechter en de eigen coach het moesten ontgelden.

5. Luctor Et Emergo 3-2 Schalkhaar
Alles wat het Nederlandse amateurvoetbal mooi maakt, was bij deze beslissingswedstrijd aanwezig. Broodje kroket, veel publiek, ludiek spandoek, nerveus voetbal, slecht verdedigen en een doelpuntrijke wedstrijd. Schalkhaar kwam vlak voor tijd op gelijkehoogte en sloeg in de verlenging genadeloos toe. Luctor bleef bedroeft achter en verloor ook haar 3e kampioenswedstrijd (om in nacompetitie ook direct uitgeschakeld te worden).

San Paolo

In willekeurige volgorde:

1. Genoa - Cagliari
De tifosi, voorzien van vlaggen, op scooters naar het stadion, de ligging van het stadion met de vele appartementenblokken op de achtergrond, de vlaggen en gezang in het stadion. Gelukkig leeft het Italiaanse voetbal nog.

2. Bohemians - Shamrock Rovers
De Dublin derby. Oud knus stadion met industrie op de achtergrond, fijne pubs in de omgeving en een lekker derby sfeertje. Het voetbal is niet om aan te zien maar het is eiland voetbal op zijn best.

3. MVV - Roda JC
DE derby van Zuid-Limburg op een zonovergoten Hemelvaartsdag voor een plaats in de Eredivisie. Een stijf uitverkochte Geusselt waar de sfeer was zoals dit tijdens dit soort wedstrijden hoort te zijn. Helaas werd er niet gescoord maar verder zat alles erop en eraan.

4. Fortuna Koln - 1. FC Maagdenburg
Heel toegankelijke club met een door uitsupporters blauw gekleurde staantribune achter de goal. Gemoedelijk sfeertje en een mooie uitsupport maakte dit een prettige groundhop.

5. Quick Boys - Ijsselmeervogels
Als zuiderling is het altijd leuk om aan zee te zijn. Verder is het ook telkens een openbaring dat dit soort formaat amateurclubs en wedstrijden in Nederland bestaan. In het Westen is het toch allemaal een stuk groter dan in het Zuid-Oosten. Ijsselmeervogels werd kampioen die dag en de vis smaakte ook prima.

Penders

1. N.E.C. - NAC Breda 1:4
Deze wedstrijd staat voor mij op nummer 1. Ondanks een soms barslecht seizoen, piekte NAC op het juiste moment (het zat ook een keer niet tegen). Omdat ik op het thuisvak zat heb ik niet uitbundig kunnen juichen, maar dat heb ik de avond en dag erna ruimschoots ingehaald.

2. St. Pauli - Hertha BSC 0:2
Sankt Pauli stond hoog op de verlanglijst en niet onterecht. De wedstrijd zelf was niet heel bijzonder, maar de sfeer vanuit het thuis- en uitvak maakte veel goed. Na de wedstrijd nog tot in de late uurtjes door gegaan op de reeperbahn.

3. FC Köln - Bayer Leverkusen 1:1
Köln stond ook op de planning, dus dan maar gelijk een aansprekende tegenstander uitgezocht. Kaarten waren vrij makkelijk te regelen. Er hing een gespannen sfeer in het stadion, het uitvak daagde meerdere malen de thuissupporters uit en staken na de rust flink wat vuurwerk af. De boete voor fout parkeren namen we voor lief en was uiteindelijk maar 35,-.

4. Carpi FC- AS Bari 2:0
Geen idee wat we moesten verwachten bij deze wedstrijd. Van tevoren in een cafetje in de zon bij het stadion wat gedronken. De wedstrijd was beter als dat we verwacht hadden. Na de wedstrijd nog een rondleiding gehad en met spelers op de foto geweest (die we overigens niet kende). Het personeel was heel enthousiast en hielp de ''Nederlandse Carpi'' fans graag.

5. Real Madrid - Las Palmas 3:3
Mijn vriendin wou graag voor een stedentrip naar Madrid, dus dan maar gelijk een wedstrijd van Real meegepakt. Door een goed spelend Las Palmas en een rode kaart van Bale, werd het een echte wedstrijd. Real boog (met hulp van de scheids) in de laatste minuten een 1-3 achterstand om naar een gelijkspel.

