'Todas de la Primera División'

Gestart door AthleticHolanda, sep 29, 2016, 19:13:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Eind november hoop ik (voor de tweede keer) de Primera División compleet te maken, deze keer met een bezoek aan Las Palmas. Nu lijkt het me wel leuk om tot die tijd in het kort terug te blikken op mijn bezoeken aan wedstrijden in de Primera División en natuurlijk de bezoeken aan alle clubs en stadions die nu de Primera División vertegenwoordigen. Meer over de wedstrijden en het stadion in de betreffende links, hier alleen een terugblik.

#1
Club: Athletic Club (1/20)
Stadion: San Mamés, Bilbao
Wedstrijden: 6
- 09/12/2012 - Athletic Club - RC Celta de Vigo 1-0 (Primera División)
- 06/12/2012 - Athletic Club - AC Sparta Praha 0-0 (Europa League)
- 26/03/2011 - Athletic Club - Celtic FC 0-0 (Vriendschappelijk)
- 29/03/2010 - Athletic Club - Racing Santander 4-3 (Primera División)
- 20/04/2008 - Athletic Club - Valencia CF 5-1 (Primera División)
- 13/05/2007 - Athletic Club - Deportivo La Coruña 1-1 (Primera División)

Terugblik
Als ik geen supporter van Athletic zou zijn zou ik nooit alle Primera stadions gezien hebben. Logischerwijs was de kathedraal van San Mamés dan ook het eerste Primera stadion dat ik ooit bezocht. Met een 'landenpunt' in het historisch verantwoorde Gernika kon mijn start op het Iberisch schiereiland bijna niet beter.
Helaas is San Mamés ondertussen geen Primera stadion meer aangezien het in 2013 werd gesloopt en vervangen door een modern geval. Wat ik me vooral herinner is de 'arco' die over de lange zijde waakte en de straat 'pozas' die met al haar barretjes naar het stadion voerde met helemaal aan het einde het logo dat op het stadion prijkte. Daar maakte ik dan ook bijna elke keer een foto van. Verder kon de sfeer er erg fanatiek en heetgebakend zijn, vooral door de stijle tribunes die kort op het veld stonden.
Omdat ik niet voor niets op dit forum zit bezoek ik vooral uitwedstrijden van Athletic, al had ik achteraf gezien toch vaker naar de kathedraal moeten gaan, nu is het namelijk te laat en verleden tijd...



AthleticHolanda

#1
#2
Club: Real Sociedad (2/20)
Stadion: Anoeta, Donostia
Wedstrijden: 2
- 08/12/2012 - Real Sociedad - Getafe 1-1 (Primera División)
- 20/04/2008 - Real Sociedad - Gimnàstic de Tarragona 0-0 (Segunda División)

Terugblik
Mijn tweede Primera stadion bezocht ik in Donostia, de Baskische naam voor San-Sebastián. Logischerwijs was het rond een trip naar de kathedraal want met groundhoppen was ik toen niet echt volop bezig. Donostia is nog steeds één van de mooiste steden die ik ooit bezocht en dat combineren met voetbal is natuurlijk altijd goed.
Ondanks dat Real Sociedad een rivaal is vind ik het eigenlijk een erg mooie club. De rivaliteit is er dan ook louter op sportief gebied want doorgaans maken de clubs zich gezamenlijk sterk voor zaken die de Baskische gemeenschap aangaat. Dit zowel op bestuurlijk als supportersgebied, al zijn er natuurlijk wel eens onenigheden, vooral op transfergebied. Het gezamenlijk tonen van de Ikurriña in 1976 in het oude Atotxa is daar een ultiem voorbeeld van.
Atotxa was het oude stadion van Real Sociedad, tegenwoordig moeten ze het doen met Anoeta. In mijn ogen een mooi stadion maar niet als voetbalstadion. De tribunes staan namelijk erg ver van het veld waardoor de vijandige sfeer uit Atotxa nooit is meegekomen naar Anoeta, het is vergelijkbaar met San Mamés en San Mamés Barria niet veel verderop. Omdat men daar in Donostia ook zo over denkt was er jarenlang spraken van een nieuw stadion, de Gipuzkoarena, maar totop heden is daarvan nog niets concreet.


