Hoofdmenu

Italie

Gestart door hoevenen lion, aug 18, 2008, 22:32:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joost

In Italië kun je ook met een Interrailpass reizen. Met zo'n pass kun je een aantal dagen onbeperkt reizen binnen een maand. Zoiets kost voor 8 dagen €376 voor een volwassene en €176 voor iemand onder de 25.

De site van de italiaanse spoorwegen is Trentitalia.com en ook in het Engels beschikbaar.
Volgens mij hebben ze ook aanbieding voor trajecten.

Als je met de auto zou gaan, hou dan rekening met de toll. Dat kan aardig oplopen als je alleen zou gaan en een auto zou huren.

De thuisspelende ploegen in de Coppa zijn al bekend:
https://en.wikipedia.org/wiki/2015%E2%80%9316_Coppa_Italia#Final_Phase

Vorig jaar werden de wedstrijden in die ronde uitgesmeerd over liefst 6 dagen. Op dinsdag, woensdag en donderdag in 2 verschillende weken. Dit jaar zal dat maar in 1 week zijn lijkt me.

Er is ook nog een Coppa Italia Lega Pro voor de teams op het 3e niveau, misschien spelen die ook nog doordeweeks tijdens je trip.

HRM1880

Citaat van: Joost op sep 30, 2015, 09:10:40
In Italië kun je ook met een Interrailpass reizen. Met zo'n pass kun je een aantal dagen onbeperkt reizen binnen een maand. Zoiets kost voor 8 dagen €376 voor een volwassene en €176 voor iemand onder de 25.

De site van de italiaanse spoorwegen is Trentitalia.com en ook in het Engels beschikbaar.
Volgens mij hebben ze ook aanbieding voor trajecten.

Als je met de auto zou gaan, hou dan rekening met de toll. Dat kan aardig oplopen als je alleen zou gaan en een auto zou huren.

De thuisspelende ploegen in de Coppa zijn al bekend:
https://en.wikipedia.org/wiki/2015%E2%80%9316_Coppa_Italia#Final_Phase

Vorig jaar werden de wedstrijden in die ronde uitgesmeerd over liefst 6 dagen. Op dinsdag, woensdag en donderdag in 2 verschillende weken. Dit jaar zal dat maar in 1 week zijn lijkt me.

Er is ook nog een Coppa Italia Lega Pro voor de teams op het 3e niveau, misschien spelen die ook nog doordeweeks tijdens je trip.
Let wel met je interrail in Italië. Daar moet je voor heel veel treinen een toeslag betalen, zeker voor de snellere of over een lange afstand. Best eerst eens uitrekenen of het wel voordelig is.

ALenstra

Klopt, voor HSL, IC en EC is toeslag en reservering verplicht.

Jehoentelaar

Maar de supersnelle treinen die bijvoorbeeld op het traject Milaan-Firenze-Roma-Nápoli rijden kun je relatief voordelig kiezen als je er vroeg bij bent. Dat is in ieder geval veel beter te doen dan een Interrailpas waar je er na de pas zelf nog lang niet bent. Langzamere treinen zou ik bij zulke afstanden in ieder geval bij voorbaat niet over nadenken.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

spons

Ook in het binnenland is het vaak voordeliger ( en in ieder geval een stuk sneller ) het vliegtuig te nemen, Ryanair vliegt bijvoorbeeld van Milaan Bergamo en Rome naar Bari
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

kazimkazim

Meridiana en Blue Panorama hebben ook binnenlandse vluchten

Bewussie

Citaat van: Bewussie op sep 29, 2015, 23:55:53
Hallo. Ik ben nieuw op dit forum, maar niet helemaal nieuw in het bezoeken van buitenlandse wedstrijden.