Saltacampos

#48
1 Bielefeld-Braunschweig
Eén van de beste groundhops ooit. Alles zat goed, heerlijk weer, prachtig stadion, onvoorstelbare sfeer, vriendelijke thuis-en uitfans en een magische dag waarin het al zo goed als veroordeelde Arminia met 6-0 won van promotiekandidaat Braunschweig en plots alles in eigen handen kreeg door uitslagen op andere velden. Ich bin ein Arminer.

2 Ipswich-Norwich
We konden enkel met ontzettend veel moeite aan kaarten komen via de voorzitster van de lokale supportersvereniging. De sfeer was goed, het voetbal matig, maar aan een enorm tempo. Portman Road is ook gewoon genieten. The Old Farm is een absolute aanrader. Hopelijk in de toekomst eens dezelfde derby in Norwich.

3 Brentford-Cardiff
Griffin Park is schitterend: onaangepast, smal, oncomfortabel, moeilijk om de auto kwijt te raken, vermoedelijk brandonveilig op veel plaatsen... But it's all 150% worth it. De pubs op elke hoek van het stadion. Een voor mij bijzonder moment was het zingen van het prachtige Welshe volkslied door de Bluebird-fans toen ze op voorsprong kwamen.

4 Harelbeke-Racing Gent
Het Forestierstadion is een pareltje in eigen land dat ik nog niet had bezocht. De wedstrijd was om bij te huilen en onze Racing verloor met 1-0, maar wat een heerlijke omgeving om een wedstrijd te volgen.

5 Limoges-Niort "B"
Het stadion was niet de moeite, het voetbal wel, in Frankrijk wordt ook op niveau 5 heel aardig voetbal gebracht. Ook een leuke ons kent ons-sfeer. Het laatste stuk van de nachtelijke terugrit naar mijn dorp in de Creuse langs aardedonkere, godverlaten en onverlichte departementswegen was met mijn nog relatief beperkte rijervaring een bijzondere belevenis.

Eindhoven-NAC valt net buiten de top vijf, maar ook FCE heb ik in mijn hart gesloten. Met mijn voorliefde voor de underdog zou ik zeker fan zijn als ik in de buurt van Eindhoven zou wonen. Dikkelvenne-Pepingen zal me bijblijven als mijn eerste grondhop alleen met de auto...

Bedankt maatjes fcbisart en S. voor de leuke buitenlandse trips samen.
mike_t, wesley10, arjen en fc_emmen ontmoette ik persoonlijk in dit seizoen, hopelijk tot nog eens ergens langs de velden.
Over land and sea

hgrm

#49
Ik heb eindelijk eens de moeite genomen om alles van het afgelopen seizoen op een rijtje te zetten:

Het seizoen begon op 15 juli 2016 in Arbroath met een wedstrijd om de Schotse League Cup en eindigde 60 wedstrijden later op 28 mei 2017 in Bremen met een wedstrijd in de promotieronde naar de Regionalliga.

In deze 61 wedstrijden trof de thuisploeg 95 maal doel en de uitploeg 89 maal. Dit levert een gemiddelde op van 3.0 , hetgeen overeenkomt met het langjarig gemiddelde.

Twee wedstrijden werden pas na verlenging beslist, bij drie waren er strafschoppen nodig (waarbij tweemaal niet eerst verlengd werd).

De wedstrijden vonden plaats in zes verschillende landen die allen al eens eerder aangedaan werden. 27 stadions werden voor het eerst bezocht. 7 wedstrijden van 5 clubs werden bekeken in de hoedanigheid van verslaggever voor de regionale krant.

En dan het favorietenlijstje:

Stadions

1. Alfred Kunze Sportpark, Leipzig, Duitsland
Prachtige terracing achter de goal, een op instorten staande hoofdtribune en een verzameling vreemde bouwsels aan de andere kant. Wat wil je nog meer.

2. Cappilow Park, Greenock, Schotland.
Een ground waaraan gewoon alles klopt. Klassieke Britse ground uit het boekje.

3. Stadion Hoheluft, Hamburg, Duitsland
Terracing in verschillende mate van overwoekerdheid, een stokoude houten hoofdtribune en geen atletiekbaan. Minpuntje: men is iets te enthousiast geweest met de gele verf.


Wedstrijden

1. PSV-Bayern München 1-2, Champions League
Een hele aparte belevenis om zo'n wedstrijd vanuit het uitvak mee te maken.

2. FC Helsingør-Næstved 1-0, Deense 1.Division
Helsingør kon zich door winst in de laatste competitiewedstrijd voor promotiewedstrijden plaatsen. Het stadion barste uit z'n voegen en de thuisclub hielp de ene na de andere kans om zeep zodat het lang spannend bleef.