AthleticHolanda

#2
#3
Club: Rayo Vallecano
Stadion: Campo de Fútbol de Vallecas, Madrid
Wedstrijden: 2
- 22/01/2012 - Rayo Vallecano - Real Mallorca 0-1 (Primera División)
- 07/02/2009 - Rayo Vallecano - Hércules Alicante 1-0 (Segunda División)
Laatste seizoen in Primera: 2015/2016

Terugblik
Nog voordat ik mijn eerste uitwedstrijd van Athletic in de Primera bezocht zag ik een thuiswedstrijd van Rayo. Een goedkope vlucht was niet onbelangrijk maar dat ik Rayo destijds uitkoos was geen toeval. Het is nog altijd een club waar ik erg veel sympathie voor heb.
De idealen van de mensen uit Vallekas staan dicht bij die van mijzelf en de Bukaneros behoren mijns inziens tot de absolute top van Spanje. Daar waar Athletic naar de twee grote clubs uit Madrid doorgaans weinig uitsupporters meeneemt is er jaarlijks een invasie naar Vallekas, waar de ontvangst altijd uiterst gastvrij is.
Ondanks mijn sympathie voor Rayo moet ik eerlijk toegeven dat ik het stadion niet erg speciaal vind, desalniettemin keer ik er erg graag snel weer eens terug.


AthleticHolanda

#3
#4
Club: Real Valladolid
Stadion: Estadio Jose Zorilla, Valladolid
Wedstrijd: 1
- 09/02/2009 - Real Valladolid - Athletic Club 2-1 (Primera División)
Laatste seizoen in Primera: 2013/2014

Terugblik
Mijn eerste uitwedstrijd van Athletic in de Primera was deze in Valladolid. De enige reden waarom ik voor Pucela koos waren relatief goedkope vluchten en de datum viel goed.
Een dag eerder bezocht ik Rayo en van het bezoek aan Pucela herinner ik me nog dat ik onder de indruk was van het grote aantal uitsupporters dat Athletic meenam. Iets dat niet gangbaar is in Spanje. Rond de 5000 uitsupporters ondersteunden Athletic en zij werden beschimpt door het rechts-nationalistische fanatieke deel van het publiek. Dat voetbal in Spanje doordrenkt is met politiek werd me toen wel duidelijk.
Real Valladolid was lange tijd een vaste klant op het hoogste niveau maar sinds 2014 is het tweede niveau het toneel waarop ze acteren. Met de paarse shirts vielen ze me altijd wel op maar verder zal ik ze niet echt missen, al kies ik liever voor een provincieclub als Valladolid dan voor clubs die kunstmatig hoog gehouden worden.


Wesley10__

Mooie prestatie! Leuk om te lezen, ben benieuwd naar de rest.

AthleticHolanda

#5
#5
Club: Getafe CF
Stadion: Coliseum Alfonso Perez, Getafe
Wedstrijd: 1
- 13/04/2010 - Getafe - Villarreal 3-0 (Primera División)
Laatste seizoen in Primera: 2015/2016

Terugblik
Eigenlijk herinner ik me van dit bezoek vrijwel alleen maar regen. Met het oog op Valencia-Athletic en een midweekse ronde leek het me wel een goed idee om eerst naar Madrid te vliegen, dan Getafe te zien om daarna verder te vliegen naar Valencia. Vliegprijzen en -tijden waren tenslotte gunstig dus waarom niet?
's Middags in Madrid scheen de zon nog volop en kocht ik alvast een kaartje voor de onoverdekte tribune achter het doel in het stadion waar alleen de hoofdtribune overdekt is. Zo'n drie kwartier voor de aftrap begon het vervolgens te stortregenen en dit duurde tot na de wedstrijd. Nat tot op het bot belandde ik zodoende 's nachts op hotel vliegveld Barajas voor de ochtendvlucht naar de sinaasappelstad.
Geta degradeerde afgelopen seizoen na een periode van twaalf onafgebroken seizoenen in de Primera terug naar de Segunda. In al die jaren hebben ze naar mijn mening niet echt een fanbase op weten te bouwen, extra zuur is wel dat rivaal Leganés uitgerekend dit seizoen Primera speelt.



AthleticHolanda

#6
#6
Club: Valencia CF (3/20)
Stadion: Mestalla, Valencia
Wedstrijd: 1
- 15/04/2010 - Valencia - Athletic Club 2-0 (Primera División)

