Hoofdmenu

Klaar met voetbal

Gestart door TeeZee, mei 06, 2014, 11:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Ik ben dan weer voorstander van doellijntechnologie. Die mag van mij nog veel verder gaan. De charme van het spel zit 'm namelijk niet in foutieve beslissingen van een scheids. Alhoewel een slechte scheids altijd wel goed is voor de sfeer.

hgrm

De charme van voetbal zit voor mij ook in de universaliteit van het spelletje. San Siro of Sportpark Zanderijweg, Championsleague of vierde provinciale, het maakt niet uit. Een veld, twee doelen, een bal en 22 spelers, meer heb je niet nodig.

Door het invoeren van doellijntechnologie wordt die universaliteit langzaamaan ondergraven. Voor je het weet krijg je vervolgens zaken die andere sporten ontsieren en voor een kloof zorgen tussen topvoetbal en de basis: het spel stilleggen voor videorefereeing, time-outs, doorwisselen, zuivere speeltijd met zo'n toeter op het einde, wedstrijden in 4 periodes verdelen, buitenspel afschaffen...

Los daarvan: een sport als voetbal bestaat bij de gratie van fouten. Als niemand fouten zou maken, zouden er ook nooit doelpunten vallen. Ik vind dat we het gewoon moeten accepteren dat een klein deel van die fouten voor rekening komt van de arbitrage. Als we -door doellijntechnologie en dergelijke- in feite de boodschap geven dat we fouten van de arbitrage niet accepteren, maak je de positie van de scheidsrechter alleen maar zwakker en geef je impliciet aan dat de autoriteit van de scheidsrechter tijdens de wedstrijd niet absoluut is. En volgens mij is dat nu precies wat we niet willen en leidt dat tot alleen maar meer "incidenten met scheidsrechters". 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Ik ben het grotendeels met je eens. Technologische vernieuwingen maken het spel alleen trager en minder interessant. Wat betreft doellijntechnologie ben ik het dan weer niet met je eens. Dit is een redelijk eenvoudige toepassing die het spel niet hindert.

Han

Met de introductie van video-(doellijn) technologie zal de pas afgesneden worden van het sociologisch/educatieve/maatschappelijk aspect van 'spel'; namelijk leren respect te hebben voor beslissingen en het leren van acceptatie van de 'autoriteit' van een scheidsrechter en van zijn feilbaarheid.

Kinderen leren geen autoriteitszin als ze in de grote mensenwereld zien dat dat met technische hulpmiddelen gecorrigeerd wordt.


TeeZee gaat ongeveer als volgt reageren:

Nee, dat is allemaal niet zo. Er blijven nog zat beslissingen te nemen door een mens, de scheidsrechter, die níet met behulp van de techniek te objectiveren zijn. Er zal dus altijd discussie blijven. Misschien juist als je gebruik gaat maken van tv-beelden, dat zie je namelijk nu ook al gebeuren.

Maar een camera op de doellijn of het gebruik mogen maken van beelden bij de bepaling van buitenspel, dat is mijns inziens iets waarin het moderne voetbal professioneler moet worden. Iets wat ook heel leerzaam is voor de kinderen, dat je gebruik moet maken van de middelen om dingen zo goed mogelijk te kunnen doen.


Ik sluit niet uit dat dat mijn volgende reactie oproept:

Dat is een uitgangspunt dat ik zou kunnen huldigen in bij voorbeeld een educatieve setting of bij beoefening van wetenschap.

Sport is een bezigheid die uitstekend kan bijdragen tot het leren accepteren van autoriteit, teleurstelling en feilbaarheid.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

FC_Emmen

#49
Citaat van: Han op mei 12, 2014, 23:37:13

Kinderen leren geen autoriteitszin als ze in de grote mensenwereld zien dat dat met technische hulpmiddelen gecorrigeerd wordt.


Waar heb je deze informatie vandaan? Ik betwijfel namelijk of het werkelijk zoveel uitmaakt of men in het professionele voetbal doellijntechnologie gebruikt of niet.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

TeeZee

Het "universaliteitsargument" is onzin, omdat "universaliteit" helemaal niet bestaat in het voetbal. Juist het voetbal wat op straat gespeeld wordt door de jeugd kent vele varianten en eigen regels. Toch blijft het voetbal in de puurste vorm.

Het argument van de andere Han, "het sociologisch/educatieve/maatschappelijk aspect" faalt al decennia meer dan hopeloos. Er bestaat geen sport op aarde waarbij zo massaal bedrogen wordt. Ik doel dan nog niet eens alleen op fopduiken of om kaarten vragen voor de tegenstander, maar bijvoorbeeld ook op het feit dat men vanaf de F'jes al leert om de klauw op te steken bij iedere uitbal. Op het gebied van "angermanagement" is het voetbal een derdewereldland. In het voetbal bestaat er nauwelijks acceptatie van autoriteit, binnen en buiten het veld.

Saltacampos

Citaat van: TeeZee op mei 13, 2014, 11:34:26
Het "universaliteitsargument" is onzin, omdat "universaliteit" helemaal niet bestaat in het voetbal. Juist het voetbal wat op straat gespeeld wordt door de jeugd kent vele varianten en eigen regels. Toch blijft het voetbal in de puurste vorm.