3. Verbroedering Arendonk   - Vrij Arendonk 1-1, 3e Provinciale Antwerpen
Een zwaar bevochten derby waar het hele dorp voor was uitgelopen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Arjen

Mijn top 5 in willekeurige volgorde:

Ipswich Town- Norwich City 1-1 (Portman Road/21-08-2016)
Dagtrip. Derby. Na afloop een pintje gepakt met mede-forumleden.

R. Antwerp- OH Leuven 2-1 (Bosuil/16-10-2016)
Lekker weer, prachtig stadion, winst na achterstand.

Portsmouth-Notts County 1-2 (Fratton Park/22-10-2016)
Afsluiting van een vakantie naar het eiland Wight met mijn oudste zoon. Heerlijk stadion.

Liverpool-Plymouth Argyle 0-0 (Anfield/08-01-2017)
Op de huurfiets door Liverpool naar Anfield. Plekje op de imposante nieuwe tribune.

Aston Villa- Reading 1-3 (Villa Park/15-04-2017)
Op basis van het stadion gekozen uit drie wedstrijden met Pasen.

fcbisart

Misschien lopen we elkaar volgend seizoen nog eens tegen het lijf !

casper.eniesee

Citaat van: De publiekswissel op jun 01, 2017, 13:22:00
Een top 5 blijft lastig omdat ik niets met elkaar wil vergelijken, maar hier random een paar hoogtepunten:

Old Firm -             Rangers FC - Celtic FC               1 - 2   
Romeinse derby - Lazio Roma - AS Roma              3 - 1
Derby van Sofia -  Levski Sofia - CSKA Sofia          1 - 1                             
New Firm -            FC Kobenhavn - Bronby IF         3  - 1
Kampioenschap    Feyenoord - Heracles                 3 - 1
                             Lierse SK - Royal Antwerp         2 - 2
Gelderse derby      N.E.C. - Vitesse                         0 - 1
Londense derby     Chelsea FC - Arsenal                 3 - 1
DFB                       B. Dortmund - Union Berlin       1 - 1
IJsselderby            Go Ahead Eagles - PEC Zwolle   1 - 3
Eternal derby         FK Partizan - Crvena Zvezda      1 - 0  (Alleen tweede helft, wel mooie dag)


   
Hohohoho, voordat dit fout de boeken in gaat: Wij pakten een punt in de Gelderse Derby, of ben je eerder weggegaan? ;)
Instagram: Groundhopper024

De publiekswissel

Citaat van: casper.eniesee op jun 27, 2017, 20:28:09
Hohohoho, voordat dit fout de boeken in gaat: Wij pakten een punt in de Gelderse Derby, of ben je eerder weggegaan? ;)

Haha ja klopt. De sfeer na afloop voelde alsof ze hadden verloren. Was een leuke middag moet ik zeggen.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Nort

Citaat van: De publiekswissel op jun 27, 2017, 23:19:55
Haha ja klopt. De sfeer na afloop voelde alsof ze hadden verloren. Was een leuke middag moet ik zeggen.
Ik vond juist het tegenovergestelde en ik vond ze juist erg opgewekt en opgelucht. Mede dankzij de late gelijkmaker, waardoor de derby niet verloren ging en Foor geen matchwinner werd.

De publiekswissel

Citaat van: Nort op jun 28, 2017, 08:45:54
Ik vond juist het tegenovergestelde en ik vond ze juist erg opgewekt en opgelucht. Mede dankzij de late gelijkmaker, waardoor de derby niet verloren ging en Foor geen matchwinner werd.

We kregen allemaal gratis muntjes uitgereikt om maar in het home te blijven zodat spits Mahi niet voor niets zou komen. Opgelucht is misschien het juiste woord inderdaad. Al is me vooral de 0 - 1 bij gebleven omdat daarna een aantal mensen de tribune, waar wij zaten, werden afgeslagen.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Nort

Citaat van: De publiekswissel op jun 28, 2017, 09:48:23
We kregen allemaal gratis muntjes uitgereikt om maar in het home te blijven zodat spits Mahi niet voor niets zou komen. Opgelucht is misschien het juiste woord inderdaad. Al is me vooral de 0 - 1 bij gebleven omdat daarna een aantal mensen de tribune, waar wij zaten, werden afgeslagen.
Haha, dat gebeurd eigenlijk elke editie tussen die twee wel :p.