Terugblik
Vooraf leek me Mestalla één van de meest imposante stadions van Spanje en mijn verwachtingen werden helemaal waar gemaakt in deze donderdagnacht. Valencia was onder aanvoering van Villa en Silva nog een topclub die vlak na Barça en Madrid kwam en het stadion komt daar mijns inziens vlak voor.
In Spaanse stadions is in vergelijking met andere stadions altijd weinig eten te verkrijgen. Dat komt omdat de supporters altijd alles zelf meenemen om in de rust massaal te gaan eten. Vlakbij het stadion vond ik een loket waar bocadillos om mee te nemen werden verkocht zodat ik voor het eerst aan deze traditie mee kon doen.
Valencia was logischerwijs te sterk voor Athletic en de aanwezige Athletizales zaten gewoon door het thuispubliek heen. Op de rechts-nationalistische ultras van Yomus (die niet veel verder kwamen dan eviva España) na verliep dat allemaal vredelievend.
In Valencia staat een stadion dat voor 70% af is toen het geld op raakte. Óf en wanneer de club daar nog ooit naar verhuisd weet ik niet, maar voor mij hoeven ze Mestalla nooit te verlaten. Graag zou ik er snel terugkeren, vooral nu de stoeltjes zijn vervangen en Valenciaanse symbolen de binnenkant van het stadion sieren.


AthleticHolanda

#7
#7
Club: Villarreal CF (4/20)
Stadion: El Madrigal, Vila-real
Wedstrijden: 1
- 17/04/2010 - Villarreal - Atlético Madrid 2-1 (Primera División)

Terugblik
Dankzij Eyjafjallajökull zag ik op deze zaterdagavond de thuiswedstijd van Villarreal. De midweekse trip met als doel Mestalla zou eigenlijk op vrijdag beëindigd worden. Het sms'je van mijn vader dat ik na de wedstrijd van Valencia ontving, bevatte de boodschap dat ik de volgende ochtend niet terug zou kunnen vliegen omdat op IJsland een vulkaan was uitgebarsten. In een tijdperk zonder wifi en smartphones leek me dat een slechte grap, maar de bevestigende sms van de vliegtuigmaatschappij enkele uren daarna liet weinig aan het twijfel over.
Mijn verblijf in Valencia werd uiteindelijk noodgedwongen met vijf dagen verlengd. Dan maar van de nood een deugd maken en op zaterdagavond naar Villarreal. Omdat Paco Roig als voorzitter bij Valencia niet meer gewenst was besloot broer Fernando Roig van buurclub Villarreal een topclub te maken. In Valencia kwamen ze niet meer bij van het lachen maar sinds de tweede promotie ooit naar de Primera, in 2000, is Villarreal eigenlijk al subtopper in Spanje. In het dorp wonen slechts 50000 man en de club leeft eigenlijk ver boven haar stand, maar zolang meneer Roig aan het roer blijft zal de club de Primera niet verlaten.
'De gele onderzeeër' bespeelt sinds 1923 stadion El Madrigal en dat werd stukje bij beetje uitgebreid om aan de nieuwe status van de club te voldoen. Op deze avond werd Atlético Madrid verslagen en gelukkig voor mij stond na de wedstrijd de taxi terug naar Valencia op me te wachten aangezien er na 21u geen trein meer het stadje passeert.





hgrm

Om het verhaal van Athletic niet te vervuilen, heb ik de discussie over steden en dorpen verplaatst naar het koffieleut-subforum
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

#9
#8
Club: Málaga CF (5/20)
Stadion: La Rosaleda, Málaga
Wedstrijden: 1
- 08/01/2011 - Málaga CF - Athletic Club 1-1 (Primera División)

Terugblik
Omdat ik Athletic al negen maanden niet meer had zien voetballen was het hoog tijd om weer eens iets te ondernemen. Málaga is een vrij bekende plaats vanwege de vele toeristen die de stad en de regio jaarlijks bezoeken. Cultuur en historie zijn voor de toeristen doorgaans van minder belang in tegenstelling tot zon, zee en strand.
Ook de Qatarese sjeik Al-Thani voelde zich daardoor aangetrokken en liet hoogstpersoonlijk de haven vergroten zodat zijn schip fatsoenlijk zou kunnen aanmeren. Omdat hij dan toch vaker in Málaga zou (kunnen) zijn besloot hij tevens maar de lokale voetbalclub te kopen. Málaga had grote plannen en trok o.a. Ruud van Nistelrooij aan. Toen Athletic op bezoek kwam was het 'project' net gestart maar door het aantrekken van enkele grote namen toch al van de grond gekomen.
Het voordeel van het massatoerisme naar Spanje is dat het 's winters rustig is, maar dat de vluchten en hotels toch vol moeten. Daardoor is het financieel behoorlijk aantrekkelijk en dat was deze keer niet anders. 's Ochtends vloog ik naar Málaga, verruilde ik de winterjas voor een t-shirtje en trok ik naar het stadion in het noorden van de stad. Na een bescheiden rondje sightseeing (dat ik onlangs nog eens veel beter over deed) trok ik voor de tweede keer naar La Rosaleda. Wederom wekte het relatief grote aantal uitsupporters mijn verbazing (Bilbao-Málaga is dik 900 km.) en daarnaast het fanatisme van de thuissupporters. De 'Malaka Hinchas' produceerden veel geluid in tegenstelling tot de 'sfeer'groep aan de andere kant van het stadion. Deze waren vooral bezig met het tonen van dubieuze Spaanse vlaggen en eviva España. Des te lekkerder was het dat Javi Martínez in de laatste seconde van de wedstrijd de gelijkmaker binnen wist te werken.
De supporters in het uitvak mochten niet weg en de uitsupporters in de thuisvakken besloten ook maar te blijven, in een nagenoeg leeg stadion galmde het 'Athleeeeetic' 'Athleeeeetic' van hoek naar hoek en van groepje naar groepje terwijl de Frente Bokeron buiten haar woede zat te verbijten, sommige momenten zijn onbetaalbaar.