In December ben ik van plan om 14 dagen door Italie te trekken om onder andere de voetbalcultuur te proeven. Hierbij ga ik proberen kaartjes te krijgen voor de volgende wedstrijden:

- 10 december: vlucht naar Bergamo (stadions van Bergamo en later Torino bekijken)
- 12 december: Genoa - Bologna
- 13 december: Juventus - Fiorentina
- 14-18 december: hopelijk 1 of 2 wedstrijden meepakken in Coppa Italia
- 19 december: Bologna - Empoli
- 20 december AS Roma - Genoa (inmiddels al aangekocht via listicket in vak 22AD op Curva Sud Distinti)
- 23 december: een Serie B wedstrijd - nog te bepalen
- 24 december: terugvlucht - Airport te bepalen aan hand van Serie B wedstrijd (zat zelf te denken aan Bari - Brescia)

Nu heb ik eigenlijk de vraag of jullie zoal wat tips hebben voor deze trip. Hierbij moet je denken aan vervoer (ik zou het liefst alles tussen steden met de trein willen doen - kan ik beter los kopen, een onbeperkt reizen kaart, moet ik ergens reserveren of kan ik gewoon op station tickets kopen zodra ik wil gaan etc.). Wellicht wel over bars waar ik naartoe moet of hostels die zeker de moeite waard zijn in betreffende speelsteden. Verder hebben jullie wellicht ook tips hoe ik aan tickets kom van bepaalde clubs hierboven genoemd. Ik geloof dat de meesten gewoon nog niet te koop zijn omdat de wedstrijden pas over 3 maanden gespeeld worden.

Bedankt voor de reeds gegeven tips inzake vliegtuig/treinprijzen checken. Dit ga ik zeker nog doen komende maand gezien ik ook nog de wedstrijdtickets moet kopen (maar nog niet te koop zijn). Inmiddels wel al contact gehad met een fanclub van Bari en besloten dat ik naar Bari ga op het eind van de trip. Nieuwe tips over stadions of steden die ik in de buurt van onderstaande speelsteden zeker moet bezoeken hoor ik natuurlijk ook graag. Dan kijk ik of dat in m'n planning past.. Update tot dusver:

- 10 december: vlucht van Weeze naar Bergamo (ochtend)
- 10 december: Stadions Atalanta en Torino bezoeken (middag) en vervolgens de trein naar Genoa (avond)
- 12 december: Genoa - Bologna
- 13 december: Juventus - Fiorentina
- 14-18 december: hopelijk 1 of 2 wedstrijden meepakken in Coppa Italia / Coppa Italia Lega Pro
- 19 december: Bologna - Empoli
- 20 december AS Roma - Genoa (inmiddels al aangekocht via listicket in vak 22AD op Curva Sud Distinti)
- 22 december: vlucht van Rome naar Bari (in ochtend)
- 23 december: Bari - Brescia
- 24 december: vlucht van Bari naar Charleroi (in ochtend)

Voetbalhopper

Prachtige trip. De steden Bergamo en Torino raad ik ook aan te bezoeken. Bij het grote publiek niet bekend en daarom enorm onderschat. De haven van genova is ook zeker de moeite waard.

Bewussie

Voor het eerst dat ik een grote trip plan.. maar elke keer dat ik weer begin om iets te zoeken, krijg ik zo veel meer zin om te gaan. Voor sommigen zal mijn plan onhaalbaar lijken, maar ik ga een aantal dagen treinen en probeer verder vanuit centrale punten wat stadions te bezoeken. Zo voorkom ik dan ook dat ik elke dag mijn volledige bagage mee hoef te slepen (wat eigenlijk maar 3 van 15 dagen het geval is tijdens het bezoeken van stadions (waaronder aankomstdag)). Daarbij heb ik een snelle manier van leven, waarmee ik bedoel dat ik het meestal wel krijg geregeld om zo veel mogelijk te doen in zo weinig mogelijk tijd. In de link hieronder kunnen jullie de stadions (16 stuks) zien die ik op de planning heb en de route van overnachtingen die ik van plan ben. In de dikgedrukte stadions zal ik een wedstrijd (proberen te) bezoeken. Mocht er toevallig op mijn pad op maandag 14/dinsdag 15/donderdag 16/vrijdag 17 december nog een wedstrijd gespeeld worden, dan ga ik die zeker meepakken.