Het argument van de andere Han, "het sociologisch/educatieve/maatschappelijk aspect" faalt al decennia meer dan hopeloos. Er bestaat geen sport op aarde waarbij zo massaal bedrogen wordt. Ik doel dan nog niet eens alleen op fopduiken of om kaarten vragen voor de tegenstander, maar bijvoorbeeld ook op het feit dat men vanaf de F'jes al leert om de klauw op te steken bij iedere uitbal. Op het gebied van "angermanagement" is het voetbal een derdewereldland. In het voetbal bestaat er nauwelijks acceptatie van autoriteit, binnen en buiten het veld.
Je hebt gelijk, de mentaliteit bij het voetbal is grotendeels verziekt. Ik speel nu sinds een jaar padel, nadat ik meer dan 30 jaar competitie(zaal)voetbal heb gedaan en de sportiviteit, respect voor de tegenstander en fair play bij deze sport is een verademing in vergelijking met het voetbal. Iedereen probeert ook te winnen, maar op een eerlijke manier, zonder bedrog, jammer dat dat in het voetbal niet (meer) kan en dat er zo veel rottigheid is op het veld. Doodjammer, want het blijft voor mij de mooiste sport om naar te kijken als er goed gespeeld wordt.
Over land and sea

Joost


Han

#53
' Kinderen leren geen autoriteitszin als ze in de grote mensenwereld zien dat dat met technische hulpmiddelen gecorrigeerd wordt.'


Citaat van: FC_Emmen op mei 13, 2014, 00:16:55Waar heb je deze informatie vandaan? Ik betwijfel namelijk of het werkelijk zoveel uitmaakt of men in het professionele voetbal doellijntechnologie gebruikt of niet.

Het betreft geen cognitieve informatie; het is slechts een boterzachte opvatting en aanname die kennelijk aan naiviteit grenst als ik het topic-verloop lees.

Ik las van TeeZee de metafoor, gepresenteerd als feit, 'dat men vanaf de F'jes al leert om de klauw op te steken bij iedere uitbal'.

Voetbal is universeel en de grootste gemeenschappelijke deler. Ik lever mijn mening graag in voor een betere.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Saltacampos

Citaat van: Joost op mei 13, 2014, 23:00:00
Wat is padel?
Een soort mengvorm van squash en tennis. In Spanje is het heel populair en het groeit ook in andere landen, waaronder Nederland en België.
Over land and sea

LUFC

Ik ben zelf ook eigenlijk geheel klaar met voetbal, de proftak dan. Vroeger was het geweldig. Als klein ventje om de week naar het Zuiderpark, bij het uitstappen van de tram met de menigte naar het stadion, de mooie lichtmasten en hoe dichter je bij kwam, hoe harder het gezang werd. Na de promotie voor de eerste keer tegen PSV, Feyenoord en Ajax etc. Geweldig. Daarna kreeg men het geweldige idee om een nieuwe voetbaltempel te maken, waarmee de club zich als 3e stad van Nederland kan profileren. En bovendien meer parkeergelegenheid zou bieden, meer comfort maar vooral meer veiligheid. De eerste paar jaar ben ik er nog geweest, ook in het 1e jaar waarin het stadion grotendeels leeg was tegen TOP Oss, FC Emmen etc. Een sfeerloze betonbak werd het. Sinds een jaar of 2 ben ik geloof ik niet meer in dat koekblik geweest. Niet alleen vanwege het stadion, ook vanwege het achterlijke beleid dat er gevoerd wordt. Vrijwilligers van de club oneervol ontslaan, supporters bekritiseren en laatst nog het doorbreken van de traditie om de oefenwedstrijden bij Laakkwartier te spelen. Mij zien ze er niet meer zo snel terug. Jammer, maar helaas. Ik zeg niet nooit, maar voorlopig niet.

hgrm

De berichten over het WK heb ik verplaatst naar een eigen topic in het subforum "Algemeen"

hgrm
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FC_Emmen

Citaat van: LUFC op mei 29, 2014, 10:59:25
Ik ben zelf ook eigenlijk geheel klaar met voetbal, de proftak dan. Vroeger was het geweldig. Als klein ventje om de week naar het Zuiderpark, bij het uitstappen van de tram met de menigte naar het stadion, de mooie lichtmasten en hoe dichter je bij kwam, hoe harder het gezang werd. Na de promotie voor de eerste keer tegen PSV, Feyenoord en Ajax etc. Geweldig. Daarna kreeg men het geweldige idee om een nieuwe voetbaltempel te maken, waarmee de club zich als 3e stad van Nederland kan profileren. En bovendien meer parkeergelegenheid zou bieden, meer comfort maar vooral meer veiligheid. De eerste paar jaar ben ik er nog geweest, ook in het 1e jaar waarin het stadion grotendeels leeg was tegen TOP Oss, FC Emmen etc. Een sfeerloze betonbak werd het. Sinds een jaar of 2 ben ik geloof ik niet meer in dat koekblik geweest. Niet alleen vanwege het stadion, ook vanwege het achterlijke beleid dat er gevoerd wordt. Vrijwilligers van de club oneervol ontslaan, supporters bekritiseren en laatst nog het doorbreken van de traditie om de oefenwedstrijden bij Laakkwartier te spelen. Mij zien ze er niet meer zo snel terug. Jammer, maar helaas. Ik zeg niet nooit, maar voorlopig niet.
ADO nu verkocht aan Chinezen....
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'