AthleticHolanda

#9
Club: Levante UD
Stadion: Estadi Ciutat de Valencia, Valencia
Wedstrijden: 1
- 09/01/2011 - Levante UD - Valencia CF 0-1 (Primera División)

Terugblik
Na de wedstrijd in Málaga was het zoeken naar een leuke wedstrijd om er een perfect voetbalweekend van te maken. Deze zoektocht bracht me driekwart jaar na dato wederom in Valencia. Maar eerst stond er negen uur nachtbus naar kustplaats Dénia op het programma. Daar werd tenslotte om twaalf uur afgetrapt. Na de wedstrijd in Dénia trok ik verder naar (de periferie van) Valencia waar ik nog een wedstrijd van Torrent meepikte alvorens snel door te gaan naar het stadion van Levante voor de stadsderby.
Bij Torrent vertrok ik iets eerder omdat ik stress had. Ik had tenslotte nog geen kaartje voor de stadsderby maar bij aankomst bij Levante bleek er niet eens een rij voor de kassa te staan. Voor 99% van de wedstrijden in Spanje is dat soort stress dan ook niet nodig, en heb ik sindsdien niet of nauwelijks nog gehad.
Levante is 107 jaar oud en daarmee ouder dan stadgenoot Valencia, maar slecht 11 jaar van die 107 speelden ze op het hoogste niveau, waarvan veruit het merendeel de afgelopen decennia. In 2012 haalden ze zelfs Europees voetbal en ontmoetten ze o.a. Twente. Vorig seizoen degradeerde de club echter roemloos als rode lantaarn maar momenteel staan ze dik aan kop in de Segunda.
Van de wedstrijd herinner ik me dat het stadion met name gevuld was met <i>Valencianistas</i>, de verhouding zal ongeveer 50/50 geweest zijn. Levante trekt doorgaans dan ook veel minder toeschouwers dan de buurman.
Valencia leek deze wedstrijd te moeten winnen. Waar Juan Mata in de eerste helft nog een onterecht gegeven penalty miste, scoorde hij vijf minuten voor tijd een buitenspeldoelpunt en had de meerderheid in de stad alsmede het arbitrale trio haar zin.
Met drie wedstrijden op één dag inclusief een stadsderby was het geslaagd, maar toch voor even genoeg 'Valencia', tijd om te zien wat het Iberisch schiereiland nog meer te bieden heeft.



Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op sep 29, 2016, 19:13:41

#1
Club: Athletic Club (1/20)
Stadion: San Mamés, Bilbao
Wedstrijden: 6

- 13/05/2007 - Athletic Club - Deportivo La Coruña 1-1 (Primera División)

Jouw allereerste bezoek aan de Kathedraal blijft een vaag verhaal. Heb je helemaal niks qua kaartje, foto's of verhaal?

AthleticHolanda

Citaat van: Hugo op nov 14, 2016, 20:36:18
Jouw allereerste bezoek aan de Kathedraal blijft een vaag verhaal. Heb je helemaal niks qua kaartje, foto's of verhaal?

Een vaag verhaal... :-D.

Ondertussen is het bijna tien jaar geleden dus heel veel weet ik er niet meer van. Wat ik nog wel weet is dat ik met Eurolines ben gegaan en vanaf Brussel langs een bejaarde Waal zat die ergens in Asturië op de camping zou gaan zitten. Verder wilde ik per se naar Gernika en naar Athletic natuurlijk, dat is allebei gelukt.

Ik ben speciaal voor je in het persoonlijke digitale archief gedoken, en met succes. Foto's heb ik genoeg. Het kaartje moet ik je nog even schuldig blijven want deze zit waarschijnlijk in een schoenendoos gevuld met 1000+ kaartjes. Het kaartje moet er in zitten al ben ik wel bang dat de inkt inmiddels verbleekt is, maar ik kom er vroeg of laat op terug, beloofd.