http://imgur.com/mkI6oyC


Wellicht dat de Italie kenners nog wat input kunnen leveren. In principe heb ik op dag 2 nog niks (sightseeing is mogelijk, maar 1 of 2 stadions zou leuk zijn als ze op treinafstand zijn). Die dagen verblijf ik in Genoa, dus wie weet is er iemand die een leuk stadionbezoekje weet in die regio? Tweede punt is dat ik op dag 13 enkel mijn vlucht van Rome naar Bari heb, waarna ik de dag nog vrij te besteden heb. Wederom zou ik hem volledig kunnen gebruiken voor sightseeing, maar een mooi stadionbezoekje hier op treinafstand zou ook nog leuk zijn. Iemand tips of ervaringen in de buurt van deze clubs?

Joost

De enige tip die ik je kan geven is; verwacht niet dat je bij ook maar een enkel stadion naar binnen kunt op niet wedstrijddagen.

Wat is je wedstrijdplanning?

Bewussie

Die verwachtingen heb ik ook niet. Zou natuurlijk mooi zijn, maar dat is over het algemeen nergens echt mogelijk van de meeste clubs van dit niveau. Wil je ermee zeggen dat je het eigenlijk af zou raden om stadions te bezoeken, of gewoon dat ik het vooral 'zal moeten doen' met de buitenkantjes?

Wedstrijdplanning:
1) Genoa - Bologna (12 December - Serie A)
2) Juventus - Fiorentina (13 December - Serie A)
3) Fiorentina - TBD (Coppa Italia - staan allemaal op 16 December op dit moment maar weet niet of datum vast staat)
4) Bologna - Empoli (19 December - Serie A)
5) AS Roma - Genoa (20 December - Serie A)
6) Bari - Brescia (23 December - Serie B)

wormonline

#296
Ik kan je niet zo heel veel tips geven, ik heb één keer een wedstrijd in Italië bezocht (Livorno).

Ik zie wel dat je maar 2 dagen Florence hebt ingeboekt op het moment, ik zou daar zeker meer van maken, maar dan meer voor sightseeing buiten de stadions om - misschien heb je dat al eens gedaan in Toscane. Als je die steden nog niet gezien hebt zijn ze heel erg de moeite waard en allemaal heel goed bereikbaar per trein (allemaal binnen 15-30 minuten als ik het me goed herinner). Ik zou er een dagje Bologna voor inruilen iig, al is Bologna ook erg mooi.

Ik ben een aantal jaar geleden in Florence/Pisa/Siena/Livorno/Lucca geweest, allemaal mooie steden. Zeker Siena moet je niet missen, bijzonder mooi. Toevallig ook de enige stad waar ik toen het stadion in kon (maar dat stelt niet zo veel voor). Ik ben toen in al die steden wel bij de stadions geweest, maar ik kon inderdaad (behalve Siena en Livorno) nergens naar binnen. Bij Pisa heb ik wel een klein kijkje naar binnen geworpen, omdat er wat mannen aan het werk waren.

Hier wat foto's die ik van de stadions geschoten heb die trip. Ik zie dat ik het stadion van Lucca alleen van heel ver gezien heb :): http://imgur.com/a/xGEVr

Joost

Je hebt wel een duidelijke voorkeur voor terreinen in de Serie A en B. Ik heb enkele jaren geleden op vakantie een rondje gemaakt in de buurt van Livorno en Florence, clubs en foto's staan hier:
http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=1183.0

De dag dat Juve speelt is er ook een speelronde in de Lega Pro (voorheen Serie C) Alessandria speelt dan bijvoorbeeld thuis. Dat is een uurtje met de trein. De exacte speeltijden moeten nog worden vastgezet maar als die wedstrijd om 15:00 is dan red je het makkelijk om weer ruim op tijd in Turijn te zijn voor Juve. En als dat niet het geval is dan heb je met FC Pinerolo nog een mogelijkheid in de Serie D.