Het betreft overigens een primeur, want deze foto's zijn nog nooit eerder gepubliceerd ;-). Hopelijk is het verhaal iets opgehelderd nu?

Las fotos:























Nu heb ik heimwee.

FCT1980

Wat een geweldige foto's. Als je dat stadion ziet dan snap ik dat je verliefd op die club bent geworden.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

AthleticHolanda

#14
#10
Club: Club Atlético de Madrid (6/20)
Stadion: Estadio Vicente Calderón, Madrid
Wedstrijden: 1
- 30/01/2011 - Atlético Madrid - Athletic Club 0-2 (Primera División)

Terugblik
Van Atlético bestaat momenteel in Nederland een heerlijk geromantiseerd beeld en wat ze op het veld presteren verdient respect. Toch is een voetbalclub, vooral in Spanje, niet alleen een voetbalclub. Of men het nu wil of niet.

Vanwege de eerder genoemde voordelen van reizen in januari én (toen al) de geruchten van een verhuizing van Atlético naar het destijds beoogde Olympisch stadion (La Peineta) buiten de stad besloot ik, slechts drie weken na de trip naar Málaga en Valencia, om wederom het vliegtuig in te stappen.

Atlético werd ooit opgericht door Baskische studenten die 'hun' Athletic misten en een Madrileense variant creëerden. Hoe deze variant ooit zou uitgroeien tot de grootst mogelijke tegenpool hadden ze toen waarschijnlijk niet durven dromen. Op de tribunes van de Madrileense arbeidersclub komen fascisten en xenofoben bijeen, dat is tenminste de Baskische lezing. Een aandeel in de beeldvorming heeft de moord op een supporter van Real Sociedad in 1998. Een subgroep van Frente Atlético was hiervoor verantwoordelijk maar de ultras moordenaars bleven gewoon welkom in het Calderón.
Met de tijd helen de wonden, maar in 2014 werd er aan de oevers van de Manzanares weer een opengereten. Deze keer was het een supporter van Deportivo la Coruña die zijn clubliefde met zijn leven moest bekopen. 'Jimmy' werd bewusteloos de rivier in gegooid en overleefde het niet. Ook dit mogen leden van Frente Atlético zich aanrekenen, maar nog steeds wappert het spandoek van de groep fier in het stadion. Daar waar o.a. Ultras Sur en Yomus verbannen zijn uit de stadions neemt Atlético maar geen maatregelen...

Frente Atlético brengt sfeer en is mede verantwoordelijk voor het grote thuisvoordeel dat de matrassenmakers hebben, is een vaak gehoord (tegen?)argument. Vocaal zijn ze sterk maar inhoudelijk scoren ze onder nul. De aanmoedigingen beledigingen volgen elkaar namelijk in rap tempo op.

In 2011, tijdens mijn bezoek, kocht ik daarom bewust een kaartje aan de lange zijde. Al mijn vooroordelen werden helaas bevestigd want het feit dat ik niet Spaans was wekte al argwaan en dat ik ook nog eens geen supporter van Atlético was al helemaal. Terwijl mijn buurman verhalen vertelde over Spaanse suprematie nam Frente Atlético Athletic-aanvoerder en über-Bask Gurpegi op de korrel. Daarnaast zongen ze o.a. dat ze kwamen om Basken te vermoorden en dat het resultaat op het veld niet uitmaakte, alsmede dat Gurpegi ook maar beter zou overlijden. Het fijne programma 'El día despues' besteedde er een dag later nog aandacht aan op nationale TV.

Helemaal lekker zat ik daar dus niet, maar zoeter zou een overwinning zelden smaken. Even als Gurpegi is Gaizka Toquero een beperkte voetballer, maar zo'n speler die niets liever wil dan voor Athletic spelen en bij uitstek het Baskische gedachtegoed uitdraagt. Misschien was het wel juist daarom dat Gaizka Toquero op deze avond het hoogtepunt uit zijn carrière kende en Atlético velde met twee doelpunten.

Zo werd mijn ervaring in het Calderón wonderbaarlijk genoeg toch nog een positieve.
Met de aanstaande verhuizing naar La Peineta zal een nieuw bezoek aan deze club onvermijdelijk zijn. Voor ATM hoop ik van harte dat ze de verhuizing aangrijpen om hun tribunes schoon te vegen. De angst is dat de verhuizing een deel van de ziel van de club weg zal nemen, wanneer dat het rotte deel is dan is het echter in mijn ogen alleen maar een zegen voor de club, al moeten ze daar een prachtig stadion voor opofferen.