Let ook goed op de verschuivingen in de Serie B. Daar wordt op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag gespeeld. De wedstrijd van Bari kan dus ook nog een dag verschoven worden.

Als je zo'n grote trip plant dan zou ik proberen wat meer duels in te plannen op lager niveau, zeker omdat Italië vol staat met charmante betonbakken die hun eigen gezicht hebben. Daarnaast is het ook gewoon een prachtig land met mooie steden. Lucca bijvoorbeeld vond ik heel erg mooi.

Ik zou in ieder geval geen uur in de trein stappen om dan vervolgens tegen een dichte poort aan te kijken.

Bewussie

#298
Citaat van: Joost op okt 24, 2015, 16:16:29
Je hebt wel een duidelijke voorkeur voor terreinen in de Serie A en B. Ik heb enkele jaren geleden op vakantie een rondje gemaakt in de buurt van Livorno en Florence, clubs en foto's staan hier:
http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=1183.0

De dag dat Juve speelt is er ook een speelronde in de Lega Pro (voorheen Serie C) Alessandria speelt dan bijvoorbeeld thuis. Dat is een uurtje met de trein. De exacte speeltijden moeten nog worden vastgezet maar als die wedstrijd om 15:00 is dan red je het makkelijk om weer ruim op tijd in Turijn te zijn voor Juve. En als dat niet het geval is dan heb je met FC Pinerolo nog een mogelijkheid in de Serie D.

Let ook goed op de verschuivingen in de Serie B. Daar wordt op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag gespeeld. De wedstrijd van Bari kan dus ook nog een dag verschoven worden.

Als je zo'n grote trip plant dan zou ik proberen wat meer duels in te plannen op lager niveau, zeker omdat Italië vol staat met charmante betonbakken die hun eigen gezicht hebben. Daarnaast is het ook gewoon een prachtig land met mooie steden. Lucca bijvoorbeeld vond ik heel erg mooi.

Ik zou in ieder geval geen uur in de trein stappen om dan vervolgens tegen een dichte poort aan te kijken.

Waar ik enigzins op mijn route, stadionbezoeken kan inruilen voor wedstrijden, ga ik dat zeker doen! Probleem is vooral dat die wedstrijddagen in die competities nog niet bekend zijn.. heb je misschien tips waar ik dit goed kan kijken in Italie? Ik vind het zelf ook mooi om stadjes te gaan bekijken, maar dat wil ik niet alleen maar doen. Ik kijk bijv. op een niet wedstrijd dag maar 2 stadions even, en dan natuurlijk ook minimaal een uurtje of 2 de stadjes zelf in! Ook tips voor steden in het gebied (vooral rondom Florence/Bologna) vind ik fijn om te krijgen dus (zoals geval Lucca). Wat ik ook ga bekijken en wat niet, heel veel zin heb ik er wel in. Vind het zelf ook een prachtig land. Ging voor het eerst ernaartoe met school (8 dagen Rome), en vervolgens ben ik nu al op stedentrip naar Pisa/Florence (om antwoord te geven op de tip van wormonline) geweest en heb ik voetbalweekendje AC Milan gehad van 4 dagen eind vorig seizoen.

Tribuneklanten

Citaat van: Joost op okt 24, 2015, 13:40:58
De enige tip die ik je kan geven is; verwacht niet dat je bij ook maar een enkel stadion naar binnen kunt op niet wedstrijddagen.

Wat is je wedstrijdplanning?

Dit is niet helemaal waar.
Bij Brescia, Lucca, Empoli, Pontederra en nog wat meer stadions ben ik gewoon naar binnen gelopen. Zelfs toen ik in Rome was kon ik buiten een wedstrijddag het Olympisch Stadion inlopen, moesten toen wel langs een paar jongens van de irriducibili die hun eigen vak stonden te bewaken.